PC2-9600 og ASUS P5Q Deluxe.
Fra : Ivan

Dato : 18-07-08 11:23

Jeg søger med lys og lygte efter rammoduler til min nybyggede PC. (ASUS P5Q
Deluxe + Core 2 Quad Q9450 12 MB (Intel Boxed).
Modulerne skal kunne køre Dual-channel.

Asus skriver flg. i manualen:

4 * DIMM, max. 16GB, DDR2 1200/1066/800/667 MHz, non-ECC, un-buffered
memory.
Dual channel memory architecture.

1. If you install four 1 GB memory modules, the system may only recognize
less than 3GB because the address space is reserved for other critical
funktions. This limitation appears on Windows XP/Vista 32-bit operation
system which does not support Physical Address Extension (PAE).

2. If you install Windows XP/Vista 32-bit operation system, a total memory
of less than 3GB is recommended.

3. This motherboard does not support memory modules made up of 128 Mb chips.

Jeg går ud fra at DDR2 1200 er lig med PC-9600 moduler. Desværre kan jeg kun
finde flg. ene sæt:

KHX9600D2K2/2G
2GB (1GB 128M x 64-Bit x 2 pcs.)
PC2-9600 CL5 240-Pin DIMM Kit
Kingston's KHX9600D2K2/2G is a kit of two 128M x 64-bit 1GB (1024MB)
DDR2-1200 CL5
SDRAM (Synchronous DRAM) memory modules, based on sixteen 64M x 8-bit DDR2
FBGA
components per module. Total kit capacity is 2GB (2048MB). Each module pair
has been tested to
run at DDR2-1200MHz at a latency timing of 5-5-5-15 at 2.3 - 2.35V. The SPD
is programmed to
JEDEC standard latency 800Mhz timing of 5-5-5-15 at 1.8V. Each 240-pin DIMM
uses gold contact
fingers and requires +1.8V. The electrical and mechanical specifications are
as follows:
FEATURES:
Power supply : Vdd: 1.8V ± 0.1V, Vddq: 1.8V ± 0.1V
Double-data-rate architecture; two data transfers per clock cycle
Bidirectional data strobe(DQS)
Differential clock inputs(CK and CK)
DLL aligns DQ and DQS transition with CK transition
Programmable Read latency 5 (clock)
Burst Length: 4, 8 (Interleave/nibble sequential)
Programmable Burst type (sequential & interleave)
Timing Reference: 5-5-5-15 at 1.8V / 5-5-5-15 at 2.3 - 2.35V
Edge aligned data output, center aligned data input
Auto & Self refresh, 7.8us refresh interval (8K/64ms refresh)
Serial presence detect with EEPROM
High Performance Heat Spreader
PCB : Height 1.180" (30.00mm), single sided component.

Og nu til mit spørgsmål:

Kan disse moduler benyttes når Asus skriver flg:

"This motherboard does not support memory modules made up of 128 Mb chips".

Og Kingston skriver flg:

"Kingston's KHX9600D2K2/2G is a kit of two 128M x 64-bit 1GB".

Hvis modulerne ikke kan bruges, hvor findes jeg så anvendelig PC-9600 ram?
Kan man ikke få sæt med større kapacitet?

Undskyld et lange brev.

Mvh. Ivan.

Fra : Blur T

Dato : 18-07-08 11:45

Hvorfor kan du ikke nøjes med 2x af dem her?

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433129&searchArea=&Soegeord=

Mvh,
Blur

Fra : Ivan

Dato : 18-07-08 12:07

"Blur T" <ghettoftwSP@Mgmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvorfor kan du ikke nøjes med 2x af dem her?
>
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433129&searchArea=&Soegeord=

Det kunne jeg måske blive nødt til, men det er jo ikke 1200 MHz (PC9600) som
mit bundkort understøtter.
Jeg synes at de øvrige komponenter fortjener det.

Bundkort: ASUS P5Q Deluxe
CPU: Core 2 Quad Q9450 12 MB (Intel Boxed)
Grafikkort: Asus EAH4850/HTDI/512 MB DDR3

Jeg kunne jo have købt et langt billigere bundkort, hvis jeg kunne nøjes med
PC-8500 ram.
Og den slags ram er jo ikke noget problem at finde.

Mvh. Ivan.

Fra : Blur T

Dato : 18-07-08 13:11

Ok, men hvorfor har du ikke valgt ASUS Maximus Extreme Republic of Gamers
som bundkort som understøtter DDR3 RAM som er nemt at skaffe?

Fra : Ivan

Dato : 18-07-08 14:37

"Blur T" <ghettoftwSP@Mgmail.com> skrev i meddelelsen
> Ok, men hvorfor har du ikke valgt ASUS Maximus Extreme Republic of Gamers
> som bundkort som understøtter DDR3 RAM som er nemt at skaffe?

Joh, En kort stund overvejede jeg storesøsteren til mit Bundkort, nemlig
Asus P5Q3_Deluxe-WiFi.
Men jeg kan ikke se hvad jeg skulle bruge WiFi på en stationær PC til og i
andre tråde er jeg blevet anbefalet at droppe DDR3 ram.
Nu har jeg handlet og måske fundet en løsning, nemlig disse:

Kingston KHX9600D2K2/2G
2GB (1GB 128M x 64-Bit x 2 pcs.)
PC2-9600 CL5 240-Pin DIMM Kit

Desværre er stadig i tvivl da Asus skriver flg:

"This motherboard does not support memory modules made up of 128 Mb chips".

Faktisk var det dette forhold jeg spurgte til i den oprindelige (meget
lange) mail - har sikkert været for grundig så det væsentlige fald ud.

Mvh. Ivan.

Fra : Frandsen

Dato : 21-07-08 09:13

"Ivan" <ivanudelades@flight.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis modulerne ikke kan bruges, hvor findes jeg så anvendelig PC-9600 ram?
> Kan man ikke få sæt med større kapacitet?

Har manualen ikke en Memory QVL (Qualified Vendors Lists)? Ellers er den
her:
http://www.asus.com/999/download/products/2257/2257_10.pdf
og Kingston KHX9600D2K2/2G er netop på listen.

Shit, jeg ser lige, at boardet kan tage 16GB RAM Det havde jeg ikke lige
lagt mærke til. Desværre skal man helt "ned" til DDR2 800 før end man finder
4GB ram-moduler på deres QVL.