500GB eller 320GB Harddsik
Fra : EL-Trikker

Dato : 26-07-08 13:06

Hej

Jeg har idag 8stk. 320GB Seagate diske kørende, men er begyndt at løbe tør
for plads..

Skal jeg købe 500GB eller 320GB igen? her tænker jeg på at en 500gb det er
jo meget i sådan en lille kasse, og meget at miste hvis noget går galt..
osv.. hvad syntes i?

//EL-Trikker

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-07-08 13:25

EL-Trikker wrote:

> Skal jeg købe 500GB eller 320GB igen? her tænker jeg på at en 500gb det
> er jo meget i sådan en lille kasse, og meget at miste hvis noget går
> galt.. osv.. hvad syntes i?

Backup backup backup, uanset hvad. Prisen er GB er, så vidt jeg husker,
lavest ved 750GB. Du kunne for eksempel købe en 750GB, smide den gamle
320GB i et USB kabinet til backup formål, og lave backup af de vigtigste
data med rsync el.lign. program.

--
Jesper Lund

Fra : EL-Trikker

Dato : 26-07-08 13:57

Nu bruger jeg kun diskene til at læse alle mine dvd film ind på, så de kan
afspilles fra mediecenter, og til optagelser fra tv osv.. det er det måske
ikke sååå nødvendigt med backup,, ellers er det eneste rigtigt da at lave et
raid setup.. det der med usb kasser osv. det er sgu bøvlet i længden..

//EL-Trikker..

P.s.

Nogle der har erfaringer med rackmonterbar NAS ?? Linksys / Synologi.. mine
erfaringer med linksys er ikke for gode, hvad siger i til synologi ??

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 26-07-08 17:35

EL-Trikker wrote:
> Nu bruger jeg kun diskene til at læse alle mine dvd film ind på, så de kan
> afspilles fra mediecenter, og til optagelser fra tv osv.. det er det måske
> ikke sååå nødvendigt med backup,,

Så mister du jo egentlig ikke noget hvis en disk står af, bortset fra den tid du har brugt på at fylde den.

Jeg vil egentlig også mene, at du er ved at nå grænsen for hvor mange diske PSU'en kan trække igang fra koldstart.
Dit brugernavn tyder dog på at du er elektriker, så du i grunden selv kan lave noget forsinkelse på nogle af dem, eller sætte en ekstra PSU i hvis det bliver et problem.

Tiden du bruger på at fylde en disk kan jo forøvrigt sættes voldsomt ned ved at automatisere processen. Tag en pc (eller to) med 5-6 optiske drev, læg en DVD i hver, og find et program eller lav et script til at kopiere dem ind på harddisken, efterfulgt af en lille alarm når de er kopieret ind. Så kan du nemt fylde en 500 eller 750 GB disk i løbet af en dag.

Fra : EL-Trikker

Dato : 26-07-08 21:02

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Så mister du jo egentlig ikke noget hvis en disk står af, bortset fra den
> tid du har brugt på at fylde den.
Ja men det er sgu træls alligevel...

> [...]
> lave noget forsinkelse på nogle af dem, eller sætte en ekstra PSU i hvis

ingen problem..

> [...]
> dem ind på harddisken, efterfulgt af en lille alarm når de er kopieret
> ind. Så kan du nemt fylde en 500 eller 750 GB disk i løbet af en dag.

Ja... sådan virker det idag... batfiler er min ven...

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 06:20

"Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Jeg vil egentlig også mene, at du er ved at nå grænsen for hvor mange
> diske PSU'en kan trække igang fra koldstart.

Det bør du ikke mene, for 1, du aner ikke hvad han har af PSU, 2 8 diske
er altså ikke ret mange diske i en maskine.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : EL-Trikker

Dato : 28-07-08 22:06

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens C. Hansen" <adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Det bør du ikke mene, for 1, du aner ikke hvad han har af PSU, 2 8 diske
> er altså ikke ret mange diske i en maskine.

Helt enig... men tør snart ikke sige noget her.. noget tyder på at jeg snart
skal til at tage backup af mit raid5 opsæt så jeg er sikker på at jeg ikke
mister nogle data.. får alle 4 diske,, hvor nr. 4 er spare, som automatisk
tages i brug hvis en disk står af, er jo totalt outdatet.. og jeg er jo
altid 100% sikker på at både adaptec controlleren og alle 4 scsi diske koger
af på samme tid.. samme dag og indenfor 5 min. så jeg ikke kan nå at rede
noget som helst.. og min eneste løsning er IBAS og en regning på +100.000kr
og når det nu sker og jeg sætter 4 nye diske i, er jeg nødt til at låne en
defebriliator af falck så jeg kan give diskene den strøm der skal til for at
PSU?en kan trække dem igang.. og hvis jeg skal være rigtig venlig.. ringer
jeg også lige til energi midt og meddeler at jeg påtænker at starte min
server indenfor de næste 5 min.. og så snart den er oppe, står jeg klar med
min usb disk, så jeg kan tage et backup.. og med det samme tager disken
fra.. så jeg kan slæbe rundt på den.. og ryste lidt med den. og så ligger
den i vejen og falder på gulvet.. ja der kan se meget i dagens danmark.. og
brænder huset.. ja så sker det jo aldrig den dag hvor jeg har husket at tage
usb harddisken med mig,, jeg kunne også ligge den ud i bilen og opbevare den
der.. men så bliver bilen stjålet, og mine feriebilleder, og brevet til
skattevæsnet bliver offentligjort på nettet, af ham der har fundet disken..
eller den dag jeg får brug for disken, har den lagt så mange år i bilen og
oplevet minus grader og vinteren og blive hurtig opvarmet.. og så virker den
alligevel ikke..

Nu må jeg hellere stoppe...

//EL-Trikker

Fra : Martin

Dato : 31-07-08 23:34

EL-Trikker wrote:
> [...]
> oplevet minus grader og vinteren og blive hurtig opvarmet.. og så virker den

Lige hvad jeg ville ha sagt!
Tak!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-08-08 11:43

Martin skrev bl.a. følgende:

> Lige hvad jeg ville ha sagt!

Hvorfor, det er da ikke videre begavet, det han skriver?

Claus

Fra : Kenneth

Dato : 01-08-08 23:19

Claus Tersgov wrote:
> Hvorfor, det er da ikke videre begavet, det han skriver?

Så passer det jo godt sammen med de fleste andre
indlæg i tråden. Jeg tror såmænd også at det var
hans pointe.

Utroligt at så mange tråde herinde ende med diskussioner
der ikke giver spørgeren noget svar på hans spørgsmål.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : EL-Trikker

Dato : 02-08-08 21:27

Helt korrekt Kenneth, jeg samlede lige alt ironien i alle de indlæg der ikke
havde noget som helst med mit første spørgsmål at gøre...

//EL-Trikker

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-08 13:21

Jens C. Hansen skrev bl.a. følgende:

> Jeg vil egentlig også mene, at du er ved at nå grænsen for hvor mange
> diske PSU'en kan trække igang fra koldstart.

Moderne diske bruger ikke så meget strøm. www.tersgov.dk/nydisk.jpg 750gb
pata. Mærketrømmen er maksimum, så det er nok ikke altid de bruger så meget.

Claus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 30-07-08 13:37

Claus Tersgov wrote:

> Moderne diske bruger ikke så meget strøm. www.tersgov.dk/nydisk.jpg 750gb
> pata. Mærketrømmen er maksimum, så det er nok ikke altid de bruger så meget.

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=445f99f4fa74c010VgnVCM100000dd04090aRCRD&locale=en-US
klik på "Technical Specifications", og læs den sidste linie i tabellen.

For de ekstra dovne vil jeg dog lige citere den her:
"Maximum start current, DC    2.80 amps"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-08 14:04

Jens C. Hansen skrev bl.a. følgende:

> For de ekstra dovne vil jeg dog lige citere den her:
> "Maximum start current, DC 2.80 amps"

Ja, i en brøkdel sekund!

Den startstøm er alle psu'er gearet til at modstå..

Min dellserver har 8 diske kørende på en 300watt uden nogen problemer.

Claus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 30-07-08 14:41

Claus Tersgov wrote:

> Ja, i en brøkdel sekund!

Dvs. at når du skriver "Mærketrømmen er maksimum", så mener du "mærkestrømmen er maksimum strøm, EFTER at disken er spinnet op"?
Det var jo så ikke det du skrev, men man skal åbenbart læse hvad du mener, og ikke hvad du skriver..

> Min dellserver har 8 diske kørende på en 300watt uden nogen problemer.

EL-Trikker har også 8 diske kørende på en for os ukendt størrelse PSU.

Jeg vil lige tilbage til udgangspunktet: Min udtalelse; "Jeg vil egentlig også mene, at du er ved at nå grænsen for hvor mange diske PSU'en kan trække igang fra koldstart" skulle ses som en løftet pegefinger mod at sætte MERE end 8 diske i, fordi det evt. kunne overbelaste PSU'en i startøjeblikket.
Jeg skrev ikke at de nuværende 8 diske var for meget, for EL-Trikker nævnte jo ikke noget om problemer i den retning, men jeg opfattede EL-Trikkers oprindelige indlæg, som om han havde tænkt sig at sætte flere diske i, og ikke bare bytte de eksisterende ud.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-08 15:59

> [...]

> "mærkestrømmen er maksimum strøm, EFTER at disken er spinnet op"? Det var
> jo så ikke det du skrev, men man skal åbenbart læse hvad du

Jeg kan da ikke gøre for, at du ikke ved hvad ordet mærkestrøm betyder!

Glem alt om startstrøm, det er en parameter, der er forholdsvis ligegyldig
og har intet med normalforbruget at gøre.

Sluttelig sætter du lighedstegn ved, at alle diske trækker startstøm i
præcis det samme splitsekund, hvilket naturligvis ikke er tilfældet. Der kan
være både et halvt og et helt sekund imellem.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-08 14:06

> [...]

> klik på "Technical Specifications", og læs den sidste linie i

Det lader ikke til, at du har kigget særligt grundigt på det billede, jeg
postede. Der står mærkestrømmen ganske tydeligt sort på hvidt....

Claus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 30-07-08 16:15

Jens C. Hansen wrote:

Dette indlæg er mit sidste i denne tråd.
Herefter gør jeg tråden usynlig i min newsreader, så jeg ser ikke nogen svar.

> Jeg vil egentlig også mene, at du er ved at nå grænsen for hvor mange
> diske PSU'en kan trække igang fra koldstart.

Jeg kan ved nærmere eftertanke godt se, at jeg skulle have nøjedes med blot at spørge til, om EL-Trikker var opmærksom på det ekstra strømtræk som flere diske ville give, istedet for at gå ud fra at han havde en (mere eller mindre) standard størrelse PSU, hvilket åbenbart gav ophav til en masse irrelevant/overflødig diskussion.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-07-08 16:22

Jens C. Hansen skrev bl.a. følgende:

> Dette indlæg er mit sidste i denne tråd.
> Herefter gør jeg tråden usynlig i min newsreader, så jeg ser ikke
> nogen svar.

Hvis du nu gjorde dig selv usynlig, så havde vi andre også glæde af
det..........

Alternativt så køb en pakke tudekiks...

Claus

Fra : EL-Trikker

Dato : 30-07-08 19:54

HEHE.. det er dælmen sjovt at sidde og lure på hvad min indlæg har ført med
sig.. jeg vil helt sikkert give Claus ret, startstrøm og mærkestrøm er 2
vidt forskellige ting.. startstrøm er noget der aldrig er reklameret så
meget med, som mærkestrøm.. bare tag en ganske almindelig 3 faset el-motor.
den bruger 6xmærkestrøm i startstrøm. og hvis motoren bruger 10ampere på at
køre, så sætter man jo ikke 60ampere sikringer forand den for at den skal
kunne starte..

og nu er mine harddiske også på seperate satacontrollere, hvor disken først
spinner op når den initaliseres i opstarten.. så en disk af gangen.. så jeg
ser ikke nogen grund til at skifte min psu lige nu... nu har flere snakket
om at min psu er ukendt.. det stopper nu.. den er på små 400W

Og Jens C Hansen se her: http://kortlink.dk/5kr8 <<--- Går du fra det var
sådan Claus mente..

//EL-Trikker

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-07-08 15:08

EL-Trikker wrote:

> måske ikke sååå nødvendigt med backup,, ellers er det eneste rigtigt da
> at lave et raid setup.. det der med usb kasser osv. det er sgu bøvlet i
> længden..

RAID er *ikke* en erstatning for backup..

--
Jesper Lund

Fra : Rado

Dato : 27-07-08 10:29

On 26 Jul 2008 14:07:46 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>RAID er *ikke* en erstatning for backup..

RAID ER backup, pr definition:

"In information technology, backup refers to making copies of data so
that these additional copies may be used to restore the original after
a data loss event. These additional copies are typically called
"backups."

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 27-07-08 13:58

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> RAID ER backup, pr definition:

Det skal nok passe, men det er risikabelt at have det som eneste løsning.
Jeg har været på et bureau, hvor der var backup på usb diske og så ellers
raid 5 - problemet kommer når ham der sørger for at backup på USB diske
stopper med at arbejde der (det var mig), og de udelukkende satser på raid
som backup. De lærte det på den hårde måde ...

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Rado

Dato : 27-07-08 17:27

On Sun, 27 Jul 2008 14:57:58 +0200, .°o.O Thomas O.o°.
<flash4@it.invalid> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Det skal nok passe, men det er risikabelt at have det som eneste løsning.

Det kan vi godt blive enige om, men hver løsning har sine fordele og
ulemper. Hvis du f.ex. kun laver alm. backup en gang i døgnet er det
ikke meget værd hvis disken står af lige når du har skrevet de sidste
10 sider af din eksamensopgave. Her redder RAID dig.

> [...]
>stopper med at arbejde der (det var mig), og de udelukkende satser på raid
>som backup. De lærte det på den hårde måde ...

Jeg tror de fleste lærer det på den hårde måde...

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 06:18

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ikke meget værd hvis disken står af lige når du har skrevet de sidste
> 10 sider af din eksamensopgave. Her redder RAID dig.

Jeg vil gerne se et RAID0 se dig redde data, når den ene disk er stået
af.

Fra : Rado

Dato : 28-07-08 14:20

On Mon, 28 Jul 2008 07:18:07 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>Jeg vil gerne se et RAID0 se dig redde data, når den ene disk er stået
>af.

RAID 0 er som det nævnes andetsteds heller ikke ægte RAID.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 16:41

Rado wrote:

> RAID 0 er som det nævnes andetsteds heller ikke ægte RAID.

RAID0 er slet ikke RAID; der er ingen redundans i RAID0.

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 19:06

> RAID 0 er som det nævnes andetsteds heller ikke ægte RAID.

OG flere fortæller dig at RAID heller ikke er backup, men det fastholder
du dog ?

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-07-08 18:45

Rado wrote:

> [...]

> that these additional copies may be used to restore the original after
> a data loss event. These additional copies are typically called

En definition og "typically called" er forskellige begreber. Der findes
backup af en fil når den eksisterer i 3 forskellige eksemplarer med
kilometer-stor (eller hvad nu ellers som er rimeligt) afstand mellem to af
dem.

Raid i en maskine er aldrig backup, for der skal kun een overspændings-event
til for at miste alle data.

To maskiner med redundant disk setup som er synkroniseret og står i hver sin
bygning, så hjælper det på det.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Rado

Dato : 28-07-08 14:20

On Sun, 27 Jul 2008 18:45:06 +0100, "Peter Larsen"
<digilyd@hotmail.com> wrote:

> [...]
>dem.
>
>Raid i en maskine er aldrig backup, for der skal kun een overspændings-event

Det er stadig backup ifølge den grundlæggende definition af backup:
"kopi af datasæt". Det er min pointe.

Fra : Peter Larsen

Dato : 28-07-08 15:37

Rado wrote:

> [...]

en eller anden prøvede at forklare noget ...

> [...]

hvortil du skrev at

Læg mærke til hvad der står i det, du citerede. "Data loss event". Et
redundant disk setup er k e n d e t e g n e t ved at datatab som følge af
svigtende hardware er forebygget med stor sandsynlighed. Det som ikke er
forebygget er datatab på grund af svigt i filsystems, programmers eller
operatørers opførsel. Det forholder sig nemlig sådan, at kopierne internt i
et raid sæt ikke er uafhængige, det som påvirker den ene påvirker også den
anden.

> Det er stadig backup ifølge den grundlæggende definition af backup:
> "kopi af datasæt". Det er min pointe.

Du har overset at det er implicit at der er tale om en uafhængig kopi af
datasættet som ikke kan påvirkes af, hvad nu ellers der påvirker den anden
version af det.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-08 22:19

Rado skrev bl.a. følgende:

> Det er stadig backup ifølge den grundlæggende definition af backup:
> "kopi af datasæt". Det er min pointe.

Hvor er din "kopi", hvis filerne slettes af en tumpet bruger eller får virus
??

Kan du selv se problemet?...

Claus

Fra : Frandsen

Dato : 29-07-08 08:52

> Det er stadig backup ifølge den grundlæggende definition af backup:
> "kopi af datasæt". Det er min pointe.

Nej, det er ikke alle RAIDs der arbejder med spejl. I RAID5 er der ikke
"kopi af datasæt". Går der en disk, så beregnes og genskabes data ud fra
cheksum på andre diske. Du kan ikke bare tage en definition af "backup" og
så overføre den til RAID. Læg mærke til, at definitionen bruger flertal af
kopi! "backup refers to making copies of data so that these additional
copies ". Fortæl mig venligst, hvor mange copies et spejl i en raid laver.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 06:17

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> RAID ER backup, pr definition:

Nej det er det godt nok ikke, det beskytter til dels mog HW nedbrud, men
ingen garanti for data ved software/virus.

> [...]
> that these additional copies may be used to restore the original after
> a data loss event. These additional copies are typically called

Hvis du havde ret, stod backups ikke i ""

Fra : Rado

Dato : 28-07-08 14:20

On Mon, 28 Jul 2008 07:16:49 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

>Nej det er det godt nok ikke, det beskytter til dels mog HW nedbrud, men
>ingen garanti for data ved software/virus.

Der er ingen garanti for databeskyttelse i nogen som helst sammenhæng,
der er altid noget der kan gå galt. Nogle former for backup er bare
sikrere end andre, statistisk set.

>Hvis du havde ret, stod backups ikke i ""

Det kunne jo også være for at fremhæve ordet. Sådan læser jeg det.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 19:08

> Det kunne jo også være for at fremhæve ordet. Sådan læser jeg det.

Men så læser du som fanden læser biblen.

Fra : Frandsen

Dato : 28-07-08 12:08

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen
> RAID ER backup, pr definition:

Æh, nej det er det ikke. Det er redundans ved hjælp af flere diske. Derfor
er RAID-0 også en misvisning.

> [...]
> that these additional copies may be used to restore the original after
> a data loss event. These additional copies are typically called

Det er en definition af backup. "to restore the original after a data loss
event" - man har ikke data loss event i et RAID. Du har disc loss, men data
ligger på de andre diske, men et RAID kan faktisk godt gå i stykker i den
grad, at du får et data loss, så du har brug for at restore fra backup. Og
så skal vi heller ikke lige glemme den menneskelige faktor, som kan udføre
'drop table'.

Fra : Rado

Dato : 28-07-08 14:19

On Mon, 28 Jul 2008 13:07:41 +0200, "Frandsen" <a@b.c> wrote:

> [...]
>
>Det er en definition af backup. "to restore the original after a data loss
>event" - man har ikke data loss event i et RAID. Du har disc loss,

Jeg kan altså ikke rigtig se forskellen på om en disk i et RAID array
står af og data på erstatningsdisken genskabes fra de andre (eller ved
RAID 1 den anden) diske, eller en single disk står af og data på
erstatningsdisken genskabes fra en eller flere eksterne diske.

Fra : N_B_DK

Dato : 28-07-08 19:10

> [...]
> RAID 1 den anden) diske, eller en single disk står af og data på
> erstatningsdisken genskabes fra en eller flere eksterne diske.

Hvordan redder et RAID dig, når du ved en fejl sletter hele mappen med
billeder fra dit første barns fødsel ? du mener ikke at de ændringer du
laver på den ene disk øjeblikkeligt sker på den anden /de andre diske
også ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-07-08 20:54

"Rado" skrev

> [...]
> RAID 1 den anden) diske, eller en single disk står af og data på
> erstatningsdisken genskabes fra en eller flere eksterne diske.

Du genskaber ikke i data - data findes allerede på de andre diske
Er der to diske der går ned nogenlunde samtidig så er dine data toastet

- Peter

Fra : Frandsen

Dato : 29-07-08 08:45

> [...]
> RAID 1 den anden) diske, eller en single disk står af og data på
> erstatningsdisken genskabes fra en eller flere eksterne diske.

Jeg gætter på, at du ikke er systemadministrator i et firma, med en større
edb-installation med høje oppetidskrav.

Hvis jeg gik ind til vores IT-direktør og sagde, at vi ikke har brug for
backup - for vi kører raid, så blev jeg fyret lige på stedet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-08 22:16

Rado skrev bl.a. følgende:

> [...]
> that these additional copies may be used to restore the original after
> a data loss event. These additional copies are typically called

Hvis filerne bliver inficeret med virus, så er det ikke en backup!

Så RAID har intet med backup at gøre, det er desværre noget vrøvl. Det er
blot at placere data over flere diske i samme system, så man er mere sikker,
hvis een disk bryder ned. Men det hjælper ikke en dyt mod virus, hacker,
fejl40 og lignende systemfejl...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-08 22:30

EL-Trikker skrev bl.a. følgende:

> Skal jeg købe 500GB eller 320GB igen? her tænker jeg på at en 500gb
> det er jo meget i sådan en lille kasse, og meget at miste hvis noget
> går galt.. osv.. hvad syntes i?

Jo flere diske, jo større mulighed er der også for at een kan gå i
stykker......
Så det er nok hip som hap.
Køb hellere nogle ordentlige store diske ( f.eks. server diske) og brug så
en online backupservice.

Mine data (egne video- og lydproduktioner) ligger dels på min filserver og
dels på eksterne USB diske. Dernæste har jeg en konto hos www.mozy.com som
koster mig kr. 25,- pr måned. Det kører helt automatisk, uden min
medvirken, og foreløbig har jeg over 360gb data hos dem. Alle er mine
videooptagelser.

Claus