Hvalp med diarre
Fra : Eva Pedersen

Dato : 11-07-08 23:48

Hej Alle

Vi har nu haft Chino, vores Norrbottenspids-hvalp i 2 uger. Han er faldet
godt og hurtigt til og der har ikke været mange ben i at blive hundeejere.
Men i eftermiddag havde han så et "uheld" indenfor. Det var en lidt tynd
omgang i samme konsistens som øllebrød. Ved 21-tiden kom der så en omgang
mere af samme kaliber.
Han har sovet det meste af aftenen, men det har han gjort et par gange før,
så der er der ikke noget helt usædvanligt ved.
Han vågnede op omkring midnat og jeg tog ham med ud. Her kom så en endnu
tyndere omgang sammen med en masse luft.
Han havde travlt med at undersøge tingene udenfor og har da jagtet en
natsværmer da vi kom ind. Men han er ikke så vild, som han har været de
sidste par dage, når vi kom ind fra vores aftentur.
Fortsætter diarren i nat og i morgen, kontakter jeg naturligvis dyrlægen.
Men i mellemtiden kunne jeg godt bruge et par bud på, hvad en hund / hvalp
kan få diarre af? Er der noget de kan få diarre af at spise? Eller af at
drikke af en vandpyt? Eller er den eneste forklaring, at han syg - en
maveinfluenza, eller sådan? -Hvad siger de erfarne eksperter?

Med venlig hilsen
Eva - Som er bekymret
Bliver

--
Eva Pedersen
Bymarksvej 4

Fra : lh

Dato : 12-07-08 05:39

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> drikke af en vandpyt? Eller er den eneste forklaring, at han syg - en
> maveinfluenza, eller sådan? -Hvad siger de erfarne eksperter?

Hej.

Da det er en hvalp skal du kontakte dyrlægen syntes jeg, så den får den
rette behandling for at få maven i ordne igen.
Min egen hund, som nu er 1½ år, havde som lille hvalp af flere omgange en
ordentlig gang tynd mave og også ture med opkastninger. Men hun åd også ALT.
Og det i ordets betydning. Det første hun lærte var NEJ og SLIP, for alt
blev samlet op. Så det var for hendes vedkommende næsten umuligt at undgå at
få dårlig mave af og til.
Hvad der har givet din hund tynd mave, er jo ikke til at sige. Det kan være
alt fra noget hun har spist, virus og bakterier, til foderskift eller hvad
ved jeg. Men et eller andet har givet kludder i fordøjelsen og som du
beskriver det virker den ikke syg som sådan. Men alligevel syntes jeg du
skal snakke med en dyrlæge og få skånekost og evt behandling. Min
fornemmelse er at hvalpe og killinger tåler dårligere at have tynd mave i
længere tid end en voksen hund og kat.
Jeg fik forresten det råd fra den opdrætter jeg købte min lille hund af, at
give hende A38 som lille. Det fik hun også en tid, men hun gad så pludselig
ikke at spise det mere.
Nu er hun voksen og får hun spist noget som giver lidt tynd mave så får hun
noget Zoolac. Men er det mere end jeg selv kan klare kommer hun til
dyrlægen, men det er heldigvis sjældent nu hun er blevet så stor.

lh

Fra : Pwh

Dato : 12-07-08 07:48

Eva Pedersen, skrev:
> [...]
> spise? Eller af at drikke af en vandpyt? Eller er den eneste
> forklaring, at han syg - en maveinfluenza, eller sådan? -Hvad siger

Som du selv er inde på har han sikkert guflet noget som hans
mave ikke er enig i er egnet for hvalpe
Specielt kødben kan give tynd mave hvis hunden ikke er vant
til den slags kost, når de er det får de hård mave af dem

Ud fra din beskrivelse lyder det ikke som om han er syg
som sådan, tynd mave og opkast hører altså et hundeliv
til engang imellem.
Det er dog vigtigt at du sørger for at han får væske,
og A38 er genialt til dårlige maver som lh er inde på.

Hvis i ikke allerede har tegnet en sygeforsikring,
så få det gjort hurtigtst muligt.
Et besøg hos dyrelægen her i weekenden vil
du opdage er en bekostelig afærre som nemt
koster det samme som præmien for et helt år.

/Jens