Fibernet fra Energi-Fyn
Fra : CanonBonke

Dato : 19-07-08 07:28

Lige nu søger man tilmeldinger til Energi-Fyns fibernet i mit
lille lokalområde, og det har vi ventet på længe, da det er det
eneste alternativ til privat parabol her er på TV-siden, og hvor
(indtil for nyligt) TDC sad på kobberet, og var de eneste der
kunne tilbyde ordentlige hastigheder på bredbåndsinternet.
Men, nu hvor FullRate er blevet aktuel, og tilbyder 8/1 Mb hos
mig, og min grundpakke hos Canal Digital dækker vores TV-behov,
kan jeg se at fibernet er en meget dyr løsning, når man regner
abonnement og alt det andet sammen, så jeg overvejer at droppe
ud, og beholde min kobberforbindelse og min parabol.
Er jeg helt galt afmarcheret? Hvad er der af fordele ved fibernet
til en helt almindelig forbruger?
mvh Knud

Fra : Jens Fallesen

Dato : 19-07-08 08:51

CanonBonke wrote:

> Er jeg helt galt afmarcheret? Hvad er der af fordele ved fibernet
> til en helt almindelig forbruger?

Det kommer vel an på, hvordan du definerer "almindelig forbruger". Men
fibernetløsningen giver dig i hvert fald følgende fordele, som du så må
vurdere relevansen af i dit tilfælde:

• Mulighed for at vælge mellem forskellige leverandører af internet og
tv via samme forbindelse.

• Symmetrisk hastighed på nettet – hvis du har 10 Mbps, har du det i
begge retninger. Dette er utrolig meget værd, hvis du f.eks. uploader
mange billeder eller har en hjemmearbejdsplads, hvor du både henter og
gemmer filer på firmaets servere.

• Ingen tv-antenner på taget.

• Nemmere at få tv (med forskelligt signal) i flere rum end med
parabolløsning.

Nu kender jeg ikke lige EnergiFyns priser, men da jeg selv gjorde
regnskabet op hos mig selv (der har en tilsvarende løsning fra Dong),
ville prisen være en lille smule lavere om måneden for tv, internet og
telefoni i sammenlignelige udgaver.

--
Jens

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-07-08 12:48

Jens Fallesen skrev:

> [...]
> regnskabet op hos mig selv (der har en tilsvarende løsning fra Dong),
> ville prisen være en lille smule lavere om måneden for tv, internet og

Det var sært. Priserne på TV, telefoni og internetforbindelser via DONG
er godt nok sammenlignelige, men oveni kommer her i mit område
oprettelse (med selvgravning) til 'halv pris' på tilbud, normalt 3000,
plus de 180 kr/md i 'fiberabonnement'. Læg dertil at de går ud fra at
folk er tossede nok til at betale oprettelsesafgiften et år+ i forskud.

Jeg ved at prisen i Sønderjylland kun er 80 kr/md, måske er det heller
ikke så galt på Fyn.

--
Niels

Fra : Jens Fallesen

Dato : 19-07-08 14:06

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> oprettelse (med selvgravning) til 'halv pris' på tilbud, normalt
> 3000, plus de 180 kr/md i 'fiberabonnement'.

Oprettelsen skal man naturligvis tage med, men det har jeg nu valgt at
betragte som en investering. I princippet burde det give mit hus en
fordel fremfor et tilsvarende hus uden fibernet, når det en gang skal
sælges.

En pakke bestående af 10/10 Mbps internet, tv med grund- og pluspakke
samt telefoni koster 519 kroner med Dansk Bredbånd via Dong. Hertil
kommer de 180 kroner, i alt 699 kroner. Tilsvarende løsning med
Family-pakken fra Canal Digital (294 inkl. kortgebyr) og 10/1 Mbps fra
Fullrate (299) bliver til 593 kroner. Det er så ca. 100 kroner mere pr.
måned, men så med blandt andet symmetrisk båndbredde, som for mig fint
er det værd.

Priserne er altså sammenlignelige, men det kommer naturligvis an på ens
behov, hvad der er den bedste løsning.

> Læg dertil at de går ud fra at folk er tossede nok til at betale
> oprettelsesafgiften et år+ i forskud.

Ja, det burde de klart gøre anderledes, men hvis man vil have fiber i
deres dækningsområde, er der ikke noget alternativ.

--
Jens

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-07-08 15:59

Jens Fallesen skrev:

> Ja, det burde de klart gøre anderledes, men hvis man vil have fiber i
> deres dækningsområde, er der ikke noget alternativ.

Jeg var såmænd nok også hoppet på den, hvis det ikke lige havde været
for det. Nu venter vi og ser til næste år, når de faktisk har fået
etableret noget. Det kan også være at der kommer mere konkurrence på
området. Håber da ikke DONG har fået monopol.

--
Niels

Fra : Jens Fallesen

Dato : 19-07-08 17:29

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> etableret noget. Det kan også være at der kommer mere konkurrence på
> området. Håber da ikke DONG har fået monopol.

Hvis du bor i et villakvarter, skal du nok ikke forvente konkurrence.
Omkostningerne til etablering af fibernet er simpelt hen for store til
at gøre det til en god forretning for flere udbydere i langt de fleste
villakvarterer.

Dong har desuden valgt at bygge et åbent netværk, sådan at de kun
leverer fiberen. Der er altså et udvalg af indholdsleverandører, og
dermed er det usandsynligt, at Dong vil blive betragtet som et monopol
(i hvert fald i denne sammenhæng).

--
Jens

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-07-08 17:37

Jens Fallesen skrev:

> [...]
> leverer fiberen. Der er altså et udvalg af indholdsleverandører, og
> dermed er det usandsynligt, at Dong vil blive betragtet som et monopol

Det skal jo nok passe, men jeg synes det er harsk, at de vil have mere
end dobbelt så meget som SydEnergi, der endda opretter gratis også.

--
Niels

Fra : CanonBonke

Dato : 19-07-08 17:37

> [...]
forskud.

| Jeg ved at prisen i Sønderjylland kun er 80 kr/md, måske er det

Abonnementet på Fyn er 149,- mdl, og der er tilbudt på
installation ved selvgravning osv osv. Men priserne i tilsendte
brochure er ikke den samme som på deres hjemmeside, og det er
meget svært for mig at gennemskue. Men ved Canaldigital kan jeg
nøjes med den mindste pakke for at få hvad jeg vil have, mens det
kræver grundpakke + endnu een med 44 kanaler for at dække det
samme.
Vi havde besøg af "Fiberbussen" i denne uge, men når man ikke er
hjemme, og det meste af områdets 128 husstande holder ferie, er
det svært at finde ud af stemning og tilmeldinger.
Men jeg er i tvivl, selv om jeg stadig må have egen parabol på
grunden, og "nøjes" med 8/1 Mbit/sek internet, bliver det nok
løsningen.
mvh Knud

Fra : Chano Andersen

Dato : 20-07-08 21:22

Jens Fallesen wrote:

> • Symmetrisk hastighed på nettet – hvis du har 10 Mbps, har du det i
> begge retninger.

Ikke nødvendigvis, jeg ved at Jay.net tilbyder blandt andet 100/2 Mbit
på Energi Fyn's net. Hvis man vil have 100/100 er det forbrugsafregnet,
og Jay.net har ikke forbindelser med over 2 Mbit i upload, og under 10 i
download. (Priserne kan findes i labyrinten på jay.net, det er jo altid
sjovt at lede selv. :P )

- Chano Andersen