Problemer med link
Fra : Emma Hjorth

Dato : 22-07-08 20:56

http://www.tjatter.dk/art.html

Mine links gider ikke se ud som jeg har skrevet i stylesheetet at
de skal, men alt ser rigtigt ud efter min mening. Jeg har forsøgt
at køre siden igennem W3-validateren, men der var kun nogle fejl
som ikke rigtig havde noget med det at gøre, og som jeg ikke
synes gav specielt meget mening.
Jeg håber at nogen med lidt mere forstand på dette end mig, kan
hjælpe.

(I får lige koden til stylesheetet, da jeg ikke ved om man kan se
det på andre måder)

/*Basics*/

body {color: #000000;
position: absolute;
background: #FFFFFF url("logo.png") no-repeat 0px 0px;
margin: 0;
padding: 0;}

p {margin-top: 0;
font-size: 15px;
font-family: calibri, serif;
font-weight: normal;
text-align: justify;}

h1 {color: #981313;
font-family: "Brookman Old Style", sans-serif;
font-weight: normal;
font-size: 25px;
text-transform: none;
text-decoration: overline underline;
margin-bottom: 13px;
}

h2 {color: #000000;
font-family: tahoma, serif;
font-weight: normal;
font-size: 20px;
margin: 0px}

h4 {color: #000000;
background-color: #636363;
font-family: calibri, serif;
font-size: 14px;
font-weight: normal;}

a.navi {background-color: #636363;
color: #000000;
font-family: calibri, serif;
font-size: 13px;
text-decoration: none;
letter-spacing: 2px;}

a.navi:hover {background: #981313;}

a:link a:visited {color: #636363;
text-transform: none;}

a:hover a:active {color: #636363;
text-transform: none;}

i {color: #981313;}

u {color: #636363;}

b {text-decoration: overline}

/*Specifics*/

#container {
top: 264px;
left: 175px;
overflow: auto;
background-color: transparent;
padding: 0px 0px 0px 0px;
width: 585px;
height: 312px;
margin: 0;
position: absolute;
scrollbar-track-color: #FFFFFF;
scrollbar-face-color: #FFFFFF
scrollbar-shadow-color: #FFFFFF;
scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;
scrollbar-3dlight-color: #FFFFFF;
scrollbar-base-color: #FFFFFF;
scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;
}

#navi
{position: absolute;
top: 257px;
left: 853px;
width: 180px;}

#infobillede {float:right; width: 50px;}
#blogbillede {float:left; width: 53px}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-07-08 21:55

Emma Hjorth skrev:

> http://www.tjatter.dk/art.html
>
> Mine links gider ikke se ud som jeg har skrevet
> i stylesheetet at de skal

Nu har du 2 sæt links, dem i #navi og dem i #container,
hvilke af dem tænker du på?

Eksempel:

#container a{
color:blue;
background:inherit;
text-decoration:none;
font-weight:bold;
padding:3px
}
#container a:hover{
color:white;
background:red;
}

> (I får lige koden til stylesheetet, da jeg ikke ved om
> man kan se det på andre måder)

Det behøver du ikke - kan browseren se koden, kan
vi også.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Emma Hjorth

Dato : 23-07-08 10:18

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nu har du 2 sæt links, dem i #navi og dem i #container,
> hvilke af dem tænker du på?

Jeg mente dem i #container.

Men, hm, det virkede ikke, det jeg prøvede.

Jeg beskrev linksne i #container som

#container a:link #container a:visited {
color: #636363;
text-transform: none;}

#container a:hover #container a:active {
color: #636363;
text-transform: none;
}

Men det virkede ikke, linksne ser stadig forkerte ud. Jeg forstår
overhovedet ikke hvorfor :/

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>60 fejl - det er dog en del.
>Men de lfeste skyldes, at du skriver i HTML4, mens DOCTYPE'n
>siher, at
>det er XHTML 1.0.
>Ret DOCTYPE'n og ret så de 4 (HTML 4.01 Transitional) eller 5
>(HTML 4.01
>Strict) fejl, der er tilbage.

Nu rettede jeg DOCTYPE'n, men de 4 fejl, som blandt andet sagde
at jeg havde lukket et p-tag der ikke var der og at der ikke stod
type=text/css nogen steder, men alle p-tags er lukket ordenligt,
og der STÅR type=text/css i starten af documentet :/ Jeg ved ikke
helt hvad jeg skal stille op med det.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-07-08 22:13

On 22 Jul 2008 19:56:22 GMT, Emma Hjorth <emmahm3@hotmail.com> wrote:

> [...]

det er XHTML 1.0.
Ret DOCTYPE'n og ret så de 4 (HTML 4.01 Transitional) eller 5 (HTML 4.01

Når de er rettet, kan du også validere dit CSS direkte fra siden.
Bortset fra scrollbar-egenskaberne (som ikke er standard) er der kun én
fejl i CSS'en. Der mangler et "; efter:
scrollbar-face-color: #FFFFFF

>Jeg håber at nogen med lidt mere forstand på dette end mig, kan
>hjælpe.

Hvilke links er det, du vil have til at se hvordan ud?

>(I får lige koden til stylesheetet, da jeg ikke ved om man kan se
>det på andre måder)

<url: http://www.tjatter.dk/style.css>

<snip>

>a.navi {

Du har ingen a med class navi på denne side.
Derimod har du nogle a i en p som ligger i en div med id="navi"

Dem kan du "adressere" med:
#navi p a {}

Hvis det er "|Drawings | Photographies | Writing |" du vil have ændret,
så prøv at adressere dem mere specifikt:
#container p a {}

- mon ikke det så falder på plads?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Emma Hjorth

Dato : 23-07-08 09:51

Mange tak begge to, det hjalp rigtig meget :D Jeg kan godt se problemet ved
DOCTYPEn, men hele det forløb har nu også været temmelig forirrende. Jeg
skal se om jeg kan få styr på det :)

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-07-08 17:24

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> skrev :

> Der mangler et "; efter:
>scrollbar-face-color: #FFFFFF

Er ikke nødvendig, når det er den sidste angivelse (eller den
eneste).
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-07-08 20:11

Kerim Ellentoft wrote:

> Er ikke nødvendig, når det er den sidste angivelse (eller den
> eneste).

Til gengæld mangler der komma, når flere elementer bliver listet til at
skulle have samme egenskaber:

a:link a:visited {color: #636363;
text-transform: none;}

a:hover a:active {color: #636363;
text-transform: none;}

.... skal være

a:link, a:visited {color: #636363;
text-transform: none;}

a:hover, a:active {color: #636363;
text-transform: none;}

Men det er kun i referatet i første indlæg - ikke i den reelle css, så
skaden er overskuelig.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-07-08 22:44

On Wed, 23 Jul 2008 18:24:06 +0200, Kerim Ellentoft
<kerim@mail.tele.invalid> wrote:

>Er ikke nødvendig, når det er den sidste angivelse (eller den
>eneste).

Men det var ikke tilfældet her. Se det oprindelige indlæg (som i dette
tilfælde stemte overens med den daværende .css-fil.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-07-08 23:04

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> skrev :

>Men det var ikke tilfældet her. Se det oprindelige indlæg (som i dette
>tilfælde stemte overens med den daværende .css-fil.

Der står da ikke andet end
scrollbar-face-color: #FFFFFF
så det er ikke nødvendigt, det er ikke efterfulgt af noget andet.
--
Kerim

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-07-08 00:11

On Thu, 24 Jul 2008 00:04:23 +0200, Kerim Ellentoft
<kerim@mail.tele.invalid> wrote:

>Der står da ikke andet end
>scrollbar-face-color: #FFFFFF
>så det er ikke nødvendigt, det er ikke efterfulgt af noget andet.

Fra det oprindelige indlæg:

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 24-07-08 17:52

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> skrev :

>scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;

Du har ret, det er her, man kan undvære ;, da det er den sidste i
# container.
--
Kerim