word-wrap i FF?
Fra : Daniel Valentin

Dato : 19-07-08 15:39

Hej alle!

Efter at have googlet i times tid, giver jeg op, og må spørge
her.

Er der ingen måde at wrappe et laaangt ord i en div bortset fra
en scripting løsning?

IE har word-wrap:break-word, men jeg har ikke kunne finde nogen
løsning ellers. Er der virkelig ingen løsning på dette udover at
scripte eller vente på css3?

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-08 15:57

Daniel Valentin skrev:

> Er der ingen måde at wrappe et laaangt ord i en div bortset fra
> en scripting løsning?

Du kan indsætte bløde bindestreger i ordet. Så bliver det delt
hvis der ikke er plads, men bindestregerne er skjult hvis der er
plads nok.

Koden er ­ og den virker i Opera, FF og IE6+.

Hvis man vil gardere sig, kan man f.eks. skrive sådan i koden:

   bin­de­stre­ger­ne.

--
Bertel

Fra : Daniel Valentin

Dato : 19-07-08 16:03

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> plads nok.
>
> Koden er ­ og den virker i Opera, FF og IE6+.
>
> Hvis man vil gardere sig, kan man f.eks. skrive sådan i koden:

Ja, det er jeg klar over. Men det kræver jo en scripting løsning
(fra dynamisk indhold ihvertfald), undrede mig bare over at der slet
ikke ser ud til at være en css løsning. Der plejer altid findes én
eller anden hack et sted :)

Tak for svaret

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-08 17:08

Daniel Valentin skrev:

> Ja, det er jeg klar over. Men det kræver jo en scripting løsning
> (fra dynamisk indhold ihvertfald)

Ja, men du havde ikke sagt noget om dynamisk.

Forventer du af CSS3 at det har kendskab til orddeling på dansk
(eller det sprog der nu måtte være tale om)?

--
Bertel

Fra : Daniel Valentin

Dato : 19-07-08 19:56

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, men du havde ikke sagt noget om dynamisk.
>
> Forventer du af CSS3 at det har kendskab til orddeling på dansk
> (eller det sprog der nu måtte være tale om)?

Nej, jeg forventer ikke noget, jeg læste bare en artikel tidligere
der nævnte at css3 ville inkludere sin egen version af IE's
word-wrap.
Har ikke kigget videre ind i det dog.

Sproget er vel ligegyldigt, det er funktionen der tæller.

Hvis siden indeholder dynamisk indhold er det vel lige så nemt at
lave en scripting løsning, jeg kan bare godt lide at være over
forberedt. Tak for svaret igen :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-08 20:41

Daniel Valentin skrev:

> Sproget er vel ligegyldigt, det er funktionen der tæller.

Det forstår jeg ikke. To r'er ved siden af hinanden, kan skilles
når ordet skal deles. På spansk er det ét bogstav der ikke må
skilles. Sproget er afgørende.

> Hvis siden indeholder dynamisk indhold er det vel lige så nemt at
> lave en scripting løsning

Nemt og nemt. Så banalt er det nu heller ikke at indbygge de
danske orddelingsregler i et script. Se f.eks. på de delingsfejl
der optræder i medierne.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-07-08 05:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nemt og nemt. Så banalt er det nu heller ikke at indbygge de
> danske orddelingsregler i et script. Se f.eks. på de delingsfejl
> der optræder i medierne.

Var der ikke noget med, at man[1] for mange år siden (ca. samtidig med
råstbøf) tillod vilkårlig deling af ordene ?

[1] Dansk sprognævn eller hvem der nu står for den slags.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-08 11:48

Stig Johansen skrev:

> Var der ikke noget med, at man[1] for mange år siden (ca. samtidig med
> råstbøf) tillod vilkårlig deling af ordene ?

Nej. Og det er "rostbøf" der er tilladt.

> [1] Dansk sprognævn eller hvem der nu står for den slags.

Det er ganske rigtigt dem der laver reglerne. Hvis man vil sætte
sig ind i dem, kan man læse her:

http://sproget.dk/raad-og-regler/retskrivningsregler_mv/retskrivningsregler/a7-15-17

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-07-08 20:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Koden er ­ og den virker i Opera, FF og IE6+.

Den virker ikke i FF 2.0.0.16 (Win) eller K-Meleon, men ud over IE og OP,
også i Safari (Win)

På Linux-platformen virker det i FF 3.0, i Epiphany 2.22.2, i Midori 0.0.17
og i Opera9.27. I Konqueror 4.0.3 fungerer odrdelingen, men den bløde
bindestreg bliver ikke vist, når et ord deles. I SeaMonkey 1.1.9, der
tydeligt er en Netscape-klon og i Galeon 2.0.4 virker det ikke:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/orddeling.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-08 21:13

Erik Ginnerskov skrev:

> Den virker ikke i FF 2.0.0.16

Ved FF og Opera opgiver jeg sjældent versionsnumre fordi jeg
mener det er rimeligt at gå ud fra at disse browseres brugere
altid opdaterer.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-07-08 23:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ved FF og Opera opgiver jeg sjældent versionsnumre fordi jeg
> mener det er rimeligt at gå ud fra at disse browseres brugere
> altid opdaterer.

Sidst jeg tjekkede på FF3, var den i beta og forleden kom update 2.0.0.16,
så jeg spekulerede ikke over at 3'eren skulle være kommet i final release.
Men nu har jeg hentet den.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-08 00:00

Bertel Lund Hansen skrev:

> Koden er ­ og den virker i Opera, FF og IE6+.

Jeg havde slet ikke lagt mærke til, at understøttelse var
kommet med i Firefox 3 - det er ikke nævnt i alle de
read-me'er, jeg har gennempløjet. Skønt (og på tide)!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?