MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Original Windows Vista Home Premium DVD
Fra : KM

Dato : 26-07-08 22:18

Jeg har købt mig en Packard Bell Laptop, og den kommer jo med det elskede
Vista installeret via en Recovery.
Nu er det så sådan at jeg meget gerne vil have alt det lort ud som Packard
Bell har installeret sammen med Windows smidt ad H****** til.
Jeg har jo en Licens til maskinen, men mangler den Originale Windows Vista
Home Premium DVD til at installere en ren Windows Vista med.
Er der nogen der ved hvordan jeg kan skaffe en sådan..??
Har prøvet MS og de var jo ikke til megen hjælp, og jeg kan ikke rigtig
finde noget på Packard Bell's hjemmeside...

Er der måske nogen omkring Randers som vil låne mig deres Vista Home Premium
DVD for en dag så jeg kan få den installeret i en ren version uden noget
xtra skrammel...???

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-07-08 22:39

"KM" <kim."wonder"@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der måske nogen omkring Randers som vil låne mig deres Vista Home
> Premium DVD for en dag så jeg kan få den installeret i en ren version uden
Hvorfor afinstallerer du ikke det uønskede via kontrolpanel? Har du sikret
dig, at du kan få de rette drivere til den, når du vil bruge en alm.
installationscd, hvor de nødvendige drivere jo ikke er med.

Kurt

Fra : KM

Dato : 26-07-08 22:41

Grunden til at jeg vil lave en frisk installation er for at slippe af med
alt, inkl. den 8GB usynlige partitition der ligger på den ene HD.

Jeg har alle drivere til maskinen downloaded fra Packard Bells Hjemmeside,
så alt skulle være klar til det.

KM

Fra : Lyrik

Dato : 26-07-08 23:33

>"KM" <kim."wonder"@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Grunden til at jeg vil lave en frisk installation er for at slippe af med
> alt, inkl. den 8GB usynlige partitition der ligger på den ene HD.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
OK du er et ungt brushovede og vil ikke høre. Ligesom jeg selv har været
engang for længe siden.

Men behold din lille 8G partition. Du vil elske den når du om to månder
skal genskabe systemet og Vista er gået i baglås fordi du har installeret
alt for mange spil og piratkopier.
Et par tastetryk og maskinen er frisk som da du købte den. Fjerner du den
partition så mister du jo recoveryfunktionen der virkelig har en solid værdi
for maskinen.
Sørg også for at brænde sikkerhedskopier af recoveryfunktionen.

Glem alt det "Jeg sletter det hele autonom-oprør!" System og maskine er
tilpasset hinanden.

Hilsen
Jens

Fra : KM

Dato : 26-07-08 23:44

Det kan godt være at system og software er bygget sammen, men det ændrer
ikke på min holdning.
Den 8GB partition ryger da jeg har brændt recovery DVD'en ud, så det problem
er løst.

Det er jo selvfølgelig en OEM version jeg har i maskinen så det skal nok
være en OEM version jeg skal låne hvis der er nogen der melder sig som donor
for en dag...

KM

Fra : Lyrik

Dato : 27-07-08 00:35

> [...]
> ikke på min holdning.
> Den 8GB partition ryger da jeg har brændt recovery DVD'en ud, så det
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det er ikke sikkert at pladerne kan genskabe partitionen! Så skal du til at
partitionere først så partitionen passer med recoveryfilerne.
Den seperate partition har som regel ekstra plads hvor man kan gemme vigtige
filer. Når man så bruger recovery kan man hente de vigtige filer tilbage.
Selvfølgelig er det en OEM. Men hvem har sådan en? Jeg har ligesom du kun
recoveryfunktionen og den har jeg allerede brugt 1 gang! Gud ske lov den var
der! Den gav for øvrigt også flere muligheder undervejs, som du heller ikke
har mere hvis du sletter den! Forskellige reperationsmuligheder og
deriblandt en funktion der kunne kalde en system-tilbagerulning fra Windows.

Alt det er pist væk hvis du sletter! Når du skal reinstallere en dag så
er driverne væk-du får en installation uden recovery og den dag-der ærgrer
det dig at du var sådan et brushovede!

Eller du bliver syg og træt af Packard Bell og vil sælge-men hov! køberen
vil have recovery med!

Hilsen
Jens

Fra : Blur T

Dato : 27-07-08 02:21

"KM" <kim."wonder"@gmail.com> wrote in message
> Det kan godt være at system og software er bygget sammen, men det ændrer
> ikke på min holdning.
> Den 8GB partition ryger da jeg har brændt recovery DVD'en ud, så det
> problem er løst.

DVD'en skal bruge den "lorte" 8Gb partition når du genskaber vista via
recovery.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-08 10:40

KM" <kim."wonder skrev bl.a. følgende:

> Det er jo selvfølgelig en OEM version jeg har i maskinen så det skal
> nok være en OEM version jeg skal låne hvis der er nogen der melder
> sig som donor for en dag...

OEM er serienummerlåst til bios eller mærke, så det hjælper dig ikke.

Den eneste måde at gøre det på er at finde en VLK version, men så er du
pludselig gået fra en legal windows til en pirat windows.

Er det det værd for skide 8 gb??

Claus

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-07-08 20:38

> OEM er serienummerlåst til bios eller mærke, så det hjælper dig ikke.

Vel er den ej?
Du kan da frit bruge en OEM , med hvilken som helst oem nøgle.

Der findes ganske rigtigt nogle specielle oem-cd'ere der er fabrikant låst,
men OP kan da nemt installere fra en standard microsoft oem cd og bruge den
nøgle der sidder på maskinen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-08 08:07

Sune Storgaard skrev bl.a. følgende:

> Vel er den ej?
> Du kan da frit bruge en OEM , med hvilken som helst oem nøgle.

Nej du kan ej!

En HP oem kan IKKE installeres på en Medion, Acer eller andet mærke. De
tjekker simpelthen bios manufactor ID. For en nørd er det nemt at rette i
inifilerne, hvis man ved, hvad der skal rettes, men elles kan det ikke lade
sig gøre. Jeg har de første 6-7 mærkevare installationer du kan komme forbi
og eksperimentere med.

Claus

Fra : Henrik Laursen

Dato : 28-07-08 10:44

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> [...]
> det ikke lade sig gøre. Jeg har de første 6-7 mærkevare installationer
> du kan komme forbi og eksperimentere med.

Tror han mener de generelle OEM releases fra MS, som du kan købe hos
hvilken som helst online butik sammen med 1 stk. hardware.
De kan sagtens indstaleres på hvilken som helst computer, da de ikke
indeholder et manufactor ID.

--
Henrik Laursen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-07-08 12:03

"Henrik Laursen" skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken som helst online butik sammen med 1 stk. hardware.
> De kan sagtens indstaleres på hvilken som helst computer, da de ikke

Korrekt - bortset fra at de er begyndt at droppe det med hardwaren - de
sidste par stykker, jeg har købt har været uden hardware - i
betingelsernem som man bekræfter ved installationen, der accepterer man
bare at den kun installeres på en PC i licensens løbetid - når PC'en
dør - så dør licensen også - men de kan normalt installeres på en
hvilken som helst PC.

På mærkevare-PC'er der medleverer deres egen version, er det mere en
form for recovery CD der medfølger - og det kan normalt ikke installeres
på andre mærker.

Jan

Fra : Henrik Laursen

Dato : 29-07-08 19:02

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in

> [...]
>
> På mærkevare-PC'er der medleverer deres egen version, er det mere en
> form for recovery CD der medfølger - og det kan normalt ikke installeres

De OEM'er er heller ikke nær så dyre.
Man kan dælme spare mange penge ved at købe en OEM version når man er selv
bygger af PC.
Men det er da positivt at høre at det ikke længere er nødvendigt at købe
1 stk hardware med ved siden af også, så sparer man endu mere

--
Henrik Laursen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-07-08 21:08

"Henrik Laursen" skrev i en meddelelse
> Men det er da positivt at høre at det ikke længere er nødvendigt at
> købe
> 1 stk hardware med ved siden af også, så sparer man endu mere

Jeg tror nu prisen var den samme - med de tidligere jeg købte var der en
eller anden billig mus med som hardware - der droppede de musen på de
seneste jeg købte

Det var vist bare for at der tidligere skulle følge noget hardware med.

Jan

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-07-08 16:54

> Nej du kan ej!
>
> En HP oem kan IKKE installeres på en Medion, Acer eller andet mærke.

Har selv en 50-60 hp oem xp pro cd'ere hvis du vil lege med det. Bruger du
recovery cd'en først, checker den rigtigt efter en hp bios. Men du kan uden
at modificere noget godt installere den fra bunden.

Og bruger man en ganske normal MICROSOFT (som jeg også skrev i mit indlæg),
virker den på ALLE, og OP kan uden problemer bruge sådan en.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-08 10:38

KM" <kim."wonder skrev bl.a. følgende:

> Grunden til at jeg vil lave en frisk installation er for at slippe af
> med alt, inkl. den 8GB usynlige partitition der ligger på den ene HD.

Det kaldes en EISA partition og er det meste geniale, der er kommet i lang
tid. Det gør det f.eks. muligt hos mig med EET klik at genetablere
fabriksindstillingen på min bærbare på under ** 6 minutter ** uden at
have nogen dvd med. Det koster mig kun 2 gb ud af 60, og jeg ville ikke
undevære det for en million.

Skal jeg installere xp normalt, så tager det mindst 20-30 minutter plus en
masse arbejde.

Du skyder dig selv i foden ved at fjerne det.

Sluttelig kan du ikke bruges en anden Vista. Du har ingen koden til den og
du kan ikke aktivere den legalt. Det er således en piratkopi, du
installerer.

Claus

Fra : JBJ

Dato : 27-07-08 14:14

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Sluttelig kan du ikke bruges en anden Vista. Du har ingen koden til den og
> du kan ikke aktivere den legalt. Det er således en piratkopi, du

Æh, Claus kan der ikke komme virus i de filer der ligger på den skjulte
partion?

JBJ

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-08 15:32

JBJ skrev bl.a. følgende:

> Æh, Claus kan der ikke komme virus i de filer der ligger på den
> skjulte partion?

Alt kan lade sig gøre, men det er meget usandsynligt. Der er intet logisk
drev tilknyttet, og windows kan IKKE selv skrive til partitionen, det er
derfor det sker i et specielt DOS program boot op under dos. Altså skal en
evt virus skrive direkte til disken, den skal kende eksakte spor og sektorer
og hvilke filer, der kan inficeres.

Det anser jeg for meget usandsynligt.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-08 15:43

Claus Tersgov skrev bl.a. følgende:

> Alt kan lade sig gøre, men det er meget usandsynligt. Der er intet
> logisk drev tilknyttet, og windows kan IKKE selv skrive til
> partitionen, det er derfor det sker i et specielt DOS program boot op

Og det kan windows ikke, fordi partitionen har et speciel prefix (type 12H)
, som windows er forhindret i at overskrive. Specielsoftware kan dog gøre
det, men ikke xps egen diskmanager.

Claus

Fra : KM

Dato : 26-07-08 22:44

Hov forresten, det skal være en 32bit version ikke en 64 bit version.

KM

Fra : _

Dato : 26-07-08 22:46

"KM" <kim."wonder"@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hov forresten, det skal være en 32bit version ikke en 64 bit version.

Du kan ikke bare låne en tilfældig Vista Home Premium DVD og aktivere med
den kode, der er angivet på din pc.

Fra : KM

Dato : 26-07-08 22:53

Hvorfor kan man ikke det???
Hver CD er da ikke kodet med den nøgle den kommer med.!!?

KM

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-07-08 08:06

> Hvorfor kan man ikke det???
> Hver CD er da ikke kodet med den nøgle den kommer med.!!?
>
> KM

Hej

Både ja og nej, hver dvd kan vist bruges med omkring nogle 200 numre men
ikke alle.
Gå nu ned og ofre de 600-800 kr en Vista Home Premium koster, og så er
dit problem løst. Og hvis du ikke vil ofre dette tjae så tror jeg du må
klare dig selv.

Kurt

Fra : Henrik Laursen

Dato : 27-07-08 11:09

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Gå nu ned og ofre de 600-800 kr en Vista Home Premium koster, og så er
> dit problem løst. Og hvis du ikke vil ofre dette tjae så tror jeg du

Man kan jo bare købe en OEM version, man skal bare købe noget småhardware
med ved siden af, en mus til en 10'er f.eks.
Det gjorde jeg da dengang med min XP-Pro og sparede en pokkers masse
penge på den metode.

Hos eks. Computersalg.dk kan man få Vista Home Premium DK-OEM for 715kr.

--
Henrik Laursen

Fra : Rado

Dato : 27-07-08 16:46

On Sun, 27 Jul 2008 09:06:15 +0200, "Kurt Lund"
<klander52@hotmail.com> wrote:

>Både ja og nej, hver dvd kan vist bruges med omkring nogle 200 numre men
>ikke alle.

Hvorfor de ikke har lavet det med helt unikke numre (1 pr DVD) fatter
jeg altså ikke, det vil jo gøre det hele meget lettere at have med at
gøre . Som det er nu, er der 200 brugere der får problemer hvis et
nummer bliver blacklistet.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-08 17:04

Rado skrev bl.a. følgende:

> [...]
> jeg altså ikke, det vil jo gøre det hele meget lettere at have med at
> gøre . Som det er nu, er der 200 brugere der får problemer hvis et

Så skal hver enkelt dvd brændes specielt, det giver en helt urimelig
logistik, bl.a. når folk skal have nye skiver. Samtidig giver det en masse
nøgler at holde rede på.

Claus

Fra : Rado

Dato : 27-07-08 19:58

On Sun, 27 Jul 2008 18:03:31 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Så skal hver enkelt dvd brændes specielt,

Siger du at de laver en unik DVD for hvert sæt med 200 ens nøgler, som
kun de 200 nøgler virker med?

>Samtidig giver det en masse
>nøgler at holde rede på.

200 gange flere ja, men det burde ikke være noget større problem rent
teknisk. Data på 500 millioner nøgler ville sikkert kunne gemmes på en
100 GB disk.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-08 08:14

Rado skrev bl.a. følgende:

> Siger du at de laver en unik DVD for hvert sæt med 200 ens nøgler, som
> kun de 200 nøgler virker med?

Nej, det siger jeg ikke, fordi det er ikke mit tal og jeg kan på ingen måde
få det bekræftet.

Windows nøgler er baseret på mange ting. Dels er der fabrikant nøglerne, så
er der nøgler baseret på landekode og sprog og så er der de generelle VLK
nøgler.

Dernæst er der nogle universalnøgler som kan køre med mange installationer.
Eksempelvis bliver min Acer installeret med en helt anden nøgle end den der
står på bagsiden. Det er naturligvis, fordi det er det samme image som
ligger på maskinernes harddiske. Der er måske 1000 maskiner eller mere som
har dette image, og det fungerer fint. Jeg har naturligvis en fuldt
opdateret windows inkl alle genuine opdates installeret.

> 200 gange flere ja, men det burde ikke være noget større problem rent
> teknisk. Data på 500 millioner nøgler ville sikkert kunne gemmes på en
> 100 GB disk.

Det er ikke et spørgsmål om lager, det er et spørgsmål om *logistik* blandt
mange 10000 forhandlere, kunder, producenter og supportere. Det er ikke bare
så enkelt, som nogle vil gøre det til.

Claus

Fra : Rado

Dato : 28-07-08 13:53

On Mon, 28 Jul 2008 09:13:32 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Nej, det siger jeg ikke, fordi det er ikke mit tal og jeg kan på ingen måde
>få det bekræftet.

Men laver de en unik DVD for hvert sæt ens nøgler? Det er det primære
i mit spørgsmål, antallet af nøgler i hvert sæt er relativt
underordnet.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-07-08 09:40

"KM" <kim."wonder"@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor kan man ikke det???
> Hver CD er da ikke kodet med den nøgle den kommer med.!!?

Nej - men de præ-installeret versioner fra de "store" mærker har deres
egne nummerserier, der ikke vil fungere på andre udgaver af samme
system.

Så du skal have en af helt samme version f.x. version, sprog osv for at
du kan bruge nummeret fra din computer.

Du nævnte tidligere i tråden at MS ikke var til nogen hjælp - men det er
de ikke, da det ikke er deres bord, når det er en OEM/prænstalleret
version - så er det leverandøren, der overtager alt support vedr. af din
Windows.

Så du skal have fat på fabrikanten/forhandleren af din computer for at
få hjælp.

Jan

Fra : _

Dato : 27-07-08 09:58

> [...]
> Windows.
>
> Så du skal have fat på fabrikanten/forhandleren af din computer for at få

Havde engang en tilsvarende situation med en Siemens maskine, hvor recovery
IKKE virkede. De blev så trætte af mine henvendelser, at de gav mig et sæt
'ægte' (OEM) skiver, så jeg kunne få det, som jeg ville...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-08 10:42

KM" <kim."wonder skrev bl.a. følgende:

> Hvorfor kan man ikke det???
> Hver CD er da ikke kodet med den nøgle den kommer med.!!?

Nej, CD'en er ikke, men det er softwaren!

Acer er låst til Acer og HP til HP osv. Det kan IKKE lade sig gøre...

Iøvrigt se venligst her: www.www.usenet.dk under citatteknik. Du topposter
og det er meget ilde set!

Claus

Fra : KM

Dato : 27-07-08 11:21

Claus, og hvad så om jeg topposter...

Om det er ilde set eller ej, så er det sådan jeg poster....

KM

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-07-08 12:29

"KM" <kim."wonder"@gmail.com> skrev i en meddelelse >
> Claus, og hvad så om jeg topposter...
> Om det er ilde set eller ej, så er det sådan jeg poster....

Det er da også frivilligt - men det øger chancerne for at folk gider
svare gevaldigt, hvis man overholder de få regler, der er på usenet.

Jan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-07-08 12:36

> Claus, og hvad så om jeg topposter...
> Om det er ilde set eller ej, så er det sådan jeg poster....

Er det ikke dig der har et IT problem? Er det ikke dig der forventer hjælp?
Så synes jeg ikke det er for meget forlangt at du respekterer måden der
kommunikeres på.

Du kan selvfølgelig også bare lære at leve med den larmende tavshed.

Fra : Lyrik

Dato : 27-07-08 14:09

>"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside...dansing a
> crazy rain dance!

Hilsen
Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-08 15:33

KM" <kim."wonder skrev bl.a. følgende:

> Claus, og hvad så om jeg topposter...
>
> Om det er ilde set eller ej, så er det sådan jeg poster....

Og så er der mange der siger, at du kan rende dig selv i røven!

EOD!

Fra : John

Dato : 27-07-08 21:44

"KM" <kim."wonder"@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Claus, og hvad så om jeg topposter...
> Om det er ilde set eller ej, så er det sådan jeg poster....

Uha.. arrogance fremmer bestemt ikke hjælpsomheden!

John :(

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 27-07-08 12:21

KM brought next idea :
> [...]
> Er der nogen der ved hvordan jeg kan skaffe en sådan..??
> Har prøvet MS og de var jo ikke til megen hjælp, og jeg kan ikke rigtig finde

Nu ved jeg ikke lige med Vista, men med XP kan man bygge en ny "ren"
installations-CD ud fra i386-mappen på C-drevet - hvis leverandøren af
maskinen altså har lavet er en sådan.
http://www.howtohaven.com/system/createwindowssetupdisk.shtml

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : John

Dato : 27-07-08 21:35

"KM" <kim."wonder"@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu er det så sådan at jeg meget gerne vil have alt det lort ud som Packard
> Bell har installeret sammen med Windows smidt ad H****** til.

Måske kan dette gratis l*rte-fjerner værktøj hjælpe dig på vej:

"Decrapifier will uninstall many of the common trialware and annoyances
found on many of the PCs from big name OEMs. Below is the current list of
software and items that the PC Decrapifier can detect and remove":

http://www.majorgeeks.com/download5223.html

John

Fra : Blur

Dato : 31-07-08 13:36

Ja damn Packard Bell med deres alt mulige softwares, der gør vista køre
fandme langsomt! Jeg har osse købt en stationær PB pc med Vista HP og
fjernet deres egen shit og clean-installeret en helt ny Vista HP. Nu kører
det perfekt!