Hjemmeserver
Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 16-07-08 07:48

Jeg har lige hjulpet en af mine venner med et tilsvarende.

Vi anvendte en Intel Atom board, med 2 gm ram.

Komplet putter med 500 gb disk brugte under 40 watt.

De nye atom bundkort er meget billige. Han fik smidt et linux basseret
system ind på den.

Windows kan ikke bruges til noget seriøst. På arbejde har jeg nogle XP
maskiner der opsamler data.

Selv om automatisk opdatering er slået fra så kan Microsoft tvinge
nogle vigtige opdateringer ind på dem, med tab af måledata til følge.

Benny

Fra : Hauge

Dato : 16-07-08 14:50

Hojvaelde@gmail.com wrote:
> Selv om automatisk opdatering er slået fra så kan Microsoft tvinge
> nogle vigtige opdateringer ind på dem, med tab af måledata til følge.

Vrøvl, slå det ordenligt fra, eventuelt få din systemadmin. til at hjælpe.
Her hos mig kører en XP-maskine på 8. måned uden genstart, og der er
automatisk-updatering slået fra..

Mvh Hauge

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 16-07-08 08:07

On 16 Jul., 15:49, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Vrøvl, slå det ordenligt fra, eventuelt få din systemadmin. til at hjælpe.
> Her hos mig kører en XP-maskine på 8. måned uden genstart, og der er
> automatisk-updatering slået fra..

Hm..

Det eneste der er mere ustabil end XP er det der Vista. Jeg kørte på
en Sun for 2 år siden. Den havde ikke været slukket i 4 år.

Benny

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-07-08 15:18

Hojvaelde@gmail.com wrote:

> Det eneste der er mere ustabil end XP er det der Vista. Jeg kørte på
> en Sun for 2 år siden. Den havde ikke været slukket i 4 år.

IBM's mainframes overvåges af PC'er med OS/2 på. OS/2 udfases til fordel
for Linux. Windows har aldrig været på banen, det er simpelthen ikke
stabilt nok til at kunne holde øje med en mainframe.
De har OS/2-installationer der kører version 2.1, dvs. at de er sat i
drift mellem foråret 1993 og sommer 1994. De har endnu ikke været
genstartet.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 17-07-08 19:04

Jesper Poulsen skrev:

> De har OS/2-installationer der kører version 2.1, dvs. at de er sat i
> drift mellem foråret 1993 og sommer 1994. De har endnu ikke været
> genstartet.

Hvor mange (sikkerheds)opdateringer har de fået på i perioden?

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 21:12

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

> Hvor mange (sikkerheds)opdateringer har de fået på i perioden?

Ingen. Det var heller ikke det store issue på OS/2. Og slet ikke på en
OS/2 der ikke har forbindelse til andet end en mainframe (og som ikke er
en del af mainframens daglige arbejde). Det er to separate
computersystemer, det er overvåger og det der arbejder.

Jesper Poulsen

Fra : Hauge

Dato : 16-07-08 15:24

Hojvaelde@gmail.com wrote:
> Det eneste der er mere ustabil end XP er det der Vista. Jeg kørte på
> en Sun for 2 år siden. Den havde ikke været slukket i 4 år.

For det meste er det brugeren og ikke systemet der er problemet, med
undtagelse af Vista..

/Hauge

Fra : N/A

Dato : 16-07-08 15:18

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 16-07-08 13:43

On 16 Jul., 16:23, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> For det meste er det brugeren og ikke systemet der er problemet, med
> undtagelse af Vista..

En af de fedeste bugs jeg har set til dato er min kollega. Hans PC var
købt preindstalleret med Vista et eller andet på. Små 3 mdr efter
ibrugtagningen kom den pludselig frem med at der ver 3 døgn tilbage
inden deaktivering. Da de 3 dage var gået begyndte maskinen at slukke
efter 59 min.

Det blev en belastning så der blev lagt en XP på.

Benny

Fra : Søren Blom

Dato : 16-07-08 22:08

<Hojvaelde@gmail.com> skrev

[...]

Så er det da fordi fjolset ikke har brugt 20 sekunder på at aktivere sin
Windows.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : fix

Dato : 17-07-08 10:33

Søren Blom wrote:
> [...]
> efter 59 min.
>
> Så er det da fordi fjolset ikke har brugt 20 sekunder på at aktivere
Hvis man ikke er speciel nørd, og man køber en maskine med et fungerende OS,
hvordan i h. skal man så vide det er nødvendigt?
Hvis jeg køber en cykel hos cykelhandleren, skal jeg da ikke have den
registreret hos fabrikanten inden 3 måneder!!

finn

Fra : Hauge

Dato : 17-07-08 14:34

fix wrote:
> Hvis jeg køber en cykel hos cykelhandleren, skal jeg da ikke have den
> registreret hos fabrikanten inden 3 måneder!!

Men de fleste tænkende individer ved, at sådan en cykel skal efterspændes
efter en måneds tid.

/Hauge

Fra : fix

Dato : 17-07-08 14:42

Hauge wrote:

> Men de fleste tænkende individer ved, at sådan en cykel skal
> efterspændes efter en måneds tid.

hvilket man ikke behøver fabrikantens medvirken til.

finn

Fra : Hauge

Dato : 17-07-08 14:48

fix wrote:
> hvilket man ikke behøver fabrikantens medvirken til.

Og man behøver ikke mors hjælp til at tørre sig bagi, det er lovligt selv at
tænke og sætte sig ind i hvordan man gør tingene. Eventuelt, når man køber
et OS, så læser man vel den lille manual der normalt er med, og gør man ikke
det, og samtidigt er helt ny mht. til dette OS, så er man dum. Og så skal
man åbenbart have fat i mor, eller i hvert fald en hjælper.

/Hauge

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 16:12

Hauge wrote:

> det, og samtidigt er helt ny mht. til dette OS, så er man dum. Og så skal

Nej, så er man standard-bruger. Et begreb du er ganske ukendt med, kan
jeg regne ud. Kender du kun IT-folk, da?

Jesper Poulsen

Fra : Hauge

Dato : 17-07-08 18:41

Jesper Poulsen wrote:
> Nej, så er man standard-bruger. Et begreb du er ganske ukendt med, kan
> jeg regne ud.

Det er jeg nu ikke, men de fleste jeg kender, kan både læse og tænke.

> Kender du kun IT-folk, da?

Faktisk ingen..

/Hauge

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 21:09

Hauge wrote:

> Det er jeg nu ikke, men de fleste jeg kender, kan både læse og tænke.

Du har en atypisk omgangskreds.

Jesper Poulsen

Fra : Hauge

Dato : 17-07-08 21:31

Jesper Poulsen wrote:
> Du har en atypisk omgangskreds.

Fordi de fleste jeg kender både kan læse og tænke?

/Hauge

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-07-08 16:11

Hauge wrote:

> Men de fleste tænkende individer ved, at sådan en cykel skal efterspændes
> efter en måneds tid.

Nej, det gør de faktisk ikke. Det går som regel pr. automatik når
forhandleren kalder cyklen ind til et eftersyn.

Hvis man ingen teknisk indsigt har, så ved man det faktisk ikke.

Jesper Poulsen

Fra : fix

Dato : 17-07-08 21:11

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
[MS]registrering har intet med slitage eller drift at gøre. Det er en
handelshindring.

Jeg har et par gange købt ny bil, og har aldrig oplevet at skulle bevise
overfor fabrikanten, at jeg ha betalt bilen, for at den har kunnet køre
efter 3 mdr. Ejheller har jeg oplevet at kulle henvende mig til fabrikanten,
for at få bilen til at køre selvom jeg har efterinstalleret eks.
cruisecontrol.

Det er ufatteligt at MS$$$ er kommet godt afsted med det begreb globalt!

finn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-07-08 05:42

fix skrev bl.a.:

> Hvis jeg køber en cykel hos cykelhandleren, skal jeg da ikke have den
> registreret hos fabrikanten inden 3 måneder!!

Jo, det skal man faktisk hvis man vil anvende den udvidede garanti!

Du køber åbenbart cykel for sjældent..

Claus

Fra : Jan Vennike

Dato : 18-07-08 05:51

> Jo, det skal man faktisk hvis man vil anvende den udvidede garanti!
>
> Du køber åbenbart cykel for sjældent..
>
> Claus

Sidst jeg købte cykel (1 år siden) skulle jeg først til et gratis
serviceeftersyn efter 3 måneder og derefter til service eftersyn hver ½ år
som jeg SELV skulle betale - blot for at udvide min REKLAMATIONSRET (ikke
garanti) med 1 år, til i alt 3 år - og jeg SKULLE have alle
serviceeftersynene.

Gad vide om de har lært noget af M$

/Jan

Fra : fix

Dato : 18-07-08 08:09

Jan Vennike wrote:
> [...]
> ½ år som jeg SELV skulle betale - blot for at udvide min
> REKLAMATIONSRET (ikke garanti) med 1 år, til i alt 3 år - og jeg

Ja, men det eftersyn får du en Ekstra ydelse for (udvidet
garanti(=opdatering) men hvis du undlader, vil du stadig kunne bruge din
cykel fuldt ud. Hjulet bliver ikke automatisk blokeret hvis du undlader!
Den bliver heller ikke ubrugelig hvis du selv sætter et smart styr på!

finn

Fra : Jan Vennike

Dato : 18-07-08 14:49

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse news:g5pfii$qjn$1@aioe.org...

> [...]
> cykel fuldt ud. Hjulet bliver ikke automatisk blokeret hvis du undlader!
> Den bliver heller ikke ubrugelig hvis du selv sætter et smart styr på!

Netop

Jeg hoppede altså heller ikke på den

/Jan

Fra : fix

Dato : 18-07-08 08:05

Claus Tersgov wrote:

> Jo, det skal man faktisk hvis man vil anvende den udvidede garanti!

ja, men den holder sgu da ikke op med at kan bruges

> Du køber åbenbart cykel for sjældent..
>
> Claus
Har lige købt 2 a 5.500,- for 6 mdr siden.
og ja, jeg har ikke gidet køre ind til cykelhandleren og få efterspændt
nogle skruer
og ja det klarede jeg selv
og ja, cyklen virker stadig - også selvom jeg har eftermonteret
cykelcomputer. Surprice! :>)

og cykelhandleren er iøvrigt ikke fabrikant, og har ikke speciel licens for
at sælge cykler.

Jeg mener stadig at nødvendig (frivillig aht. opdateringsgaranti Ja,
måske?) registrering for at holde programmet kørende er en underlig
salgsmetode. At skulle registrere fordi jeg skifter til et mere avanceret
grafikkort, er en underlig salgsmetode.

finn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-07-08 08:24

fix skrev bl.a.:

> ja, men den holder sgu da ikke op med at kan bruges

Det gør windows heller ikke. Jeg har seks fuldt lovlige og betalte windows
kørende hjemme, samt nitten ude i byen, og ikke een eneste er registreret!

Alle virker 100%...

Claus

Fra : Jan Vennike

Dato : 19-07-08 08:34

> Det gør windows heller ikke. Jeg har seks fuldt lovlige og betalte windows
> kørende hjemme, samt nitten ude i byen, og ikke een eneste er
> [...]

Hvis det er XP VLK så skal de jo heller ikke registreres

Vista derimod - uanset version, så SKAL de registreres - det er KUN hvis man
har sin egen licensserver man kan komme uden om det - så vidt jeg ved.

/Jan

Fra : flywheel@illogical.d~

Dato : 16-07-08 21:21

Hojvaelde@gmail.com wrote:

> Jeg har lige hjulpet en af mine venner med et tilsvarende.
>
> Vi anvendte en Intel Atom board, med 2 gm ram.

Købt hvorhenne ?

--
Live long and prosper...

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 17-07-08 18:00

On 16 Jul., 22:20, flywh...@illogical.dk wrote:

> Købt hvorhenne ?

På ebay.de

http://www.minipirat.de/hardware-zubehoer/mainboards/intel-c-2_12_284

Der har de en hjemmeside.

Benny

Fra : flywheel@illogical.d~

Dato : 19-07-08 07:41

Hojvaelde@gmail.com wrote:

<snip>

> På ebay.de
>
> http://www.minipirat.de/hardware-zubehoer/mainboards/intel-c-2_12_284
>
> Der har de en hjemmeside.

Takker - det halter jo lidt med den/de danske forhandlere

--
Live long and prosper...

Fra : skibber

Dato : 19-07-08 10:22

On 19-07-2008 08:40:33, wrote:
> Hojvaelde@gmail.com wrote:
>
> <snip>

> Takker - det halter jo lidt med den/de danske forhandlere
>

> --
> Live long and prosper...

http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=726642&SamleMenuID=&gruppe=1002&Extended=&SiteID=1
&Show_description=0&serie=&producent=Intel

/skibber

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-07-08 20:23

skibber wrote:

> http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=726642&SamleMenuID=&gruppe=1002&Extended=&SiteID=1
> &Show_description=0&serie=&producent=Intel

BINGO - Tusind tak - Computersalg havde jeg skisme overset :)

--
Live long and prosper...

Fra : skibber

Dato : 19-07-08 22:21

On 19-07-2008 21:22:45, Peter Jespersen wrote:
> skibber wrote:

http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=726642&SamleMenuID=&gruppe=1002&Extended=&SiteID=1

> BINGO - Tusind tak - Computersalg havde jeg skisme overset :)

Selv tak

/skibber

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 17-07-08 18:01

On 16 Jul., 23:08, Søren Blom <so...@blom.dk> wrote:
> [...]
> efter 59 min.
>
> Så er det da fordi fjolset ikke har brugt 20 sekunder på at aktivere sin

Nope. Det var gjort.

Han er en del Windows nørd men den der fejl kunne han ikke klare.

Benny