æ ø å
Fra : Søren

Dato : 12-07-08 12:55

Hej..

Nogen der kan skære ud i pap for mig, hvodan jeg får min side til at
accepter æ ø å ?

Det drejer sig om et færdigt script..

Mvh Søren

Fra : Søren

Dato : 12-07-08 13:14

Har fundet ud af det

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-07-08 13:20

"Søren" <s.thomsen@mail.dk> wrote in

> Har fundet ud af det

Af hensyn til andre der måtte have problemet i fremtiden, hvilken løsning
fandt du?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-07-08 15:01

Henrik Stidsen wrote:

> Af hensyn til andre der måtte have problemet i fremtiden, hvilken
> løsning fandt du?

Under alle omstændigheder er den rigtige løsning at definere valgt tegnsæt i
sidens header - enten iso-8859-1 eller utf-8 - og at sørge for at ens editor
også gemmer i det format, som man har defineret.

Det er ikke alle editorer, der kan gemme i utf-8, man bliver så nødt til at
sætte tegnsætdefinitionen i sidens header til iso-8859-1.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-07-08 15:57

Erik Ginnerskov wrote:

> Under alle omstændigheder er den rigtige løsning at definere valgt tegnsæt
> i sidens header - enten iso-8859-1 eller utf-8

*host*,*host* - det eneste _rigtige_ er at sætte tegnsættet[1] i _HTTP_
headeren - <meta tag>'et er kun en 'lappeløsning'.

[1] Ikke nødvendigvis begrænset til iso-8859-1/utf-8.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-07-08 17:40

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> *host*,*host* - det eneste _rigtige_ er at sætte tegnsættet[1] i _HTTP_
> headeren - <meta tag>'et er kun en 'lappeløsning'.

Jeg går ud fra at du mener at man i php skal indsætte noget a la dette
(inden der udskrives noget HTML overhovedet)?

header('Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1');

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-07-08 17:49

Philip Nunnegaard wrote:

> Jeg går ud fra at du mener at man i php skal indsætte noget a la dette
> (inden der udskrives noget HTML overhovedet)?
>
> header('Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1');

Præcis -
og i ASP kan man bruge Response.contenttype="text/xml; charset=utf8"

men iso-8859-1 er default for html, og utf8 er default for xml, så det er
kun nødvendigt hvis man afviger fra 'standarden'.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-07-08 21:00

Stig Johansen wrote:

> Præcis -
> og i ASP kan man bruge Response.contenttype="text/xml; charset=utf8"

HOST, HOST, og hvis brugeren så finder på at gemme siden lokalt for at læse
den senere, er information om valgt tegnsæt borte med blæsten. Så helt
ærligt, definition af tegnsæt i metatag er altså ikke nogen lappeløsning,
det er en information, der følger siden under alle forhold.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-07-08 01:17

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> helt ærligt, definition af tegnsæt i metatag er altså ikke nogen
> lappeløsning, det er en information, der følger siden under alle forhold.

Ok, lappeløsning er måske et lidt for hårdt ord. Men når man gemmer lokalt
burde BOM'en[1] følge med.

[1] <http://en.wikipedia.org/wiki/Byte-order_mark>

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-07-08 17:55

Stig Johansen skrev:

> *host*,*host*

God bedring!

> - det eneste _rigtige_ er at sætte tegnsættet[1] i _HTTP_
> headeren - <meta tag>'et er kun en 'lappeløsning'.

Så vidt jeg husker, så risikerer man problemer med lokalt
gemte sider, hvis der ikke er angivet en meta-tag med tegnsæt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.

Fra : Søren

Dato : 12-07-08 20:09

Jeg skulle bare skrive dette i min db.php fil , så virkede det.
define('C_CHARSET','utf-8_danish_ci');

Mvh Søren