Punktopstilling i IE 7
Fra : Martin Ploug

Dato : 24-07-08 15:58

Hej

Så vidt jeg husker, så var det i tidligere
versioner af Internet Explorer sådan, at
når man skrev nedenstående, så kom der
en punktopstilling, hvor punkt-tegnene ud
for hvert punkt blev vist som standard.

<ul>
<li>Punkt 1</li>
<li>Punkt 2</li>
<li>Punkt 3</li>
</ul>

Sådan er det åbenbart ikke mere, eller hvad?
I hvert fald ikke i Internet Explorer 7.

Jeg prøvede så at tilføe nedenstående CSS...

ul
{
list-style-type:disc;
}

Der kom fortsat ingen prik i internet Explorer 7.

Så tilføjede jeg padding og margin...

ul
{
list-style-type:disc;
margin-left:10px;
padding-left:10px;
}

Og så kom der et punkt-tegn.

Er det rigtigt, at man skal have padding og margin
med i css'en til ul for at få vist punkt-tegn i Internet Explorer 7,
eller er der en anden workaround, der også kan løse det?

Nogen, der kan forklare eller henvise til en forklaring?

I ørigt synes jeg ikke, at punkt-tegnet står helt lige ud for
hvert punkt - punkt-tegnet står lidt længere nede end selv punktet.
Jeg kan ikke huske, om det altid har været sådan.

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Birgit Holme

Dato : 24-07-08 16:10

Martin Ploug wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Er det rigtigt, at man skal have padding og margin
> med i css'en til ul for at få vist punkt-tegn i Internet Explorer 7,
> eller er der en anden workaround, der også kan løse det?

Forslag til workaround.

Jeg laver altid punktopstilliner vha en tabel. Ja det er måske ikke
"smart og smukt" men det virker hver gang og i alle browsere.
Tilgengæld kan "prikken" være et billede eller tegn eller hvad du nu
vil bruge.

eks. mit lille egern her
http://www.squiggyclassicinline.com/registration/registration.html

/Birgit

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-07-08 16:20

> [...]
> "smart og smukt" men det virker hver gang og i alle browsere.
> Tilgengæld kan "prikken" være et billede eller tegn eller hvad du nu

Hej Birgit

Tak for dit forslag.
Ja, sådan kunne jeg selvfølgelig også gøre det.

Jeg tror jeg har løst "mysteriet".
Jeg tror det handler om, at jeg et andet sted i noget CSS
har angivet, at der ikke skal være punkt-tegn.
Den nye punktopstilling bliver så ramt af denne CSS og
opfører sig herefter.

Jeg tror det er derfor, at jeg er nødt til at tilføjes en
ekstra selvstændig CSS til nye punktopstilling.

Mvh. Martin

Fra : Birger

Dato : 24-07-08 16:31

"Birgit Holme" <mail@birgitholme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "smart og smukt" men det virker hver gang og i alle browsere.
> Tilgengæld kan "prikken" være et billede eller tegn eller hvad du nu

Tror Martins problem er en generel padding : 0px for html eller body.
Uden padding, dækker teksten over symbolerne. Margin skulle være uden
betydning, som jeg forstår tingene.

Skulle mene den rigtige måde at få anderledes symboler er gennem css
list-style-image
http://www.w3.org/TR/CSS21/generate.html#propdef-list-style-image
Man kan selvfølgelig opfatte elementer i en liste som tabulære data med blot
en enkelt søjle, meeen når der nu findes list elementer, hvorfor så bruge
tabeller?

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-08 18:27

Birgit Holme skrev:

> Jeg laver altid punktopstilliner vha en tabel. Ja det er måske ikke
> "smart og smukt" men det virker hver gang og i alle browsere.

Det gør punktopstillinger også, så hvorfor være ulogisk?

--
Bertel

Fra : Birgit Holme

Dato : 25-07-08 17:05

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det gør punktopstillinger også, så hvorfor være ulogisk?
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel og Birger,
Øhmmuhmm tak tror jeg nok, dog forstår jeg ikke helt hvad det er I mener
med jeres ulogisk og "lister er i tabeller" eller noget i den stil.

Det eneste jeg svarede på var den del af hans spørgsmål der hed
"workaround" Jeg bruger meget lidt css og al min html viden er 5år
gammel, er først ved at sætte min ind i diverse "lingo" igen.

Så bær over med hvis jeg kommer med en "tung og kantet løsning" - men
vær forvisset om at hvis jeg skriver noget så er det fordi jeg ved det
virker

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-08 18:14

Birgit Holme skrev:

> Bertel og Birger,
> Øhmmuhmm tak tror jeg nok, dog forstår jeg ikke helt hvad det er I mener
> med jeres ulogisk og "lister er i tabeller" eller noget i den stil.

Ulogisk er min betegnelse. Det er - efter min opfattelse - logisk
at bruge tabeller til tabeller og lister til lister.

En punktopstilling (med kun ét element pr. punkt) er en liste.
Den stiller jeg op med ol eller ul.

Tabeldata stiller jeg op med tabeller. De kan kendes på at
strukturen går i smadder hvis elementerne (boksene) kan smutte
ned på en ny linje. Derfor skal der <table> til at holde fast på
skemaet.

> Det eneste jeg svarede på var den del af hans spørgsmål der hed
> "workaround"

Én ting er at du vil bruge noget der måske ikke er logisk eller
up to date. Det er din sag. Men jeg ville være tilbageholdende
med at anbefale det til andre som er bedre stillet hvis de fra
starten af lærer det mest effektive og mest overskuelige.

--
Bertel

Fra : Birger

Dato : 25-07-08 22:09

> [...]
> med at anbefale det til andre som er bedre stillet hvis de fra
> starten af lærer det mest effektive og mest overskuelige.

Nu tror jeg måske at det er lidt for sent, at prøve at lære Martin noget fra
starten...

Men ellers er vi enige her.

Der er tre måder at gøre tingene på : en rigtig, en forkert og en
amerikansk.
Ved ikke - men at bruge <table> til at vise en liste virker ikke som den
rigtige - slet ikke når det kan gøres problemløst med CSS... ;>)

Birger
-----

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-07-08 18:41

Martin Ploug skrev:
> [...]
> eller er der en anden workaround, der også kan løse det?
>
> Nogen, der kan forklare eller henvise til en forklaring?

Som du jo selv har opdaget, har du et
eller andet sted i dine globale form-
deklarationer sat margin/padding til
0.

En meget populær metode er at have
den globale formdeklaration
* {
margin:0;
padding:0;
border:none;
}

Denne formdeklaration matcher alle
elementer og tvinger dig til at sætte
dine egne formdeklarationer for de
elementer, du skal bruge.

Det er specielt vigtigt for så vidt
angår ul'er og ol'er, idet Mozilla og
IE-browsere har to helt forskellige
DTD'er for disse elementer - den ene
sætter 40 pixel padding til venstre for
elementernes *tekst*indhold, den anden
40 pixel margin. Ovennævnte formdekla-
tion vil sætte alle listernes tekst ud
i venstre margin og listepunkterne *uden
for* denne margin.

Det er også en probat motivation til at
interessere sig for margin og padding
på andre elementer, hvor der også kan
være forskel fra browser til browser.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-07-08 19:44

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 40 pixel margin. Ovennævnte formdekla-
> tion vil sætte alle listernes tekst ud
> i venstre margin og listepunkterne *uden

Hej Jørgen

Mange tak for dine grundige forklaringer og
dit forslag om at lave den globale formdeklaration.

Skal asterixen (den lille stjerne) erstattes af det pågældende
element / tag, eller er det koden for noget globalt i CSS-sammenhæng?

Mvh. Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-07-08 21:11

Martin Ploug wrote:

> Skal asterixen (den lille stjerne) erstattes af det pågældende
> element / tag, eller er det koden for noget globalt i CSS-sammenhæng?

Stjernen er i den sammenhæng et jokertegn, der betyder 'alle elementer uden
undtagelse', så stjernen er nok til at sætte den globale definition.

Men som Jørgen siger: Man skal være opmærksom på de bivirkninger det kan
have at sætte en global definition på margin og padding. Personligt
foretrækker jeg at sætte element-specifikke definitioner, så jeg ikke en dag
overser et jokertegn, der spænder ben for noget andet jeg vil lave.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-07-08 22:46

Martin Ploug skrev:

> I ørigt synes jeg ikke, at punkt-tegnet står helt lige
> ud for hvert punkt - punkt-tegnet står lidt længere
> nede end selv punktet.

Du kan erstatte det med et billede, så kan du selv
bestemme hvordan det kommer til at se ud, og hvor
det skal placeres. Samtidig kan det udskiftes med
a:hover.

Jeg brugt det på http://vebel.dk/links.asp

--
Allan Vebel