Hastighed på Gbit netværk....
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-07-08 18:27

Hej

Jeg har netop købt 2 stk 3Com Gbit switche (3CGSU08-ME). Men jeg kan ikke få
hastigheden meget højere op end mine gamle 100Mbit switche, iflg.
taskmanager i XP. Før kunne jeg udnytte ca. 40-45% af båndbredden på
100Mbit, men med 1Gbit kan jeg kun komme op på ca. 6%, så netto er det kun
en stigning på 10-20%. Jeg har en WD NAS (500Gbyte), og den burde jeg kunne
læse/skrive hurtigere fra. Jeg har kablet hele netværket til Gbit (Belden
kabler og connectorer). Trafikken skal igennem begge switche, inden den
kommer fra min PC til NAS, er det et problem?

Der sidder PC'er på netværket hvor pacthkabler kun er CAT5, kan de trække
hele netværket ned for andre PC'er? Eller kan switch godt finde ud af at
nogle køre hurtigere end andre?

Nogen gode idéer?

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-07-08 18:52

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Belden kabler og connectorer). Trafikken skal igennem begge switche,
> inden den kommer fra min PC til NAS, er det et problem?

Er du sikker på NASen overhovedet kan levere mere?
Har du prøvet at sætte den til en PC med et krydset kabel for at udelukke
alt andet?
Ellers er det at prøve sig frem med med een switch - virker det så prøver
den den anden switch osv.

--
/Dennis
Diverse harware sælges

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-08 18:59

On Sun, 13 Jul 2008 19:27:06 +0200, "Henrik Nielsen"
<xng@xpost.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har netop købt 2 stk 3Com Gbit switche (3CGSU08-ME). Men jeg kan ikke få
>hastigheden meget højere op end mine gamle 100Mbit switche, iflg.
>taskmanager i XP.

...cut

> Jeg har en WD NAS (500Gbyte), og den burde jeg kunne
>læse/skrive hurtigere fra.

Nope. Din WD NAS kører formentlig embedded Linux med Samba. Ydelsen
fra den slags billige kasser er kun sjældent imponerende, og jeg
gætter på den ikke engang vil kunne udnytte båndbredden i en 100
Mbit/s forbindelse....

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-08 19:35

Henrik Nielsen skrev:
> [...]
> hele netværket ned for andre PC'er? Eller kan switch godt finde ud af at

Jeg vil mene, at det er din NAS der sætter begrænsningen...
Jeg har selv lavet mig en NAS på 1,8 GHz med et adaptec raid5-kort, og
har på intet tidspunkt kunne trække mere end 35 MB/sek ud af samba.
Hvis jeg derimod bruger FTP, har jeg over den dobbelte hastighed.
Jeg vil selv mene, at min NAS er af en mere seriøs klasse, end de der
små "billige" kasser...

Jeg har målt hastigheden fra netkort til netkort til at være 983 Mbit,
på mit gigabit-netværk, så kablingen og switchene fejler intet...

Fra : Flemming Joensson

Dato : 13-07-08 22:41

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> 100Mbit, men med 1Gbit kan jeg kun komme op på ca. 6%, så netto er det
> kun en stigning på 10-20%. Jeg har en WD NAS (500Gbyte), og den burde

Som andre har været inde på, er det din NAS der ikke kan arbejde hurtigere
end det du oplever. Dens processor er simpelthen for lille til at bruge
gigabit interface til noget som helst.

Se evt. SmallNetBuilders NAS charts:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190/chart,13

Sidder selv med en gammel Synology DS-101 og den leverer vel ca. 5MB/sek
via Samba. Med NFS/FTP kommer jeg op på 7-8MB/sek, men stadig et godt
stykke fra at processoren kan følge med og udnytte de 100Mbit som den er
bygget med.

Så med sådan nogle fattigmands NAS-enheder hjælper det ikke meget med
gigabit netværk.

//flemming

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-07-08 23:09

"Se evt. SmallNetBuilders NAS charts:"

Ja, så ser det ud til at være NAS'en der er begrænsningen. Tak for linket,
det gør det lettere at købe den næste :-/

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-07-08 22:43

Flemming Joensson wrote:

> Så med sådan nogle fattigmands NAS-enheder hjælper det ikke meget med
> gigabit netværk.

Du har næppe gigabit netkort i din?

--
Jesper Lund

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-07-08 00:14

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote in

> Du har næppe gigabit netkort i din?

Det var heller ikke det jeg forsøgte at sige. Det jeg forsøger at gøre
opmærksom på er at ligesom i en almindelig PC så har processoren og RAM
mængden i en NAS altså en hel del at sige. De allerbilligste NAS-enheder
til hjemme/kontor-brug har ikke specielt kraftige processorer - nogle af
dem har ikke engang nok til at de kan udnytte 100Mbit - selvom de er
udstyret med gigabit interface.

F.eks. en Buffalo Technology LS-L500GL - den leverer kun 8.9MB/s i read-
hastighed selvom den er tilsluttet gigabit LAN. Og den skriver kun med knap
7MB/s. (tallene er fra smallnetbuilders NAS Charts som jeg linkede til
tidligere).

Der er også andre af de billigste NAS enheder med gigabit interface som
ligger nede omkring 100Mbit hastigheder ifølge smallnetbuilders målinger.

Det eneste jeg vil opfordre til er at man læser reviews eller kigger lidt
på smallnetbuilders målinger inden man køber en "gigabit" NAS - for nogen
af dem bliver måske nok solgt med gigabit interface, men derfor er det
langt fra sikkert de kan udnytte det.

//flemming