text-align: right; virker ikke
Fra : David Buus

Dato : 29-07-08 21:18

Hej med jer...

Har lidt problemer med at få text-align: right; til at virke på
mine menupunkter. Er der nogen der kan se hvorfor?

Hjemmeside:
http://www.ernaeringscoach.dk/ny.html

CSS:
http://www.ernaeringscoach.dk/style/David.css

Håber I kan hjælpe...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henny Stewart

Dato : 29-07-08 21:26

"David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Har lidt problemer med at få text-align: right; til at virke på
> mine menupunkter. Er der nogen der kan se hvorfor?

Lav en container, som du f.eks. kunne kalde menu, og sæt text-align: right
på den. Smid så dine links i denne container, og det skulle virke.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : David Buus

Dato : 29-07-08 21:53

Henny Stewart wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Lav en container, som du f.eks. kunne kalde menu, og sæt text-align: right
> på den. Smid så dine links i denne container, og det skulle virke.

Container? er det en <div> du tænker på eller??

Fra : jopa

Dato : 29-07-08 21:55

"David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev

> Container? er det en <div> du tænker på eller??

Det kunne jeg da finde på

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 29-07-08 22:20

Du kunne også bare indsætte i din html fil:

og i din css fil:

..mymenu
{
text-align: right;
}

njhvidberg
http://njhvidberg.dk
http://newcomtech.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-07-08 06:34

"David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev

> Container? er det en <div> du tænker på eller??

Jeps!

(Hele din menu)

og i CSS-filen:
#menu {
text-align: right;
}

Du kunne også bare tildele den tabelcelle som menuen ligger i en id.

Så skulle det også virke.

At jeg så personligt opfatter tabeldesign som et levn fra gamle dage, er en
anden sag.

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-07-08 22:16

Philip Nunnegaard skrev:

> At jeg så personligt opfatter tabeldesign som et
> levn fra gamle dage, er en anden sag.

Ja, og det kan laves meget mere elegant, helt uden
brug af tabeller.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 04-12-08 19:18

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, og det kan laves meget mere elegant, helt uden
> brug af tabeller.
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk
> http://vebel.dk

Jeg er storforbruger af tabeller. Hvordan ville i lave en side
helt uden tabeller? Jeg bruger også <div> meget, men de sættes
under hinanden, medmindre man styler (position) sig ud af det.
En af de ting jeg bedst kan lide ved tabeller er hvor "nested"'e
de er.
Det er ikke ment som et "er i da gale" spørgsmål, selvom det
måske virker sådan ud fra måden det er formuleret, men ment som
at jeg er meget villig til at lære at lave sider på den "rigtige"
måde. Det ville være irriterende at være afhængig af tabeller
hvis de en dag bliver skrottet.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-12-08 19:49

Martin wrote:

> Det ville være irriterende at være afhængig af tabeller
> hvis de en dag bliver skrottet.

Der er ikke risiko for, at tabeller bliver skrottet. Til visning af tabulære
data (den slags, som man også på papir vil lægge i et skema) er tabeller det
eneste rigtige.

Men til generelt webdesign er tabeller noget upraktisk skrammel, der er
vanskeligt at vedligeholde og endnu sværere at ændre design på.

Løsningen er så ikke positionering, brug i stedet float.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-12-08 20:35

Martin skrev:

> [...]
> måske virker sådan ud fra måden det er formuleret, men ment som
> at jeg er meget villig til at lære at lave sider på den "rigtige"

Jammen hvorfor gu det så ikke? Der er
rigtig mange bøger, hæfter og websider,
der handler om netop dette.

Se for eksempel
http://webdesign101.dk/layout/

eller hvis du er virkelig hardcore
tabeltilhænger:
http://webdesign101.dk/csslayout/eksempler/layout4a.html

Jørgen Farum Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-12-08 22:07

Martin skrev:

> Jeg er storforbruger af tabeller. Hvordan ville I
> lave en side helt uden tabeller?

Klik på nedenstående links i min signatur, det er
lavet uden tabeller.

Jeg har ikke brugt tabeller til design de sidste 8
år, der er så mange andre muligheder, som også
gør koden meget mere enkel og designet mere
fleksibelt.

> Jeg bruger også <div> meget, men de sættes
> under hinanden, medmindre man styler (position)
> sig ud af det.

Du du har lært nogle teknikker som blev brugt
engang, men du er nødt til at følge med udviklingen.

Prøv at tage et af dine eksisterende tabedesign,
fjern tabellerne, og få det til at se ud på samme
måde - det har jeg gjort mange gange. Styr det
hele udelukkende med css, det lærer du også en
masse af.

Lægger du links til dine tabeldesign her, er der
måske andre der får lyst til at prøve.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henny Stewart

Dato : 30-07-08 10:15

> Container? er det en <div> du tænker på eller??

Lige præcis.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk