Nostalgi - Hardware Prislist
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-07-08 15:18

Skulle ryde op i nogle skuffer og støte på denne her
prisliste fra 16/11-1999

http://home19.inet.tele.dk/fs2002/1999PC.jpg

Var det noget med en Intel Pentium III 550 Mhz til kr. 3595,-
eller hvad med at slippe 1895 kr. for 128 MB ram.

Jeg gad godt se en prisliste fra omkring 1994
( min første PC )

Jan Rasmussen

Fra : ShutEye

Dato : 17-07-08 15:24

> [...]
> eller hvad med at slippe 1895 kr. for 128 MB ram.
>
> Jeg gad godt se en prisliste fra omkring 1994

Uhrg - og det var 1999 kroner - omregnet ville tallene være endnu højere.
Omkring samme tid eller et å2 før måtte jeg bløde 19.000 for en P2-400Mhz.
Jojo den havde da også vilde 320MB ram og et *woooo* voodoo2 kort :)
CD-brænderen (kunne brænde med 4x - tog svjh over 20 min for en skive) alene
satte mig næsten 2000,- tilbage.
Og en 8,4GB HD (jaja man tog kommaet med dengang) KUNNE jo ikke fyldes op,
vel?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-08 15:58

Hej ShutEye, du skrev i dk.edb.hardware:

> Og en 8,4GB HD (jaja man tog kommaet med dengang)

Hvad fanden er galt med sådan en bamsedisk, jf. min aktuelle ekstradisk
<http://stegen.dk/dont_waste_space.htm>

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : ShutEye

Dato : 17-07-08 16:35

> Hvad fanden er galt med sådan en bamsedisk, jf. min aktuelle ekstradisk
> <http://stegen.dk/dont_waste_space.htm>

Hehe undskyld undskyld :)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-07-08 16:16

"ShutEye" skrev i en meddelelse:
> Og en 8,4GB HD (jaja man tog kommaet med dengang) KUNNE jo ikke fyldes
> op, vel?

Luksusdyr

Min første PC ca 1988 med en 10 mhz 8088 havde 2 diskettedrev og ingen
harddisk - hvad skulle man bruge mere plads til , end der kunne være på
disketterne ?

Det var selvfølgelig 360kb disketter 5 1/4"

Men prisen var noget nær det samme - omkring 20.000 incl skærm -
selvfølgelig monochrome på et Hercules grafikkort.

Der er sket meget siden og mange opgraderinger/udskiftninger undervejs

Jan

Fra : ShutEye

Dato : 17-07-08 16:34

> Luksusdyr

Hehe :)

> [...]
> disketterne ?
>
> Det var selvfølgelig 360kb disketter 5 1/4"

Disketter? Startede med en C64 (Omkring 1984, 1Mhz, 64kB RAM) - der var en
båndstation og en notesblok til at notere, hvor man havde hvad et hit.

> Men prisen var noget nær det samme - omkring 20.000 incl skærm -
> selvfølgelig monochrome på et Hercules grafikkort.

Heldigvis er det blevet noget billigere.

> Der er sket meget siden og mange opgraderinger/udskiftninger undervejs

Ustandseligt!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-07-08 19:19

"ShutEye" skrev i en meddelelse
> Disketter? Startede med en C64 (Omkring 1984, 1Mhz, 64kB RAM) - der
var en
> båndstation og en notesblok til at notere, hvor man havde hvad et hit.

Ja - det var tider

Før min første PC havde jeg også et par stykker - dog ikke C64

Jeg startede med en - hed den Vic4 ?
Så fik jeg en C16
Så sprang jeg på Amstrad CPC464

.... og så kom PC tiden......

Jan

Fra : Optimus Prime

Dato : 17-07-08 15:28

Jan Rasmussen skrev:
> Skulle ryde op i nogle skuffer og støte på denne her
> prisliste fra 16/11-1999

Skøn underholdning

Fra : Hauge

Dato : 17-07-08 15:36

Hej
Jan Rasmussen wrote:
> Skulle ryde op i nogle skuffer og støte på denne her
> prisliste fra 16/11-1999

Min egen første PC er fra 9. januar 1990, og det var en 286'er på 12 MHz,
den kostede 18.000 kr.. incl. 14" Hercules monocrom skærm.

1MBytes ram
47MBytes HDD
3½ og 5 1/4 floppy
DOS 4.1

Harddisken alene kostede 3700 kr. Og ja, det var for 47MBytes..

Det var det..

Mvh Hauge

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-08 16:03

Hej Hauge, du skrev i dk.edb.hardware:

> Min egen første PC er fra 9. januar 1990, og det var en 286'er

Den var da en kratig satan sammenlignet med min 8088'er.

> Harddisken alene kostede 3700 kr. Og ja, det var for 47MBytes..

XT-maskine med 10 MB harddisk.

Men indrømmet: Maskinen var gratis, i og med jeg arvede den fra min
storesøster & svoger.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Holst

Dato : 18-07-08 07:32

Hauge wrote:

> [...]
> 3½ og 5 1/4 floppy
> DOS 4.1
>
> Harddisken alene kostede 3700 kr. Og ja, det var for 47MBytes..

Nu må jeg indrømme, at jeg aldrig rigtig har kendt noget til priserne på
286'ere. Men umiddelbart er det da mit indtryk, at du blev snydt dengang.

En af mine venner havde i efteråret 1990 købt computer. 386'er, 4 MB
RAM, 120 MB HD, farveskærm til 20.000 kr. En anden af mine venner købte
en 486'er i foråret 1991 med hele 8 MB RAM, kæmpe HD, kæmpe towerkabinet
og farveskærm.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 18-07-08 10:46

> [...]
> 120 MB HD, farveskærm til 20.000 kr. En anden af mine venner købte en
> 486'er i foråret 1991 med hele 8 MB RAM, kæmpe HD, kæmpe towerkabinet og

Nu var der jo temmelig stor forskel i prisen på en "bambus" maskine og
mærkevare dengang, hvilket sagtens vil kunne redegøre for prisforskellen.

Martin Kaltoft

Fra : Hauge

Dato : 18-07-08 13:31

Hej
Holst wrote:
> Nu må jeg indrømme, at jeg aldrig rigtig har kendt noget til priserne
> på 286'ere. Men umiddelbart er det da mit indtryk, at du blev snydt
> dengang.

Måske, og alligevel ikke. På samme tidspunkt havde Metro en XT 4.77MHz til
omkriong 19.000 kr., så jeg synes dengang at 18.000 for min maskine var
billigt.

> [...]
> RAM, 120 MB HD, farveskærm til 20.000 kr. En anden af mine venner
> købte en 486'er i foråret 1991 med hele 8 MB RAM, kæmpe HD, kæmpe

Jaja godt trekvart år senere, der var priserne også røget meget langt ned

Mvh Hauge

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 18-07-08 21:46

On Fri, 18 Jul 2008 14:31:14 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Jaja godt trekvart år senere, der var priserne også røget meget langt ned

Sådan har det jo altid været
Sådan er det nu
Og det vil det være i tiden fremover.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Rado

Dato : 19-07-08 16:08

On Fri, 18 Jul 2008 22:46:14 +0200, Poul Erik Lindaa
<poulerik@lindaa.cykeldk> wrote:

>Sådan har det jo altid været
>Sådan er det nu
>Og det vil det være i tiden fremover.

Hvis man venter længe nok ender det måske med at man får penge for at
slæbe af med dem...

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Holst

Dato : 17-07-08 15:43

Jan Rasmussen wrote:

> Var det noget med en Intel Pentium III 550 Mhz til kr. 3595,-
> eller hvad med at slippe 1895 kr. for 128 MB ram.
>
> Jeg gad godt se en prisliste fra omkring 1994
> ( min første PC )

Ja, priserne har ændret sig.

Min RAM-udvidelse til min A500 gav jeg 1500 kr. for. Så fik jeg også
hele 2 MB RAM mere, hvoraf jeg med mit chipset i computeren dog kun
kunne bruge de 1.8 MB.

Senere fik jeg en harddisk til min A500, som var sådan en kasse, som
blev sat på siden af computeren. Lad mig ikke begynde at fortælle, hvad
denne harddisk med 52 MB HD kostede. Men den indeholdt jo også en
RAM-controller, som kunne tage almindelige SIMM-moduler. Her købte jeg
moduler til 800 kr. ... for 1 MB.

Fra : Hauge

Dato : 17-07-08 15:47

Holst wrote:
> Min RAM-udvidelse til min A500 gav jeg 1500 kr. for. Så fik jeg også
> hele 2 MB RAM mere, hvoraf jeg med mit chipset i computeren dog kun
> kunne bruge de 1.8 MB.

RAM-udvidelsen til min gode gamle ZX-81, dengang i start-80'erne, kostede
omkring 1500 kr. for 16KBytes.. Så der i alt var 17..
Fra starten af var der 1 KBytes incl. skærmhukommelsen.. Ja det var tider.

Mvh Hauge

Fra : lars

Dato : 17-07-08 15:54

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> harddisk med 52 MB HD kostede. Men den indeholdt jo også en
> RAM-controller, som kunne tage almindelige SIMM-moduler. Her købte jeg

til holst,

hvis du stadig har din a500 harddisk. vil du så sælge den?

hilsen lars

Fra : Holst

Dato : 17-07-08 16:01

lars wrote:

> hvis du stadig har din a500 harddisk. vil du så sælge den?

Hvis jeg havde, ville jeg gerne. Men da jeg fik min A4000 i 1993,
overtog min far min gamle A500 med tilbehør. Det var jo hos ham, jeg fik
mest for tingene Og han har den desværre heller ikke længere. Han
har sgu nok smidt den ud uden at spørge mig.

Fra : lars

Dato : 17-07-08 17:30

> [...]
> min far min gamle A500 med tilbehør. Det var jo hos ham, jeg fik mest for
> tingene Og han har den desværre heller ikke længere. Han har sgu nok

oki ellers ko do jo bare spørge ham

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-07-08 16:41

Jan Rasmussen wrote:

> Skulle ryde op i nogle skuffer og støte på denne her
> prisliste fra 16/11-1999

Det er ikke så lang tid siden jeg kiggede på 'lageret', og startede den her
satan op:
<http://w-o-p-r.dk/images/early.stage.png>

Så vidt vides skulle nyprisen have ligget omkring 75.000,-

Stig Johansen

Fra : Rado

Dato : 17-07-08 16:45

On Thu, 17 Jul 2008 16:17:50 +0200, "Jan Rasmussen" <1@1.1> wrote:

> [...]
>
>Var det noget med en Intel Pentium III 550 Mhz til kr. 3595,-
>eller hvad med at slippe 1895 kr. for 128 MB ram.

Jeg mindes min første 16MB stang RAM til 4000.- (det var godtnok
ECC RAM skal lige tilføjes). Men det var så også 1994.

Maskinen (en Olivetti 64Mhz DX2 ) havde iøvrigt plads til 128 MB RAM
og (fandt jeg senere ud af) kunne håndtere en 8GB disk uden BIOS
opgradering. Så den var rimeligt fremtidssikret.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-07-08 16:58

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:487f5351$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> eller hvad med at slippe 1895 kr. for 128 MB ram.
>

> Jeg gad godt se en prisliste fra omkring 1994

Hvis vi tager det helt fra starten,,,

1983 - Min første hjemme computer
en BBC Micro 32K ram - 2Mhz 6502 cpu
http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Micro

1988 - Min næste hjemme computer
en Amiga 500 512Mb Ram - 7Mhz 68000
http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_500

1994 - Min første PC
en Intel 80486DX2 66mhz - 4Mb Ram - 210Mb HD

Mit livs Mhz igennem 25 år.
2 - 7 - 66 - 166 - 450 - 700 - 1600 - 2200 - 2400 - 3000

Foresten, Youtube er en sand guldgruppe af nostalgi guf,
prøv lige at checkke denne her,
'Hvad med lidt undervisning i brug af mus og ikoner' )
http://www.youtube.com/watch?v=IS-NYK-8KL0
BBC Micro Live (1985) - Commodore Amiga Debut

http://www.youtube.com/watch?v=NBvbsPNBIyk&feature=related
Commodore 64 - 25th Anniversary Celebration - 1 time og 32 minutter

http://www.youtube.com/watch?v=qlOytA6C_hg
BBC Micro Live 1986 - Computer Animation

http://www.youtube.com/watch?v=hUoJBerFDsA
100 Amiga games in 10 minutes!

Jan Rasmussen

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-07-08 17:51

Jan Rasmussen wrote:

> 1988 - Min næste hjemme computer
> en Amiga 500 512Mb Ram - 7Mhz 68000

For satan, den må have været dyr
Selv de maskiner jeg udviklede på til hverdag med 200 brugere havde kun 8 MB
RAM.

Stig Johansen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-07-08 20:17

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> For satan, den må have været dyr
> Selv de maskiner jeg udviklede på til hverdag med 200 brugere havde kun 8 MB
> RAM.

Godt set, 512MB i en maskine med 880KB floppy, what a waiste.

husker at jeg købte 512Kb mere og satte i,
ram chippene fra modulet brugte jeg senere til at opgradere et pc grafik kort
fra 512Kb til 1Mb video ram.

Jan Rasmussen

Fra : Mr.Larsen

Dato : 17-07-08 20:14

Efter mange tanker skrev Stig Johansen:

> For satan, den må have været dyr
> Selv de maskiner jeg udviklede på til hverdag med 200 brugere havde kun 8 MB
> RAM.

Jeps, det er ret meget ram han havde i den A500

Fra : Georg

Dato : 17-07-08 19:37

Ja den Amiga var fantastisk.

I mid-firserne havde Amiga førertrøjen. Siden kom
Apple. Den almindelige holdning var at IBM PC var for
sent ude og havde for lidt at tilbyde. Intel og
Microsoft var dengang små nystartede underleverandører
til IBM.

Aligevel betød IBM's dominans inden for
forretnings-verdnen at de vandt frem, selv om de var
teknologisk bagud.
Med masiv økonomisk satsning fik de ført sig frem -
først og fremmest på grund af IBM's dominerende rolle
som leverandør af hardware og langt hen af vejen også
software til forretnings-verdnen - og nåede lige
præcist toget inden det var kørt - selv om deres
løsninger var bagefter både Amiga og Apple og måske andre ?

Så vidt jeg husker fik jeg (på jobbet) omkring
1987-1988 en meget avanceret 2.generations IBM pc der
kunne køre flere programmer samtidig - en 286'er så
vidt jeg husker. Forgængeren 8086 kunne kun køre et ad
gangen.
(I praksis kørte man et ad gangen for at det ikke
skulle gå i stå, men det var muligt at holde 2
programmer åbne på en gang.)
Så vidt jeg husker var det en 6 mHz super processor.
Jeg kørte dos af hensyn til effektiviteten men maskinen
kunne køre windows (på det tidspunkt var windows
nærmest totalt ubrugeligt).
Maskinen havde også et indbygget pladelager på måske
80mb, hvad der var top avanceret dengang.
Så vidt jeg husker kostede den 80.000 kr (antagelig
uden moms)- knap 200.000 kr i dagens mønt!

min nyeste PC (ja, den er IBM-kompatibel) kostede
omkring 2% og er over 400 gange hurtigere!
20.000 gange ialt!

Desværre har software udviklerne brugt lejligheden til
at udvikle ekstremt ineffektive programmer.

Fra : Holst

Dato : 17-07-08 19:40

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> en Intel 80486DX2 66mhz - 4Mb Ram - 210Mb HD
>
> Mit livs Mhz igennem 25 år.
> 2 - 7 - 66 - 166 - 450 - 700 - 1600 - 2200 - 2400 - 3000

Det er jo interessant at se, hvor holdbare dine to første computere var.
De holdt jo i stort set 5 år hver.

Men så snart du hoppede på PC-vognen, måtte du til at købe ny computer
hver 18. måned eller så.

Min første hjemmecomputer - eller faktisk min brors, men det var jo lidt
hele familiens computer var en C64 i 1985, først med datasette, men
der blev jo snart indkøb et diskettedrev til den.

I 1987 fik jeg så min egen A500 med 512 kB RAM og ingen HD. Den endte
med at have 6,3 MB RAM og 52 MB HD, inden den blev udskiftet.

I 1993 fik jeg så en A4000/030 med 6 MB RAM og først 120 MB HD. Jeg fik
en ekstra HD på 340 MB i den på et tidspunkt, og jeg husker ikke rigtig,
hvorledes den blev opgraderet med RAM, inden den blev udskiftet.

I 1997 fik jeg en A4000/040 med 72 MB RAM, 500 MB HD og grafikkort. En
fabelagtig maskine, jeg savner den dag i dag.

Den blev udskiftet i 2004, hvor jeg fik en Dell laptop. Jeg har ingen
idé om specifikationerne på denne.

Den blev udskiftet i 2007 til en ny Dell laptop, som jeg heller ikke har
nogen idë om specifikationerne på.

Fra : Kenneth

Dato : 17-07-08 18:00

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Var det noget med en Intel Pentium III 550 Mhz til kr. 3595,-
> eller hvad med at slippe 1895 kr. for 128 MB ram.

Prøv at kigge på Rambus ram i dag

> Jeg gad godt se en prisliste fra omkring 1994
> ( min første PC )

Det var ca. der jeg fik min første stationær. 25.000,-
Dx2-66, 8mb ram og 512mb SCSI disk. Det var uden
lydkort og skærm.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-07-08 08:58

Thu, 17 Jul 2008 19:00:18 +0200, skrev Kenneth, på 21 linier, i
<487f7a78$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>Det var ca. der jeg fik min første stationær. 25.000,-
>Dx2-66, 8mb ram og 512mb SCSI disk. Det var uden
>lydkort og skærm.

94/95 fik jeg min 486dx4@100 opgradering.
ca 10-12k for alt uden skærm og tastetur.
Pentium var lige kommet og var dyre end min penge pung havde lyst til.

Inden havde jeg kørt nogle år på en tunet 386DX20@24
Fullsize bundkort med 64 små(Hmm) chip til og give den 8mb ram

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Kenneth

Dato : 18-07-08 19:03

Karsten Andersen wrote:
> 94/95 fik jeg min 486dx4@100 opgradering.
> ca 10-12k for alt uden skærm og tastetur.
> Pentium var lige kommet og var dyre end min penge pung havde
> lyst til.

Der startede jeg med en 5x86 istedet. Den blev nu
hurtigt skiftet.... til en Intel.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 18-07-08 03:14

On Thu, 17 Jul 2008 16:17:50 +0200, Jan Rasmussen wrote:

> Jeg gad godt se en prisliste fra omkring 1994 ( min første PC )

Jeg købte min første PC omkring 1990-1992. Jeg gav ca. 18000 kr for den
(i386SX, 4MB Ram, 40MB Harddisk).

Man kan sgu' få et helt fornuftigt system for 18kkr. i dag :)

Fra : Kenneth

Dato : 18-07-08 19:02

Thomas Jespersen wrote:
> Jeg købte min første PC omkring 1990-1992. Jeg gav ca. 18000
> kr for den (i386SX, 4MB Ram, 40MB Harddisk).
>
> Man kan sgu' få et helt fornuftigt system for 18kkr. i dag :)

Det kan man helt sikkert. Det er dog nok lidt nemmere
at finde 18000 nu end det var dengang.

Det er det ihvertfald for mig... men ok i de tider stod
jeg i lære så det har selvfølgelig lidt med
det at gøre

Fra : Jan Vennike

Dato : 18-07-08 05:18

> [...]
> eller hvad med at slippe 1895 kr. for 128 MB ram.
>

> Jeg gad godt se en prisliste fra omkring 1994

Jeg arbejde i et repro firma omkring 1993-1994.

Der arbejde layouterne på mac'er med HELE 256 mb ram - men det havde også
kostet 250kk pr MASKINE at udstyre dem med SÅ meget ram

I dag har jeg mere ram i min mobiltelefon

/Jan

Fra : Frandsen

Dato : 18-07-08 09:26

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i meddelelsen
> [...]
> eller hvad med at slippe 1895 kr. for 128 MB ram.
>

> Jeg gad godt se en prisliste fra omkring 1994

Min første "rigtige" computer var en IBM PS2 model 60.
12MHz CPU, 1 MB RAM, VGA grafikkort og 60MB harddisk. Pris - 54.000,-