Hjælp til webmaster online/not online
Fra : Anders Pedersen

Dato : 13-07-08 18:22

Hej alle.

Jeg har tidligere oprettet dette indlæg.
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_html/d
efault.asp?messageid=%3C4876a6ab%240%2490267%2414726298%40news.su
nsite.dk%3E

Så tænkte på om der var en der kunne hjælpe mig, og det må meget
gerne være så enkelt som muligt. For er ikke lige den bedste til
alt det der:)

Håber der er en der ude.. Anders Pedersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 14-07-08 13:24

Anders Pedersen skrev:
> Så tænkte på om der var en der kunne hjælpe mig, og det må meget
> gerne være så enkelt som muligt. For er ikke lige den bedste til
> alt det der:)
>
> Håber der er en der ude.. Anders Pedersen

Det afhænger af hvordan du havde forestillet dig du vil betegne dig som
'online webmaster'?

Er det når du er på siden? Er det når du selv bestemmer du vil agere online?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Anders Pedersen

Dato : 14-07-08 16:54

Dan Storm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk
>
> Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter

Ja, når jeg er på siden. Skal der på en måde vises at jeg er online. Men
hvordan man laver dette har jeg ingen anelse om. Måske med et meget simpelt log
in som kun jeg kender. Eller noget andet? Bare så simpelt som muligt.

Anders Pedersen

Fra : Dan Storm

Dato : 15-07-08 07:54

Anders Pedersen skrev:
> [...]
> in som kun jeg kender. Eller noget andet? Bare så simpelt som muligt.

Kør dette i phpMyAdmin:

CREATE TABLE `users` (
`id` TINYINT NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY ,
`username` VARCHAR( 100 ) NOT NULL ,
`password` VARCHAR( 32 ) NOT NULL ,
`online` VARCHAR( 1 ) NOT NULL DEFAULT '0'
) ENGINE = MYISAM

INSERT INTO `users` (
`username` ,
`password`
)
VALUES (
'webmaster', MD5( 'dit kodeord indsættes her' )
);

Når du har gjort det opretter du nedenstående filer...

login.php
<?php
session_start();

if(isset($_POST["username"]))
{
   mysql_connect("localhost", "username", "password");
   mysql_select_db("database");

   $username = mysql_real_ecape_string($_POST["username"]);
   $password = md5($_POST["username"]);

   $sql = "SELECT id FROM tabel WHERE username='".$username."' AND
password='".$password."'";
   $res = mysql_query($sql);
   if(mysql_num_rows($res) > 0)
   {
      $_SESSION["user_id"] = mysql_result($res, 0, "id");

      $sql = "UPDATE tabel SET online=1 WHERE id=".$_SESSION["user_id"];
      mysql_query($sql);
      header("Location: index.php");
   }
}
?>
<form method="post" action="login.php">
Brugernavn: <input type="text" name="username" /><br />
Kodeord: <input type="password" name="password" /><br />
<input type="submit" name="send" value="Login" />
</form>

logout.php:
<?php
session_start();

mysql_connect("localhost", "username", "password");
mysql_select_db("database");

$sql = "UPDATE users SET online=0 WHERE id=".$_SESSION["user_id"];
mysql_query($sql);

unset($_SESSION["user_id"]);
header("Location: index.php");

?>

online.php (som du så kan inkludere hvor du vil vise om webmasteren er
online/offline):
<?php
mysql_connect("localhost", "username", "password");
mysql_select_db("database");

$sql = "SELECT online FROM users WHERE id=1";
$res = mysql_query($sql);

$online = (mysql_result($res, 0, "online") == 1) ? true : false;

if($online)
   echo "Webmaster er online";
else
   echo "Webmaster er offline";

?>

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Anders Pedersen

Dato : 15-07-08 15:52

> [...]
> Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk
>
> Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter

Puha det var en del. Og er usikker på hvor jeg skal indsætte det forskellige? Kan du
ikke skarer det MEGET ud i pap?:) Hvis du har tid til det?

Fra : Dan Storm

Dato : 16-07-08 07:46

Anders Pedersen skrev:
> Puha det var en del. Og er usikker på hvor jeg skal indsætte det forskellige? Kan du
> ikke skarer det MEGET ud i pap?:) Hvis du har tid til det?

Jeg selv er ikke i stand til at skære det mere ud i pap end det allerede
er gjort. Hvis mit forslag er for tungt til dig, har du tre muligheder:

1. Lad være.
2. Vente på en venlig sjæl gider at lave det for dig.
3. Betale dig fra det.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Anders Pedersen

Dato : 16-07-08 13:14

> [...]
> Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk
>
> Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter

Fair nok:)

Men så prøver jeg lige og forklare det som jeg tror det skal være:

1. DETTE VED JEG IKKE HVAD FILTYPE JEG SKAL GEMME I?
[...]

'webmaster', MD5( 'test' )
);

2. DETTE SKAL JEG GEMME I EN FIL DER HEDDER LOGIN.PHP IKKE?
login.php
<?php
session_start();

if(isset($_POST["username"]))
{
[...]

3. DETTE SKAL JEG GEMME I EN FIL DER HEDDER LOGOUT.PHP IKKE?
logout.php:
<?php
session_start();

[...]

4. DETTE SKAL JEG GEMME I EN FIL DER HEDDER ONLINE.PHP IKKE? OGSÅ SKAL DET INKLUDERES I
INDEX.PHP, MEN HVAD SKRIVER JEG HER? HVILKEN INKLUDERINGSKODE.

Fra : Dan Storm

Dato : 16-07-08 13:22

Anders Pedersen skrev:
> Fair nok:)
>
> Men så prøver jeg lige og forklare det som jeg tror det skal være:
>
> 1. DETTE VED JEG IKKE HVAD FILTYPE JEG SKAL GEMME I?

Det skal ikke gemmes, Linierne skal copy'pastes ind i et sql felt i
phpMyAdmin.
> [...]
> 'webmaster', MD5( 'test' )
> );
>

> 2. DETTE SKAL JEG GEMME I EN FIL DER HEDDER LOGIN.PHP IKKE?
Jo...
> [...]
> INDEX.PHP, MEN HVAD SKRIVER JEG HER? HVILKEN INKLUDERINGSKODE.

<?php include("online.php"); ?>

> [...]
> $res = mysql_query($sql);
>
> $online = (mysql_result($res, 0, "online") == 1) ? true : false;

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Anders Pedersen

Dato : 16-07-08 13:27

Dan Storm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Det skal ikke gemmes, Linierne skal copy'pastes ind i et sql felt i
> phpMyAdmin.

Hvordan gemmer jeg det i et sgl felt i phpMyAdmin?
Og hvad er phpMyAdmin?

:)
Med Venlig Hilsen Anders Pedersen

Fra : Dan Storm

Dato : 16-07-08 13:45

Anders Pedersen skrev:

> Hvordan gemmer jeg det i et sgl felt i phpMyAdmin?
> Og hvad er phpMyAdmin?

Der hvor du administrerer din mysql database...
Hvis du ikke har sådan en, så duer mit script ikke...
Dit kontrolpanel på dit webhotel bør vise dig hvordan du kommer ind i
noget til at administrere din database.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Anders Pedersen

Dato : 16-07-08 13:49

> [...]
> Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk
>
> Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter

Okey. Jeg har one.com?
Men vil du ikke lige guide mig meget hurtigt, hvad det er jeg skal lave
der?

Fra : Dan Storm

Dato : 16-07-08 14:48

Anders Pedersen skrev:
> Okey. Jeg har one.com?
> Men vil du ikke lige guide mig meget hurtigt, hvad det er jeg skal lave
> der?

http://www.one.com/da/support/faq/hvordan-administrerer-jeg-databasen

Du skulle gerne kunne finde et punkt i phpMyAdmin du kan skrive direkte
sql strenge i
Punktet hedder bare 'SQL'

Fra : Anders Pedersen

Dato : 16-07-08 14:56

> [...]
> Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk
>
> Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter

Okey. Det har jeg gjort. Men inden jeg trykker "Udfør". Så står der dette:
Adskiller: *HER SKAL DER STÅ NOGET :Vis forespørgslen her igen

* Men hvad?

Fra : Dan Storm

Dato : 16-07-08 16:21

Anders Pedersen skrev:

> Okey. Det har jeg gjort. Men inden jeg trykker "Udfør". Så står der dette:
> Adskiller: *HER SKAL DER STÅ NOGET :Vis forespørgslen her igen
>
> * Men hvad?

Læg et screendump op, for det er jeg ikke lige stødt på før...

Fra : Anders Pedersen

Dato : 17-07-08 13:34

Dan Storm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Læg et screendump op, for det er jeg ikke lige stødt på før...

Okey. Det gør jeg så:)
http://aecp.dk/sql.jpg

Den lille røde ring, viser at jeg er det rigtige sted ikke?
Og den store er jeg snakker om?

Fra : Dan Storm

Dato : 17-07-08 16:11

Anders Pedersen skrev:
> Den lille røde ring, viser at jeg er det rigtige sted ikke?
> Og den store er jeg snakker om?

Nå, okay, på den måde...
Du smider bare det jeg sendte til dig ind i det store tekstfelt og
trykker udfør, så klarer resten så sig selv...

Fra : Anders Pedersen

Dato : 17-07-08 17:25

Dan Storm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Nå, okay, på den måde...
> Du smider bare det jeg sendte til dig ind i det store tekstfelt og
> trykker udfør, så klarer resten så sig selv...

Hm. Det gjorde jeg, også sagde den dette:

FEJL!

SQL-forespørgsel:

[...]

MySQL returnerede: Dokumentation
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that
corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use
near 'INSERT INTO `users` (
`username` ,
`password`
)