Hvilket trådløst netkort til stationær PC?
Fra : saneman

Dato : 12-07-08 13:57

Jeg har en Linksys WRT54GL router. Jeg vil gerne forbinde min stationære PC
via det trådløse interface på routeren så jeg skal have mig et trådløst
netkort til min PC.

Er der nogen specielle ting man skal være opmærksom på når man køber sådan
et kort?

Har fx kigget på:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=117351

Min routeren står ca 5 meter væk i et andet rum. Vil dette kort være ok?

En anden ting. Jeg har pt en 4 mbit forbindelse bliver denne hastighed
udnyttet med et trådløst kort? Hvor høj en hastighed skal man have før det
bedre kan betale sig at bruge et kabel?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-07-08 14:46

saneman wrote:

> udnyttet med et trådløst kort? Hvor høj en hastighed skal man have før det
> bedre kan betale sig at bruge et kabel?

Det er mer et spørgsmål om hvad der skal overføres via forbindelsen.
Streaming af billede og lyd er ikke godt på en trådløs forbindelse.

Jesper Poulsen

Fra : saneman

Dato : 12-07-08 16:04

Tja vel lidt til begge dele men primært download.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-07-08 16:26

saneman wrote:
> Tja vel lidt til begge dele men primært download.

Begge dele?

Streaming dur ikke på wireless LAN. Selv ikke med 108Mbps wireless kan
det lade sig gøre i en fornuftig kvalitet.

Jesper Poulsen

Fra : saneman

Dato : 12-07-08 16:29

> Begge dele?
>
> Streaming dur ikke på wireless LAN. Selv ikke med 108Mbps wireless kan
> det lade sig gøre i en fornuftig kvalitet.

Jeg kan da fint streame fx dr1 nyheder på min halv gamle IBM T40P laptop.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-07-08 16:38

saneman wrote:

> Jeg kan da fint streame fx dr1 nyheder på min halv gamle IBM T40P laptop.

DR-nyheder og lign. er beregnet på "dårlige" forbindelser. En film vil
aldrig kunne streames på wifi.

Jesper Poulsen

Fra : saneman

Dato : 12-07-08 16:59

> DR-nyheder og lign. er beregnet på "dårlige" forbindelser. En film vil
> aldrig kunne streames på wifi.

Ok nu snakker vi altså ikke at jeg har tænkt mig at streame HD film, tror
heller ikke der er nogen der pt kan uploade en stream af HD film i
tilfredstillende kvalitet hvis der sidder mange bruger og henter.

Så til mit brug lader det til at det netkort jeg oprindelige forslog længe
er godt.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-07-08 18:00

"saneman" skrev i en meddelelse:
> Så til mit brug lader det til at det netkort jeg oprindelige forslog
> længe er godt.

Det er der nok flere der ved noget om i gruppen for trådløst netværk:

News:dk.edb.netvaerk.traadloest

Jan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-07-08 20:07

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in news:4878ccec$0$15890
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Begge dele?
> Streaming dur ikke på wireless LAN. Selv ikke med 108Mbps wireless kan
> det lade sig gøre i en fornuftig kvalitet.

Du må mene HD video el.lign. Jeg streamer fint FLAC audio filer til min
Squeezebox over WiFi-g.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-07-08 21:12

Kent Oldhøj wrote:

> Du må mene HD video el.lign. Jeg streamer fint FLAC audio filer til min

Film. Ikke noget HD-eller-noget. Det er umuligt at se en film der bliver
overført i realtime over en wifi-forbindelse.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-07-08 23:16

> Film. Ikke noget HD-eller-noget. Det er umuligt at se en film der
> bliver overført i realtime over en wifi-forbindelse.

Der må være noget galt med din Wifi-forbindelse - eller osse har du
mange andre trådløse netværk indenfor rækkevidde.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-07-08 08:18

Axel Hammerschmidt wrote:

> Der må være noget galt med din Wifi-forbindelse - eller osse har du
> mange andre trådløse netværk indenfor rækkevidde.

Jeg har ikke trådløst net. Det er en sikkerhedsrisiko.

Erfaringerne stammer fra en systemadministrator hos en af Danmarks
største virksomheder. Han kan ikke se film over 108Mbps wifi, men godt
over 100baseTX.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-07-08 12:28

> Jeg har ikke trådløst net. Det er en sikkerhedsrisiko.

Såå? WPA-PSK (TKIP) skulle være sikker.

> Erfaringerne stammer fra en systemadministrator hos en af Danmarks
> største virksomheder. Han kan ikke se film over 108Mbps wifi, men
> godt over 100baseTX.

Så må der være noget galt hos denne sysadmin. Det er tilstrækkeligt
med 7 - 8 Mbps til streaming.

Jeg ser (nogle - dem uden kopibeskyttelse) DVD film på min Thinkpad
ved at streame fra drevet i en en stationær - den ene vej. Den
stationære er på kabel og filmen sendes så trådløst fra en AP til den
bærbare i et andet værelse. Det sparer på batteriet og man undgår
støj fra drevet.

Jeg har osse prøvet at flytte nogle store file ad denne kanal og så
kommer vi op på 17 - 18 Mbps. Med ganske almindelig 802.11g eller
802.11a udstyr. Ikke Turbo eller hvad det nu hedder. Det ville måske
gi' problemer hvis samme AP skulle både modtage og sende.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-07-08 17:20

Axel Hammerschmidt wrote:

> Såå? WPA-PSK (TKIP) skulle være sikker.

"Skulle være" er ikke godt nok til mig. Jeg overfører data via
ssh-tunnel på kablet net.

> Så må der være noget galt hos denne sysadmin. Det er tilstrækkeligt

Jeg tager nu hans erfaringer for gode varer.

> med 7 - 8 Mbps til streaming.

Det kommer an på hvad man streamer.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-07-08 21:02

> "Skulle være" er ikke godt nok til mig. Jeg overfører data via
> ssh-tunnel på kablet net.

Hva' så med din skærm? En CRT skærm kan aflæses med det rigtige
værktøj - og de findes. Og keyloggers?

> Jeg tager nu hans erfaringer for gode varer.

Du bør i så fald oplyse, når det er andenhåndserfaringer. Ellers tror
folk, at de kan lære noget af dig.

> Det kommer an på hvad man streamer.

Vi taler om almindelige DVD film - i farver.

Aldi solgte (9. juli) et Medion trådløst audio/video sender-sæt
(transmitter og receiver) med scartstik for 299,- kr. Nu er den ikke
længer på Aldi.dk, men jeg mener jeg så at den bruger ISM båndet. Den
var ikke WiFi certificeret.

Så værre er det ikke.

Måske var det noget for denne sysadmin?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-07-08 15:24

Axel Hammerschmidt wrote:

> Hva' så med din skærm? En CRT skærm kan aflæses med det rigtige
> værktøj - og de findes. Og keyloggers?

Jeg _overfører_ data via ssh-tunnel. _Overfører_!

> Du bør i så fald oplyse, når det er andenhåndserfaringer. Ellers tror

Gør jeg?

> folk, at de kan lære noget af dig.

Folk _kan_ lære noget af mig.

> Vi taler om almindelige DVD film - i farver.

Det er ikke lykkedes i Nordborg.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-07-08 17:46

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in

<snip>

> Folk _kan_ lære noget af mig.

Ja, til skræk og advarsel.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-07-08 21:54

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in news:48791016$0$15875
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Film. Ikke noget HD-eller-noget. Det er umuligt at se en film der bliver
> overført i realtime over en wifi-forbindelse.

Jeg streamer f.eks. fint film fra cdon.com til min bærbare, ligeledes DVD
film fra min NAS.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-07-08 22:43

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> [...]

<snip>

> Jeg streamer f.eks. fint film fra cdon.com til min bærbare,

Har du samme problem som jeg har, med kopibeskyttede DVD-film?

Når der står Nordisk Film (eller når det er gamle film) kan jeg som
regel streame filmen over LAN - både kabel og trådløs, men alle dem
mærket "CP" og hvad de ellers bruger kan ikke streames hos mig.

Hvordan kommer jeg uden om det?

--
2GB RAM should be enough for anyone.