MS Windows
briani 27239
Problemer med at boote
Fra : Zoddy

Dato : 25-07-08 11:17

Jeg har fået et problem med at boote min computer

Det startede med at jeg havde en sata harddisk der begyndte at sige
underlige kliklyde, så derfor købte jeg en ny sata harddisk og satte i
computeren sammen med den anden. Jeg installerede Vista på den nye harddisk
ligesom på den gamle, og fik nu valget mellem de 2 Vista installationer hver
gang jeg startede computeren. Jeg kopierede alt det jeg ville gemme fra den
gamle over til den nye harddisk, så jeg kunne smide den gamle harddisk ud.
Men når jeg piller den gamle harddisk ud, kan jeg ikke boote op på den nye.
Den skriver "reboot and select proper boot device or insert boot media in
selected boot device"

Når computeren først er startet op kan jeg godt afbryde strømmen fra den
gamle harddisk, lige indtil næste gang jeg skal boote. Den nye harddisk vil
altså kun boote hvis den gamle sidder i samtidig.

I bios er den nye harddisk sat til primary master og den gamle til secondary
master.

Boot rækkefølgen er:

1. DVD-Drev
2. Ny harddisk

Er der nogen der har en løsning?

Mvh Zoddy

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-07-08 11:29

"Zoddy" <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
> jeg ikke boote op på den nye. Den skriver "reboot and select proper boot
> device or insert boot media in selected boot device"

Prøv at pille det syge drev fra og boote op på Vista dvd'en og reparere
start.

mvh
Henning

Fra : Zoddy

Dato : 25-07-08 13:14

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> wrote
> Prøv at pille det syge drev fra og boote op på Vista dvd'en og reparere
> start.

Det kan jeg ikke få til at virke. På et tidspunkt skal man vælge hvilket
operativ system man vil reparere, men listen er tom. Hvis jeg trykker
fortsæt alligevel, arbejder den lidt, men det løser ikke problemet.

Jeg har læst om MBR og Partition Table, og at man kan reparere dem. Kan det
måske have noget med det at gøre?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-07-08 22:19

"Zoddy" <*@*.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fortsæt alligevel, arbejder den lidt, men det løser ikke problemet.
>
> Jeg har læst om MBR og Partition Table, og at man kan reparere dem. Kan

Næppe. Det er nok snarere fordi bootmuligheden lå på c.
Da du installerede på den nye hd tilrettede den bootmenuen på c-drevet, og
da opstart af begge vista.er sker derfra, får du problemet, når du fjerner
c-drevet.
Da jeg ikke selv har prøvet ovenstående, ved jeg ikke lige, hvor man kan
redigere, så den kan finde boot på det andet drev.

Kurt