Problemer med controllerkort og nyt mother~
Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 18:53

Hej NG.

Jeg har lige opgraderet min hjemmebygget NAS med et lidt kraftigere
motherboard.

Nu kan maskinen bare ikke starte op, når controllerkortet sidder i
maskinen...

Motherboardet er et Advansus iQ965-CI
(http://www.advansus.com.tw/product/detail.asp?pid=183)
og controllerkortet er et Adaptec 3405 (med RaiserCard)
"Professoren" er en Core2Duo 2,13 GHz E6420

Har målt ± 12, 3,3 og 5 V som alle viser fine resultater.

Har på fornemmelsen, at det er et IRQ konflikt, men hvordan løser man det?

Fra : PA

Dato : 20-07-08 08:34

"Jacob Fich" <jacob_duvednok_brafi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har målt ± 12, 3,3 og 5 V som alle viser fine resultater.
>
> Har på fornemmelsen, at det er et IRQ konflikt, men hvordan løser man det?

Er du sikker på at du overhovede kan tilslutte det adaptec 3405?
Hvor har du sat det i.?
Det jeg kan se er, at du har pci 16 ex. sokkel. kun til grafikkort.

MVH Per

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-07-08 09:40

PA wrote:

> Det jeg kan se er, at du har pci 16 ex. sokkel. kun til grafikkort.

WHAT?

PCI-E er PCI-E. Hvis der er begrænsninger i brugen af et PCI-E slot er
det ikke PCI-E.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 10:26

PA skrev:
> Er du sikker på at du overhovede kan tilslutte det adaptec 3405?
> Hvor har du sat det i.?
> Det jeg kan se er, at du har pci 16 ex. sokkel. kun til grafikkort.
>
> MVH Per

Så længe det kort, jeg sætter i PCI-E X16-soklen, er mindre eller lig
med x16, burde der ikke være problemer.

Kortet kører smertefrit i to andre maskiner, i hhv. PCI-E X16 og PCI-E
X4 sokler.

/Jacob

Fra : PA

Dato : 20-07-08 12:49

> [...]
> x16, burde der ikke være problemer.
>
> Kortet kører smertefrit i to andre maskiner, i hhv. PCI-E X16 og PCI-E X4

Så er der vel ikke andet end at ændre bios-instillingerne så det
passer til dit kort.

MVh Per

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 13:58

PA skrev:
> "Jacob Fich" <jacob_duvednok_brafi.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der vel ikke andet end at ændre bios-instillingerne så det
> passer til dit kort.
>
> MVh Per

Det er nemmere sagt end gjort.
Jeg har prøvet at slå alle onboard-enheder fra i BIOS, og har ændret
rundt på IRQ-tildelingerne.
INTET har hjulpet.
Maskinen låser stadig, så snart jeg tænder for den. :(

Så hvis du kan fortælle mig, hvad det er jeg skal ændre, så vil jeg være
dig meget taknemlig. ;)

Fra : fix

Dato : 20-07-08 14:18

> [...]
> Maskinen låser stadig, så snart jeg tænder for den. :(
>
> Så hvis du kan fortælle mig, hvad det er jeg skal ændre, så vil jeg
start med factorysettings, og 1 kort ad gangen

finn

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 15:46

fix skrev:

> start med factorysettings, og 1 kort ad gangen
>
> finn

Det kan ikke helt lade sig gøre, da jeg kun har ét kort i maskinen.
Har sat BIOS til Factory Default, hvor den også booter fint op, men når
kortet kommer i, låser den. :(