Problemer med visning af side i Firefox
Fra : Jakob

Dato : 12-07-08 13:27

Hej alle

Jeg arbejder på hjemmesiden herunder. Designet ser fint ud i IE6,
men det ser skidt ud i Firefox

http://www.erlendloe.dk/hundeskolen2.htm

Som I kan se, har jeg problemer både med menubaren og
nyhedsboksene i højre kolonne, når siden vises i Firefox.

Jeg har et par teorier om, hvordan problemerne kan løses.

1) Jeg tror, at menuproblemet i Firefox kan løses delvist ved at
skrive display: inline i CSS-koden. Jeg har prøvet det, og det
virker delvist, men det løser ikke problemet alene. Er der nogle
af, der kan fortælle, hvad jeg skal gøre for at få menuen til at
se ud på samme måde i Firefox, som den gør i IE6?

2) Jeg tror, at problemet med Firefoxs visning af nyhedsboksene i
højre kolonne kan løses ved at specificere, at indholdet i højre
kolonne skal sættes til "Float: right". Er I enige i det?

På forhånd mange tak for hjælpen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger

Dato : 12-07-08 13:36

"Jakob" <mejlholmjakob@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> højre kolonne kan løses ved at specificere, at indholdet i højre
> kolonne skal sættes til "Float: right". Er I enige i det?

Du snakker om en menu?
Sådan en er der vist ikke, når siden vises i IE7.
Ellers ser det da meget pænt ud... ;>)

Prøv at gå ud fra FF - det er den der IMHO er bedst til at overholde
standarderne.
Så hvis det ikke vises rigtigt i FF, er det 99.9% fordi det ikke overholder
standarderne - og altså er det de andre browsere, der ikke viser tingene
rigtigt.
Ret så til, så det også vises rigtigt i de andre (som du mener skal
understøttes).

Find info her :
http://www.w3.org/TR/html401/
http://www.w3.org/TR/CSS2/about.html

og check dit arbejde her:
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

God arbejdslyst ;>)

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Robert Nielsen

Dato : 12-07-08 13:56

Jakob wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> http://www.erlendloe.dk/hundeskolen2.htm
>
> Som I kan se, har jeg problemer både med menubaren og
> nyhedsboksene i højre kolonne, når siden vises i Firefox.

jeg har ikke tid til at se på det, så andre må hjælpe dig.
Men jeg så, at den ogå er gal i bunden, og at du har en ukendt farve
i dit CSS - color: #GG333;}.

ul#nav a:hover{background: #FFF;color: #GGG333}

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-07-08 15:16

> [...]

> Som I kan se, har jeg problemer både med menubaren og
> nyhedsboksene i højre kolonne, når siden vises i Firefox.

I FF er menuen der godt nok, men det ene punkt hopper lidt ned.
I IE7 er der slet ingen menu.
Nyhedsboksene vises dog korrekt i IE7, men ikke i FF.

Menuen kan måske klares ved at gøre ul#nav lidt bredere.
Den helt manglende visning i IE7 er mig en gåde, men måske er det div#banner
der skal gøres lidt højere?

> 2) Jeg tror, at problemet med Firefoxs visning af nyhedsboksene i
> højre kolonne kan løses ved at specificere, at indholdet i højre
> kolonne skal sættes til "Float: right". Er I enige i det?

At floate dem er én mulig løsning, men så skal infobaren ligge før det andet
indhold i div#container (altså i koden).
Som det ser ud i din nuværende kode (hvor du har placeret dem nederst), kan
det løses ved at positionere infobaren absolut i forhold til div#container.

ved div#infobar tilføjer du:
position: absolute;
top:0;
right:0;

Jeg er tilhænger af denne løsning så du kan fastholde din nuværende
rækkefølge, da det øvrige indhold er vigtigere i forhold til søgemaskinerne.

HTML-standarderne ser ud til at være overholdt til punkt og prikke. Mit
Tidy-plugin i Firefox brokker sig i hvert fald ikke.

Fra : Jakob

Dato : 12-07-08 20:19

Mange tak for jeres hjælp. Nu ser siden bedre ud i Firefox.

http://www.erlendloe.dk/hundeskolen2.htm

Nu har jeg imidlertid 3 steder, hvor IE6 driller mig.

1) I IE6 er der en lille smule "luft" mellem den vandrette menu og bannerfeltets
nederste ramme.

2) I IE6 rykkes billedet af hunden i hovedtekstfeltet for langt mod venstre. Mit
ønsker er, at billedets højre kant skal holde kant med de længste tekstliniers
bagkant, som det gør i Firefox nu.

3) Nyhedsboksen i højre kolonne bliver i IE6 rykket for langt ned. Jeg vil gerne
have, at det får samme placering som i Firefox.

Har I nogle bud på, hvordan jeg løser disse problemer.

På forhånd tak for jeres venlige hjælp.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-07-08 20:32

"Jakob" <mejlholmjakob@hotmail.com> skrev

> Har I nogle bud på, hvordan jeg løser disse problemer.
> På forhånd tak for jeres venlige hjælp.

Kan hænde at andre her i gruppen har bedre bud, men denne her burde om ikke
andet være sikker, da du jo ved hvordan du skal få det til at spille i IE6.
Dit problem er vel mere at få det til både at spille i IE6 OG andre browsere
samtidig.

Dertil kan man bruge Microsofts såkaldte "conditional comments", så du kan
målrette bestemte kodestumper til bestemte versioner af Internet Explorer.
Det virker ikke på andre browsere, så derfor skal du beholde din nuværende
CSS uændret.

Opret en ekstra css-fil, specielt til ie6.
Indsæt så dette, EFTER din nuværende CSS (efter dit nuværende </style>):

<!--[if lt IE 7]>
<link rel="stylesheet" href="ie6.css" type="text/css" />
<![endif]-->

(if lt IE 7 betyder "Hvis mindre end IE7" - altså IE6 og nedefter)

I dette ark fedter du så rundt med de parametre som du gerne vil have
anderledes til IE6-brugere.

Alternativt (jeg kan se at du har CSS'en direkte i HTML-filen):

<!--[if lt IE 7]>
(...) en masse ie6-specifik formatering (...)
<![endif]-->

Fra : Jakob

Dato : 13-07-08 13:19

<!--[if lt IE 7]>
&gt; <style type="text/css">
&gt; (...) en masse ie6-specifik formatering (...)
&gt; </style>
&gt; <![endif]-->

Mange tak for svaret. Jeg har også problemer med visning af min side
http://www.erlendloe.dk/hundeskolen2.htm i IE7.

Hvad skal jeg skrive for at indsætte særlig CSS for IE7 og tidligere versioner
af IE?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-07-08 14:42

"Jakob" <mejlholmjakob@hotmail.com> skrev

> Hvad skal jeg skrive for at indsætte særlig CSS for IE7 og tidligere
> versioner
> af IE?

Hvis vi taler om alle versioner af IE, inklusive 7, bliver det:
<!--[if IE]>
<![endif]-->

Andre muigheder:

<!--[if IE 7]> Hvis IE7
<!-[if lte IE 7]> Hvis IE7 eller ældre
<!--[if gt IE 5.5]> Hvis større ed IE 5.5 (IE6 eller nyre)
<!--[if gte IE 5.5]> Hvis IE 5.5 eller nyere.

Flere eksempler kan ses her:
http://thomas.homburg.dk/indhold/html/condcom/condcom.html

Tjek kildekoden for at se kodeeksemplerne. Åbner jeg siden i Firefox ellee
anden ikke-IE-browser, vises kn overskiftn på siden.

Kommentarerne er HTML, så de kan ikkeeindsættes direkte i CSS'en.

Eksemppel på css:

div#noget {
position: fixed;
top:0;
right: 0;
width: 16em;
}
<!--[if lte IE 6]>
div#noget {
position: absolute;
top:0;
right: 0;
width: 16em;
}

I ovenstående eksemel har jeg give et element fikseret placering.
Dette fostår alle moderne browsere, men altså ikke IE 6 og ældre.
Derfor har jeg givet den absolut position i IE6 og ældre.
Kodestumpen mellem "if lte IE 6" springes over af både Firefox, Opera og
IE7.

Firefox og Opera forstår ikke "conditional comments" (findes der noget dansk
udtryk for dette?), så de læser hele blokken som en kommentar på grund af
<!-- og -->.
Og det er sådan set også meningen, da de jo fuldt ud forstår det foregående,
som IE6 ikke forstår korrekt.

På den måde kan man lave css'en så den er tilpasset Firefox og andre
ikke-IE-browsere, for så derefter at indsætte css som er tilpasset IE
og/eller bestemte versioner af IE.

Fra : Jakob

Dato : 13-07-08 15:52

Hej Philip

Mange tak for din svar. Nu har jeg vist fået styr på problemerne i IE.

http://www.erlendloe.dk/hundeskolen2.htm

Med venlig hilsen

Jakob