Placering af Meta Tag.
Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 00:52

Hej Alle
Jeg har et spørgsmål angående Meta Tag, der bruges for at
søgemaskiner kan finde min hjemmeside. Jeg har indsat Keywords,
og Description. Jeg ved at Meta Tag skal stå mellem <head> og
</head>
Men er det lige meget hvor. Når jeg isætter dem med dreamweaver
så bliver de placeret som vist herunder. Jeg har set ”kilde” på
andres hjemmesider, der står Keywords og Description øverst
(under title). Når jeg søger på mine ord med google så kommer der
ingenting. er det p.g.a placeringen
M.v.h
Christian

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>
charset=iso-8859-1" />

<title>Her skriver jeg titlen på min side</title>

<!--
body {
   background-image: url(image/baggrund.jpg);
   margin-top: 0px;
}
body,td,th {
   font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: 12px;
om indholdet på siden” />

/>
<script type="text/JavaScript">
<!--

function MM_controlShockwave(objStr,x,cmdName,frameNum) { //v3.0
var obj=MM_findObj(objStr);
if (obj)
eval('obj.'+cmdName+'('+((cmdName=='GotoFrame')?frameNum:'')+')')
;
}

</script>
</head>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-07-08 01:02

Christian Ditlevsen skrev:

> [...]
> søgemaskiner kan finde min hjemmeside. Jeg har indsat Keywords,
> og Description. Jeg ved at Meta Tag skal stå mellem <head> og

Ja.

> Når jeg søger på mine ord med google så kommer der
> ingenting. er det p.g.a placeringen

Nej, søgemaskinerne bruger ikke længere "keywords", fordi
der fandt udbredt misbrug sted. Nogle søgemaskiner bruger
"description", men vist ikke så meget som søgeord, men til
at vise i forbindelse medsøgeresultatet.

Sørg i stedet for at dine søgeord indgår på din side, gerne
i overskrifts-tag som <h1> og <h2>, og endelig også i sidens
titel og evt. også filnavnet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine

Fra : jopa

Dato : 19-07-08 09:39

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Nej, søgemaskinerne bruger ikke længere "keywords", fordi der fandt
> udbredt misbrug sted.

Ikke sikker på at det er rigtigt Kim.
Jeg får en del hits via mine keywords.
Ord der ikke fremkommer andre steder end der.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-07-08 13:49

jopa skrev:

> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Ikke sikker på at det er rigtigt Kim.
> Jeg får en del hits via mine keywords.
> Ord der ikke fremkommer andre steder end der.

Interessant! Også fra Google, eller kun fra andre
søgetjenester? Må man spørge, hvilken side, der er tale om?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.

Fra : jopa

Dato : 19-07-08 15:15

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Interessant! Også fra Google, eller kun fra andre søgetjenester? Må man
> spørge, hvilken side, der er tale om?

Har nu selv gransket det og det ser ud til at bla Jubii har et link til en
gammel side om Tyrkiet som ikke findes mere.
Søger jeg på Alanya eks får jeg en af mine gamle sider der redirekter til
min egentlige side så det er nok på den måde de forskellige hits som intet
har med min side fremkommer

Konklusionen er nok rigtigt, at Metatags ingen betydning har for sidens
optimering med hensyn til hits har.

Siden der giver de mærkelige hits er www.jp-web.dk der intet indhold har
udover Metatags og et PHP redirect
--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 17:15

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> min egentlige side så det er nok på den måde de forskellige hits som intet

Angående Keywords så fandt jeg en engelsk artikel der beskrev at næsten alle
søgemaskiner er stoppet søgning på Keywords og de få der er tilbage vil
stoppe med tiden. Hovedårsagen var Pop-Up, spam og andet useriøst materiale
som nogle ”smarte” havde fundet ud af at de kunne udbrede netop via Keywords
søgning.

Fra : jopa

Dato : 19-07-08 17:31

"Christian Ditlevsen" <chd@mail.dk> skrev

> Angående Keywords så fandt jeg en engelsk artikel der beskrev at næsten
> alle
> søgemaskiner er stoppet søgning på Keywords

Og jeg undrer mig tit over at dem der plæderer mest for at de intet er til
selv har dem på siderne

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-08 06:15

"Christian Ditlevsen" <chd@mail.dk> skrev

> Når jeg søger på mine ord med google så kommer der
> ingenting. er det p.g.a placeringen

Nej.
Som Kim skriver, er selve indholdet på din side vigtigere for søgemaskinerne
end disse keywords.
Jeg kender selv én, der indsatte ord som "sex, porno, mp3, gratis", selv om
hans side ikke indeholdt noget af dette (bortset fra at det var gratis at
besøge siden). Jeg holdt op med at tage det seriøst, og i dag bruger jeg det
stort set ikke.

Der har man så også grunden til at mange søgemaskiner er gået væk fra at
kigge på det.

Som Kim også er inde på, er kigger den på indholdet i nævnte rækkefølge:
- Overskrifter <h1>
- Underoverskrifter <h2>
- (Mindre overskrifter) <h3>, <h4> osv.
- Brødtekst <p>

Jeg ved så ikke hvor højt tekst i <li> rangerer.

Noget andet er: Kender søgemaskinerne overhovedet til din side (har du fået
den tilmeldt)?
Hvis ikke, kan det have lange udsigter med hensyn til at blive "fundet".

Resten af indlægget forudsætter at din side *ikke* er kendt af Google:

Et sted at starte er her:
http://www.dmoz.org/World/Dansk/

Klik dig videre til en kategori der passer til din sides indhold, og
derefter klikke på "Foreslå URL".
Så skulle der være en chance for at Google m.fl. finder frem til din side i
løbet af et par måneder.

Har Google først fået kendskab til én af dine hjemmesider, er det en smal
sag at give den kendskab til nye hjemmesider du måtte uploade senere ved
blot at linke til dem fra dén side som de allerede kender.

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 17:30

> Resten af indlægget forudsætter at din side *ikke* er kendt af Google:
>
> Et sted at starte er her:
> http://www.dmoz.org/World/Dansk/

Først mange tak for jeres svar
Jeg var ikke klar over at man skulle tilmelde sin side til Google, troede den
søgte på alt hvad der var på nettet.
Jeg har lige et tillægsspørgsmål angående søgemaskiner. Jeg har lavet en
Template (dreamweaver 8) hvor jeg bygger alle sider op omkring. ”overrouler”
templaten de enkelte sider med hensyn til søgning, forstået på den måde at
søgemaskinerne kun ser på templaten’s h1, h2, tekst, titel m.v. og dermed ikke
ser på de enkelte siders titel, h1, h2…. .

Fra : jopa

Dato : 19-07-08 17:35

"Christian Ditlevsen" <chd@mail.dk> skrev
> Jeg var ikke klar over at man skulle tilmelde sin side til Google, troede
> den
> søgte på alt hvad der var på nettet.

Det gør den også.
Så tilmelding er ikke nødvendig den skal nok selv komme forbi.
Du kan hjælpe den på veju ved at få andre til at linke til den bla.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : jopa

Dato : 19-07-08 17:44

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev

> Du kan hjælpe den på veju ved at få andre til at linke til den bla.

Linke til Din side

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 19:34

> [...]

Så tilmelding er ikke nødvendig den skal nok selv komme forbi.
Du kan hjælpe den på veju ved at få andre til at linke til den bla.

Det undre mig bare at jeg ikke kan finde siden når jeg søger med Google. Jeg
søger på alle mine titler, h1, h2, og ord der er lidt specielle som ikke
fremkommer på mange andre hjemmesider. Det skal siges at jeg lige har lagt mit
site ud på nettet, så jeg ved ikke om den tidsfaktor har noget at sige. Når jeg
søger på det domæne der er knyttet til min hjemmeside kommer google heller ikke
med noget, jeg er nød til at skrive den eksakte http:// for at få et resultat
der sker ingenting når jeg søger med www. mit domæne.dk
Har den tid min hjemme har været udgivet til et webhotel noget at sige

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 19:48

Christian Ditlevsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det gør den også.
> Så tilmelding er ikke nødvendig den skal nok selv komme forbi.
> Du kan hjælpe den på veju ved at få andre til at linke til den bla.

Hej igen Jobe
Du skriver at google selv finder siden men
har du set hvad Philip skriver i forrige indlæg, han siger at siden skal tilmeldes
hvis der skal være en chance for at blive fundet på nettet af søgemaskiner. Jeg
har sat Philips tekst ind nederst

> [...]
> der sker ingenting når jeg søger med www. mit domæne.dk
> Har den tid min hjemme har været udgivet til et webhotel noget at sige

Philip:

Fra : jopa

Dato : 19-07-08 20:19

"Christian Ditlevsen" <chd@ail.dk> skrev
> [...]
> tilmeldes
> hvis der skal være en chance for at blive fundet på nettet af

Det må han gerne skrive
Fakta er at jeg har lavet hjemmesider i mange år og har aldrig tilmeldt
nogen.

Google skal nok indexere dem bare rolig.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-07-08 20:32

jopa skrev:

> Google skal nok indexere dem bare rolig.

Google kan kun indeksere siden, hvis søgebotterne kan finde
den. Det kræver et link til siden. Den slags er ikke et
problem for os garvede gutter, der nemt kan lave et link til
en ny side på vores eksisterende sider, så den hurtigt
bliver fundet. Men hvis man bare laver en side, og der ikke
linkes til den, og den ikke bliver tilmeldt, så finder
Google den aldrig.

Christian, gør som Phillip skriver, lav et link til siden i
et indlæg, når ellers det er relevant. Du kan ikke bare
sprede din adresse bevidstløs, det kaldes spam, men det
ville have været relevant at nævne adressen i dit første
indlæg i stedet for at give os sidens kode.

Det er også muligt at skrive adressen i et indlægs signatur,
som jeg fx gør her. Men du bruger html.dk til at skrive
indlæg, og der benyttes html.dk's signatur. Bruger du i
stedet en newsreader til at skrive i nyhedsgrupperne, kan du
benytte din egen signatur.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 20:46

> [...]
> ville have været relevant at nævne adressen i dit første
> indlæg i stedet for at give os sidens kode.

Ja det er da dumt ikke at linke til siden her og i andre
sammenhæng. Grunden til at jeg ikke har oplyst adressen på min
side er fordi det er under opbygning og kun er lagt ud for at jeg
kan teste nogle funktioner (database med videre). Jeg lukker den
altid efter test. Siden har adresse www.art-utopia.dk
(http://www.art-utopia.dk/ )og er tilgængelig med mellemrum.
Håber snart at blive færdig.

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-08 21:30

Christian Ditlevsen skrev:

> Ja det er da dumt ikke at linke til siden her og i
> andre sammenhæng.

Du skal sikkert også have den omkring

- så vil du sikkert blive gjort opmærksom på en grov
stavefejl i topbanneret (som i øvrigt er alt for hårdt
pakket) - noget som står rigtigt nede i teksten.

> Grunden til at jeg ikke har oplyst adressen på min
> side er fordi det er under opbygning

Den kan da sagtens ligge ude mens du opbygger
den, så kan Google finde den imens

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 22:58

> - så vil du sikkert blive gjort opmærksom på en grov
> stavefejl i topbanneret (som i øvrigt er alt for hårdt
> pakket) - noget som står rigtigt nede i teksten.

Ups al magt til de ordblinde, tak for oplysningen, og din
kommentar om banneret. Jeg er i øvrigt meget i tvivl om det er
den rette måde jeg har bygget siden op på, når der skal være
meget undervisning og tutorials . Måske ville et design som
html.dk være bedre egnet. Men det er min første hjemmeside (på
opfordring fra kunst venner). Så erfaren ville være et meget
stort ord. Allan er du en erfaren designer der kan se åbenlyst
uhensigtsmæssigt design er jeg lutter øre

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-07-08 22:07

Christian Ditlevsen skrev:

> og din kommentar om banneret.

Det er fortsat alt for hårdt pakket - det hedder jo
Billedskole, så skal jeres eget billede vel også
være perfekt?

Jeg ville bruge png-formatet i stedet, det samme
til logoet.

> Jeg er i øvrigt meget i tvivl om det er den rette
> måde jeg har bygget siden op på

Inden du når videre, skal du overveje at gå helt væk
fra design i tabeller - og så skal du styre designet
udelukkende med css.

> Måske ville et design som html.dk være bedre
> egnet.

Designet fejler ikke noget, kun måden du har bygget
det op på. Du kan lave det meget enklere ved blot at
stable kasser oven på hinanden.

(ikke testet)

> Allan er du en erfaren designer der kan se åbenlyst
> uhensigtsmæssigt design er jeg lutter øre

Opret en separat css-fil, kald den art.css eller hvad du
ønsker, og læg denne linje ind mellem <head> og
</head> på alle sider:

<link href="art.css" rel="stylesheet" type="text/css">

På den måde styrer du udseenet af alle sider - du
skal kun rette ét sted.

Læg siderne ud i testmappe og send et link. Spørg
når du går i stå!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 22-07-08 07:42

> [...]
> fra design i tabeller - og så skal du styre designet
> udelukkende med css.

> Læg siderne ud i testmappe og send et link. Spørg

Hej Allan
Tak for de gode råd, jeg læste lidt om CSS i går og kan sagtens
se fordelene, nu vil jeg sætte mig grundigt ind i emnet da det
helt klart er fremtiden med hensyn til at styre layout. Jeg
vender tilbage hvis det går helt galt.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-08 20:14

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev

> Det gør den også.
> Så tilmelding er ikke nødvendig den skal nok selv komme forbi.

Men det kræver vel at Google kender til sidens eksistens?

Med min første hjemmeside var det op ad bakke.
Den fremstod som hermetisk lukket fra resten af nettet, indtil det lykkedes
mig at få den tilmeldt en søgemaskine.
I det mellemliggende år havde min side kun 3-5 hits om ugen, og det var
formentlig kun venner og bekendte. Da jeg fik den tilmeldt Google, steg
hitraten til 10-15 stykker om dagen over night, og siden er det langsomt men
sikkert blevet til mere.

> Du kan hjælpe den på veju ved at få andre til at linke til den bla.

En simpel metode er at have link til den i éns signatur, når man skriver her
i nyhedsgrupperne.
Når Google finder éns indlæg, finder den også linket til éns hjemmeside.
Det kræver dog at man skriver uden om html.dk, da de allerede har optaget
den tilladte signaturplads.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-07-08 20:26

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev :

>En simpel metode er at have link til den i éns signatur, når man skriver her
>i nyhedsgrupperne.

Nu kan man ikke lave en signatur, når man skriver via html.dk
(der bliver automatisk indsat en som reklame for html.dk).

Men man kan undre sig over, at folk der gerne vil ha' at deres
side kan findes på søgemaskine (næsten) aldrig poster et link til
deres side, når de har spørgsmål om det.
--
Kerim

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 20:43

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-08 21:09

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev

> Nu kan man ikke lave en signatur, når man skriver via html.dk
> (der bliver automatisk indsat en som reklame for html.dk).

Det var også derfor jeg længere nede skrev:

<snip>
Det kræver dog at man skriver uden om html.dk,
da de allerede har optaget den tilladte signaturplads.
</snip>

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 19-07-08 20:31

> [...]
> hitraten til 10-15 stykker om dagen over night, og siden er det langsomt men

Philip ved du om tidsfaktor har noget at sige, altså den tid siden har været
tilgængelig på nettet og hvorfor jeg ikke kan finde den med de metoder som er
beskrevet herunder. Det som undre mig mest er hvorfor der ikke kommer nogle
resultater ved at google www.minside.dk

Fra : jopa

Dato : 19-07-08 20:34

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev

> Men det kræver vel at Google kender til sidens eksistens?

Den finder den, og hvis du optimere den godt så finder den den hurtigere
Mht. at opnå en placering hos Google, er der ingen grund til at klikke ind
på den der tilmeldingsside.
Sørg for, at der bliver linket til din side fra andre sider, hvor Googlebot
tit kommer forbi, og så bliver nye sider optaget helt af sig selv.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-08 21:14

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev

> Sørg for, at der bliver linket til din side fra andre sider, hvor
> Googlebot tit kommer forbi, og så bliver nye sider optaget helt af sig
> selv.

Præcis. Google finder den kun, hvis den ved hvor den skal lede (f.eks. via
links fra andre sider).
Dette er ikke noget problem for os der har haft hjemmesider i mange år, og
som dermed kan linke fra vores eksisterende sider når vi har gang i en ny
side, men er det éns første side, men for nye kan det være et kæmpe problem.
Jeg husker det selv som nævnt i et tidligere indlæg.

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-08 21:18

Philip Nunnegaard skrev:

> En simpel metode er at have link til den i éns
> signatur, når man skriver her i nyhedsgrupperne.

Hvorfor gør du det så ikke selv?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-07-08 21:51

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Hvorfor gør du det så ikke selv?

Google kender jo mine egne sider i dag.

Noget andet er så at jeg ikke har sat mig ind i hvordan jeg får Windows Mail
til at indsætte signaturer specifikt i usenet-indlæg. Men det er et emne for
OutlookXpress-gruppen.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 21-07-08 16:22

On Sat, 19 Jul 2008 21:14:16 +0200, "Philip Nunnegaard"
<nunnenospam@hitsurf.dk> wrote:

>En simpel metode er at have link til den i éns signatur, når man skriver her
>i nyhedsgrupperne.

Alternativt kan der oprettes en Webmaster-konto for ad den vej at
tilmelde sidens sitemap -- som indeholder oplysninger om samtlige
sider på domænet.

Det er mit indtryk, at Google så crawler sitemap-filen i løbet af 24
timer.

www.google.com/webmasters/tools

Metoden har yderligere den fordel, at eventuelle fejl/problemer
Google-botten støder på (duplicate title/description tags,
uindekserbare sider pga. flash og andet godt, døde links, osv) vil
blive oplyst i informationsinterfacet, så fejlene kan rettes.

Yahoo & MSN tilbyder lignende tjenester.

http://webmaster.live.com/
http://siteexplorer.search.yahoo.com/

----
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter, seneste nyt: Marineret
& grillet lammeculotte)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-07-08 16:49

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev

> Alternativt kan der oprettes en Webmaster-konto for ad den vej at
> tilmelde sidens sitemap --

Men desværre er det en videnskab i sig selv bare at lave dette sitemap, så
det opgav jeg hurtigt.
De nævnte ikke noget om at det skulle være lavet i XML-format, så mit
html-sitemap kunne ikke bruges til en skid.

Og XML har jeg bare ikke noget forstand på. Endnu sværere er det hvis man
vil kombinere det med PHP, da mine sider er dynamiske og opdateres hele
tiden.

Det er <? i XML-erklæringen der konflikter med <?php.

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-08 17:56

Philip Nunnegaard wrote:

> Og XML har jeg bare ikke noget forstand på.

Det er ligesom HTML, forskellen er bare at de enkelte dokumenter defineres
med XMLSchema i stedet for en 'global' DTD som i eks. XHTML.

> Endnu sværere er det hvis man
> vil kombinere det med PHP, da mine sider er dynamiske og opdateres hele
> tiden.

Så lav en dynamisk sitemap
Jeg har en dynamisk ASP sitemap, der godt nok er på fil niveau, men den kan
jeg godt lægge en kopi ud af, et eller andet sted, hvis du er interesseret.
Det burde være lige ud ad landevejen at udvide den med traversing af et evt.
database system.

> Det er <? i XML-erklæringen der konflikter med <?php.

Kan du så ikke bruge Chr(63) i stedet for '?' i prologen ?

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-07-08 18:33

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Kan du så ikke bruge Chr(63) i stedet for '?' i prologen ?

chr(63) fjernede fejlmeldingen.
Det løser dog tilsyneladende ikke problemet med det dynamiske (på de fleste
webhoteller kan man jo ikke køre php-kode, hvis ikke filen gemmes som .php).

Forskellen kan ses her:
http://www.chartbase.dk/sitemap.xml
http://www.chartbase.dk/sitemap.xml.php

Det første ser rigtigt nok ud, men det kan så ikke laves dynamisk.
Det sidste kløjes i det, formentlig på grund af forskellen mellem UTF-8 og
ISO-8859-1

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-08 19:08

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote in message
> [...]
fleste
> webhoteller kan man jo ikke køre php-kode, hvis ikke filen gemmes som

Nej, men der er intet krav om at et XML dokument skal hedde .xml
Det er content typen, der afgør det.

> Forskellen kan ses her:
> http://www.chartbase.dk/sitemap.xml

Den har en BOM. Det betyder sikkert ikke noget nu, men ældre parsere vil nok
brokke sig. I starten måtte der ikke være BOM på utf-8.

> http://www.chartbase.dk/sitemap.xml.php
> Det sidste kløjes i det, formentlig på grund af forskellen mellem UTF-8 og
> ISO-8859-1

Der er ikke nogle iso-8859-1 tegn i den udgave der.
Jeg hentede dit sitemap og rettede den til med det tilhørende XMLSchema så
<urlset> tagget ser sådan her ud:
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9
http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd">
(1 lang linie + en kort med selve URI'en)
Når jeg så validerer den i XMLSpy, er det inde i white spacet den brokker
sig, og ikke selve indholdet.

Jeg tror jeg prøver at kigge på noget hexdump hvis du ikke selv finder ud af
hvad det er i mellemtiden.

Men Content typen, den skal du have sat op til text/xml og charset utf-8.
I ASP hedder den sådan her:
Response.ContentType="text/xml; charset=utf8"
Den må hedde noget lignende i PHP addheader eller lign.

Hvis du har ISO-8859-1 tegn skal du konvertere dem til UTF-8 for at få
eksempelvis Google til at æde sitemappet.

Jeg har en ASP funktion, du kan få og PHPficere hvis der ikke er noget
indbygget der ( i PHP).

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-08 19:15

Stig Johansen wrote:

> Jeg tror jeg prøver at kigge på noget hexdump hvis du ikke selv finder ud
> af hvad det er i mellemtiden.

De 'blanke' du har imellem dine tags er hex C2A0, som er utf8 'no breaking
space'.
Disse bliver opfattet som tekst og ikke whitespace.

Så dem skal du have lavet om til almindelige blanke, så ser det nok ok ud.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-07-08 19:46

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev

> Den har en BOM. Det betyder sikkert ikke noget nu, men ældre parsere vil
> nok
> brokke sig. I starten måtte der ikke være BOM på utf-8.

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad BOM er. Fandt godt nok en
Wikipedia-artikel om det, men den var desværre på engelsk, så det forstod
jeg ikke meget af.

> I ASP hedder den sådan her:
> Response.ContentType="text/xml; charset=utf8"
> Den må hedde noget lignende i PHP addheader eller lign.

Det gør det også:
header('Content-Type: text/xml; charset=UTF-8');

Indsætter jeg det, får jeg dog en fejlmeddelelse:
"Cannot modify header information"
Linje 2 er <?xml-linjen.

> Hvis du har ISO-8859-1 tegn skal du konvertere dem til UTF-8 for at få
> eksempelvis Google til at æde sitemappet.

Jeg slettede simpelt hen alle mellemrum (og linjeskift) og indsatte dem
igen, efter filen var gemt som UTF-8.
Det fjernede whitespacerne, men ikke andet.

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-08 20:15

Philip Nunnegaard wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev

> Jeg kan ikke helt finde ud af hvad BOM er. Fandt godt nok en
> Wikipedia-artikel om det, men den var desværre på engelsk, så det forstod
> jeg ikke meget af.

Der er i store træk et sæt af karakterer eller 'tegn', der fortæller hvilket
tegnsæt der benyttes i filen.
Hvis det vises, som i min Konqueror, ser det sådan her ud:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
(Det er de første 3 tegn der er BOM for utf8)

For en del år siden (5-7) måtte der ikke være BOM i utf8, og
standardoverholdende parsere fejlede.
Men en vis herre synes det var en god ide, så jeg gætter på at det nok er
standard i dag.
Jeg synes bare jeg ville nævne det hvis du støder på mærkelige fejl som
følge af det.

> Det gør det også:
> header('Content-Type: text/xml; charset=UTF-8');
>
> Indsætter jeg det, får jeg dog en fejlmeddelelse:
> "Cannot modify header information"
> Linje 2 er <?xml-linjen.

Headerne er det allerførste der sendes tilbage fra serveren.
Både i ASP og PHP skal de sættes inden der bliver sendt noget somhelst.
Der må ikke være så meget som en eneste blank eller linieskift før headeren
bliver sat.

Men selve sitemappet validerer nu i forhold til Schemaet, så du kan prøve at
se om Google 'æder' den med text/html hvis du ikke får det andet til at
virke.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-07-08 04:52

> [...]

> Hvis det vises, som i min Konqueror, ser det sådan her ud:
> <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
> (Det er de første 3 tegn der er BOM for utf8)

OK! Så havde jeg alligevel gættet rigtigt udfra mine sparsomme
engelskkundskaber.
Problemet er så at jeg ikke kan se tegnene og kan dermed heller ikke fjerne
det.

> Men selve sitemappet validerer nu i forhold til Schemaet, så du kan prøve
> at
> se om Google 'æder' den med text/html hvis du ikke får det andet til at
> virke.

Nu begynder det faktisk at blive sjovt.
Når jeg kigger php-filen i Firefox, Opera eller Safari, ser det ud som
tidligere nævnt: Bare en lang linje med en masse tekst (den har strippet
taggene - formentlig fordi den tror at det er html).
Ser jeg den med Internet Explorer 7, ligner det fuldstændig en xml-side.

Nu prøver jeg ar arbejde videre med det som om det virkede og ser hvad
Google siger til det.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-07-08 06:22

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev

> Nu prøver jeg ar arbejde videre med det som om det virkede og ser hvad
> Google siger til det.

Opdatering: Det ser ud til at Google åd det.

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-07-08 06:47

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> tidligere nævnt: Bare en lang linje med en masse tekst (den har strippet
> taggene - formentlig fordi den tror at det er html).

Jamen, ikke bare fordi den _tror_ det er html, du fortæller faktisk i din
header, at det _er_ html.
Hvis du laver det om til text/xml, viser FF xml'et på samme måde som IE, i
hvertfald her.

> Ser jeg den med Internet Explorer 7, ligner det fuldstændig en xml-side.

Det er sådan lidt som med en HTML side uden en doctype.
Når du sender html og efterfølgende siger at det er xml - hvilken af de to
dele er så rigtigt ?

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-07-08 13:45

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Jamen, ikke bare fordi den _tror_ det er html, du fortæller faktisk i din
> header, at det _er_ html.

Ja, nu er der vel ikke nogen header i filen, så hvordan ser sådan én lige
ud?

Lige nu indledes filen med:

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-07-08 20:02

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote in message
> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Ja, nu er der vel ikke nogen header i filen, så hvordan ser sådan én lige
> ud?

Det er de (HTTP) headere din server sender til browseren.
Lige nu ser de sådan her ud på din sitemap:
HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 22 Jul 2008 18:53:11 GMT
Server: Apache/2.2.8 (Unix) mod_auth_passthrough/2.1 mod_bwlimited/1.4
FrontPage/5.0.2.2635 mod_ssl/2.2.8 OpenSSL/0.9.8g

Det er den sidste (Content-Type), der fortæller hvad dokumentet indeholder,
og som skal(bør) laves om med header statementet som du skrev tidligere.

Noget andet er, at du også sender en BOM i sitemap.xml.php, som muligvis kan
være den der driller mht. den der "Cannot modify header information".

Der kan du åbne PHP filen i notepad og gemme den som ansi, så burde den være
væk.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-07-08 21:40

On Tue, 22 Jul 2008 21:02:14 +0200, "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Server: Apache/2.2.8 (Unix) mod_auth_passthrough/2.1 mod_bwlimited/1.4
>FrontPage/5.0.2.2635 mod_ssl/2.2.8 OpenSSL/0.9.8g

Og hvis man vil se formatet for det browser-request, der får en server
til at sende sin respons, så kig fx her:
<url: http://ip.ter.dk/>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-07-08 21:52

Jørn Andersen wrote:

> Og hvis man vil se formatet for det browser-request, der får en server
> til at sende sin respons, så kig fx her:
> <url: http://ip.ter.dk/>

Et uundværligt værktøj (for mig) til den slags, er proxytrace.
<http://www.pocketsoap.com/tcptrace/pt.aspx>
Der kan man følge med i hele flowet incl. css filer, js filer m.m.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-07-08 05:19

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev

> Det er de (HTTP) headere din server sender til browseren.
> Lige nu ser de sådan her ud på din sitemap:
> (...)

Hvordan du lige fik de oplysninger frem er mig en gåde.
Det eneste jeg kan hitte ud af er højreklikke for at se kildekoden, og dér
står det i hvert fald ikke.
Jeg kan ikke finde noget i menuen på hverken Firefox eller IE.

Ligeledes er det jo et problem når man ikke selv kan se BOM'en, når man
åbner det i Notepad.

> [...]
> være den der driller mht. den der "Cannot modify header information".
>
> Der kan du åbne PHP filen i notepad og gemme den som ansi, så burde den

Og det var dét der skulle til for at få det hele til at spille og acceptere
header-linjen.
Jeg troede at jeg skulle gemme som UTF-8.

Det er i øvrigt sitemap.xml.php jeg har sendt til Google, og som den
tilsyneladende accepterede i går.

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-07-08 06:46

Philip Nunnegaard wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev

> Hvordan du lige fik de oplysninger frem er mig en gåde.

Jeg har sådan et lille hjemmestrikket tool på min Linux server, det kan
kaldes herfa:
<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/probes/wopr.probes.asp>

> Ligeledes er det jo et problem når man ikke selv kan se BOM'en, når man
> åbner det i Notepad.

Ja, det eneste jeg kan foreslå er at åbne filen, og klikke på file|save|as
og kigge i rulleboksen.
Hvis den står til andet end ansi, må man gå ud fra der er den tilhørende
BOM.

> Og det var dét der skulle til for at få det hele til at spille og
> acceptere header-linjen.
> Jeg troede at jeg skulle gemme som UTF-8.

Hvis der ikke er nogle 'specialtegn' (åøæ osv.) i filen er ansi og utf-8 det
samme.
Problemet med BOM i PHP filen, og ASP for den sags skyld, er at serveren har
sendt de 2-4 tegn inden afvikling af koden, og kan derfor ikke modificere
headerne, da de allerede er sendt.

> Det er i øvrigt sitemap.xml.php jeg har sendt til Google, og som den
> tilsyneladende accepterede i går.

Jeg - og en anden - lavede selv en sitemap.xml.asp, og du skal nok forvente
en uges tid eller to før alle 'ting' er på plads i webmaster tools på
Google.

Det samme gælder Yahoo, hvor du kan registrere den samme sitemap.

Men fedt det lykkedes, du var vist ikke særlig optimistisk for et par dage
siden.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-07-08 06:51

Stig Johansen wrote:

> Jeg - og en anden - lavede selv en sitemap.xml.asp, og du skal nok
> forvente en uges tid eller to før alle 'ting' er på plads i webmaster
> tools på Google.

Hov, glemte lige...
Det er også en god ide at anføre dit sitemap i robots.txt, det ser ikke ud
til du har sådan en.
Den kan se sådan her ud:
Det giver et hint til søgemaskiner om, at der er et sitemap, samt hvor det
ligger.

Stig Johansen

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 21-07-08 18:00

On Mon, 21 Jul 2008 17:49:17 +0200, "Philip Nunnegaard"
> [...]

>De nævnte ikke noget om at det skulle være lavet i XML-format, så mit
>html-sitemap kunne ikke bruges til en skid.

Der findes lettilgængelige værktøjer såvel online som offline, se fx:

http://www.xml-sitemaps.com/

- det er da til at gå til.

Hvis du med 'De' mener Google, så er de da ret klare i spyttet om, at
det skal være XML.

"Den anden type er XML-sitemaps, som normalt blot kaldes sitemaps. Du
kan bruge disse sitemaps til at give Google oplysninger om dit
websted. Det er denne form for sitemap, vi behandler i denne artikel."

fra:
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=40318&hl=da

>Og XML har jeg bare ikke noget forstand på. Endnu sværere er det hvis man
>vil kombinere det med PHP, da mine sider er dynamiske og opdateres hele
>tiden.

Dynamiske sider er selvfølgelig en anden og lidt mere kompliceret sag.
Jeg anbefalede sitemaps som en løsning til at få Google til at "kende"
og indeksere et site hurtigt. Men det er måske besvøret værd at få det
fikset, jf:

"Sitemaps er særligt nyttige, hvis:

Dit websted har dynamisk indhold.
Dit websted har sider, som Googlebot har svært ved at finde i
forbindelse med gennemgangsprocessen - f.eks. sider med avanceret AJAX
eller Flash.
Jeres websted er nyt, og der er ikke ret mange links til det.
(Googlebot gennemgår internettet ved at følge links fra én side til
den næste, så hvis der ikke er ret mange links til dit websted, kan
det være svært for os at finde det).
Dit websted har et stort antal indholdssider, der ikke er linket
effektivt sammen, eller som slet ikke er linket sammen."

- fra samme link som ovenfor.

For flere tips til, hvordan Google kan animeres til at indeksere sider
hurtigere, se evt.

http://www.designcreative.dk/blog/google/5_raad_hjemmeside_fundet_af_google.htm

(5 tricks til hurtigere at få din nye hjemmeside fundet af Google)

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- seneste smagenote