Position af boks fra bunden
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 13-07-08 12:55

Hej Ng...

Jeg har et billede galleri med en del billeder i, det virker fint
nok.

i den forbindelse har jeg en frem/tilbage boks. (link til næste /
forrige billede)

Denne boks vil jeg godt have placeret samme sted hver gang et
billede vises...
p.t. flyver den rund alt efter hvor stor billedet er...

se evt.

http://www.bonzai.adsl.dk/GAL_NY_TEST/index.html?side=visbillede.
php&visid=1668&aar=2007

Jeg vil gerne opnå at boksen er placeret samme sted fra bunden
uanset billede størrelse...

Css..
#billede_footer{
   position: relative;
   top: 130px;
   width: 550px;
   margin: 0 auto;
   text-align: center;
   border: 2px solid #777777;
   padding: 0px 10px 0px 10px;}

Kan nogen hjælpe?

Hilsen Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-08 13:11

Mikkel Jakobsen skrev:

> Denne boks vil jeg godt have placeret samme sted hver gang et
> billede vises...
> p.t. flyver den rund alt efter hvor stor billedet er...

Der er ikke noget der flyver hos mig. Uanset hvad jeg vælger, ser
jeg kun miniaturer ude til venstre. Prøvet med Opera 9, FF 3, IE
6 og 7.

--
Bertel

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 13-07-08 13:22

Jo, der er desværre...
Hele linket kom ikke med i første indlæg...
Hvis du klikker dig ind på et galleri og et billede. vil du se at
når du klikker på
"forrige / næste" flytter boksen sig afhængig af billede
størrelsen...
hos mig både i F.F. og I.E.

Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-08 14:56

Mikkel Jakobsen skrev:

> Jo, der er desværre...

Jeg burde have set at dit læseprogram knækkede linket.

> når du klikker på
> "forrige / næste" flytter boksen sig afhængig af billede
> størrelsen...

Ja. Det problem kan du ikke løse med tabeller, og nu kender su så
én af grundene til at vi fraråder at lave design på den måde.

Hvis du trækker navigationsboksen ud af tabellen og lægger den i
en div, kan du f.eks. give den en fast position i bunden.

Et skud i det blå:

..naviboks {
   position: absolute;
   bottom: 10 px;
   right: 100px;
}

Absolut positionering kan have nogle konsekvenser man ikke
ønsker, men du kan prøve dig frem. Fidusen er at elementet så
bliver trukket ud af sidens normale flow og 'svæver frit i
luften' - og derved kan komme til at dække noget af det andet
indhold.

--
Bertel

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 13-07-08 13:42

Nu skulle linket virke...

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-07-08 14:48

"Mikkel Jakobsen" <spam@bonzai.adsl.dk> skrev

> Jeg vil gerne opnå at boksen er placeret samme sted fra bunden
> uanset billede størrelse...

Læg billedet ind i en <div> med fast højde. Så skulle den sidde lige i
skabet.
Alternativt: Giv boksen i bunden absolut position.