Råd om kattekillinger...
Fra : Pia Bechmann

Dato : 10-07-08 15:19

Dette er så min debut på siden... Det er en spændende, sjov og lærerig
side at læse og glæder mig til videre brug.
Vi fik for et par år siden en tilløberkat fra naboejendommen, som deres
hankat hele tiden jagede væk, så det var helt i orden med dem, hvis vi
ville overtage hende og selvfølgelig..... D. 1. juni er hun nedkommet
med 5 dejlige killinger, 3 røde og 2 trefarvede. Hun er selv en
trefarvet huskat. Så er vi ved at være fremme ved mine spørgsmål, da det
er første gang, at jeg haft en hunkat og denne situation : Hvornår er
det mest hensigtsmæssigt at tage dem fra moderen, selv om man jo helst
vil beholde dem alle ? Vi beholder en selv. Og hvornår ser jeg med
sikkerhed kønnet på dem ? ( har tidligere fået en " hunkilling " ved
dyrlægen, som senere viste sig at være en han )
Jeg fodrer hende pt med Royal Canin killingefoder efter ædelyst, 4 poser
Kittekat vådfoder, friskt vand og 2-3 skåle piske- eller kaffefløde med
lidt vand i dagligt. OK ??

Med venlig hilsen
Pia Bechmann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 10-07-08 15:28

"Pia Bechmann" <piabechmannKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg fodrer hende pt med Royal Canin killingefoder efter ædelyst, 4 poser
> Kittekat vådfoder, friskt vand og 2-3 skåle piske- eller kaffefløde med

Hej Pia

Tillykke med familieforøgelsen

Jeg har aldrig selv haft en fødende kat, men ved, at trefarvede katte er
hunkatte med vist nok 99% sikkerhed. Har selv haft en skøn en af slagsen.

Der har tidligere været spørgsmål og endda lagt billeder ind af
killinge"numser" for at få fastslået kønnet, så der kommer sikkert erfarne
opdrættere på banen. Det er noget med, at afstanden mellem de to "huller" er
størst hos hankatte.

Jeg mener, at foderplanen lyder helt OK.

Killinger skal være mindst 12 uger gamle, førend de tages fra moderen, også
selv om hun ser ud til ikke at gide dem mere.

mvh Anelise

Fra : Klaus G.

Dato : 10-07-08 17:20

> Jeg har aldrig selv haft en fødende kat, men ved, at trefarvede katte er
> hunkatte med vist nok 99% sikkerhed. Har selv haft en skøn en af slagsen.
Hvid er ikke en farve siges det? :) Så hvis det er rød, sort og hvid, er de
kun to farvede og så kan det godt være en hankat? Eller?

> Killinger skal være mindst 12 uger gamle, førend de tages fra moderen,
> også selv om hun ser ud til ikke at gide dem mere.
Det blev sat op fra 10uger, som åbenbart var godt nok før hen. Det kan vel
vurderes efter 10uger...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 10-07-08 18:05

Klaus G. skrev:

> Det blev sat op fra 10uger, som åbenbart var godt nok før hen. Det kan vel
> vurderes efter 10uger...

Det blev først og fremmest sat op, fordi adfærdsforskerne nu ved
betydeligt mere om katte og deres opvækst end man gjorde, da det hed 10
uger.
Noget af det nye er, at det ikke kun er samværet med moderen, der
betyder noget for en god opvækst, men også samspillet med de andre
killinger i kuldet.

Niels Peter

Fra : Kate

Dato : 10-07-08 19:35

Niels Peter Hansen <nph@bluewhite.dk> wrote in

> [...]
> Noget af det nye er, at det ikke kun er samværet med moderen, der
> betyder noget for en god opvækst, men også samspillet med de andre

Og efter jeg har haft en kat, der blev taget fra 10 uger gammel vil jeg
aldrig mere have dem før de er mindst 12 uger og helst lidt ældre. Om
min kat var meget uselvstændig ved jeg ikke, men jeg ved han har været
den mindst harmoniske af alle de katte jeg har boet sammen med i mit
liv.

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Kim2000

Dato : 11-07-08 03:57

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> min kat var meget uselvstændig ved jeg ikke, men jeg ved han har været
> den mindst harmoniske af alle de katte jeg har boet sammen med i mit

Vi har haft en der var blot 8 uger, der var på sin vis et hit, da han var
ekstrem kælen og pussenusse, men der var sgu ikke meget kat over ham, han
opførte sig ligeså meget som en hund, måske ikke så mærkeligt da hans sidste
uger som killing blev som hvalp, da hunden øjeblikkeligt overtog opdragelsen
af den lille fyr. Desværre var han døv, og det er farligt at være på landet.
Øv.

Fra : Søren LH

Dato : 11-07-08 04:49

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> min kat var meget uselvstændig ved jeg ikke, men jeg ved han har været
> den mindst harmoniske af alle de katte jeg har boet sammen med i mit

Jeg har en kat som er taget fra ved 10 uger, den er overordentlig
selvstændig, og i øvrigt fuldstændig problemfri, bortset fra dens lidt
manglende interesse i os mennesker .

Mvh
Søren

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-07-08 11:53

> [...]

> er første gang, at jeg haft en hunkat og denne situation : Hvornår er
> det mest hensigtsmæssigt at tage dem fra moderen, selv om man jo helst

Minimum 12 uger - gerne mere, så aller tidligst d. 25. august i jeres
tilfælde. Mange seriøse opdrættere venter faktisk til 16 uger. Hvis alle
bare ventede til 12 uger kunne der spares mange katteliv hvert år. En meget
stor del af de killinger der bliver sendt afsted for tidligt, ender deres
korte liv hos dyrlægen året efter, når puberteten sætter ind og
adfærdsproblemerne begynder.

>Vi beholder en selv.

I får en bedre trivsel og mere harmoniske og kælne dyr ved at beholde 2
sammen.

>Og hvornår ser jeg med
> sikkerhed kønnet på dem ? ( har tidligere fået en " hunkilling " ved
> dyrlægen, som senere viste sig at være en han )

Ja, det er ikke alle dyrlæger der er lige skrappe Få hjælp af een der
har erfaring med at bedømme køn. Selv kan jeg kønsbestemme dem når de kommer
ud af moderen, men det er ikke alle der kan. Alternativt kan du tage
billeder af deres bagdele og få hjælp her i gruppen eller du kan kigge dem
bagi og sammenligne de røde med tortierne. De 3 tortier (3 farvede) er
formentlig hunner og de 2 andre hanner - med mindre moderen har parret sig
med en rød han, så kan de røde være både hanner og hunner.

> Jeg fodrer hende pt med Royal Canin killingefoder efter ædelyst, 4 poser
> Kittekat vådfoder, friskt vand og 2-3 skåle piske- eller kaffefløde med
> lidt vand i dagligt. OK ??

Jeg ville droppe fløden og Kitekat'en og nøjes med vand og fortsætte med at
give Royal Canin Babycat eller Royal Canin Kitten, evt. suppleret med lidt
A/D vådfoder til moderen, hvis hun er meget mager.

Vær opmærksom på at moderen kan gå i løb igen, selvom hun har små killinger.
I bør derfor lade hende sterilisere hurtigst muligt, så hun ikke begynder at
strejfe og pludselig forsvinder i længere tid af gangen og kommer drægtig
hjem.

Jeg sakser også lige 3 tommelfingerregler ind, fra et af mine tidligere
indlæg, som det kan være en god ide, at huske potentielle hjem på, når
killingerne skal flytte hjemmefra:

1) Killingerne SKAL være minimum 12 uger og gerne mere, når de tages fra
deres mor.

2) Sørg for at køberne har forstået at der vil være udgifter til
vaccinationer
og, ikke mindst, neutralisering ud over udgiften til grus og foder.
Fertile katte henholdsvis /strinter inden døre /får stærkere lugtende
urin og afføring /bliver agressive /bliver frustrerede /bliver mindre kælne
/skaber uønskede killinger /bliver lettere smittet med smitsomme sygdomme
/strejfer! Derfor skal kælekatte neutraliseres inden de går i puberteten
(ca. i 6 mdrs alderen, altså ca. 2-3 måneder efter at de er flyttet ind hos
familien) og det koster ca. 1000-1500 kr som man skal sørge for at have
sparet op på forhånd.

3) Indekatte/lejlighedskatte bør ikke holdes som alenekatte, men bør være 2
jævnaldrende sammen. - Og man bør holde sig fra de mest aktive racekatte og
huskatte, når
man anskaffer en kat, som udelukkende skal være indekat.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Søren LH

Dato : 12-07-08 15:48

"Gainsbourg" <FJERNDETTEGainsbourg.ng@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> og huskatte, når
> man anskaffer en kat, som udelukkende skal være indekat.

Hej,

Jeg er bare nysgerrig: Hvilke racekatte er de mest aktive? (og huskatte??)

Mvh
Søren

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 12-07-08 15:57

Søren LH skrev:

> Jeg er bare nysgerrig: Hvilke racekatte er de mest aktive? (og huskatte??)
>
> Mvh
> Søren

Meget generelt kan man sige om både racekatte og huskatte, at de mest
aktive er de slanke, elegante typer, mens de robust byggede er mere
tilbagelænede.
Blandt racekatte er de mest aktive nok siamesere og orientalere, mens vi
i den anden ende af skalaen finder briter og persere.

Niels Peter