Forskel på ISP'ere ?
Fra : Kim

Dato : 16-07-08 12:49

Jeg fatter det ikke kan nogen måske forklare mig hvordan det hænger sammen ?

I den boligforening jeg bor i, fik vi fælles bolignet gennem kabelnettet.dk,
med fri trafik begge veje ( UL og DL ), de lukkede/krakkede og vores fælles
internet
røg over en kort periode på Broadcom.dk stadig med fri trafik begge veje, og
billigt.

Så besluttede vores kære beboerbestyrelsen at vi skulle over på Telelet.dk
med det resultat at min forbindelse pludselig blev lukket. Jeg ringede
derind og
fik at vide at jeg havde en for stor trafik på min forbindelse, for mange
sessions sagde han
og at jeg tog båndbredden fra de andre beboere. Det forstod jeg ikke da jeg
jo ikke havde
ændret min færden på nettet, i al den tid vi har haft fælles bolignet og
aldrig havde hørt noget,
før vi røg over til telelet.dk.

Sådan var det nu, det måtte man ikke mere ikke. Ikke spille over LAN alá
Counter Strike, det var nu forbudt, osv.

Skod, jeg har en rigtig god UL og Dl, fast IP og er 100% Connectable,
billigt
men kan jo ikke bruge min forbindelse optimalt mere.

Med de restriktioner jeg må bruge nettet til, kan jeg ligeså godt bare ha en
lille 256 kbit/256 kbit forbindelse.

Men, flere venner jeg kender er også på et fælles internet, det hedder
bare Comx.dk og de kan bruge deres forbindelse 100% UDEN restriktioner.

Kan nogen være rar at forklare mig:

Hvordan kan comx.dk lave et fælles bolignet hvor deres brugere kan udnytte
al den
båndbredde de betaler for imens man hos telelet.dk fælles bolignet ikke kan
?

Hvilke flere gode argumenter kan man komme med, hvis jeg ved næste
beboermøde
vil komme med det forslag, at vi rykker over til comx.dk så vi kan bruge al
den båndbredde
vi betaler for ?

Det er fanme irriterende at man er blevet begrænset, sat under restriktion.

Jeg håber nogle her kan komme med nogle gode råd og forklaringer.

Mvh Kim

Fra : Niklas Petersen

Dato : 16-07-08 19:44

Kim wrote:

> Jeg håber nogle her kan komme med nogle gode råd og forklaringer.

Det lyder som om I har en delt internetforbindelse, hvor hele foreningen
får X mbit til deling.

Hvis du bruger alle disse mbit, er der ikke noget til de øvrige beboere.
Hvis Telelet ikke har nogen løbende styring af trafikken, kan de ikke
levere en ordentlig forbindelse til de øvrige beboere når du tager det
hele, og derfor har de nok valgt at lukke dig. De burde nok være i stand
til at håndtere det bedre, men det kommer meget an på hvilken aftale der
er mellem bestyrelsen og telelet, og ikke mindst hvad I betaler for.

Hos Comx får hver BEBOER x mbit. Du kan derfor maksimalt komme op på den
båndbredde, du betaler for(fx 10 mbit). Til gengæld "garanterer" de, at
du har adgang til den båndbredde det meste af tiden.

Det er to forskellige forretningsmodeller. Oftest er den første billigst.