Ekkolod vs. Fishfinder
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 11-07-08 14:02

Har siddet og kigget lidt efter ekkolod hos forskellige forhandlere,
og undrer mig over at fishfinders nærmest kan fås til halvdelen af
prisen af et alm. ekkolod.

Er der nogen dybere mening med denne forskel - umiddelbart kan en
fishfinder jo det samme som et ekkolod + lidt mere oveni?

Mvh Jesper

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 16-07-08 15:50

<elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej
Da jeg selv kiggede synes jeg at tendensen var at fishfindere var med
hækmonterede transducere og at ekkolod er med gennemgående.

Så måske det er det samme med dem du kigger på?

Vh
Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 09:52

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:487e0a97$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> hækmonterede transducere og at ekkolod er med gennemgående.
>
> Så måske det er det samme med dem du kigger på?

I sidste nummer af Yacht startede de en serie med test af netop fishfinders.
Udfra netop den kendsgerning, at disse er meget billigere end vore "normale"
lod.
Konklusionen fra første artikel er den, at udover at være billigere, er
fiskefinderne også mere præcise..!!

De finder ALTID den virkelige bund, og lader sig ikke narre af søgræs og
lignende.
Som de forøvrigt også viser højden af.
Altså bedre og flere oplysninger end de gammeldaws.

Monteringen kan ofte ske med anvendelsen af det gamle hul i skroget.
Og velsagtens også monteres indenborde, så den skyder gennem skroget.

Eneste ulempe jeg kan se ved disse apparater er at de fylder mere, og vidst
ikke kan flushmonteres.

Så det er vidst værd at undersøge disse "fiskeredskaber" lidt nærmere.

Muligvis kan man finde testen på www.yacht.de

Egon