\r, \n og <br>
Fra : Martin Ploug

Dato : 27-07-08 10:02

Hej

Hvad er forskellen på \r, \n og <br> i PHP
- altså hvad gør de konkret ?

\n og <br> laver linjeskift, men er det lige
meget, om man bruger det ene eller det andet?
Er det bare fordi det ene er PHP og det andet
er HTML?

Hvad gør \r - carriage return?

Er der noget med, at man skal skrive \r\n til
sidst, når man har noget med en $header....
- altså noget, der skal stå i brevhovedet,
når man udsender mail vha. PHP?

Hvis ja, hvorfor?

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Birger

Dato : 27-07-08 11:15

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der noget med, at man skal skrive \r\n til
> sidst, når man har noget med en $header....
> - altså noget, der skal stå i brevhovedet,

\r = Line Feed ( ned på næste linie)
\n = Carriage Return ( til første position på linien)
det gælder i mange sprog (bl.a. PHP og javascript), og der er flere andre af
slagsen. Se feks.
http://dk.php.net/manual/en/language.types.string.php

I "virkeligheden", bør en nyline bestå af \r\n eller \n\r.
Tænk på en god gammeldags skrivemaskine.
\r drejer valsen (flytter papiret), så der skrives på den næste linie, mens
\n flytter valsen til højre, så der skrives yderst til venstre på papiret.
I vore dage opfattes både \r og \n hver for sig, ofte som at det er begge,
og det er meget afhængigt af den application der anvendes.

I PHP bruges \r og \n ( og \t - tabulator) til at formattere output.
Hvis output er HTML (en browser), ignoreres \r,\n og \t som er whitespace -
brug dem til at stille HTML koden fornuftigt og læsbart op - de har kun
indflydelse, når den besøgende bruger vis kilde (eller hvad det nu må hedde
i den aktuelle browser).

Den optræder kun i HTML kode.

\n vises ikke som ny linie i HTML som du skriver.
\n laver linieskift i koden, mens <br> laver lineskift i teksten der vises
af browseren.

$header lyder som en variabel i PHP, og ikke noget generelt - lyder som du
har kopieret neget et eller andet sted fra.
Se evt.
http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php

Hvad du skal gøre og hvordan, kommer også an på i hvilket format du har
tænkt dig at sende email.
headere er altid tekst, hver information må kun bestå af een linie - og skal
afsluttes med \r\n - hvilket igen kan være afhængigt af hvordan du angiver
dem.
I body af emailen skal du bruge \r\n hvis du sender som text og <br> hvis du
sender som HTML.

Håber det hjælper lidt ;>)

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Martin Ploug

Dato : 27-07-08 11:25

> [...]
> angiver dem.
> I body af emailen skal du bruge \r\n hvis du sender som text og <br> hvis

Hej Birger

Mange tak for de grundige forklaringer.
Jo, jeg tror jeg er blevet en del klogere

Mvh. Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-08 20:10

Martin Ploug skrev:

> Er der noget med, at man skal skrive \r\n til
> sidst, når man har noget med en $header....
> - altså noget, der skal stå i brevhovedet,
> når man udsender mail vha. PHP?

Ja, standarden sif´ger at headersektionen først ophører første
gang der optræder en tom linje i mailen. Det kan altså kodes
sådan:

echo "Header\r\n";
echo "Header\r\n";
echo "Header\r\n";
echo "Header\r\n";
echo "Header\r\n\r\n";

og så brødteksten. Der er andre måder at gøre det på. Hvis man
nemlig starter en echo, kan man skrive som om det er ren tekst:

echo "Header
Header
Header
Header
Header

BrødtekstBrødtekstBrødtekstBrødtekst
BrødtekstBrødtekstBrødtekstBrødtekst
";

Så skal man huske at afslutte echo-kommandoen.

--
Bertel