Hvilken ram til flg. system?
Fra : Ivan

Dato : 16-07-08 19:16

Jeg er netop i færd med at bestille dele til en ny PC og valget er faldet på
flg:

Bundkort:
ASUS P5Q Deluxe

CPU:
Core 2 Quad Q9450 12 MB (Intel Boxed)

Grafikkort:
Asus ASUS EAH4850/HTDI/512M
Grafikadapter - Radeon HD 4850 - PCI Express 2.0 x16 - 512 MB DDR3

Øvrige dele genbruges indtil videre fra tidligere PC. (PSU=550W)

Men hvilken ram og hvor meget bør jeg vælge hertil? Jeg kører Vista 32bit og
anvender hovedsageligt PCén til A/V redigering og convetering samt div.
multimedieforevisning. Maskinen skal være overlegen til disse formål - jeg
HADER ventetid! Desuden skal husets yngre medlemmer spille de nyeste spil i
ny og næ.

Kan jeg vælge 2 Gb. (2*1) nu og opgradere senere eller bør jeg vælge 4 Gb.
(2*2) straks?

Er i tvivl om Vista´s og P45 chipsættes formåen mht. hukommelse.

Har I et specifikt bud på ram (Mærke, type osv.)

Evt. bemærkninger til hele setuppet modtages med kyshånd.

Hvad taler for/imod Vista 64 bit?

På forhånd tak - Ivan.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-07-08 19:59

Ivan wrote:

> [...]
> multimedieforevisning. Maskinen skal være overlegen til disse formål - jeg

Du vil have en overlegen maskine og anvender Vista. Det lader sig ikke
gøre. Du må vælge - enten en overlegen maskine eller Vista.

Vista tager nogle ressourcer som et operativsystem burde holde sig fra,
nemlig de ressourcer der skal bruges af brugerprogrammer. Det er bla.
derfor at en XP-maskine med 2GiB RAM med største lethed kan følge med en
Vista-maskine med 4GiB RAM. Du kommer til at bruge formuer i hardware og
el bare for at få Vistas farvelader. Det er samfundsøkonomisk en meget
dårlig idé (for ikke at tale om din egen privatøkonomi).

Jesper Poulsen

Fra : Ivan

Dato : 16-07-08 20:31

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Du vil have en overlegen maskine og anvender Vista. Det lader sig ikke
> gøre. Du må vælge - enten en overlegen maskine eller Vista.

Ok, jeg har valgt - jeg valgte også DOS fra. NÆSTE!!

Hilsen Ivan.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-07-08 20:35

Ivan wrote:

> Ok, jeg har valgt - jeg valgte også DOS fra. NÆSTE!!

Du har valgt Vista, så hverken kan eller vil jeg hjælpe mere.

Jesper Poulsen

Fra : Martin

Dato : 16-07-08 21:38

Jesper Poulsen wrote:

> Du har valgt Vista, så hverken kan eller vil jeg hjælpe mere.

Bare sørg for at slå Aero fra, så nupper dwm.exe ikke op imod 100-200mb
ram, så kører Vista fantatisk, nå ja, og uac skal selvfølgelig også
pilles fra :)

Anyways, hvis pengene er til det, så sæt du bare 4gb ram, ISÆR når du
leger med video rendering, det tager jo grufuldt med resourcer.

Bemærk dog at 32bit kun læser de 3.5gb hukommelse - men jeg kan seriøst
godt mærke forskel fra 2gb på min hjemme PC til de 4gb jeg har på min
arbejds PC.

Du kan også nøjes med 2gb ram og sætte et usb stick i, så vil Vista
bruge denne til ekstra ram, dog bemærk at det er "langsomme" ram.
Ikke noget jeg har praktiseret så meget i, da ram på bundkortet nu altså
er hurtigst :)

Corsair ram er nu altid et godt bud.... Hvis man IKKE skal lege med clocking

Et sæt CL5 Corsair blokke
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393166>

Et sæt CL5 Corsair blokke med køler
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433129>

Lidt bedre til clocking
Et sæt CL4 Crucial blokke
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433307>

Fra : Ivan

Dato : 16-07-08 23:08

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Bemærk dog at 32bit kun læser de 3.5gb hukommelse - men jeg kan seriøst
> godt mærke forskel fra 2gb på min hjemme PC til de 4gb jeg har på min

Enig, men Asus skriver i manualen; "If you install Windows XP/Vista 32-bit
operation system, a total memory of less than 3GB is recommended".

> [...]
> denne til ekstra ram, dog bemærk at det er "langsomme" ram.
> Ikke noget jeg har praktiseret så meget i, da ram på bundkortet nu altså

Jeg bruger allerede en 8Gb. Sandisk som ReadyBoost i min nuværende maskine,
den følger selvfølgelig med over i den ny.

> Corsair ram er nu altid et godt bud.... Hvis man IKKE skal lege med
> clocking

Jeg vil gerne lege med lidt lettere OC via BIOS. Har en supergod CPU-køler
og et godt kabinet.

Mvh. Ivan.

Fra : Frandsen

Dato : 17-07-08 10:13

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i meddelelsen
> Corsair ram er nu altid et godt bud.... Hvis man IKKE skal lege med
> clocking

Ikke altid et godt bud!

> Et sæt CL5 Corsair blokke
> <http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393166>

PC2-6400 RAM. Hans board understøtter PC2-9600.

> Et sæt CL5 Corsair blokke med køler
> <http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433129>

Ah, de berygtede Dominater. Jeg har 4 x 2GB af dem, og de kan ikke køre ved
fyldt hastighed. De får computeren til at crashe! Og igen, hans board
understøtter hurtigere RAM.

Fra : Blur T

Dato : 17-07-08 13:19

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
> Ivan wrote:

Du må vælge - enten en overlegen maskine eller Vista.

Ja, Vista sutter så meget at jeg har afinstalleret lortet og pimpet mit
system med XP Pro i stedet

> [...]
> el bare for at få Vistas farvelader. Det er samfundsøkonomisk en meget
> dårlig idé (for ikke at tale om din egen privatøkonomi).

Det har du absolut ret i! Jeg har 4Gb RAM og mit system kørte alt for
langsomt med Vista både 32-bit og 64-bit! Det var pisseirriterende når jeg
sad og ventede så længe ved arbejdet med Photoshop CS3 selv om alt "fancy"
UI var blevet slået fra!

Der var intet godt jeg ville udtale mig om Vista! Hasta la vi(e)sta! :)

Mvh,
Blur

Fra : Kim

Dato : 16-07-08 20:28

"Ivan" <ivanudelades@flight.dk> skrev i meddelelsen
> [KLIP]
>
> Kan jeg vælge 2 Gb. (2*1) nu og opgradere senere eller bør jeg vælge 4 Gb.
> (2*2) straks?

Med de RAM-priser der er, ville jeg ta' 2*2 nu.

> Hvad taler for/imod Vista 64 bit?
Der er stadig visse programmer der ikke kører under Vista 64bit.
F.eks. noget af Canons software, og softwaren til mit Sony HDR-SR7
videokamera.

Mvh, Kim

Fra : Ivan

Dato : 16-07-08 20:35

"Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i meddelelsen

> Der er stadig visse programmer der ikke kører under Vista 64bit.
> F.eks. noget af Canons software, og softwaren til mit Sony HDR-SR7
> videokamera.

Tak for et relevant svar - mere af den slags, please.

Mvh. Ivan.

Fra : Ivan

Dato : 16-07-08 21:04

"Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i meddelelsen
> "Ivan" <ivanudelades@flight.dk> skrev i meddelelsen

> Med de RAM-priser der er, ville jeg ta' 2*2 nu.

Jo, men kører 4 Gb. i Vista 32bit? Ligger den faktiske grænse ikke omkring 3
Gb?

Mvh. Ivan.

Fra : Kim

Dato : 16-07-08 21:25

> Jo, men kører 4 Gb. i Vista 32bit? Ligger den faktiske grænse ikke omkring
> 3 Gb?

Jo, se her:
http://www.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.aspx?dg=microsoft.public.windowsupdate&tid=fdd94d43-a47a-4e79-b0fb-5ae91edf909a&cat=&lang=&cr=&sloc=&p=1

Mvh, Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-07-08 20:22

"Ivan" skrev i en meddelelse
> Jo, men kører 4 Gb. i Vista 32bit? Ligger den faktiske grænse ikke
> omkring 3 Gb?

Jo - men 3,25 gb er bedre end 2 gb - og med Vista får du brug for det,
hvis den skal køre nogenlunde rimeligt.

Jan (der overlevede en måned med Vista før den blev skrottet)

Fra : Ivan

Dato : 17-07-08 20:56

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Jo - men 3,25 gb er bedre end 2 gb - og med Vista får du brug for det,
> hvis den skal køre nogenlunde rimeligt.

Hvis bundkortet kan køre perfekt med 4GB, så er jeg også ligeglad med den
halve GB jeg ikke kan se.
Ved du om det er rigtigt at jeg kan benytte PC-9600 ram i P5Q-DeLuxe?

Mvh. Ivan (der overlevede 24 måned med Vista UDEN den blev skrottet)

Fra : Frandsen

Dato : 18-07-08 09:21

"Ivan" <ivan@flight.dk> skrev i meddelelsen
> Hvis bundkortet kan køre perfekt med 4GB, så er jeg også ligeglad med den
> halve GB jeg ikke kan se.
> Ved du om det er rigtigt at jeg kan benytte PC-9600 ram i P5Q-DeLuxe?

http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=1&model=2257&l1=3&l2=11&l3=709&l4=0

"The motherboard supports DDR2 memory that features data transfer rates of
1200/1066/800/667 MHz "

1200 MHz svarer til PC2-9600

Mit board understøtter 1066 MHz og det svarer til PC2-8500.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-08 00:19

Hej Ivan, du skrev i dk.edb.hardware:

> Er i tvivl om Vista´s og P45 chipsættes formåen mht. hukommelse.

Vista er der svaret på, hvad angår chipset kan det fx ses her:
<http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=2257&l1=3&l2=11&l3=709&l4=0>

Eller væsentlig mere detaljeret hos Intel selv:
<http://www.intel.com/products/desktop/chipsets/p45/p45-overview.htm>

> Hvad taler for/imod Vista 64 bit?

Udover sådan specielle programmer (som fx Kim nævner et par af),
kan man helt generelt og uden undtagelser ikke direkte køre
16-bit programmer på 64-bit OS'er.

Eneste mulighed er i så fald at hente en virtuel pc (VPC). Hos
Microsoft kan du hive det ned kvit og frit. Men det koster dels
resurser, dels er der for minimalister noget uæsterisk over det.

Med fx Vista 64-bit henter man så et VPC-program ned og installerer
under Vista. På VPC-programmet installerer man et styresystem
(fx Windows XP i 32-bit), der kan køre ens 16-bit programmer.
På dette OS installerer man så sine 16-bit programmer.

Dvs. i et aktuelt (fiktivt) tilfælde skal maskinen trække
Vista 64-bit + VPC-programmet + Windows XP 32-bit + det 16-bit
program, som man vil anvende.
(Derfor min bemærkning om manglende æstetik).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Frandsen

Dato : 17-07-08 10:05

> [...]
> i ny og næ.
>
> Kan jeg vælge 2 Gb. (2*1) nu og opgradere senere eller bør jeg vælge 4 Gb.

Jeg ville vælge 2 x 2GB RAM med det samme. Hvis du en dag beslutter dig for
8GB RAM, så kan du ikke bruge dine 1GB klodser.

> Har I et specifikt bud på ram (Mærke, type osv.)

Nej, men flere inkl. mig selv har problemer med Corsair Dominator
(PC2-8500), der ikke kan køre ved fuld hastighed.

> Evt. bemærkninger til hele setuppet modtages med kyshånd.

Jeg ville vælge en Core 2 Duo E8500 på 3.16GHz. Den CPU du har valgt kører
2.66GHz.

Dit board understøtter PC2-9600 RAM, så gå efter det.

A/V redigering og konvertering kræver mange Hertz i alle led, så den
hurtigste CPU og hurtigste RAM og evt. den hurtigste harddisk, hvis du hader
ventetid. Med mindre du kører med flere programmer på én gang, så er det
ikke noget at hente med en Quad CPU, så derfor ville jeg vælge en hurtigere
Core 2 Duo, og hvis pengene er der, så en extreme model.

En readyboost USB nøgle kan også speede opstart af programmer op. Jeg læste
en test et sted, at en 2GB USB nøgle er nok. Der var ikke nogen forbedring
ved en større nøgle - tvært imod. Jeg venter i øjeblikket på, at min kommer
med posten

2 harddiske. Én til OS'en og en anden til data/programmer vil også speede
ting lidt op. RAID af diske vil speede yderligere op.

Til allersidst - over clocking.

> Hvad taler for/imod Vista 64 bit?

For: 8GB RAM
Imod: Mangel på 64-drivere. Derfor har jeg både en XP og en Vista64.

Fra : Kim

Dato : 17-07-08 10:30

"Frandsen" <a@b.c> skrev i meddelelsen

> [...]
> læste en test et sted, at en 2GB USB nøgle er nok. Der var ikke nogen
> forbedring ved en større nøgle - tvært imod. Jeg venter i øjeblikket på,

Jeg ved ikke om det er forbedret siden denne test,
ellers er det vist ikke værd at satse på:
http://www.pcworld.dk/art/8448?page=1

Ellers helt enig i dine betragtninger ang. RAM & CPU.

Mvh, Kim

Fra : Autocadster

Dato : 17-07-08 10:37

Frandsen forklarede den 17-07-2008:
> En readyboost USB nøgle kan også speede opstart af programmer op. Jeg læste
> en test et sted, at en 2GB USB nøgle er nok.

Hvordan virker det 0g hvordan sættes det op ?

Er det en speciel USB nøgle der skal bruges ?

Autocadster / 2620

Fra : Ivan

Dato : 17-07-08 11:38

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Frandsen forklarede den 17-07-2008:
>
> Hvordan virker det 0g hvordan sættes det op ?

Du skal køre Vista og nøglen skal være certificeret til "ReadyBoost".
Første gang du isætter nøglen, bliver du spurgt om du vil anvende nøglen til
"ReadyBoost". Nu tester Vista for hastighed og hvis OK, bliver du du spurgt
om hvor meget plads du vil anvende. Thats it! Men rigtig ram er nu bedre.

Mvh. Ivan.

Fra : Ivan

Dato : 17-07-08 11:28

> [...]

> læste en test et sted, at en 2GB USB nøgle er nok. Der var ikke nogen
> forbedring ved en større nøgle - tvært imod. Jeg venter i øjeblikket på,

Jeg 2 stk. SanDisk - En 4 Gb. i min bærbare og en 8 Gb. i den stationære. På
begge nøgler anvender jeg 50% til ReadyBoost.
Når jeg bytter nøglerne i de 2 maskiner, er ændingen ligefrem propertionel
med nøglens kapacitet!

> 2 harddiske. Én til OS'en og en anden til data/programmer vil også speede
> ting lidt op. RAID af diske vil speede yderligere op.

Min nuværende maskine kører allerede Raid (Sata_1) og disse diske anvendes i
den ny indtil videre.

> Til allersidst - over clocking.

Muligvis - har allerede en lækker ThermalTake Tower102/112 (kobber) m. 2
stk. 90mm pabst blæsere.

> For: 8GB RAM
> Imod: Mangel på 64-drivere. Derfor har jeg både en XP og en Vista64.

Ok, Vista64 er droppet indtil videre.

Mvh. Ivan.

Fra : Ivan

Dato : 17-07-08 12:24

"Frandsen" <a@b.c> skrev i meddelelsen

> Dit board understøtter PC2-9600 RAM, så gå efter det.

Er du sikker på at jeg kan bruge PC2-9600 RAM?

Kan denne ram bruges?
http://www.edbpriser.dk/Products/Compare.asp?Similar=false&Products=261664&Products=261663

Asus skriver flg. i manualen:
1. If you install four 1 GB memory modules, the system may only recognize
less than 3GB because the address space is reserved for other critical
funktions. This limitation appears on Windows XP/Vista 32-bit operation
system which does not support Physical Address Extension (PAE).

2. If you install Windows XP/Vista 32-bit operation system, a total memory
of less than 3GB is recommended.

3. This motherboard does not support memory modules made up of 128 Mb chips.
(jvf. ovenstående link)

Har du evt. nogle foreslag på specifikke rammoduler? (min. 2 Gb) (Dualram)

Mvh. Ivan.

Fra : Kim

Dato : 17-07-08 13:09

> Er du sikker på at jeg kan bruge PC2-9600 RAM?
>
> Kan denne ram bruges?
> http://www.edbpriser.dk/Products/Compare.asp?Similar=false&Products=261664&Products=261663

Du kan se her hvilke RAM du kan bruge af Kingston´s, og så evt.
finde et andet fabrikat hvis du hellere vil det:
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=47941&mfr=ASUS%2FASmobile&model=P5Q3+Deluxe%2FWiFi&root=&LinkBack=&Sys=47941-ASUS%2FASmobile-P5Q3+Deluxe%2FWiFi-AP+@n+Motherboard&distributor=0&submit1=Search

Mvh, Kim

Fra : Ivan

Dato : 17-07-08 13:58

> [...]
> http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=47941&mfr=ASUS%2FASmobile&model=P5Q3+Deluxe%2FWiFi&root=&LinkBack=&Sys=47941-ASUS%2FASmobile-P5Q3+Deluxe%2FWiFi-AP+@n+Motherboard&distributor=0&submit1=Search

Kingstons guide finder kun disse 2 sæt og det er der jo ikke meget PC-9600
over..:(
KVR1066D2N7K2/1G 1GB 1066MHz DDR2 Non-ECC CL7 DIMM (Kit of 2)
KVR1066D2N7K2/2G 2GB 1066MHz DDR2 Non-ECC CL7 DIMM (Kit of 2)

Mvh: Ivan.

Fra : Ivan

Dato : 17-07-08 14:03

> [...]

> http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=47941&mfr=ASUS%2FASmobile&model=P5Q3+Deluxe%2FWiFi&root=&LinkBack=&Sys=47941-ASUS%2FASmobile-P5Q3+Deluxe%2FWiFi-AP+@n+Motherboard&distributor=0&submit1=Search

For fuldstændighedens skyld; Mit bundkort hedder ASUS P5Q Deluxe, ikke noget
med 3 og WiFi
Kortet benytter DDR2, ikke DDR3.

Mvh. Ivan.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-08 15:55

Hej Frandsen, du skrev i dk.edb.hardware:

> Med mindre du kører med flere programmer på én gang, så er det
> ikke noget at hente med en Quad CPU, så derfor ville jeg vælge en
> hurtigere Core 2 Duo

Dét er et godt forslag ganske som dine øvrige - måske bortset fra et
enkelt:

> og hvis pengene er der, så en extreme model.

Her bør man nok lige vurdere, hvor meget man får for pengene. De sidste
flere tusind kroner får man som bekendt ofte meget lidt for.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Frandsen

Dato : 18-07-08 09:16

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Her bør man nok lige vurdere, hvor meget man får for pengene. De sidste
> flere tusind kroner får man som bekendt ofte meget lidt for.

Man betaler ret meget mere, for lille smule mere ydelse, men det kan være,
at deres over clocking potentiale er større. En gut der har rekorden for
3DMark har presset en Core 2 Extreme QX9650 til 5707 MHz

Merprisen for en extreme ville jeg da også hellere bruge på andre ting i
computeren.

Fra : Rune

Dato : 18-07-08 21:01

Frandsen skrev:
... klip ...

> [...]
> er det ikke noget at hente med en Quad CPU, så derfor ville jeg vælge en
> hurtigere Core 2 Duo, og hvis pengene er der, så en extreme model.

Dette er ikke korrekt. Der ER noget at hente ved videoredigering.

Alle anerkendte programmer (Vegas, Avid, Premiere m.fl.) er programmeret
til at udnytte alle 4 kerner.

Du får langt større udbytte af en Quad, især ved HDV-redigering.

Rune

Fra : Frandsen

Dato : 21-07-08 10:44

"Rune" <ingen@mail.tak> skrev i meddelelsen
> [...]
>til at udnytte alle 4 kerner.

>Du får langt større udbytte af en Quad, især ved HDV-redigering.

Åh ja, det skal man lige have i mente. På tomshardware.com kan jeg lave en
sammenligning af en Core 2 Quad Q6600 på 2,4GHz og Core 2 Duo E8500 på
3,16GHZ, og der er Quad'en 58 sekunder hurtigere end Duo'en i Premiere Pro
2.0. Det skal dog lige siges, at Core 2 Extreme QX6850 er endnu hurtigere
(18 sek), og den kører endda med lavere clock end Duo'en.

Så man skal kende sine programmer - om de udnytter flere kerner.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-07-08 19:58

Rudi Stegen wrote:

> Udover sådan specielle programmer (som fx Kim nævner et par af), kan man
> helt generelt og uden undtagelser ikke direkte køre 16-bit programmer på
> 64-bit OS'er.

Hvor mange 16-bit programmer kører du? Jeg er på ingen måde Vista fan,
faktisk tværtimod, men hvis man stadig har 16-bit programmer (det må
nærmest være MS-DOG?), er det på tide at komme videre. Intel 32-bit
processoren kom i 1986.

--
Jesper Lund

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-07-08 00:22

Hej Jesper Lund, du skrev i dk.edb.hardware:

> Hvor mange 16-bit programmer kører du?

Jeg ved det ikke præcist. Men jeg anvender daglig et (WordPerfect 6.1)
og jævnlig et mere (Corel PhotoPaint 5.0).

> men hvis man stadig har 16-bit programmer (det må nærmest være
> MS-DOG?), er det på tide at komme videre.

Opgradering for opgraderingens skyld eller..?

WP 6.1 kan _langt_ mere end folk uden erfaring med det aner. Og mere
end jeg har brug for.
Jeg har faktisk WP 9 liggende, men jeg det har ingen ekstrafeatures,
som jeg har noget at bruge til. Og det er mere klodset (hvad man
selvfølgelig kan vænne sig til).

Desuden har jeg bruge mange, mange timer til at definere tastaturet og
(en del færre dog) menuerne, som jeg foretrækker det. Det skulle man så
starte forfra med.

(Jow, så en del makroer, men modsat tastatur- og menulayout kan disse
importeres i WP 9).

Der er to alternativer til det lille beskedne PhotoPaint 5:
Det ene er den aktuelle PhotoPaint. Men Corel elsker at ændre sit
layout på både CorelDraw! og Photopaint, hvorfor det er et vildtfremmed
program for hver opdatering.

Det andet og uimodsigeligt bedste alternativ er PhotoShop. Men fifler
man bare lidt i ny og næ uden nogen seriøs interesse med grafik, er det
ligesom en ret stor investering.

Jeg kender ikke umiddelbart andre grafikprogrammer, der har de
features, som jeg skal bruge (fx at arbejde i lag).

Hint: PhotoPaint 5 fylder 3 disketter og ca. 5 MB installeret

> Intel 32-bit processoren kom i 1986.

Ja, men hvor mange 32-bit Windowsprogrammer kom før Windows 95?

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm