Hardware til Hjemmeserver
Fra : EL-Trikker

Dato : 13-07-08 23:53

Hejsa..

Jeg står og skal til at hjælpe en kammerat med at bygge en fil / web server
til hjemmebrug..

Men jeg vil gerne høre jeres mening, ikke fordi jeg ikke selv kan finde ud
af det. men det er jo godt med lidt indput andet steds fra.

Ang. bundkort, så har jeg overvejet noget simpelt asus. uden for mange fancy
funktioner, grundet mit valg af asus, er at jeg selv har en filserver med et
asus MB og den kører utrolig stabilt.. og hold nu fast. rekorten er 200 dage
på en win XP uden genstart.. utroligt med ikke destomindre sandt.

mht. processor, er behovet ikke det vilde, maskinen skal køre lidt
filserver, og agere server for nogle udvikligsprojekter med hjemmesider, på
et linux system, her taler vi kun udvikling og test af siderne. hvor de
sidenhen flyttes til servere ud af huset. jeg tænker en Intel Core 2 Duo Cpu
på en 2,6 til 3 ghz.

Og så 2gb ram. og hvad skal man vælge der? CL3 CL4 CL5? har monteret over
100 kingston blokke, og er godt tilfreds med dem, hvad siger i?

Mht. harddiske. så har jeg tænkt mig 2x 160-320GB seagate SATA diske, lidt
afhening af prisen, da behovet ikke er mere end de 160GB og så opsat i et
Raid1, evt. via indbygget raid i bundkort eller extern sata controller. her
ville jeg nok foretrække at det var indbygget på bundkortet. hvad siger i?

Ved i, iøvrigt om man kan få SATA hotswap skuffer, med frontindikation om en
disk er defekt, kunne være pænt nyttigt, ligesom man har på rigtige servere,
i SCSI eller SAS diske.

Grundet valg af disse "standart" komponenter er at i tilfelde af defekte
dele, kan man hurtigt skaffe nyt hardware og få serveren op at køre igen.
dette bliver lidt sværer og dyrer hvis man køber en brugt prof server..

Men hvad siger i til alt dette, jeg er åben overfor forslag, links mv.

Mvh Brian

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-07-08 00:14

EL-Trikker skrev bl.a.:

> en filserver med et asus MB og den kører utrolig stabilt.. og hold nu
> fast. rekorten er 200 dage på en win XP uden genstart.. utroligt med
> ikke destomindre sandt.

Og hvordan kan du installere opdateringer til windows xp uden genstart?

De sidste 200 dage er der kommet mindst 20-30 opdateringer, som har krævet
genstart.

Dit system må være hullet som en si.

Claus

Fra : EL-Trikker

Dato : 14-07-08 22:26

> Og hvordan kan du installere opdateringer til windows xp uden genstart?

hvis man ikke installeret opdateringer, så behøver man ikke at genstarte, og
hvis man har en ordentlig router med en ordentlig firewall.. ikke det der
home end crap, så er opdateringer ikke alt.. derudover har filserveren ikke
forbindelse til internettet, kun lokalnettet.

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-08 06:47

EL-Trikker wrote:

> [...]
>
> Og så 2gb ram. og hvad skal man vælge der? CL3 CL4 CL5? har monteret over
> 100 kingston blokke, og er godt tilfreds med dem, hvad siger i?

Jeg har til (en af) min(e) Linux webserver banket et minimalistisk Linux
sammen på en PC fra '98, primært for at se hvor meget man kan få ud af
sådan en.
CPU Pentium (?) 200MHz
RAM: 96 MB
Disk: Quantum fireball ca. 3GB, IDE, formentlig 2700 eller 3500 rpm.

På den ligger jeg men en svatid på ca. 4 mS, og kan sagtens sustaine 10
samtidige requests pr 100mS -> ca. 100 req/sec.

Det var bare lidt input til du ikke behøver at gå helt op i den høje ende af
skalaen.

mht. RAM er det altagørende punkt om der skal X på eller ej.

Stig Johansen

Fra : fix

Dato : 14-07-08 09:27

Stig Johansen wrote:

> [...]
> ende af skalaen.
>
> mht. RAM er det altagørende punkt om der skal X på eller ej.
Som EL-Trikker kan du vel heller ikke være helt blind for energiforbruget

Jeg er med på at det ikke er skrevet i præmisserne, men alligevel.
Jeg købte fornyligt en Buffalo Linkstation NAS, og lagde FreeLink Linux på,
sammen med SaMBa, perl, PHP og MySQL.
Ja, der var lidt underholdning, med at finde de letteste vejledninger, da
jeg ikke er Linusnørd, men det var en hyggelig weekend. Nu har jeg en
velfungerende filserver, webserver, streaming medieserver og håber at få en
CMSserver til at køre derpå. Performance er markant over den gamle 1,8Mz
w2kserver, men strømforbruget er faldet fra ~1500,- årligt, til under 300,-.

finn
[meget] gammel Elektrikker.

Fra : EL-Trikker

Dato : 14-07-08 22:31

> Som EL-Trikker kan du vel heller ikke være helt blind for energiforbruget

både ja og nej.. og da det jo hellerikke var til mig, så jeg jeg jo være
lieglad ;)

> [...]
> en CMSserver til at køre derpå. Performance er markant over den gamle
> 1,8Mz w2kserver, men strømforbruget er faldet fra ~1500,- årligt, til

Ja. det var da ikke så tosset.. jeg er selv igang med at udfase min
filserver(e) og udskifte dem til Linksys NNS 4000 nas enheder. hvor den
direkte lukker harddisken hvis den ikke bruges.. hvad jeg sparer i strøm ved
jeg ikke.. har ikke regnet på det. men jo.. noget må være at hente..

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-07-08 16:11

EL-Trikker wrote:

> asus MB og den kører utrolig stabilt.. og hold nu fast. rekorten er 200 dage
> på en win XP uden genstart.. utroligt med ikke destomindre sandt.

Det er imponerende. Så er mine 1138 dage med Debian ikke så imponerende
igen (for det var på ægte server-hardware).

> sidenhen flyttes til servere ud af huset. jeg tænker en Intel Core 2 Duo Cpu
> på en 2,6 til 3 ghz.

Jeg har en server stående (til afløser for den ovenfor) med Athlon X2
BE-2350. Den kørte fra 13/10-07 til 16/6-08 (blev lukket ned, ifb. en
flytning). Dens oppetid er 27 dage nu.

> Og så 2gb ram. og hvad skal man vælge der? CL3 CL4 CL5? har monteret over
> 100 kingston blokke, og er godt tilfreds med dem, hvad siger i?

CL er irrelvant. Køb det billigtste (det er Kingston ValueRAM). Jeg har
2GiB Kingston ValueRAM i og det er stabilt.

> Raid1, evt. via indbygget raid i bundkort eller extern sata controller. her
> ville jeg nok foretrække at det var indbygget på bundkortet. hvad siger i?

Ekstern controller og Seagate Barracuda ES.2 (det er server-grade diske).

> Grundet valg af disse "standart" komponenter er at i tilfelde af defekte
> dele, kan man hurtigt skaffe nyt hardware og få serveren op at køre igen.
> dette bliver lidt sværer og dyrer hvis man køber en brugt prof server..

Det er også med det grundlag at jeg indkøbte stumper til min server.

Husk - det vigtigte... Køling! Masser af køling... Det er varme der slår
servere ihjel.

Jesper Poulsen

Fra : EL-Trikker

Dato : 14-07-08 22:34

Tak for de mange gode svar.. og ja køling.. den skal placeres i et rackskab
i et teknikrum.. som har en direkte indblæsning fra genvex med køl på
konstant 18 grader, så hardware har det fint i det skab...

//Brian

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-07-08 18:15

EL-Trikker wrote:

> [...]
>
> Men jeg vil gerne høre jeres mening, ikke fordi jeg ikke selv kan finde
> ud af det. men det er jo godt med lidt indput andet steds fra.

Min home (fil)server konfiguration (valgt efter ønske om lavt
strømforbrug)

EPIA-EN12000EG motherboard med 1.2GHz VIA C7 processor (fanless)
<http://www.via.com.tw/en/products/mainboards/motherboards.jsp?
motherboard_id=399>

Procase Noah Mini-ITX kabinet med plads til en 3.5" disk
<http://mini-itx.com/store/?c=3#3988>
<http://www.epiacenter.com/modules.php?name=News&file=article&sid=895>

Kabinettet har een 80mm blæser som køler harddisk og CPU rimeligt
optimalt. Selv her i sommervarmen kommer harddisken ikke over 40 grader
ved load. Kabinettet er dog ikke helt optimalt til 3.5" SATA diske
(disken skal vendes for at stikkene kan være der, og så passer
skruehullerne ikke helt, sigh!? men det kører nu meget godt alligevel...).

Hvis man vil ofre ca. 1500 kroner mere kan man købe Chenbro mini-ITX NAS
kabinettet med plads til 4 diske, eller -- hvis man har pladsen -- tage
et almindeligt ATX kabinet og smide en PSU i som er tilpas effektiv (lavt
AC-DC tab) ved en belastning omkring 30W-50W (afhængig af antal diske).
Mit motherboard har dog kun 2xSATA.

1 Gb RAM
1 TB Western Digital Caviar HDD
Ubuntu Server 8.04

I stedet for RAID laver jeg regelmæssig backup ved at rsync'e med en
ekstern USB harddisk.

--
Jesper Lund

Fra : EL-Trikker

Dato : 14-07-08 22:37

> [...]
>
> Kabinettet har een 80mm blæser som køler harddisk og CPU rimeligt
> optimalt. Selv her i sommervarmen kommer harddisken ikke over 40 grader

40 GRADER????? puue ha dada... mine er ikke over 30..

> [...]
> et almindeligt ATX kabinet og smide en PSU i som er tilpas effektiv (lavt
> AC-DC tab) ved en belastning omkring 30W-50W (afhængig af antal diske).

Ingen problemer.. det hele skal i rack kabinet..