Tekst boks
Fra : Lucas Dias

Dato : 20-07-08 12:41

Ja nu har jeg siddet i en times tid og læst frem og tilbage i CSS
lektionerne. Jeg fandt ikke det jeg ville, som er at have en
tekst boks og ville kunne rette den hvor den skal stå.

Ved godt der står noget om det i lektion 9 - 11, men der står
ikke noget om hvordan man får tekst ind i det.

Nogen der kan hjælpe ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-08 13:54

"Lucas Dias" <Vmandias@live.dk> skrev

> Ved godt der står noget om det i lektion 9 - 11, men der står
> ikke noget om hvordan man får tekst ind i det.

Her bliver jeg lidt forvirret.
Mener du en tekstboks eller bare et område med noget tekst?

Ved tekstboks forstår jeg <textarea>, og her er løsningen ret simpel:

<textarea name="tekst" cols="50" rows="5">Her står der noget
tekst</textarea>

Men kigger jeg ind på HTML.dk og går ind på CSS-lektion 9-11, handler det om
"boks-modellen" som er noget helt andet.

Måske er det bare denne forskel du lige skal have fat i:
CSS angiver layoutet af din side, mens HTML angiver indholdet.

Det som lektion 9-11 handler om er bare at alle elementer (<p>, <h1>, <div>
osv.) i princippet kan ses på som bokse, der har margin, padding, højde,
bredde osv.

Fra : Lucas Dias

Dato : 20-07-08 14:06

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> osv.) i princippet kan ses på som bokse, der har margin, padding, højde,

Jeg forstod det bare som at man kunne styrer hvor ens tekst kunne stå og det er
egentlig det jeg gerne vil have svar på, hvordan man kan styrer hvor teksten
skal stå, for jeg kan ikke rigtigt forstå det i lektion 9-11

Fra : Lucas Dias

Dato : 20-07-08 14:07

> [...]
> osv.) i princippet kan ses på som bokse, der har margin, padding, højde,

Hej phillip.

Jeg ved godt at det bare er layout, men det er egentlig også det jeg søger svar
på.
Jeg vil gerne have afklaret kort hvordan man retter på hvor ens tekst skal stå..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-07-08 15:34

Lucas Dias skrev:

> Jeg ved godt at det bare er layout, men det er egentlig også det jeg søger svar
> på.
> Jeg vil gerne have afklaret kort hvordan man retter på hvor ens tekst skal stå..

Den kommer til at stå, der hvor du anbringer den.
Eksempel:

<h1>Overskrift</h1

I Head-delen af din side indsætter
du

div.artikel {
width: 500px; /* bredden */
margin:10px auto; /* margin */
padding:10px; /* luft inde i boksen */
border:1px solid black; /*rammekant */
background-color:#aaaaaa; /* baggrundsfarve */
}

Lidt mere avanceret - se
http://webdesign101.dk/layout/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lucas Dias

Dato : 20-07-08 19:02

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Den kommer til at stå, der hvor du anbringer den.
> Eksempel:

> <h1>Overskrift</h1
>
> I Head-delen af din side indsætter
> du

> div.artikel {
> width: 500px; /* bredden */
> margin:10px auto; /* margin */
> padding:10px; /* luft inde i boksen */
> border:1px solid black; /*rammekant */
> background-color:#aaaaaa; /* baggrundsfarve */
> [...]

Tusind tak.

Jeg bruger dreamweaver så kan jeg rette i det der ?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-07-08 02:24

On 20 Jul 2008 18:01:49 GMT, Lucas Dias <Vmandias@live.dk> wrote:

>Jeg bruger dreamweaver så kan jeg rette i det der ?

Ja, i kodevisning.

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-08 12:25

Jørn Andersen skrev:

> PS: Gider du tage et kig på:
> <url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Den har været lukket ned meget længe

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-07-08 13:18

On Mon, 21 Jul 2008 13:25:26 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Den har været lukket ned meget længe

Ups - det var jeg ikke klar over. Tak for at gøre opmærksom på det.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-08 12:44

Jørn Andersen skrev:

> <url: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

På usenet.dk ligger der p.t. kun fundatser. Jeg har lavet en ny
struktur og opdateret nogle af filerne, men jeg har ikke fået
FTP-adgang til usenet.dk. Derfor ligger hele molesjasen på mit
eget subdomæne indtil videre:

   http://usenet.lundhansen.dk/

Som sagt er strukturen helt anderledes nu, så gamle links til
undersider vil ikke virke. Den side du henviser til, findes her:

   http://usenet.lundhansen.dk/?side=citatteknik

Når filerne bliver lagt ud på usenet.dk, skal man bare fjerne
mellemleddet "lundhansen". Jeg aner ikke hvornår det sker (og jeg
er ikke herre over det).

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-07-08 13:20

On Mon, 21 Jul 2008 13:43:52 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>    http://usenet.lundhansen.dk/

Tak for den service!
Jeg tjekker lige om min signatur virker, så tag det ikke som en
opfordring

Mvh. Jørn

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://usenet.lundhansen.dk/?side=citatteknik>