Installation
Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-07-08 15:35

Nogle i gruppen her de kan hjælpe med hvorledes jeg kan komme igang med
denne Pc. Jeg skal have installeret Win XP på den men kan ikke få den til at
boote ? Indholdet er:

Socket AM2) AMD Sempron 3000+64bit T
CPU-KOELER: Arctic Cooling Alpine 7 S775/AM2/939
BUNDKORT: Socket AM2 - ECS geforce 6100 PM-M2
DVD-DREV: 16/52 Philips DVD Drev PCDV5016B Beig
GRAFIKKORT: 64 MB Grafikkort (Onboard-Shared RAM)
LYDKORT: 16Bit Lydkort (Onboard)
HARDDISK-IDE(SATA 3,5): 40 GB Seagate 7200rpm SATA 2MB
NETVAERK: 10/100Mbit Net (Onboard)
RAM-DDR2-240PINS: 512 MB DDR2 800Mhz Kingston
KABINET: Miditower m/300Watt

Gode råd ??

--
Michael Nielsen

Fra : J

Dato : 13-07-08 16:49

On Sun, 13 Jul 2008 16:35:16 +0200, "Michael Nielsen"
<m.oestergaardSLET@c.dk> wrote:

> [...]
> HARDDISK-IDE(SATA 3,5): 40 GB Seagate 7200rpm SATA 2MB
> NETVAERK: 10/100Mbit Net (Onboard)
> RAM-DDR2-240PINS: 512 MB DDR2 800Mhz Kingston

Vi må have skilt problemerne lidt ad. Når du har kunnet installere XP
kan PC'en altså godt boote på den CD, med XP på.

Så problemet må være, at XP ikke kan boote ;-]

Har du fodret windows med sata-drivere (ved F6 option) med drivere på
en diskette ?
Det er lidt forvirrende, at du skriver at du har en 40Gb sata disk.
Jeg troede ikke, at sata diske fandtes så må. Men en ide-harddisk har
jo fladkabel og en sata-disk ikke.

I bios skal du specificere hvad der skal bootes på. Måske er det der,
du skal starte ? peg på den 40 Gb harddisk.

mvh

John

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-07-08 17:56

--

Dette er det originale fra leverandøren

> Vi må have skilt problemerne lidt ad. Når du har kunnet installere XP
> kan PC'en altså godt boote på den CD, med XP på.

Det er en sprit ny Pc jeg skal lave for en kammi

> Så problemet må være, at XP ikke kan boote ;-]

Den booter ok på min egen Pc.

> Har du fodret windows med sata-drivere (ved F6 option) med drivere på
> en diskette ?

Den har intet diskette drev

> Det er lidt forvirrende, at du skriver at du har en 40Gb sata disk.
> Jeg troede ikke, at sata diske fandtes så må. Men en ide-harddisk har
> jo fladkabel og en sata-disk ikke.

Det er SATA

> I bios skal du specificere hvad der skal bootes på. Måske er det der,
> du skal starte ? peg på den 40 Gb harddisk.

Det er vel cdrommen der skal bootes på ? eller hvad ?

Michael

Fra : fix

Dato : 13-07-08 18:23

Kan du komme i BIOS?
Finder den både CD og satadisken?

Hvad sker der?

2. du tænder for maskinen og:

3. du tænder for maskinen med XP i CDdrevet og:

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-07-08 18:58

> Kan du komme i BIOS?

Ja

> Finder den både CD og satadisken?

Ja

> Hvad sker der?

den skriver navnene på det forskellige hardvare som normalt

> 2. du tænder for maskinen og:
> 3. du tænder for maskinen med XP i CDdrevet og:

Den skriver at cd'en ikke er en bootable systemdisk

Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-08 19:07

On Sun, 13 Jul 2008 19:58:02 +0200, "Michael Nielsen"

>Den skriver at cd'en ikke er en bootable systemdisk

Er det en original CD, eller roder du med en kopi ?

Er der flere optiske drev (CD/DVD) drev på maskinen ? I så fald er det
måske slet ikke installations CD'en den forsøger at boot'e, men en
disk i at af de andre optiske drev ?

<mlr>

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-07-08 19:53

> [...]

> Er der flere optiske drev (CD/DVD) drev på maskinen ? I så fald er det
> måske slet ikke installations CD'en den forsøger at boot'e, men en
Et dvd drev + 1 HD ...se starten af tråden

Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-07-08 20:48

On Sun, 13 Jul 2008 20:52:57 +0200, "Michael Nielsen"

>Kopi.......

Prøv med den originale... alt andet er failure at fejlsøge på.

>Et dvd drev + 1 HD ...se starten af tråden

Sæt dit optiske drev som master hvis den ikke allerede er det. Jeg har
været ude for skiver der kun ville boote på drev der sad som master.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-07-08 00:01

>Kopi.......

Ok, så mangler den formentlig bootsectorerne...

Check disken med dit yndlingsbrændeprogram: Hvis det *ikke* er en
bootable cd har du lokaliseret fejlen...

<mlr>

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-07-08 21:56

"Michael Nielsen" <> skrev i meddelelsen ...

> Den skriver at cd'en ikke er en bootable systemdisk

Er det en Win xp SP2 disk? Hvis ej kan det der SATA
drille.
Det kan jo også være hardware fejl. Prøv at downloade
en live cd med Linux og boote på den. Live cd vil sige
at der ikke bliver installeret noget på harddisken, men man
booter op og får et køreklar system fra ceromme. Jeg vil
foreslå Linux versionen Ubuntu.

mvh
Henning

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-07-08 18:59

Det jeg tror jeg mangler er en start Cd ala det man kan få til diskettedrev
(de 6 startdisketter) men blot på Cdrom

--
Michael Nielsen

Fra : _

Dato : 13-07-08 20:39

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSLET@c.dk> skrev i en meddelelse
> Det jeg tror jeg mangler er en start Cd ala det man kan få til
> diskettedrev (de 6 startdisketter) men blot på Cdrom

Nej. Den funktion er indbygget på en Windows-installation-cd. Men [oftest]
ikke på en gendannelses-cd (som man ikke kan installere med).