Include i html
Fra : Anders Pedersen

Dato : 25-07-08 15:23

Hej.

Kan man lave include i et .html, har spurgt om det før. Men der
skulle man fx andre til .php.

Men kan det lade sig gøre uden?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Madsen

Dato : 25-07-08 15:27

Anders Pedersen wrote:
> Hej.
>
> Kan man lave include i et .html, har spurgt om det før. Men der
> skulle man fx andre til .php.
>
> Men kan det lade sig gøre uden?

SSI, men der kommer an på hvad din webserver understøtter

--

/daleif (remove RTFSIGNATURE from email address)

LaTeX FAQ: http://www.tex.ac.uk/faq
LaTeX book: http://www.imf.au.dk/system/latex/bog/ (in Danish)
Remember to post minimal examples, see URL below
http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=minxampl
http://www.minimalbeispiel.de/mini-en.html

Fra : Anders Pedersen

Dato : 25-07-08 16:32

> SSI, men der kommer an på hvad din webserver understøtter

Okey, det har jeg hørt føt:) Men ved ikke helt lige hvordan man gør?

Fra : Lars Madsen

Dato : 25-07-08 16:48

Anders Pedersen wrote:

> Okey, det har jeg hørt føt:) Men ved ikke helt lige hvordan man gør?

tjek dit webhotel, de må jo i det mindste forklare hvilke services de
tilbyder. Og så må du tage den derfra

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-07-08 17:05

Anders Pedersen skrev:

> Kan man lave include i et .html, har spurgt om det før. Men der
> skulle man fx andre til .php.
>
> Men kan det lade sig gøre uden?

Ja, hvis webhotellet bruger en Apache-server og iøvrigt
tillader det, kan du få udført php-koder i et html-dokument
ved at ændre i .htaccess-filen. Det kan sikkert også lade
sig gøre med andre webservere.

Men lige en "lille" advarsel: Det kan ske, at
..htaccess-filen fejler, og så vil den besøgende i stedet få
tilbudt at downloade den ubehandlede fil - altså så
php-koderne er synlige. Jeg har selv lige været ude for
dette, og efter at have googlet lidt kan jeg se, at jeg ikke
er den eneste, der har oplevet problemet. I mit tilfælde
ophørte .htaccess med at virke, selvom jeg ikke havde lavet
noget på serveren.

Hvis man har adgangskoder eller andet, som fremmede ikke må
se, skal man altså være meget varsom med at have php-koder i
et html-dokument. Jeg havde heldigvis ikke følsomme
oplysninger i mine filer, men jeg tør ikke bruge funktionen
mere, så alle mine html-filer er nu omdøbt til php-filer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-08 18:17

Anders Pedersen skrev:

> Kan man lave include i et .html, har spurgt om det før. Men der
> skulle man fx andre til .php.

> Men kan det lade sig gøre uden?

Hvorfor? En PHP-kommando er den nemmeste måde at inkludere på.

--
Bertel

Fra : Anders Pedersen

Dato : 25-07-08 18:49

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvorfor? En PHP-kommando er den nemmeste måde at inkludere på.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Pga. Ham jeg skal lave det for, har lavet hele sin side i html. Så
ville det jo være nemmest sådan.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-07-08 19:31

Anders Pedersen skrev:

> Pga. Ham jeg skal lave det for, har lavet hele sin side i html. Så
> ville det jo være nemmest sådan.

Det er ikke enten/eller. Du kan ikke lave en hjemmeside med
php uden at bruge html.

Hvis du omdøber filerne fra *.html til *.php og så retter
eventuelle links til andre sider på sitet. Så virker
php-filen ganske ligesom en html-fil. Forskellen er så blot,
at du nu kan indsætte php-koder, fx til at inkludere en fil
med en menu eller en nyhedsboks.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få nyheder serveret med RSS-læseren Feedreader.

Fra : Anders Pedersen

Dato : 25-07-08 21:32

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er ikke enten/eller. Du kan ikke lave en hjemmeside med

Ja, men så er der sygt mange filer der skal ombeløbs, men lad os slutte
her. Jeg ved måske hvad jeg gør.. Takker for jeres hjælp

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-07-08 22:52

Anders Pedersen skrev:

> Ja, men så er der sygt mange filer der skal ombeløbs

Det er såmænd ikke det værste, det kan vist klares med en
enkelt rename-kommando i en kommandoprompt. Det er straks
værre med alle de interne links, for der skal man jo kun
rette links til andre sider på sitet og absolut ikke links
til html-filer på andre sites. Hvilket betyder, at man skal
tjekke linkene manuelt. Hertil kommer, at der skal laves
viderestilling på serveren, så brugernes bogmærker stadig
vil virke.

Jeg har som sagt lige selv været turen igennem med +300
sider, så jeg ved kun alt for godt, hvor irriterende det er.

Hvis du vælger at omdøbe, vil det være en god ide at få
tjekket linkene efterfølgende. Hvis der er færre end 100
sider, kan http://totalvalidator.com klare det i ét hug.
Ellers kan siderne tjekkes enkeltvis i W3C's linktjekker:
http://validator.w3.org/checklink

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-07-08 00:11

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg har som sagt lige selv været turen igennem med +300
> sider, så jeg ved kun alt for godt, hvor irriterende det er.

Hvis man har adgang til Dreamweaver, så vil det være en smal sag. Den retter
selv links.

--
Kurt Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-08 09:04

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvis du vælger at omdøbe, vil det være en god ide at få
> tjekket linkene efterfølgende. Hvis der er færre end 100
> sider, kan http://totalvalidator.com klare det i ét hug.

Xenu kan klare det uanset antallet af links, og det er et gratis
program (til Windows). Det er faktisk ret godt.

http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-08 10:49

Bertel Lund Hansen skrev:

> Xenu kan klare det uanset antallet af links, og det er et gratis
> program (til Windows). Det er faktisk ret godt.

Jeg kan forstå på dig og Kurt, at jeg kunne have sparet
nogle timer. Det værste var nu ikke ændringen af links, det
værste var tiden med at få dem tjekket siderne i w3c's
linktjekker, fordi jeg var bange for at have lavet en
forkert ændring et sted. Det havde dog den fordel, at jeg
fandt nogle uddaterede links, fordi nogle hjemmesider havde
ændret opsætning, Bertel!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug KompoZer til at lave fremtidssikrede hjemmesider, der

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-07-08 21:14

Kim Ludvigsen wrote:

> Det havde dog den fordel, at jeg
> fandt nogle uddaterede links, fordi nogle hjemmesider havde
> ændret opsætning,

Det er den slags, der sker mens man lige vender ryggen til et øjeblik. Mange
bekymrer sig ikke om dem der linker til en, når de beslutter at ændre
sidestrukturen - og dermed path/filnavn.

Den har vi vist alle prøvet et par gange - mindst. Det minder mig om, at det
vist er længe siden jeg selv sidst tjekkede udgående links.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-08 19:44

Anders Pedersen skrev:

> Pga. Ham jeg skal lave det for, har lavet hele sin side i html. Så
> ville det jo være nemmest sådan.

Kim Ludvigsen har forklaret hvor let det er at ændre.

En PHP-kommando til include i en ellers ren HTML-fil kunne se
sådan ud:

   <?= include 'indholda.inc.php'; ?>

Man kan give den inkluderede fil et vilkårligt navn og en
vilkårlig type, men med .php til sidst er den (normalt) beskyttet
mod at blive vist uden for designerens kontrol.

--
Bertel

Fra : Anders Pedersen

Dato : 25-07-08 21:34

> [...]
> vilkårlig type, men med .php til sidst er den (normalt) beskyttet
> mod at blive vist uden for designerens kontrol.

Okey. Jge forstår godt include, har brugt det før. Men det var i hvor
jeg omdøbe alle mine filer til .php. Så kører det jo bare:)

Men lad os slutte her:) Takker for hjælpen