backup - rsync - ftp => offentligt tilgæng~
Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-07-08 07:49

Jeg vil gerne tage backup af mine private filer og lægge dem på min webhosts
server via ftp.

Da miljøet er sharet må det betragtes som offentligt tilgængeligt, hvorfor
jeg ikke lige ønsker at lægge dem op ukrypteret.

Men hvordan gør man lettest når man vil undgå at andre kan se både filnavne
og indhold?

Fra : Soren (News)

Dato : 11-07-08 10:15

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> writes:

> [...]
> jeg ikke lige ønsker at lægge dem op ukrypteret.
>
> Men hvordan gør man lettest når man vil undgå at andre kan se både filnavne

Du kan kigge paa duplicity: http://duplicity.nongnu.org/ Den kan svjks
alle de ting du spoerger efter

Mvh,
Soren

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-07-08 17:49

Soren (News) wrote:

> Du kan kigge paa duplicity: http://duplicity.nongnu.org/ Den kan svjks
> alle de ting du spoerger efter

Helt enig - det er den løsning som jeg selv bruger med cygwin under
Windows. Installationen er desværre ikke one-click-only på Windows, men
det må man tage med.

--
Jesper Lund

Fra : Jens Thomsen

Dato : 12-07-08 02:56

> Helt enig - det er den løsning som jeg selv bruger med cygwin

Mit problem med den er at jeg har 400G data der skal uploades på e 1M linie.

Problemet er at den først skriver signature file når den er _helt_ færdig
med full upload og det sker jeg må afbryde den for at anvende båndbredden
selv, og så skal jeg (tilsyneladende) starte forfra :-/

man:
"To save bandwidth, duplicity generates full signature sets and incremental
signature sets. A full signature set is generated for each full backup, and
an incremental one for each increâ
mental backup."

Men fejlbetjener jeg programmet? [1]
både rdiff-backup og rsync kan da klare at de afbrydes undervejs...

[1]
FTP_PASSWORD=PassWord duplicity "/mnt/data"
"ftp://username@ftp.host.net/backup/data";

Fra : Soren (News)

Dato : 12-07-08 16:51

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> writes:
[snip]

> Mit problem med den er at jeg har 400G data der skal uploades på e 1M linie.

Det var en del til en 1M(bit?) linje

Noget jeg tidligere har brugt er FUSE med sshfs + encfs. Der findes
også en curlftpfs som kan "mounte" en FTP server, om det fungerer
på samme måde som sshfs skal jeg dog ikke lige kunne sige - men, det
kunne være noget at kigge på.

Noget ala:

sshfs server:/home/mig/backup ~/serverfs
encfs ~/serverfs/backup ~/backup
cp ~/allefiler ~/backup/
fusermount -u ~/backup/
fusermount -u ~/serverfs/

Du kan følge med i ~/serverfs/ at filerne faktisk er krypterede

Mvh,
Søren

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-07-08 17:52

Jesper Lund wrote:

> Helt enig - det er den løsning som jeg selv bruger med cygwin under
> Windows. Installationen er desværre ikke one-click-only på Windows, men
> det må man tage med.

Bummer, det er unix gruppen så mine Windows problemer er irrelevante. Men
selv på unix er det vist en meget god ide at compile seneste version
selv, medmindre dit repository har den seneste version.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-07-08 11:43

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> færdig med full upload og det sker jeg må afbryde den for at anvende
> båndbredden selv, og så skal jeg (tilsyneladende) starte forfra :-/

Der er ikke nogen resume facilitet i duplicity, så hvis jobbet afbryder
må du starte forfra. Der er en kommando til at rydde op i de filer som er
skabt i den halvfærdige session (kan ikke huske hvad den hedder, men
check 'man duplicity').

Det er klart et problem for FTP destinationer, hvis man har store
datamængder og/eller bruger en ustabil host som Servage (som var mit
første valg da jeg begyndte at bruge duplicity).

En løsning på problemet kan være at generere det første fulde backup set
til en lokal file:// destination, og derefter uploade filerne med et FTP
program som har resume facilitet. Incremental backup kan laves med ftp://
destinationer på normal vis.

Stadigvæk: med 400G vil det tage dig næsten to måneder at uploade, hvis
du kun har 1 Mbit upload...

> Men fejlbetjener jeg programmet? [1]
> både rdiff-backup og rsync kan da klare at de afbrydes undervejs...

Hvis din host understøtter rsync, kan du lave duplicity backup til en
file:// destination lokalt, og derefter rsync'e filerne til den fjerne
host (så får du stadig kryptering). Det er min foretrukne løsning (med en
anden host end Servage), blandt andet fordi rsync delen kan køre på min
VIA C7-baserede home server med lavere strømforbrug.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-07-08 11:59

Jesper Lund wrote:

> [...]
> må du starte forfra. Der er en kommando til at rydde op i de filer som
> er skabt i den halvfærdige session (kan ikke huske hvad den hedder, men

duplicity cleanup ...

--
Jesper Lund