Ny Ubuntu "server"
Fra : Søren Ager

Dato : 16-07-08 21:40

Hej,

Nu må det være på tide og udskifte min gamle P II - 266 MHz Ubuntu
"server"...

Det største problem er at den lamer af h til. Den bruges primært til
mail, web og fil server, så jeg behøver ikke en super hurtig CPU - det
vigtigere at den er så lydsvag som muligt.

Krav:
* Støjsvag
* 2GB RAM
* Hardware RAID 1
* 300 - 500 GB harddisk(e)
* DVD drev
* Tower kabinet
* Ingen OS (eller Ubuntu server 8.04
* Pris max 7K

Er der nogen der har nogle ideer til hvad/hvor jeg kan købe sådan en PC?

Hilsen
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-08 21:58

Søren Ager skrev:
> [...]
> * Ingen OS (eller Ubuntu server 8.04
> * Pris max 7K
>
> Er der nogen der har nogle ideer til hvad/hvor jeg kan købe sådan en PC?

Overvej at købe en lille VIA-maskine.
De er så godt som lydløse.

Køb et VIA SN18000G motherboard (1,8 GHz, plads til 4 GB ram og har
plads til 4 stk. SATA-2. (Med raid-funktion der understøtter op til 2 TB.)

Køb dernæst et passende kabinet.

/Jacob

Fra : Søren Ager

Dato : 18-07-08 18:44

On 2008-07-16 22:57, Jacob Fich wrote:

> Overvej at købe en lille VIA-maskine.

Tak, jeg prøver at kigge på det.

> Køb et VIA SN18000G motherboard (1,8 GHz, plads til 4 GB ram og har
> plads til 4 stk. SATA-2. (Med raid-funktion der understøtter op til 2 TB.)

I følge http://linuxmafia.com/faq/Hardware/sata.html er de fleste
billige raid dfakeraid (og kræver specielle driver til OS). Har du
erfaringer med det motherboard og linux/raid?

Hilsen
Søren

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 16-07-08 22:52

Søren Ager wrote:
> [...]
> * Ingen OS (eller Ubuntu server 8.04
> * Pris max 7K
>
> Er der nogen der har nogle ideer til hvad/hvor jeg kan købe sådan en PC?

Jeg har en lignende maskine - dog med dual P-II 500 MHz processorer. Jeg
har selv pillet den køleplade af som den var leveret med fra Intel (fire
nitter som skal bores ud), drejet gevind og monteret et par rigtige
køleprofiler. Disse køles nu af en meget stille 80 mm blæser som kører
på 7 volt i stedet for 12 volt. Du får 7 volt ved at tage spændingen
imellem 5 og 12 volt. Strømforsyningen kan erstattes af en næsten lydløs
for 300-400 kroner, så hvis det er larmen, kan du få meget få penge gøre
din maskine meget stille.

Afhængigt af bundkort kan du sikkert også meget billigt skaffe en
800-900 MHz P-III.

Men igen - hvis ud har 7K som brænder i lommen - det kan du få meget
hardware for. Det virker dog som et meget stort beløb for en lille, ikke
CPU kritisk server hjemmeserver

Jørn

Fra : Søren Ager

Dato : 18-07-08 18:49

On 2008-07-16 23:52, Jørn Hundebøll wrote:

> for 300-400 kroner, så hvis det er larmen, kan du få meget få penge gøre
> din maskine meget stille.

Det var selvfølgelig en mulighed - det er dog en gammel SCSI harddisk
der larmer mest i mit tilfælde.

> Men igen - hvis ud har 7K som brænder i lommen - det kan du få meget
> hardware for. Det virker dog som et meget stort beløb for en lille, ikke
> CPU kritisk server hjemmeserver

Mine undersøgelser via internettet har ledt mig til den konlusion at et
ægte hardware raid kort (de fleste raid controllere bruger CPU'en og
kræver derfor specielle drivere) koster kassen.

--

Hilsen
Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 00:04

Søren Ager wrote:

> Krav:
> * Støjsvag
> * 2GB RAM
> * Hardware RAID 1
> * 300 - 500 GB harddisk(e)
> * DVD drev
> * Tower kabinet
> * Ingen OS (eller Ubuntu server 8.04
> * Pris max 7K

Har en maskine baseret på Athlon X2 BE-2350 - den enste grund til at den
maskine larmer er at den er forsynet med en monsterblæser; min gamle
lejlighed blev 30-40 grader om sommeren. Indholdet i kabinettet siger
ikke noget

Maskinen hygger sig med mail og web på Ubuntu 7.04 Server i386.

Jesper Poulsen

Fra : Søren Ager

Dato : 18-07-08 19:01

On 2008-07-17 01:03, Jesper Poulsen wrote:

> Har en maskine baseret på Athlon X2 BE-2350

Jeg har mere eller mindre bestemt mig for en AMD Athlon 64 LE-1600
2.2GHz 45W - så nu mangler jeg så bare alt det andet

--

Hilsen
Søren

Fra : Mads Toftum

Dato : 21-07-08 09:52

On Fri, 18 Jul 2008 20:01:18 +0200, Søren Ager <soren@nospam.agerklanen.dk> wrote:
> Jeg har mere eller mindre bestemt mig for en AMD Athlon 64 LE-1600
> 2.2GHz 45W - så nu mangler jeg så bare alt det andet

Hvis det blot er for at holde 45W, så er der
AMD Athlon 64 X2 AM2 4850E Box 45W
Som af en eller anden årsag ikke findes på edbpriser, men kan købes hos
de fleste der ellers sælger amd cpu'er til ~500

vh

Mads Toftum
--
http://soulfood.dk

Fra : Søren Ager

Dato : 22-07-08 18:28

On 2008-07-21 10:52, Mads Toftum wrote:

> Hvis det blot er for at holde 45W, så er der
> AMD Athlon 64 X2 AM2 4850E Box 45W

Det blev sådan en jeg besuttede mig for...

--

Hilsen
Søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-07-08 16:53

On 21 Jul 2008 08:52:27 GMT, Mads Toftum <mt@dev.null> wrote:

>Hvis det blot er for at holde 45W, så er der
>AMD Athlon 64 X2 AM2 4850E Box 45W
>Som af en eller anden årsag ikke findes på edbpriser, men kan købes hos
>de fleste der ellers sælger amd cpu'er til ~500

Kan du også anbefale et bundkort til den?
Eller bare hvilket bundkort-chipsæt man skal gå efter?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-07-08 22:14

Mads Lie Jensen wrote:

> Kan du også anbefale et bundkort til den?

Asus M2N. Det virker med dist-upgrade

> Eller bare hvilket bundkort-chipsæt man skal gå efter?

nForce 430 er en sikker vinder (det er M2N nemlig forsynet med)

Jesper Poulsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-08 07:26

On Sat, 26 Jul 2008 23:13:43 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Asus M2N. Det virker med dist-upgrade

...hvilket jo er en af de ting jeg gerne vil have

>nForce 430 er en sikker vinder (det er M2N nemlig forsynet med)
¨
Jeg kan ikke finde et kort med nForce430 på edbpriser.dk. Men jeg havde
tilføjet denne:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398811&Specs=true ,
et Asus M2N-VM DVI til min indkøbsliste. Det er vel noget nær det samme?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 09:34

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398811&Specs=true ,
> et Asus M2N-VM DVI til min indkøbsliste. Det er vel noget nær det samme?

Nope. Det eneste de 2 bundkort har tilfælles er 'M2N'

Jesper Poulsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-07-08 13:17

<soren@nospam.agerklanen.dk> writes:

>Det største problem er at den lamer af h til. Den bruges primært til
>mail, web og fil server, så jeg behøver ikke en super hurtig CPU - det
>vigtigere at den er så lydsvag som muligt.

Mit svar til Jesper om "energirigtig" maskine er nok også ganske
relevant for dig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 18-07-08 20:02

Søren Ager wrote:

> Krav:
> * Støjsvag
> * 2GB RAM
> * Hardware RAID 1
> * 300 - 500 GB harddisk(e)
> * DVD drev
> * Tower kabinet
> * Ingen OS (eller Ubuntu server 8.04
> * Pris max 7K

Nu ved jeg godt at det er ufint at svare som om man ikke har læst, hvad
du skriver.

Nogen specielt grund til at du vil have hardware RAID 1 og 2GB?

Linux' software RAID-1 har for alle praktiske formål meget lidt
performance penalty.

I givet fald vil du kunne kikke på næsten et vilkårligt bundkort med
passiv processorkøling.

Det kunne fx være:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=420454
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309493

Den sidstnævnte har Gigabit netkort - og lang track record med Linux -
det ville jeg personligt foretrække. Kombineret med et par Samsung
Spinpoint 1GB-diske er du langt for få penge.

Knus
Regnar

Fra : Søren Ager

Dato : 22-07-08 18:27

On 2008-07-18 21:01, Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Linux' software RAID-1 har for alle praktiske formål meget lidt
> performance penalty.

Efter modne overvejelser har jeg besluttet at bruge Linux' software raid
istedet (med 3 x 500 GB i RAID 5)

> Spinpoint 1GB-diske er du langt for få penge.

Der skal godt nok mange 1GB diske til for at komme op på noget der
batter

--

Hilsen
Søren

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-07-08 12:57

On Sun, 27 Jul 2008 08:26:08 +0200, Mads wrote:

> ..hvilket jo er en af de ting jeg gerne vil have

Hvilke bundkort er det der ikke "virker med dist-upgrade"?

Mvh.

--
"Angels can fly because they take themselves lightly." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-07-08 14:32

On Sun, 27 Jul 2008 13:56:47 +0200, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren)
wrote:

>Hvilke bundkort er det der ikke "virker med dist-upgrade"?

Spørg ikke mig - jeg aner intet om den slags. Det er noget Jesper har
snakket om - også tidligere på året her i gruppen.

Men en af de ting jeg er lidt træt af med min nuværende server, som
kører openSUSE10.3 er, at stort set hver gang jeg opgraderer til en ny
version ender den med at være nede i mindst en halv dag fordi noget går
i kludder. Dog ikke noget som kan hænges op på bundkortet, nok nærmere
på mig.

Så min evt. nye server skal nok køre med noget debian-agtigt. Hvor netop
en dist-upgrade så skal virke.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 15:05

Adam Sjøgren wrote:

> Hvilke bundkort er det der ikke "virker med dist-upgrade"?

Visse nVidia-baserede. Derfor holder jeg mig til bundkort der er
garanteret dist-upgrade-kompatible. Asus M2N er et af den slags.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-07-08 18:53

Jesper Poulsen skrev den 27-07-2008 16:05:

> Visse nVidia-baserede. Derfor holder jeg mig til bundkort der er
> garanteret dist-upgrade-kompatible. Asus M2N er et af den slags.

Bare for at blive klogere - har du et godt link?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 21:35

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Bare for at blive klogere - har du et godt link?

http://tinyurl.com/67uwkb

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-08 05:15

Jesper Poulsen skrev den 27-07-2008 22:35:

> http://tinyurl.com/67uwkb

Jeg ved ikke hvordan det er lykkedes dig at kvadre et
Google-søgningslink, men det har du altså (og havde det ikke været
nemmere bare at skrive "spørg Google om X og Y"?)

Jeg kan forstå at du ikke i din søgen efter viden har fundet et enkelt
sublimt link. Det er bare ok.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 05:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg kan forstå at du ikke i din søgen efter viden har fundet et enkelt
> sublimt link. Det er bare ok.

Jeg har det fra min lokale Linux-expert. Længere er den ikke.

Jesper Poulsen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 28-07-08 21:09

> Jeg har det fra min lokale Linux-expert. Længere er den ikke.

Min lokale Linux-expert har aldrig oplevet problemer som kan
kategoriseres som det er set i denne tråd.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"I think so, Brain, but culottes have a tendency to ride up so."

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-07-08 15:08

On Sun, 27 Jul 2008 15:31:50 +0200, Mads wrote:

> Spørg ikke mig - jeg aner intet om den slags. Det er noget Jesper har
> snakket om - også tidligere på året her i gruppen.

Ja, når jeg spørger er det fordi jeg ikke forstår hvad I mener med det -
for mig lyder det som om I ofte har problemer med at man ikke kan
opgradere fra en version til den næste af en GNU/Linux distribution pga.
jeres bundkort.

Det har jeg aldrig oplevet, og jeg har været proceduren igennem med
forskellige versioner en 5-10 gange, mindst, over årene, på diverse
maskiner.

> Så min evt. nye server skal nok køre med noget debian-agtigt. Hvor
> netop en dist-upgrade så skal virke.

Jeg er bare forvirret over sammenkædningen med bundkort, og at I bruger
"dist-upgrade" som et begreb man kan sige et bundkort "virker med", uden
at specificere mellem hvilke to versioner af hvilken Linux-distribution.

Det giver for mig ingen mening: det der kan gå galt i en dist-upgrade
fra Debian 1.2 (rex) til Debian 1.3 (bo) er noget helt andet end det fra
Ubuntu 7.10 (gutsy) til Ubuntu 8.04 (hardy), f.eks. - da det er helt
forskellige Linux-kerner der skiftes mellem.

Derfor er udsagnet "bundkortet virker med dist-upgrade" for mig
meningsløst - og siden det åbenbart ikke er for jer, prøver jeg at lokke
jer til at lære mig det jeg ikke ved, så jeg kan forstå det

Mvh.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 15:31

Adam Sjøgren wrote:

> forskellige versioner en 5-10 gange, mindst, over årene, på diverse
> maskiner.

Hvilke bundkort?

> "dist-upgrade" som et begreb man kan sige et bundkort "virker med", uden
> at specificere mellem hvilke to versioner af hvilken Linux-distribution.

Ubuntu - generelt.

> Derfor er udsagnet "bundkortet virker med dist-upgrade" for mig
> meningsløst - og siden det åbenbart ikke er for jer, prøver jeg at lokke
> jer til at lære mig det jeg ikke ved, så jeg kan forstå det

Jeg har endnu ikke oplevet at det er gået galt, netop fordi jeg har
holdt mig til chipsets uden den problematik (VIA).

Jesper Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-07-08 15:40

On Sun, 27 Jul 2008 16:30:42 +0200, Jesper wrote:

> Hvilke bundkort?

Alle mulige forskellige - senest, med Ubuntu, det der sidder i en IBM
whatever desktop og det der sidder i en Dell whatever desktop, med
Debian: det der sidder i en Mac Mini, i gamle dage forskellige
486-bundkort, senere det der sad i en Compaq PIII desktop og et par
P4-bundkort.

(Generelt bekymrer jeg mig om bundkort i de to dage jeg finder ud af
hvilket et der opfylder mine behov når jeg skal have ny hardware, og så
skynder jeg mig at glemme alt om dem igen).

> Ubuntu - generelt.

Så du siger der findes bundkort der gør at de 7 mulige dist-upgrades for
Ubuntu ikke virker, mens en almindelig installering af de 8 versioner
fungerer fint?

Og at der er mange?

> Jeg har endnu ikke oplevet at det er gået galt, netop fordi jeg har
> holdt mig til chipsets uden den problematik (VIA).

Hvor er alle de skrækhistorier der har fået dig til at bedømme at det er
et stort og generelt problem?

Jeg har aldrig oplevet at det ikke virkede at skifte mellem to versioner
af en Linux-distribution pga. bundkortet, så jeg er nysgerrig

Mvh.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 17:46

Adam Sjøgren wrote:

> Hvor er alle de skrækhistorier der har fået dig til at bedømme at det er
> et stort og generelt problem?

Jeg har mine kilder. En kammerat, der har været med på Linux siden de
tidlige versioner af Slackware, advarede mig om problemet (han er siden
skiftet til Ubuntu). Jeg har grangiveligt sparet mange ærgrelser på den
baggrund.

> Jeg har aldrig oplevet at det ikke virkede at skifte mellem to versioner
> af en Linux-distribution pga. bundkortet, så jeg er nysgerrig

Og jeg mangler stadig noget info på de chipset du har dist-upgrade't med
- bare for at få dem på positivlisten.

Jesper Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-07-08 17:56

On Sun, 27 Jul 2008 18:45:32 +0200, Jesper wrote:

> Jeg har mine kilder.

Spooky.

> En kammerat, der har været med på Linux siden de tidlige versioner af
> Slackware, advarede mig om problemet (han er siden skiftet til
> Ubuntu). Jeg har grangiveligt sparet mange ærgrelser på den baggrund.

Ok, det er rart at vide hvilket grundlag begrebet "bundkortet virker med
dist-upgrade" er skabt på.

"Cargo cult" er det udtryk der trænger sig på.

> Og jeg mangler stadig noget info på de chipset du har dist-upgrade't
> med - bare for at få dem på positivlisten.

Min pointe er at det er uklart hvorfor du vedligeholder en positivliste,
for mig at se er en negativliste meget mere relevant - og nemmere at
vedligeholde.

At du ikke også beder om at få at vide hvilke versioner af hvilke
distributioner det virkede på, bekræfter mig i at dit begreb er
meningsløst.

Tak for opklaringen.

Mvh.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 21:29

Adam Sjøgren wrote:

> Min pointe er at det er uklart hvorfor du vedligeholder en positivliste,
> for mig at se er en negativliste meget mere relevant - og nemmere at

En positivliste vil sikre at man ikke pludseligt køber noget der ikke
virker.
Du vil så ikke nævnte hvilke chipsets du har positive erfaringer med.
Fint. Men så har vi heller ikke mere at diskutere i denne sag.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-08 21:37

On 2008-07-27, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
> Du vil så ikke nævnte hvilke chipsets du har positive erfaringer med.
> Fint. Men så har vi heller ikke mere at diskutere i denne sag.

Det er klart, for det giver slet ikke mening at tale om et
"dist-upgrade-sikkert" motherboard eller chipset.
Der kan været bugs i dist-upgrade-processen, der rammer bestemt
hardware, men det er bugs i dist-upgrade, ikke hardwaren, og det giver
kun mening at tale om disse i forbindelse med fra- og til versionsnumre.

--
Andreas