Skyggeeffekt omkring rammer på webside
Fra : Jakob

Dato : 15-07-08 15:07

Hej

Jeg har set siden herunder i et andet webforum, og synes, at den
er rigtig fin.

http://www.zahradnictvi.ipsum.cz/firma

Kender I en tutorial etc., der viser, hvordan man konstruerer en
lignende side med skyggeeffekt omkring rammen og runde
grafik-hjørner?

Det vil sige, hvordan laver man den nødvendige grafik, og hvordan
placerer man den korrekt i sit stylesheet?

Alternativt kender I måske en CSS-template, der minder om siden,
som jeg kan kigge på for at studere teknikken.

NB: Kan det lade sig gøre at lave en lignende side uden en fast
pixel-bredde?

På forhånd mange tak for hjælpen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Hans Nielsen

Dato : 15-07-08 20:05

Vedkommende har højest sandsynligt lavet det i photoshop eller andet
billed-redigerings software. Hvis du selv har photoshop, kan du
prøve denne fremgangsmåde:

1. Højreklik på dit layer
2. Vælg "Blending Options"
3. Sæt flueben ved "Drop Shadow"
4. Sæt Distance = 0 px, Spread = 5 % og Size til 15 px

Så skulle du have den :)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-07-08 12:55

Jakob skrev:
> [...]
> som jeg kan kigge på for at studere teknikken.
>
> NB: Kan det lade sig gøre at lave en lignende side uden en fast

For nærmere at studere en sådan side kan du gøre følgende:
1. Højreklik på de enkelte grafik-elementer for at se på dem
og downloade dem.
2. Brug Chris Pedericks Web Developer Toolbar (Firefox) til
at fremhæve de enkelte sideelementer og deres class/id
navne.
3. Brug samme værktøj til at vise stylesheet'et og evt.
downloade dette.

Jeg siger /ikke/ at du skal kopiere, men at du kan bruge de
samme metoder som alle vi andre bruger, når vi støder på
en interessant konstruktion. Hvis man er høflig nævner
man, hvem der har inspireret én.

Det er et smukt og ganske avanceret visuelt layout, du
henviser til, det er ikke ganske lige til at eftergøre.
jeg vil anbefale dig at starte med et mere beskedent
ambitionsniveau, se for eksempel
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur2405.html
eller
http://webdesign101.dk/css/eksempler/eksempel3.php

Det er også muligt du kan finde noget hos Stu Nicholls:
http://www.cssplay.co.uk/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jakob

Dato : 16-07-08 14:58

Mange tak for linksene. Dem vil jeg kigge nærmere på

Med venlig hilsen

Jakob