Hvad synes I om den pc, jeg ønsker at saml~
Fra : Blur T

Dato : 13-07-08 14:31

Hej gruppen,

Min fødselsdag kommer snart, så har jeg lavet en ønskeliste til mine gaver.
Jeg ønsker mig en ny computer og har valgt disse dele.

Jeg vil derfor høre om jeres (expert) råd eller mening om denne
konfiguration.

http://www.lamoon.dk/pc/

Mvh,
Blur

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-07-08 17:22

Blur T wrote:

> Jeg ønsker mig en ny computer og har valgt disse dele.

Hvad skal den bruges til?

Jesper Poulsen

Fra : Blur T

Dato : 13-07-08 17:38

Den skal bruges til bl.a photoshop og spil
Helst have vista 64-bit installeret

Fra : Kim

Dato : 13-07-08 18:07

"Blur T" <blurtenderlySP@Mhotmail.com> skrev i meddelelsen
> Den skal bruges til bl.a photoshop og spil
> Helst have vista 64-bit installeret

Jeg ville genoverveje Vista 64-bit hvis jeg var dig.
Kører selv med den, og har gjort det siden den kom frem,
men min næste installation bliver Vista 32-bit.
Der er STADIG problemer med enkelte drivere og
andre apps. som ikke kører på Vista 64-bit, og jeg
synes ikke den er en tøddel hurtigere end 32-bit udgaven.
Ihvertfald ikke noget mærkbart.
Det er bl.a. visse ting til Canon kamara og scanner, samt
mit (nye) Sony HD-camcorder som ikke vil med Vista 64-bit.

Mvh, Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-07-08 19:28

Blur T wrote:
> Den skal bruges til bl.a photoshop og spil
> Helst have vista 64-bit installeret

Hvad vil du dog med et så tungt operativsystem. Du kan spare halvdelen
af dine hardwareudgifter, smide XP på og få en performance-PC ud af det.

Jesper Poulsen

Fra : john

Dato : 13-07-08 17:23

Hej Blur,

Lidt kommentar fra min side vedr. din nye PC.

Jeg har selv lige købt nyt gear og derfor skulle sætte mig ind i hvad der
rør sig lige nu - eller for 4 måneder siden

CPU:
Først og fremmest ville jeg selv k øbe Intel - hvorfor jeg ville gøre det er
af dårlig erfaring med AMD, det er ikke sikkert at du for det og der er
garanteret folk som sværger til AMD og lige omvendt.

Harddisk:
Da jeg købte HD valgte jeg en Samsung 500gb iflg. Toms Harware guide var det
det bedste køb på det tidspunkt.

Kabinet:
Har selv et antec, super fedt kabinet.

Ram:
Kører med de samme Ram.

GFX kort:
Samme mærke dog bare et 8800 GTX 512

Bundkort:
Jeg valgte Asus Formula Gamers edition, har dog selv haft Gigabyte før og
har været meget tilfreds med det.

Alt i alt en fed PC du har valgt at bygge dig, jeg ville dog overveje at
kigge på Intels CPU'er.

Held og lykke
Mvh.
John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-07-08 19:32

john wrote:

> Alt i alt en fed PC du har valgt at bygge dig, jeg ville dog overveje at
> kigge på Intels CPU'er.

Intel er for dyrt. Man får langt mere for pengene ved at købe AMD.

Desuden får man en bedre arkitektur der skalerer bedre ved opgraderinger.

Jesper Poulsen

Fra : Frandsen

Dato : 14-07-08 08:53

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen
> Desuden får man en bedre arkitektur der skalerer bedre ved opgraderinger.

Kan du uddybe det lidt mere?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-07-08 15:13

Frandsen wrote:

> Kan du uddybe det lidt mere?

Ydelsen på en AMD-processor er kun indirekte afhængig af hastigheden til
RAM. Af samme årsag kan man uden det store ydelsestab opgradere CPU'en
alene og lade RAM være RAM. AMD anvender ikke FSB på AMD64-baserede CPU'er.

Jesper Poulsen

Fra : Bo Andersen

Dato : 13-07-08 20:32

Køler:
Jeg ville vælge en med mindst 120mm blæser, som
kan køre langsomt. Måske en Zalman.
Der er plads til en 120mm køler i dit P182 kabinet.

HDD: Jeg har kun WD i min verden, gerne RE2.

Kabinet: For fedt.

Strømforsyning: Måske et nummer større, men helt klart en Corsair
og med modulære kabler, selvom kablerne er noget stiv plastic-lort
er det OK. Men jeg forventede noget silicone-gummi istedet til den pris.

RAM: OK valg, men husk Vista-64bit for at udnytte dem alle i Windows.
Jeg har selv 4GB RAM, på en XP-32bit, (Jeg har 512 uudnyttede MB)
Men det er valgt ud fra et performance-spørgsmål....

MOBO: Gigabyte, har jeg selv et, bare til Intel
CPU: Her er min præference Intel

-Bo Andersen-

Fra : Blur T

Dato : 14-07-08 00:02

"Bo Andersen" <nyhedsgrupper@gmail.com> wrote in message

> Strømforsyning: Måske et nummer større, men helt klart en Corsair
> og med modulære kabler, selvom kablerne er noget stiv plastic-lort
> er det OK. Men jeg forventede noget silicone-gummi istedet til den pris.

Hvilken PSU vil du foreslå til den pris? TIA :)

Mvh,
Blur

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-07-08 15:17

Bo Andersen wrote:

> kan køre langsomt. Måske en Zalman.
> Der er plads til en 120mm køler i dit P182 kabinet.

Hvorfor ikke Antec?

> HDD: Jeg har kun WD i min verden, gerne RE2.

Og jeg har kun Seagate ES.2 (men det er jo samme koncept).

> RAM: OK valg, men husk Vista-64bit for at udnytte dem alle i Windows.

Og nøjes man med XP behøver man ikke så meget RAM.

> Jeg har selv 4GB RAM, på en XP-32bit, (Jeg har 512 uudnyttede MB)

Og? Med Vista ville du have langt mindre RAM til brugerprogrammer, da
Vista tager langt flere ressourcer til sig selv end XP gør.

Jesper Poulsen

Fra : Bo Andersen

Dato : 15-07-08 15:42

> Hvorfor ikke Antec?

Jeg forstår ikke spørgsmåle? P182 kabinettet er vel et Antec,
køleren jeg ville anbefale er en Zalman.
Hvis du mener en Antec køler, kan jeg ikke svare.
Da jeg hovedsageligt holder mig til Zalman, og kender
derfor ikke til Antec kølere.

> Og jeg har kun Seagate ES.2 (men det er jo samme koncept).

Enig, Seagate ES.2 er også kvali-vare.

> Og nøjes man med XP behøver man ikke så meget RAM.
Mnjaa, mit videoredigering kan ment sluge 500MB RAM plus det løse.
Men til notepad og Oline, så nej.

> Og? Med Vista ville du have langt mindre RAM til brugerprogrammer, da
> Vista tager langt flere ressourcer til sig selv end XP gør.
> Mvh
> Jesper Poulsen

Præcis min pointe: og ?
Jeg vil hellere ha' 512 ubrugte MB på en 'hurtig' maskine end
en langsom hvor alle MB blev udnyttet.

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-07-08 20:02

Bo Andersen wrote:

> Jeg forstår ikke spørgsmåle? P182 kabinettet er vel et Antec,
> køleren jeg ville anbefale er en Zalman.
> Hvis du mener en Antec køler, kan jeg ikke svare.

Anten laver 120mm kølere og P182 er forsynet med 2 af slagsen. Kender du
overhovedet noget til det kabinet?

> Mnjaa, mit videoredigering kan ment sluge 500MB RAM plus det løse.

Og derfor ender du ud med det samme om du har XP og 2GiB eller Vista og
4GiB. Vista skal nok sørge for at du ikke har mere til dig selv i den
sidste ende alligevel.

> Præcis min pointe: og ?

Derfor kan du bruge en formue og køre Vista eller bruge langt mindre og
køre XP. Du får ikke et bedre system af at køre Vista.

> Jeg vil hellere ha' 512 ubrugte MB på en 'hurtig' maskine end
> en langsom hvor alle MB blev udnyttet.

Du skriver:
"RAM: OK valg, men husk Vista-64bit for at udnytte dem alle i Windows."

64-bit Vista giver ikke bedre udnyttelse af maskinen, så det er ikke en
anbefaling at sende vindere.

Endnu en god grund til ikke at anvende Vista:
http://www.comon.dk/news/nu.bliver.vista.hurtigere_34596.html

Jesper Poulsen

Fra : Bo Andersen

Dato : 16-07-08 00:04

> Anten laver 120mm kølere og P182 er forsynet med 2 af slagsen. Kender du
> overhovedet noget til det kabinet?

Ja tak jeg har selv et af slagsen.
Det er naturligvis ikke til at se, men jeg mener CPU-køler og ikke
kabinet-blæser.
Da 'Blur T' også spurte på CPU-køler..
Grunden til jeg skrev 120mm er OK, er fordi nogle kabinetter ikke har plads
til
disse 'store' CPU-kølere/blæsere. Og ville gøre opmærksom på at
P182 er stort nok til en 120mm CPU-køler/blæser.

-cut-
Resten er vi generelt enige om.

-Venligst, Bo Andersen-

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-07-08 14:51

Bo Andersen wrote:

> Ja tak jeg har selv et af slagsen.
> Det er naturligvis ikke til at se, men jeg mener CPU-køler og ikke
> kabinet-blæser.

Ok, så er jeg mere rolig.

> Da 'Blur T' også spurte på CPU-køler..

Der kan jeg varmt anbefale en Scythe KatanaII. Den kan uden problemer
holde min Athlon64 3500+ @2,64GHz kølig selv ved 30 graders
indsugningsluft. Sålænge PSU'en ikke sidder i samme højde som CPU'en, så
er der ingen monteringsproblemer med den.

> Resten er vi generelt enige om.

Det undrede mig også andet...

Jesper Poulsen

Fra : Frandsen

Dato : 14-07-08 08:51

> [...]
> gaver. Jeg ønsker mig en ny computer og har valgt disse dele.
>
> Jeg vil derfor høre om jeres (expert) råd eller mening om denne

Jeg ville overveje 32bit OS. Jeg støder ofte på noget, som ikke har en 64bit
driver. Du kan også gøre som mig - installere XP + Vista64. Hvis du vil køre
med Vista64 så fyld den op med RAM.

Jeg vil vælge Core 2 Duo E8500 3.16GHz.

Jeg vil gå efter en Samsung Spinpoint disk på 1TB

Cosair XMS2 Dominator 2GB er skod-RAM. Jeg kan ikke køre dem over 500MHz, og
jeg har læst om flere ude på nettet, som også har problemer med det RAM.

Grafikkort: Jeg ville gå efter en 700MHz version af 8800GT, som f.eks. ASUS
EN8800GT TOP

Fra : Blur T

Dato : 15-07-08 14:24

Hej gruppen,

Mange tak for jeres indlæg! Jeg har besluttet at bygge mig et AMD-based
system pga. bl.a mit budget og I kan se dets konfiguration på:

http://www.lamoon.dk/pc

Mvh,
Blur

Fra : lars

Dato : 15-07-08 17:45

"Blur T" <ghettoftwSP@Mgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mange tak for jeres indlæg! Jeg har besluttet at bygge mig et AMD-based
> system pga. bl.a mit budget og I kan se dets konfiguration på:

hej

mangler du stadig de 4000 og måske du skal overveje nyt system for til
dentid er hardwaret forældet

hilsen lars

Fra : Georg

Dato : 16-07-08 22:13

Jeg synes at din nye PC ser fornuftig nok ud, jeg har
dog et par kommentarer:

1. Bundkortet ser godt ud (jeg har et magen til som jeg
er meget glad for)

2. CPU ser fornuftig ud: en hurtig 2-kærne processor
til en fornuftig pris.

3.PSU ser fornuftig ud, efter min mening skal man ikke
spare for meget på PSU'en og jeg tror at Cosair TX650W
er et fornuftigt valg (hvis du har brug for 650W).

4.HD. Samsung spin point er så vidt jeg ved et af de
bedste køb i øjeblikket. Tidligere (og måske stadig
væk) var Seagate Barracuda et godt bud. Selv har jeg
dog valgt WD "Green Power" p.g.a. det lave
energiforbrug og det lave støjniveau.

5. Grafikkort: Jeg ved ikke hvad du behøver og jeg har
ikke helt check på de finere nuancer vedr. grafikkort,
men har du overvejet et ATI Radeon HD3450 som kan køre
hybrid crossfire og som er passivt kølet ?

6. DVD: ingen kommentarer, kun at den er rimelig billig
og har et "godt navn".

7.Ram: Ingen kommentarer, bortset fra at de fleste er
ganske godt hjulpet med et sæt billige ram fra f.eks.
Kingston, men måske er dine Crucial DDR2 BallistiX de
ekstra 90 kr værd, det betyder vist ikke så meget ?

8. Kabinet: Ingen kommentarer, andet end at det ofte er
en god ide ikke at spare for meget på kabinettet.

George