Multi level navigation uden javascript
Fra : SBK

Dato : 25-07-08 10:10

Hej

Er der nogen som ved hvordan (og om det er muligt) at lave en
multilevel navigation ala denne her
www.simonkampmann.dk/Navigationcopy.jpg uden brug af javascript?

Først når man klikker på linket skal det skifte farve og den
associerede side loades samtidig med at undermenuerne åbnes. Hvis
der ikke er en side skal undermenuerne helst åbne sig alligevel.

På forhånd tak.

SBK

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Daniel Valentin

Dato : 25-07-08 17:27

> [...]
> associerede side loades samtidig med at undermenuerne åbnes. Hvis
> der ikke er en side skal undermenuerne helst åbne sig alligevel.

Kan du specificere lidt nærmere hvad du leder efter?
Hvis det bare er undermenuer når du klikker på et 1. level link, er
det bare at indsætte en div under den originale med de nye links i.
Er det noget med et dropdown ved hover (mouseover) kan det muligvis
gøres med CSS' visibility, dette ville dog ikke virke helt ens i
alle browsere vil jeg tro.
Hvis det er at linket til aktuel side bliver farvet, kan det gøres
med css og/eller php.

Fra : SBK

Dato : 26-07-08 07:58

Daniel Valentin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kan du specificere lidt nærmere hvad du leder efter?

Der skal være mouse over således at man kan se hvad der er i menuen ET
niveau nedenunder. Når man klikker på et link skal en side åbne og der
skal være mouse over på det nye underliggende niveau.

Når et punkt er valgt skal det være markeret gråt hele vejen ned i
hierakiet.

håber det givet lidt mere mening.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-07-08 17:30

SBK skrev:
> [...]
> associerede side loades samtidig med at undermenuerne åbnes. Hvis
> der ikke er en side skal undermenuerne helst åbne sig alligevel.

Det er vist noget i retning af dette eksempel:
http://webdesign101.dk/cssbog/kap22/index.html

Obs at kun punkter Indre planeter og ydre planeter
har underpunkter.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-07-08 03:45

On 25 Jul., 11:09, SBK <m...@simonkampmann.dk> wrote:
> [...]
> associerede side loades samtidig med at undermenuerne åbnes. Hvis
> der ikke er en side skal undermenuerne helst åbne sig alligevel.

Farum Jensen har nævnt noge eksempler - hvis det er ren CSS plejer Stu
Nichols at have check på sådan noget:
http://www.cssplay.co.uk/

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-07-08 11:09

Rune Jensen skrev:

> Farum Jensen har nævnt noge eksempler - hvis det er ren CSS plejer Stu
> Nichols at have check på sådan noget:
> http://www.cssplay.co.uk/

Godt link, men du må lige tænke på, at der
er en fundamental forskel på, hvad man
kan lave med CSS og pseudoklasser,
hvad man kan opnå med HTML og hvad man opnå
med JavaScript.

Hvis du skal ændre noget på en sides indhold,
efter at siden er indlæst, og den event, der
skal udløse ændringen, er et klik, er der ingen
vej uden om JavaScript.

Det er værd at bemærke, at det eksempel, jeg hen-
viser, i virkeligheden er en lidt finurlig udgave
af, hvad man kan kalde en ekspanderende HTML-menu:
Et klik udløser altid visningen af en ny side.
Forskellen mellem siderne for så vidt angår naviga-
tionsapparatet er alene noget HTML, evt. med lidt
CSS for at skjule/vise nogle HTML-elementer.

Et andet, og måske mere gennemskueligt eksempel
er dette
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/ekspander/index.html

Jeg mener også at huske, at Allan har skrevet noget
om den type menuer.

Jørgen Farum Jensen
..