Ny pc - igen igen
Fra : Georg

Dato : 25-07-08 19:06

Jeg skal bygge en ny PC. Anvendelsen er kontor og lidt
multimedie -ikke meget spil

Jeg har fornylig bygget en PC:

Motherboard: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Processor: AMD 4850e 45W 2.5 GHz Dual core
RAM: Kingston HyperX 2 x 1 GB 1.8 V
Harddisk: WD Caviar GP WD5000AACS 500 GB "Green Power"
PSU: Sea Sonic S12II-430
Cabinet: Antec NSK4000
DVD burner: PIONEER DVR-215DBK 20x/10xDL
OS: Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit

Jeg er/var godt tilfreds med den og den blev ret
støjsvag, men:

Jeg valgte at bruge box-køleren fordi jeg antog at den
var den samme som blev brugt til 65W CPU'erne og at den
derfor ville køre så langsomt at jeg ikke kunne høre
den - men jeg var ikke opmærksom på at mine ønsker og
forventninger til lydløshed overstiger der normale.

Tilsvarende forventede jeg at Antec case-køleren ville
være acceptabel ved laveste (der er 3) indstilling -
men nej.

Case fan og CPU blæser larmer så vidt jeg kan høre lige
meget.
Så vidt jeg kan læse mig til ca. 21 dBa.
Det er åbenbart mere end jeg vil have, så jeg har nogle
erfarings-basserede tillægs-ønsker, der giver en bedre
udnyttelse af det basale potentiale m.h.t. lavt
strømforbrug og især støjsvaghed (lydløshed) som
systemet giver.

Det drejer sig om 2 forhold:

1. Jeg ønsker et anden CPU-køler end "box-køleren".
Selv om den kører ret langsomt (typisk lidt over 1000
rpm) er den hørbar.

2. Jeg ønsker en mere lydløs "case-fan". Antec blæseren
kører med laveste indstilling (der er 3 -) men den
høres. Så vidt jeg kan læse mig til er det 21 dB, men
det er åbenbasrt for meget.

Mine spørgsmål er:

1. En god billig køler til en 45W AM2+ CPU

2. En billig casefan som blæser med kun lidt under 39
CFM (måske ned til 25 CFM) og antagelig er under 20 dBa
- gerne under 18 dBA.
MB har regulering, så den kan evt udnyttes ?

3. Er der noget jeg har overset ?

Georg

Fra : Thore Jensen

Dato : 25-07-08 19:21

Georg skrev:

> 3. Er der noget jeg har overset ?

Ja, passivkøling...

Thore

Fra : Georg

Dato : 25-07-08 20:56

Thore Jensen skrev:

> Ja, passivkøling...
>
> Thore

Nej, jeg synes ikke jeg har ikke overset passiv køling.

Den computer jeg har valgt er valgt som et kompromis
mellem bærbar teknologi og alm. pc teknologi.

Man får næsten lige så kølig/støjsvag en computer som
hvis man valgte bærbar teknologi, men den koster næsten
det samme som en normal pc og den koster ca. halvt så
meget som en pc bygget på bærbar teknologi.

Hvis man ønsker passiv køling er det endnu dyrere og
langtsommere. Og ja - jeg har studeret både VIA's AMD's
og Intel's lavenergi processorer/bundkort, men de er
alle under 1/5 af den kapacitet som mit foreslåede
system har.

Jeg har seriøst overvejet systemer med et samlet
energiforbrug på under 90 W, men er kommet til den
konklusion at det jeg ønsker er et mere "normalt"
system med en nogenlunde normal ydelse.

Georg

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 15:24

Georg wrote:

> Nej, jeg synes ikke jeg har ikke overset passiv køling.

Udfra det du skriver, så _har_ du overset passiv køling.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315957 - pil blæseren af.

Jesper Poulsen

Fra : Georg

Dato : 27-07-08 20:29

Jesper Poulsen skrev:

> Udfra det du skriver, så _har_ du overset passiv køling.
>
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315957 - pil blæseren af.

Til Jesper og Thore (og andre):

Måske har jeg til en vis grad overset passiv køling.
I hvert fald var mit sigte at anskaffe en mindre og
billigere cpu-køler som stadig kunne køre lydløst
p.g.a. processorens lave varmeudvikling (45W).
Der er to grunde: dels at jeg gerne vil holde prisen
nede og dels at jeg er lidt bekymret for de tunge
varmeafledere, da computeren gerne skulle kunne
transporteres på normale "computertransport-vilkår".

Det tror jeg sådanset stadig, men jeg må indrømme at de
store varmeafledere som f.eks.:
Scythe KATANAII SCKTN-2000 - uden blæser
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315957&Specs=true
Scythe Ninja Plus Revision B Køler
Thermaltake SonicTower Rev.2 CL-P0323
http://www.tomshardware.com/reviews/scythe-ninja-takes-tec-heavyweights,1642-4.html
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=262720&searchArea=&Soegeord=
Thermalright Ultra-120 eXtreme
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382575&Specs=true
-ser meget spændende ud.

Ulemperne er at de er store, tunge og forholdsvis dyre.

Passiv køling bliver det jo heller ikke helt, da de
forudsætter at kabinetkøleren (kølerne) kan flytte en
del luft.
Men princippet om en i det mindste meget lav blæser
effekt på processorens varmeafleder kombineret med en
marginalt højere luftfornyelse i kabinettet tiltaler
mig. Især hvis det kan gøres med en ikke for tung og
ikke for dyr varmeafleder.

Hvor tung en køler kan man montere uden at skulle
bekymre sig specielt om farer ved transport ?

Jeg så at en af leverandørerne tilbød en bagplade til
bundkortet, som skulle forstærke monteringen.
Er det nødvendigt ?
Er det besværligt ?
Kan man selv lave en hvis der ikke følger en med
varmeaflederen ?

Der skal muligvis bygges flere af denne type PC, så jeg
er interesseret i at finde en billig og god løsning.
Hvis det kun havde drejet sig om en enkelt komputer
ville jeg nok have valgt den nemmeste gode løsning.

Georg

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 21:16

Georg wrote:

> nede og dels at jeg er lidt bekymret for de tunge
> varmeafledere, da computeren gerne skulle kunne
> transporteres på normale "computertransport-vilkår".

Jeg triller rundt med min PC på en sækkevogn og jeg har en KatanaII i.

> Ulemperne er at de er store, tunge og forholdsvis dyre.

KatanaII er nu ret billig, især når man tænker på alternativerne. Og den
er effektiv. Den holder snildt min Athlon64 med 20% OC i ave (der er
tale om en S939, 90nm, single core).

> mig. Især hvis det kan gøres med en ikke for tung og
> ikke for dyr varmeafleder.

KatanaII
- Man skulle tro at jeg havde aktier i foretagenet...

> [...]

KatanaII

> Jeg så at en af leverandørerne tilbød en bagplade til
> bundkortet, som skulle forstærke monteringen.

Afhænger af køleren.

> Er det besværligt ?

Afhænger af hvorvidt tingene er ordentligt tilpasset hinanden.

> Kan man selv lave en hvis der ikke følger en med
> varmeaflederen ?

Ja, men jeg anser den for irrelevant, såfremt den ikke medfølger.

> Der skal muligvis bygges flere af denne type PC, så jeg
> er interesseret i at finde en billig og god løsning.

Løsningen med KatanaII er uden sidestykke. Jeg havde en Thermaltake TR2
R1 før:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216172

Jeg har fået en langt bedre løsning med KatanaII-køleren.

Jesper Poulsen

Fra : Blur T

Dato : 27-07-08 02:58

"Georg" <georgeoftheseas@hotmail.com> wrote in message
> Mine spørgsmål er:
>
> 1. En god billig køler til en 45W AM2+ CPU

Scythe Ninja Plus Revision B Køler (den kan køre uden blæser)

> 2. En billig casefan som blæser med kun lidt under 39 CFM (måske ned til
> 25 CFM) og antagelig er under 20 dBa - gerne under 18 dBA.

NorthQ NQ-3711BL Silent Tornado 120mm 17-19 dBA Aluminium

> 3. Er der noget jeg har overset ?

Dit dankort :)

Fra : Georg

Dato : 27-07-08 19:44

Blur T skrev:

> Scythe Ninja Plus Revision B Køler (den kan køre uden blæser)

Ja, den ser interessant ud.
Den er lidt stor og lidt tung, men ikke så tung
sammenlignet med andre tilsvarende. Er der problemer
med at få den til at sidde rigtigt fast uden at
beskadige bundkortet ? Den skal kunne tåle (forsigtig)
transport.
Ved du hvor i danmark man kan købe den ?

> NorthQ NQ-3711BL Silent Tornado 120mm 17-19 dBA Aluminium

Den ser ud til at være bedre end den jeg har (Antec
3-speed 120mm).

Da jeg kiggede på den på EDB-priser så jeg denne:
NORTHQ NQ-3702 SILENT TORNADO 120MM 12-17 DBA CERAMIC
FAN BLACK.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=111199&searchArea=&Soegeord=
Den ser ud til at være mere støjsvag og lidt billigere,
hvorfor ?

Jeg fandt også 2 andre som så interessant ud:

Nanoxia FX12-1250
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391632&searchArea=&Soegeord=

Scythe S-FLEX SFF21E
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=180652

Jeg har forsøgt at få et bedre overblik over markedet,
men har svært ved det, da støj og luftstrøm og
omdrejninger tilsyneladende ikke er opgivet efter de
samme normer ?

> Dit dankort :)

- og jeg har overvejet at følge dit sidste råd: at
bruge mit dankort og anskaffe en Noctua NF-S12-800 der
både er dyr og ikke flytter særlig meget luft.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=245181

Georg

Fra : Blur T

Dato : 27-07-08 20:15

http://www.webdanes.dk
Gaming is a lifestyle!

hvor du kan købe de bedste kølere og blæsere

Fra : Frandsen

Dato : 28-07-08 12:16

"Georg" <georgeoftheseas@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> 25 CFM) og antagelig er under 20 dBa - gerne under 18 dBA.
> MB har regulering, så den kan evt udnyttes ?

Ingen andre har foreslået at sætte hastigheden ned på din casefan. Får den
ikke bare 12v hele tiden? Blæserstyring?

Fra : Georg

Dato : 28-07-08 13:12

Frandsen skrev:

> Ingen andre har foreslået at sætte hastigheden ned på din casefan. Får
> den ikke bare 12v hele tiden? Blæserstyring?

Kabinetsblæseren er en Antec der fulgte med kabinettet.
Den har en manuel omskifter for tre forskellige
hastigheder. Jeg har kun brugt den laveste indstilling.
Jeg går ud fra, at det, som reguleringen gør, er at
indsætte en modstand, så blæseren får færre volt, men
jeg ved ikke hvor mange den får, bortset fra at det jo
nok er 12V ved hurtigste indstilling.

Det er muligt at en anden og bedre blæserstyring kunne
gøre det bedre.
Jeg kunne jo også se hvad der skete hvis jeg satte
blæseren direkte til 5V eller 7V - eller hvis jeg gav
omskifteren 7V i stedet for 12V.

Jeg har dog antaget, at der ikke rigtigt var noget at
hente her, og at det ikke var besværet værd, men måske
hvis jeg får tid en af de næste dage...

Georg

Fra : J

Dato : 28-07-08 13:35

On Fri, 25 Jul 2008 20:05:53 +0200, Georg
> [...]

>Jeg har fornylig bygget en PC:
>
>Motherboard: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
>Processor: AMD 4850e 45W 2.5 GHz Dual core

Jeg ved, at jeg er lidt sent ude. Men til din CPU bruger jeg denne
NorthQ media center køler:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309067&searchArea=&Soegeord=media

Det larmer ikke en snus.

mvh

John

Fra : Georg

Dato : 28-07-08 19:16

John skrev:

> Jeg ved, at jeg er lidt sent ude. Men til din CPU bruger jeg denne
> [...]

Nej, det er ikke for sent. Jeg rider ikke samme dag,
som jeg sadler.

Det var sådan noget jeg havde i tankerne: En billig
køler som kan køle CPU'en (45W) uden at kunne høres.

226.- kr. leveret - en rimelig pris
lydløs (jeg tager i første omgang dit ord for det)
moderat vægt = ingen transportproblemer

3 ud af 3 - det er da ikke så ringe.

Jeg overvejede faktisk en NorthQ-3316 Medium UFO:
Fan speed: Max 3000RPM (for højt for mig)
Air Flow: Max 53,5CFM (rigeligt for mig)
Hvis bare den kan komme ned i nærheden af 1000 rpm og
20 CMF, er det sikkert fint
"NB. Most modern motherboard are equipped with an
built-in FAN control function for the CPU, and for FAN
connectors. FAN speed and noise level can be reduced on
these motherboards"
Weight: 285g (passer mig fint)
Connector: 3 Pin (et problem ?)

De (NorthQ) skriver at den kan styres fra bundkortet -
er det så et problem at mit bundkort har en 4-polet
kontakt til såvel CPU som kabinetkøler, når blæseren
her 3-polet stik ?

Jeg har også overvejet muligheden af kun at udskifte
blæseren. Det har jeg gjort et par gange på andre
maskiner, med nogenlunde resultater, men jeg er ikke
sikker på at det er nok.

Georg

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 19:54

J wrote:

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309067&searchArea=&Soegeord=media
> Det larmer ikke en snus.

Det gør en KatanaII uden blæser heller ikke

Jesper Poulsen