Linux og nyt hardware
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-07-08 14:44

Greetings!

Jeg kører med en spredehaglskerne på mit VIA-baserede AMD-setup. Vil der
opstå problemer ved at skifte til et nVidia-baseret AMD-setup?

Nuværende hardware:
Asus A8V-XE

Kommende hardware:
Asus M2N

Grafikkort:
nVidia GF7600GT PCI-E

Distro: Ubuntu 7.10

Jesper Poulsen

Fra : J

Dato : 17-07-08 11:26

On Wed, 16 Jul 2008 15:44:11 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kører med en spredehaglskerne på mit VIA-baserede AMD-setup. Vil der
>opstå problemer ved at skifte til et nVidia-baseret AMD-setup?

Det er et forholdsvist konservativt nforce 460 bundkort. Der skulle
ikke være nogen problemer.

Jeg har kørt meget linux på dette nforce baserede MSI K8NGM2:
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=K8NGM2-FID

Det har både pci-express og onboard geforce, og det har altid
forvirret ubuntu 7.10, så jeg måtte boote i recovery mode, og
installere nvidia drivere manuelt (bruger et pci express grafikkort
7300LE). Værre gik det med 8.04. Det problem får du ikke.

>Grafikkort:
>nVidia GF7600GT PCI-E
>
>Distro: Ubuntu 7.10

Men hvordan du gebærder dig med at skifte bundkort og eventuelt
reinstallere og kopiere home folderen tilbage: det ved du sikkert
bedre selv. Måske tiden for 8.04 ? eller Mint 5. Jeg prøvede lige Mint
5 i går, og det har 2 pakkesystemer, hvor det ene er ubuntus og det
andet er et browser-baseret mint og ganske imponerende. Firefox 3 med
fra starten.
På et P35 chipset baseret bundkort og med geforce8600GT.

Dan er en hyggelig fyr:
http://adventuresinopensource.blogspot.com/2008/07/distro-review-linux-mint-5-elyssa.html

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 16:48

J wrote:

> Det er et forholdsvist konservativt nforce 460 bundkort. Der skulle
> ikke være nogen problemer.

Jeg ved at Ubuntu kan køre på det bundkort, jeg ville blot vide om jeg
bare kan bytte bundkortene (og CPU'en ud) og så kører det videre som om
intet var hændt (OS/2-style). Eller skal jeg rode med reinstallation
(NT-style).

> Men hvordan du gebærder dig med at skifte bundkort og eventuelt
> reinstallere og kopiere home folderen tilbage: det ved du sikkert

Jeg vil ikke reinstallere, hvis jeg kan undgå det - derfor stillede jeg
spørgsmålet. Kan jeg bare skifte?

> bedre selv. Måske tiden for 8.04 ? eller Mint 5. Jeg prøvede lige Mint

Nope, det er den ikke. Her hedder det 7.10.

> andet er et browser-baseret mint og ganske imponerende. Firefox 3 med
> fra starten.

FF3 har det vist skidt med de fleste af mine add-ons. Desuden kræver et
skifte til FF3 i Linux også et skifte i Windows, da jeg bruger de samme
indstillinger begge steder... Og dét gider jeg simpelthen ikke at rode
med, navnligt når jeg ikke kan se nogen fordel ved at skifte til FF3.

Jesper Poulsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-07-08 11:56

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

>Jeg kører med en spredehaglskerne på mit VIA-baserede AMD-setup. Vil der
>opstå problemer ved at skifte til et nVidia-baseret AMD-setup?

Jeg kan ikke svare for det konkrete bundkort, men overvej en anden
ting: hvis du reelt ikke har brug for nogen nævneværdig CPU-kraft,
kan det være nok så væsentligt at kigge på strømforbrug.

I den forbindelse er de go'e gamle VIA-CPUer eller Intels nye Atom
værd at overveje. Begge er ganske potente, når man snakker lidt
web- og mail-server og generelt Unix-brug. Men det er klart, at
man ikke skal bruge dem til at finde næste decimal på pi eller
flyve rundt i X-Plane.

Intels nye Atom fås i udgaver, hvor CPU *og* motherboard tilsammen
bruger ca. 35 Watt. Til sammenligning brugr en Athlon64 X2 ca. 65
Watt uden motherboard - og Low Energy-udgaverne bruger ca. 45 Watt
uden motherboard. Dertil skal så lægges selve motherboardet + for
begge løsninger noget disk og andet overhead.

Mange "standard"-motherboards bruger i sig selv ret meget strøm -
ofte fordi de er meget hurtige og har et utal af features, du ikke
skal bruge. Tænk også over RAM'ens forbrug og de øvrige komponenter.
Paradoksalt nok er DDR3 den mest strømbesparende standard, men det
er nok svært at finde et low-power-motherboard til DDR3. Der skal
altså laves lidt research for at finde den bedste kombination.

Strøm er blevet dyrt; 50 Watt konstant i løbet af et år bliver til:
0,050 kWh * 1,80 kr/kWh * 24 h/dag * 365 dage/år = 788 kr/år eller
4000 kr over en forventet server-levetid på 5 år. I praksis nok en
del mere da strøm næppe bliver billigere i perioden.

Kan man ved at ændre på valg af komponenter få forbruget ned fra
måske 75 til 50 Watt, er der ret store beløb at spare i længden.

Det siger sig selv, at CPU'ernes strømforbrug er opgivet som TDP,
og at de ikke (nødvendigvis) bruger al den energi i dagligt brug.
Men det er da stadig værd at tænke over. Specielt hvis man som mig
kaster de ledige CPU-stunder efter projekter som World Community
Grid: http://www.worldcommunitygrid.org/

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-07-08 13:05

Klaus Ellegaard skrev den 17-07-2008 12:56:

> [...]
> uden motherboard. Dertil skal så lægges selve motherboardet + for
> begge løsninger noget disk og andet overhead.

Jeg er stadig godt tilfreds med Asus WL500GP hvor strømforsyningen maks
kan levere 2.3 A ved 5 Volt. Den kører Linux med diverse
filserversoftware, har trådløst og kan trække en ekstern USB-disk.

Den er godt nok forklædt som en router, men det kan man vel leve med?

Fra : J

Dato : 17-07-08 15:00

On Thu, 17 Jul 2008 14:04:52 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
>filserversoftware, har trådløst og kan trække en ekstern USB-disk.
>
>Den er godt nok forklædt som en router, men det kan man vel leve med?

Hm, den var god !

Jeg har selv samme router. Jeg kan da godt se, at kombineret m. en
bærbar eller netadgang fra jobbet, har man printerserver, filserver og
download-agent i den router. Mail-server er vel også muligt ?
Hvad er egentlig hukommelsen ?

Men jeg tror nu, at Jesper påtænker en AMD X2 på 45 watt, X4850E.
Måske ?

mvh

John

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-07-08 15:55

J skrev den 17-07-2008 15:59:

> [...]
> bærbar eller netadgang fra jobbet, har man printerserver, filserver og
> download-agent i den router. Mail-server er vel også muligt ?

Jvf

http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware#head-34991459c386514e56db26b0f51743ce57d27af1

er der 32 Mb (der er åbenbart to udgaver). Jeg har i hvertfald bemærket
at når man aktiverer BitTorrentklienten i den jeg har, så laver den en
swap-fil på USB-disken. Skal man ikke køre grafikfnidder er 32 Mb
faktisk en del.

Det er i hvertfald ikke noget problem at enten få en udvidet udgave af
den firmware der er, eller få en linux i stil med OpenWRT lagt ind på dyret.

Jeg synes da du skulle smide en ekstern disk i og se hvad du kan få den
til...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 16:42

Klaus Ellegaard wrote:

> Jeg kan ikke svare for det konkrete bundkort, men overvej en anden
> ting: hvis du reelt ikke har brug for nogen nævneværdig CPU-kraft,

Har jeg skrevet at jeg ikke har brug for nogen nævneværdig CPU-kraft?

Jesper Poulsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-07-08 22:13

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

>Har jeg skrevet at jeg ikke har brug for nogen nævneværdig CPU-kraft?

Nej, derfor mit "hvis"

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-07-08 15:57

Klaus Ellegaard wrote:

> Nej, derfor mit "hvis"

Jeg vælger altid mit hardware med omhu iht. den opgave der skal udføres.
En Athlon X2 BE-2530 er fin til mail- og webserver, samt noget mindre
ERP. ERP er så ikke kommet på endnu.

Den maskine der står overfor opgradering er min desktopmaskine. Da den
også bruges til at spille på (under Cedega i fremtiden) skal den være
rimelig kraftig uden at slide elmåleren op

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 17-07-08 21:22

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
>
> Jeg kører med en spredehaglskerne på mit VIA-baserede AMD-setup. Vil der
> opstå problemer ved at skifte til et nVidia-baseret AMD-setup?

Linuxistributionen har næppe nogen betydning, det afgørende må være om
kernel har de rigtige drivere.

Her en wiki om Asus M2N og kernel.
http://gentoo-wiki.com/ASUS_M2N-E#Kernel_configuration
Citat:
The Asus M2N-E is a motherboard with an AM2 socket for the AMD
Sempron/Athlon64/Athlon64 X2/Athlon64 FX processors. It is based on the
NVIDIA nForce 570-ULTA chipset.

This manual is to help with drivers on Gentoo (or any other Linux) for
this motherboard M/B. It should work both for x86 and amd64 systems.

Følg linket:
Kernel configuration
I got my information from this NVIDIA Linux support page
http://www.nvidia.com/object/linux_nforce_1.23.html
Citat:
All of the following drivers are open-source and are included in most
popular Linux distributions. In most cases, the Linux installer will
select the appropriate driver for the detected nForce hardware.

Umiddelbart vil jeg mene, at du ikke skulle få nogen problemer med dit
projekt, men prøv selv at følge ovennævnte links.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 21:44

Jørgen Heesche wrote:

> popular Linux distributions. In most cases, the Linux installer will
> select the appropriate driver for the detected nForce hardware.

Men - jeg har ikke tænkt mig at reinstallere hvis jeg kan undgå det.
Understøtter Linux det eller er jeg på spanden i samme grad som med
Windows NT?

Kan Linux selv finde ud af at der er kommet andet bundkort i og så
benytte sig af dette, såfremt bundkortet i sig selv er understøttet af
Linux-distroen?

Jesper Poulsen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-07-08 21:49

On 2008-07-17, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:
> Kan Linux selv finde ud af at der er kommet andet bundkort i og så
> benytte sig af dette, såfremt bundkortet i sig selv er understøttet af
> Linux-distroen?

Ikke så meget distributionsafhængit (dog lidt), men mere afhængigt af
hvordan kernen er kompileret og hvordan med initramfs.

Hvis du bruger distributionskerner og en initramfs-generator der tager
det meste med, så burde det virke.

Hvis du bruger hjemmekompilerede kerner og/eller en initramfs-generator
der laver så små initramfs'er som muligt, så er der en stor chance for
at det ikke virker.

yaird laver små initramfs'er.
mkinitramfs laver forskellige størrelser alt efter konfigurationen, men
med MODULES="most" skulle det virke.

Så det kommer an på hvad distributionen kommer med som standard og hvor
meget du evt. har pillet.

Debian (og sikkert også ubuntu) kan (som oftest) finde ud af det.

/Sune

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 21:55

Sune Vuorela wrote:

> Hvis du bruger hjemmekompilerede kerner og/eller en initramfs-generator

"spredehaglskerne"

Det er den der følger med distroen. Den rammer stort set alle
konfigurationer.

> Så det kommer an på hvad distributionen kommer med som standard og hvor
> meget du evt. har pillet.

Jeg piller ikke på kernelniveau - ikke til standardhardware. Den gamle
mailserver havde custom-kernel, men det var heller ikke almindeligt
standardhardware.

> Debian (og sikkert også ubuntu) kan (som oftest) finde ud af det.

Så det skulle bare være at hive ud og sætte i (OS/2-style)?

Jesper Poulsen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-07-08 21:58

On 2008-07-17, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:
> "spredehaglskerne"

Ikke helt forkert ;)

> Så det skulle bare være at hive ud og sætte i (OS/2-style)?

I teorien i hvert fald.

Det virkede sidst jeg gjorde det (da en sempron 3300+ kostede knap 1000
kroner)

/Sune

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-07-08 22:38

Sune Vuorela skrev den 17-07-2008 22:49:

> Debian (og sikkert også ubuntu) kan (som oftest) finde ud af det.

Til gengæld plejer X-serveren gerne at blive børnehavefornærmet hvis man
skifter grafikkort.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-07-08 23:32

On 2008-07-17, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Til gengæld plejer X-serveren gerne at blive børnehavefornærmet hvis man
> skifter grafikkort.

Jep. Eller det er ved at være klaret også.
I mange tilfælde kan man med success rent faktisk gøre
``rm /etc/X11/xorg.conf'' og stadig have en lige så velfungerende X.

(men prøv det kun hvis du ved hvordan du kan redde det hvis du er "en af
de mange tilfælde")

/Sune

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-07-08 15:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Til gengæld plejer X-serveren gerne at blive børnehavefornærmet hvis man
> skifter grafikkort.

Jeg skiftede fra GF6600GT til GF7600GT uden problemer af nogen art.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-07-08 17:32

Jesper Poulsen skrev den 18-07-2008 16:58:

> Jeg skiftede fra GF6600GT til GF7600GT uden problemer af nogen art.

I ovenstående skulle der nok have stået "hvis man skifter grafikkort til
noget der ikke er understøttet af den nuværende X-serveropsætning".

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-08 20:33

Den Thu, 17 Jul 2008 23:37:44 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Til gengæld plejer X-serveren gerne at blive børnehavefornærmet hvis man
> skifter grafikkort.

Øh?

Da vi skiftede fra et Cirrus Logic 5436 til et Tseng ET6000 i min
mors PC, var det eneste krav da at vi lige slukkede for strømmen
imens.

Hvordan X.org havde det da jeg selv skiftede fra Matrox G200 til
Radeon 9250 kan jeg faktisk ikke huske. Det var hele PC'en der
blev skiftet, så der var så meget andet at tænke på.

Det største problem var faktisk det IDE-kabel der var kommet i
klemme da vi satte CD-ROM drevet i, det forsagede en del crash
inden jeg fandt problemet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-08 20:30

Den Thu, 17 Jul 2008 20:49:00 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> [...]
>
> Hvis du bruger hjemmekompilerede kerner og/eller en initramfs-generator
> der laver så små initramfs'er som muligt, så er der en stor chance for

Med en hjemme-compiled kerne, compiler man den da bare med support for
det nye hardware. Det kan man vel for f***n finde ud af hvis man bruger
en hjemme-compiled i første omgang.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-07-08 22:19

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-07-08 17:48

On Fri, 18 Jul 2008 16:53:30 +0200, Jesper wrote:

> Det nye bundkort kan også klare en dist-upgade (det er testet i anden
> sammenhæng).

Mellem hvilke to distributioner?

Mvh.

--
"Angels can fly because they take themselves lightly." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk