Filnavne i Windows D9AMWS~5.GPG
Fra : Jens Thomsen

Dato : 12-07-08 11:12

Jeg er ved at lære mig duplicity til at tage backup af filer.
Den er sat til at gemme filerne på en lokal disk, og lister jeg dem i Linux
har de lange, fine navne, men ser jeg dem i Windows igennem Samba hedder de
f.eks. D9AMWS~5.GPG

Hvad kan det skyldes?

Fra : Kent Friis

Dato : 12-07-08 11:27

Den Sat, 12 Jul 2008 12:11:50 +0200 skrev Jens Thomsen:
> [...]
> har de lange, fine navne, men ser jeg dem i Windows igennem Samba hedder de

Hvilket filsystem?
Er disken tilsluttet Linux-maskinen, Windows-maskinen - eller dual-boot?
Hvordan tilgår du disken over netværket? Samba?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-07-08 11:30

Den 12 Jul 2008 10:27:16 GMT skrev Kent Friis:

> Hvilket filsystem?
> Er disken tilsluttet Linux-maskinen, Windows-maskinen - eller dual-boot?
> Hvordan tilgår du disken over netværket? Samba?

Doh. Det havde du jo svaret på.

Har du "skumle" tegn/bogstaver i filnavnene? æøå+*\? eller lignende?

Har du pillet i samba-opsætningen?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-07-08 16:07

Kent Friis wrote:

> Doh. Det havde du jo svaret på.
>
> Har du "skumle" tegn/bogstaver i filnavnene? æøå+*\? eller lignende?
>
> Har du pillet i samba-opsætningen?

Nu skal jeg ikke lige gøre mig klog på hvad der sker her, men her er måske
et hint fra Windblows verdenen.

Dengang 'man' introducerede lange filnavne, vistnok Win95, blev der også
indført et shortname (8+3) ækvivalent aht. dos kompatibilitet.

Navnet her: "D9AMWS~5.GPG" ligner præcis shortname't af den pågældende fil.

Normalt synes jeg kun jeg har set den slags navne i tidligere DOS box'e.

Stig Johansen

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-07-08 11:52

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> til at gemme filerne på en lokal disk, og lister jeg dem i Linux har de
> lange, fine navne, men ser jeg dem i Windows igennem Samba hedder de

Problemet er formentlig at Linux filnavnene indeholder : som ikke er en
gyldigt karakter i et Windows filnavn. Du kan bruge denne option til
duplicity

   --time-separator='.'

eller rette Python koden så . (eller whatever du ønsker i stedet for :)
er default time separator.

Den pågældende option er ikke dokumenteret i manualen i 1.10, og det er
temmelig genererende for Windows brugere

--
Jesper Lund