Opstarts problemer
Fra : SB

Dato : 18-07-08 21:44

Har fået problemer, når jeg tænder min pc.

Dato og klokken er nulstillet til 2002, og for at jeg kan starte op, får
jeg valget at trykke F1 eller Del for bios.

Hardwarefejl er multimediekort, den har jeg deaktivet nu, men uden
forskel, har prøvet med AIDA32 og får advarsel under DMI at der ikke kan
garanters for dmi data.

Mit Hauppauge TV kort lader til at virke, lyden går ud gennem usb
stikket Logitech Z10 højtaler.

Ved ikke om det er bundkortet der er ved at stå af eller hvad.

Håber at der er nogen der har en ide, efter de sparsomme oplysninger jeg
kan finde frem til.

På forhånd tak.

--
Hilsen SB

Fjern "op" i mailadressen, hvis der skal sendes direkte til mig

Fra : Peter

Dato : 18-07-08 22:16

"SB" <opjsak@shbjerre.dk> skrev i en meddelelse
> Har fået problemer, når jeg tænder min pc.
>
> Dato og klokken er nulstillet til 2002, og for at jeg kan starte op, får
> jeg valget at trykke F1 eller Del for bios.

Jeg vil tro, at batteriet på dit bundkort er gået død.

Prøv at trykke F1, når den beder om det.
Stil dato til korrekte dato.
Gå derefter direkte til exit og lad den reboote.
Starter den korrekt op, så skift batteriet på bundkortet.

Der kan også være gået ged i din Bios.
Prøv at resette den via jumperen på bundkortet.
Husk at putteren skal være slukket og netstikket trukket ud, før du jumper.
Husk at sætte jumperen tilbage på plads før du genstarter.
Når du genstarter, vil den sikker have at du igen går en i bios (F1).
Vælg failsafe default og tryk exit og save.
Reboot computeren.

PeterB

Fra : SB

Dato : 18-07-08 22:41

Tak for det hurtige svar, har også overvejet det med batteriet, hvis jeg
genstarter uden at slukke for netspændningen, passer tiden, men har jeg
haft den slukket en dag, er det galt.

Fra : Mads

Dato : 18-07-08 23:32

On Fri, 18 Jul 2008 23:40:34 +0200, SB <opjsak@shbjerre.dk> wrote:

>Tak for det hurtige svar, har også overvejet det med batteriet, hvis jeg
>genstarter uden at slukke for netspændningen, passer tiden, men har jeg
>haft den slukket en dag, er det galt.

Jeps, det er batteriet. Hent et nyt hos nærmeste computer butik.

Mest brugt er et CR 2032 batteri, men kik lige efter først
Det koster en 35 - 40 kr og kan skiftes på 30 sekunder

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-07-08 00:31

Mads wrote:
> Mest brugt er et CR 2032 batteri

Korrekt.

> Det koster en 35 - 40 kr

Det koster en 10'er i nærmeste Harald Nyborg.
For 5-7 år siden var det måske svært at finde i andet end en fotoforretning til 35-50 kr, men for nogle år siden gik der mode i at have diode-cykellygter (hvoraf mange bruger CR2032), og så faldt prisen ret hurtigt.

Fra : Mads

Dato : 19-07-08 01:17

On Sat, 19 Jul 2008 01:31:14 +0200, "Jens C. Hansen"
<adsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Det koster en 10'er i nærmeste Harald Nyborg.

Måske, men jeg ville nu ikke bruge Harald Nyborg
batterier i min PC. Jeg har en gang købt en pakke
batterier i den biks og de lækkede syre eller
kemikalier da de var en uge gamle.

Så vil jeg hellere betale lidt mere i en "rigtig" butik.

mvh Mads

Fra : SB

Dato : 19-07-08 11:03

Har været ude og købe nyt batteri, afmonterede først det gamle og det
var et 2032.

Nu fungere den ingen, men har dog stadig lidt problemer med
multimediekort, må se om jeg kan finde fejlen efter ferien.

Fra : Mads

Dato : 19-07-08 11:53

On Sat, 19 Jul 2008 12:03:01 +0200, SB <opjsak@shbjerre.dk> wrote:

>Nu fungere den ingen, men har dog stadig lidt problemer med
>multimediekort, må se om jeg kan finde fejlen efter ferien.

Hvis du har både onboard grafik eller lyd og monteret
grafikkort eller lydkort, så har de onboard ting jo været
slået fra før. Bundkortet har været uden strøm, så disse
indstillinger er jo blevet nulstillet og dermed slået til igen.
Det kan være en grund til at det driller lidt.

Tjek om der er noget der skal slås fra i BIOS

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-07-08 14:19

Mads wrote:

> Måske, men jeg ville nu ikke bruge Harald Nyborg

Indrømmet, HN er ikke hvad den engang var. Det er efterhånden noget værre skrammel de sælger.

> batterier i min PC. Jeg har en gang købt en pakke
> batterier i den biks og de lækkede syre eller
> kemikalier da de var en uge gamle.

Jeg har købt en elektronisk skydelære i HN, hvor både batteriet i den og reservebatteriet der fulgte med, var dødt.
Den tog jeg dog bare med næste gang og fik byttet. Bytteren har virket perfekt i over et år nu.

> Så vil jeg hellere betale lidt mere i en "rigtig" butik.

Det er dit valg. Jeg har købt flere(6-7 styk) CR2032 i HN og har ikke haft problemer med dem.
Der er nok også nogle cykelforretninger der sælger CR2032 til samme pris.