Gør det selv tioletfrihed
Fra : Bo Warming

Dato : 11-07-08 08:03

Toilet bør bruges når fordelagtigt, men der er alternativer.

Jeg har brugt de dyre, stærke gennemsigtige plastikplader der beskyttede mit
hus mod stenkast i Ungdomshusets tid

til at bygge et stort , fornemt , gennemsigtigt halvtag over min
haveterasse og kan her jeg ugenert eksperimentere med lugt fri opsamling af
lort og pis på bekvemme måder, som med fordel kan benyttes af andre, når
afstand til toilet er problem.

I affaldskontainere (eller fra sit eget køkken) finder man let tømte
emballager, der er som skabt til formålet.

Dagen før min store affaldskontainer tømmes ugentlig, tømmer jeg lort deri
og da forhåndenværende plasticpose er lagt om, giver det ingen lugt - det
ville det dog gøre hvis indendørs i vinterens lukkede rum.

Forleden skulle jeg med toget og på peronen fandt jeg drikkedims til
kakaomælk og en plastpose til affald hænger i kupeer. Diskret kan man lade
sin vand i den første og sikre med pose og stille ned i affaldskurv, og
ingen generes. Der er masser af løsninger, for vort renlighedshysteriske
samfund tømmer ud alle vegne inden lugt kan nå at opstå.

Tidsbesparelse er der ikke altid tale om, og eksperimenterelyst er
selvfølgelig motiv for mig.

Erkendelse af hvor let og sikkert, der er med sådanne alternative rutiner
(og især nødløsninger) , kan være gavnlig for mange der pludselig står i
desperat situation - ikke kun ældre og mødre med småbørn. Kun fantasien
sætter grænser. Forstå dog hvor små problemer som disse er. Du bliver ikke
syg af at have fået noget på fingrene.

Vil man overføre frisk lort fra en hurtigt fabrikeret "skål" man har
improviseret som potte, til et marmeladeglas med skruelåg der er lugtsikkert
i over en uge i en have, så er det godt ikke at være angst for at få lort på
fingrene, men det kan let gøres så lidt, at man kan tørre sig af i planter,
jorden og høje steder på husmure, så man ikke generer sine medmennesker med
lugt - og smitterisiko har jeg aldrig skabt. Bekæmp autoritetstro, så
skaber du en bedre verden.

Og det er misforståelser om smitte, der skaber de fobier, som er udbredte ,
og som bør bekæmpes, selvom mødre er stolte af deres sindssygdom-skabelse.

Magthavere ønsker stabilitet - jeg ønsker leg, improvisation og sund fornuft
og størst mulig lykke for flest på langt sigt.

Ideen i, at folk bør turde afprøve spejderlejr-metoderr og være tryg med
ikke-træk-og-slip løsning er bla. at det er virkelighedsnært forståeligt
liv.

Det er ikke fremmedgjort og ikke sært, højteknologisk uforståeligt, men
noget man har kontrol over og kan forbedre på, udfra bondefornuft og uden
lærd ekspertise

_Politik_ - hvad sker i EU går over alles forstand

_Toiletnødløsninger_ - hvis den udviklede rutine ikke er perfekt, så lugtes
det og man kan let reparere på skaden, fx søge til flugt til en plan-B med
et stort agurkeglas med skruelåg. Let at forstå.

Uværdigt? Nej kun hvad skader medmennesket fysisk er kritisabelt. Ulækkert.
Når intet når munden, er dette begreb meningsløst.

Sindsygt - nej tværtimod er sindsyge skabt af liv med for megen teori.

Tidsspilde - tværtimod , man kan ofte spare tid på at flytte sig til et
fjernt toilet. Vær beredt er spejdernes motto og ingen ved om du får
problemer som gammel, hvis en fjendtlig muslim er din plejer på et plejehjem
og ikke gider gøre sit arbejde med at rengøre og følge til toilet, så vær
selvhjulpen i enhver situation.