Billed som baggrund
Fra : Lucas Dias

Dato : 19-07-08 18:33

Hej allesammen.

Undskyld jeg laver et så underligt indlæg, men jeg er blevet
meget rusten i forhold til mit HTML.

Er der en som kan hjælpe mig med at få et biled ind som baggrund
?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 19-07-08 18:39

"Lucas Dias" <Vmandias@live.dk> skrev

> Er der en som kan hjælpe mig med at få et biled ind som baggrund

Brug CSS til det.
Følg evt CSS tutorialen på den side du skriver fra.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 19:59

Lucas Dias wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> meget rusten i forhold til mit HTML.
>
> Er der en som kan hjælpe mig med at få et biled ind som

jeg har brugt denne kode og det virker udemærket, hvis det er et
baggrundsbilled der vel at mærke skal være på selve siden og ikke
i et banner, tabel eller andet.

billede

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-07-08 20:28

Christian Ditlevsen <chd@ail.dk> skrev :

>billede

Ja, på din egen computer, men ikke når du uploader det på nettet.

Og så er det gammeldags kode, hvor man i dag benytter css til
det.
--
Kerim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-07-08 20:38

Christian Ditlevsen skrev:

> baggrund

> billede

Det vil ikke virke, når siden ses på andre computere end din
egen. Du henviser til en fil, der ligger på din egen
computer, og den har andre jo ikke adgang til. Den rigtige
kode er <body background="billede.jpg"> - men det er ikke
den bedste løsning. Det bedste er at lave det med css, som
jopa skriver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-08 20:53

Christian Ditlevsen skrev:

> billede

Der er to fejl.

1. parameteren background er udfaset.
2. En henvisning til ens egen harddisk er ikke så nyttig
hvis filerne skal ligge på nettet.

Følgende kode i CSS lægger et baggrundsbillede på siden uden
at der skal skrives noget kode i HTML-filen, ud over linket til CSS-filen:

CSS-fil (som jeg kalder "stylesheet.css" i eksemplet):

body {
   background: url(obc.jpg) no-repeat fixed center;
}

"Fixed" betyder at det ikke følger med ved en rulning, og "center" sætter
det midt på siden. "No-repeat" betyder at der kun anbringes én kopi.

I HTML:

<!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
<head>
<title>Min hjemmeside</title>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='stylesheet.css'>
</head>

Blablablablablablablablablablablabla ...

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-07-08 23:02

Lucas Dias skrev:
> [...]
> meget rusten i forhold til mit HTML.
>
> Er der en som kan hjælpe mig med at få et biled ind som baggrund

http://webdesign101.dk/www/background/

Jørgen Farum Jensen
..