Installation og boot af pico PC uden (opti~
Fra : Georg

Dato : 18-07-08 13:50

Jeg har overvejet at anskaffe en lille lydløs pc til
linux:

Mål: 147 x 109 x 50mm (0.8 liter)

PX8 Fanless Pico-ITX Chassis    €136.25
VIA EPIA PX 10000G 1.0GHz Pico-ITX MB+CPU €173.75
1GB DDR2 667 SODIMM €48.75

Der er (som i måske har bemærket) ikke nogen optiske
drev eller andre forbindelser bortset fra usb.

Mine spørgsmål er:
1. Hvordan installerer man styresystem ?
2. Er der nogle problemer omkring første boot og
installation af styrersystem ?

George

Fra : Henning

Dato : 18-07-08 16:26

>1. Hvordan installerer man styresystem ?
>2. Er der nogle problemer omkring første boot og
>installation af styrersystem ?

Spørgsmålet er ikke rigtig hardware-relateret, burde være stillet i en
Linux-gruppe?
Men mon ikke løsningen er dette http://www.pendrivelinux.com/

Fra : Georg

Dato : 18-07-08 18:56

Jeg omformulerer spørgsmålet:
Kan man boote og installere styresystem til et VIA EPIA
PX 10000G 1.0GHz Pico-ITX MB/CPU (bundkort og cpu) uden
et CD/DVD drev ?

Fra : Studo

Dato : 18-07-08 18:04

Den Fri, 18 Jul 2008 17:25:51 +0200 skrev Henning:

> Spørgsmålet er ikke rigtig hardware-relateret, burde være stillet i en
> Linux-gruppe?
Er windows ikke også et styresystem? (ikke det bedste af slagsen, men dog
et styresystem)
> Men mon ikke løsningen er dette http://www.pendrivelinux.com/
Nej, den er til at køre Linux fra en USB-disk.

Som jeg læser indlægget er det et spørgmål om at installere fra en USB-
disk.

Men jeg ville nok hive et gammelt drev frem fra gemmerne og koble den til
under installation, for at gemme den væk igen.

Bortset fra det, så hører spørgsmålet næppe til under Hardware

Fra : Henning

Dato : 18-07-08 23:49

>Nej, den er til at køre Linux fra en USB-disk.

Både og - når du er bootet op kan du vælge om du vil installere på
harddisken fra usb-nøglen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-07-08 18:07

Georg wrote:

> Mine spørgsmål er:
> 1. Hvordan installerer man styresystem ? 2. Er der nogle problemer
> omkring første boot og installation af styrersystem ?

Du sætter bios op til at boote fra USB enhed, og bruger et USB CD/DVD-
drev eller laver en bootable USB stick (det sidste kræver lidt manuelt
arbejde; et USB drev virker derimod out-of-the-box med installations-CD).

--
Jesper Lund

Fra : Georg

Dato : 18-07-08 19:10

Jesper Lund skrev:

> Du sætter bios op til at boote fra USB enhed, og bruger et USB CD/DVD-
> drev eller laver en bootable USB stick (det sidste kræver lidt manuelt
> arbejde; et USB drev virker derimod out-of-the-box med installations-CD).

Mit gamle bundkort kunne ikke boote fra USB - måske kan
det nye: VIA EPIA PX 10000G 1.0GHz Pico-ITX MB+CPU?
Det er det jeg prøver at finde ud af.

George

Fra : Studo

Dato : 19-07-08 05:48

Den Fri, 18 Jul 2008 20:05:09 +0200 skrev Georg:

> Ikke nødvendigvis.

> Det lyder som er godt foreslag, selv om jeg ikke lige har et ekstra drev
> på lager. Jeg kan vel bare låne et optisk drev fra en anden pc i en
> kortere periode. Jeg ville dog foretrække en løsning hvor jeg ikke
> behøvede at låne hardware fra andre systemer.

Nu er den kortere periode regnet i timer, så jeg ser ikke at det er et
stort problem. LÃ¥n en usb-optisk drev hvis du kan. Ellers skal du ud i at
lave den boot-usb-disk Jesper Lund skriver om.

Men brug lang tid på at finde en ordentlig guide til det styresystem du
vil installere først. Det kører ikke bare lige på skinner. Tidsmæssigt er
det hurtigste nu nok at hive skruetrækkeren frem, eller måske bare løsne
kablet, og koble et drev til. Alternativt kan du jo lave en anden pc, med
samme bundkort, bare med optisk drev. Så får du en pc mere til hvad den
nu skal /kan bruges til. Her kan du installere og så bare flytte
harddisken. (hvilket bare lige er en antagelse, for du skriver ikke om
det skal på en harddisk)

> Hvor hører det så hjemme ?
dk.edb.system.ms-windows
dk.edb.system.unix