Windows 2003 iis kræver pludselig authenti~
Fra : Niels Sloth

Dato : 28-07-08 22:24

Hej

Jeg kører et site (www.biopix.dk) på egen server, der er kodet i
..asp. Det er oversat til mange sprog og ret velbesøgt, der er 2-3
mio sidevisninger/uge.

Pludselig her i eftermiddag popper der en windows box op som
kræver login-navn og -password ved et par af siderne.

Jeg har været inde og kigge på serveren og de to filer havde
mistet den anonyme internet bruger. Jeg har så tilføjet den igen
og det kører nu, men ved ikke hvordan det kan være sket.

Har der været hacket, eller kan nogen komme med andre forslag?

Skal jeg evt. tage forholdsregler, og hvilke for at stoppe
eventuelt skidt der kan være installeret på serveren?

Tak

/Niels

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-07-08 06:31

Niels Sloth wrote:

> [...]
> og det kører nu, men ved ikke hvordan det kan være sket.
>
> Har der været hacket, eller kan nogen komme med andre forslag?

Det er lidt svært at afgøre ud fra de sparsomme oplysninger.
Var det _filer_ eller indhold i databasen.
Det lyder som om det var filer, men normalt sker der ingenting 'af sig
selv'.
Er det dig selv, der administrerer serveren ?
Kan andre have 'opdateret'/'pillet', så rettighederne er forsvundet ?
Det kan jo godt ske via nedarving, hvis man pillet lidt i IIS
konfigurationen.
Men tjekkede du timestamp for de pågældende filer?
Det vil give en indikation om det er _filen_ der er ændret eller
_rettigheden_ der er ændret.

> Skal jeg evt. tage forholdsregler, og hvilke for at stoppe
> eventuelt skidt der kan være installeret på serveren?

At reaktivt finde filer, der er ændret kan godt være tilnærmelsesvis
umuligt, men hvis du vil tjekke din database (hvis det er MS SQLServer) for
<script> injection, så er jeg i gang med beskrivelse og removalkit her:
<http://w-o-p-r.dk/storm.monitor/SQL.injection/how.it.is.done.asp>

Stig Johansen