Hjælp til webmaster online/not online
Fra : Anders Pedersen

Dato : 11-07-08 01:18

Hej.

Tænkte på om der findes en kode for at Webmasteren til en
tilhørende hjemmeside er online eller ikke online?

Fx når jeg ikke er online, er der et eller andet der viser at jeg
ikke er på siden, og så omvendt den anden vej.
Kunne enten være med billede eller tekst.

Billede:
Rødt billede for ikke online.
Grøn billede for online

Tekst:
Online
Ikke Online.

Håber der er en der ude der kan hjælpe....:)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-07-08 01:20

"Anders Pedersen" <aecp@live.dk> skrev

> Tænkte på om der findes en kode for at Webmasteren til en
> tilhørende hjemmeside er online eller ikke online?

Det kan næppe laves med ren html.
Der skal nok noget serversidesprog ind over, som f.eks. asp eller php.

Fra : Anders Pedersen

Dato : 11-07-08 01:22

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Anders Pedersen" <aecp@live.dk> skrev

> Det kan næppe laves med ren html.
> Der skal nok noget serversidesprog ind over, som f.eks. asp eller php.

Kan du hjælpe, hvis det er i php?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-07-08 17:35

"Anders Pedersen" <aecp@live.dk> skrev

> Kan du hjælpe, hvis det er i php?

Hvis du har fast IP-adresse, skulle det være nemt nok at sætte et
tidsstempel i en tabel i din database.

| id | ipadresse | tidspunkt
| 1 | xx.xxx.xxx.xx | 2008-07-10 18:30:00

Det hele bliver selvfølgelig rent gætteri fra serverens side, men du kan jo
sætte den til at antage at hvis det er mindre end 5 minutter siden, du sidst
klikkede et sted på siden, er du "online".
På alle sider skal der så indsættes et stykke kode der opdaterer
tidspunktet.

Men formentlig har du ligesom mig dynamisk IP, og så er det lidt sværere, da
serveren da ikke på forhånd kender din IP-adresse.
Her kan det måske klares ved at du altid tilgår siden fra en side, som andre
besøgende ikke kender til. På denne side registreres det så hvilken
IP-adresse du er på fra, og tidsstemplet opdateres derefter.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-08 23:17

Philip Nunnegaard wrote:

> Men formentlig har du ligesom mig dynamisk IP, og så er det lidt
> sværere, da serveren da ikke på forhånd kender din IP-adresse.

Det må da kunne klares ved at teste på administrators username (må
selvfølgelig ikke kunne dubbleres). Der skal så blot holdes øje med om han
er 'i session' eller logget ud.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-07-08 11:46

On 11 Jul., 18:34, "Philip Nunnegaard" <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> På denne side registreres det så hvilken
> IP-adresse du er på fra, og tidsstemplet opdateres derefter.

Man kan også lave et "fingeragftryk" af HEADer. F.eks. udover IP, også
Useragent, Accept, Accept_encoding, AcceptLanguage, connection.

Jeg har ikke testet, men jeg vil tro, man på den måde vil (med en
mindre usikkerhed) kunne gøre, så kun én fra samme netværk men med
samme IP kan trigge "online".

Nåhja, IE har vidstnok problemer med HEADer, så man kan jo også bare
lade den dér "hemmelige" side sætte en cookie, og når den rigtige IP
henter en side, tjekkes for cookie sat, og hvis den er, så opdateres
tiden.

Med AJAX vil man - formentlig? - kunne lave en live version, så status
opdateres uafhængigt af sideload fra bruger. Formentlig, fordi jeg er
ikke sikker på, hvordan IE vil opføre sig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger

Dato : 11-07-08 20:01

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

opdateres uafhængigt af sideload fra bruger. Formentlig, fordi jeg er
ikke sikker på, hvordan IE vil opføre sig.

Den simple måde er vel at logge ind når man kommer og ud når man går?
Evt via en "hemmelig side"?

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anders Pedersen

Dato : 11-07-08 21:27

Birger wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> ikke sikker på, hvordan IE vil opføre sig.
>

> Den simple måde er vel at logge ind når man kommer og ud når man går?

Det lyder rigtig godt med den "hemmelige side".
Men hvordan laver jeg det så?
Så når jeg logger ind, bliver der vist noget for at jeg er online og omvendt når
jeg ikke er online...

Men en der vil bruge lidt tid på at hjælpe mig igennem det?
Hvis I har messenger, så tilføj aecp@live.dk.

Håber der er en der vil hjælpe mig/guide mig

Fra : Birger

Dato : 12-07-08 00:16

"Anders Pedersen" <aecp@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis I har messenger, så tilføj aecp@live.dk.
>
> Håber der er en der vil hjælpe mig/guide mig

Kommer an på om du her et loginsystem i forvejen.

Egentlig behøver siden vel ikke være hemmelig...
Hvis man laver det med et password, som kun webmaster kender, er det vel
ligegyldigt om andre kan komme til siden...
Samme side kan anvendes til både login og logud.

Man kan angive tilstedeværelsen ved enten et entry i en database, en fil der
findes eller ikke..
Der kræver selvfølgelig altsammen noget serverside (ASP, PHP).

Birger
-----

Fra : Anders Pedersen

Dato : 12-07-08 10:27

> [...]
> findes eller ikke..
> Der kræver selvfølgelig altsammen noget serverside (ASP, PHP).

Okey. Men det er ikke noget jeg kan finde ud af uden en del hjælp, og den hjælp
kan jeg nok ikke få, så tror bare jeg dropper det:(

Fra : Birger

Dato : 12-07-08 11:33

"Anders Pedersen" <aecp@live.dk> skrev i en meddelelse
8X

> Okey. Men det er ikke noget jeg kan finde ud af uden en del hjælp, og den
> hjælp
> kan jeg nok ikke få, så tror bare jeg dropper det:(

;>(
Jeg tager på ferie i morgen, så det vil være halsløs gerning at begynde på
noget nu...

Birger
-----

Fra : Anders Pedersen

Dato : 12-07-08 13:10

> [...]
> >

> ;>(
> Jeg tager på ferie i morgen, så det vil være halsløs gerning at begynde på

Ja okey. Men er der en anden der ude?

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-07-08 05:13

On 12 Jul., 14:09, Anders Pedersen <a...@live.dk> wrote:

> Ja okey. Men er der en anden der ude?

Jeg ville foreslå at starte i serverside-php og spørge dem, som sidder
dér. Jeg har selv prøvet at kigge lidt på problemet, og er kommet til
et (synes jeg) sandsynligt svar, men får ikke tid til at smække kode
sammen foreløbig (og jeg kører også uelukkende ASP).

Her er nogle af mine overvejelser:

I stedet for en database, sæt en variabel, f.eks. webmaster=1, og lad
denne følge hver side. Hvis man er den eneste, som kender den
variabel, og dens værdi, er det ret nemt at logge ind/ud. Der behøves
vel ingen større sikkerhed, hvis det alene er til at vise webmasters
status. Så hvis denne variabel findes i adressen, er det altså
webmaster, som kigger - ingen andre.

Man kan GETte værdien af en login-felt til variablen webmaster, og kun
hvis det er den rigtige værdi, er det webmaster. Hvis man bruger
Firefox, kan denne sættes til automatisk at huske værdien for feltet,
så man bare skal trykke retur på siden for at logge ind.

Du kal have nogle logoutmuligheder. Den ene kan være et javascript,
som tjekker, om du surfer væk fra domænet (automatisk log out). Jeg er
ikke sikker på, om det kan laves, så det virker i alle browsere. Her
skal spørges i clentside-gruppen. Scriptet skal kun indsættes på
sider, som har wemaster=1

Nummer to kan være en tidsbegrænsing på inaktivitet. F.eks. 1 time.
Sådan, at hvis din aktivitetscookie (eller hvad du nu sætter) ikke er
blevet opdateret en time, bliver du logget automatisk ud, når en
bruger henter en side.

Så skal der tages højde for, du kan være på siden, men være inaktiv.
Altså online, men "ikke til stede", som det hedder i diverse
chatprogrammer. Den kan sættes til 2-3 minutter. Så efter du har været
inaktiv (ikke har hente ny side med webmaster=1) i 2-3 mintter bliver
din staus=ikke til stede.

Nummer tre Log out er manuel. Som er et felt nøjagtigt som log in -
log in skiftes ud med log out på alle sider, som har webmaster=1, så
man kan logge ud ved bare at trykke retur (hvis man altså bruger
Firefox).

Funktion:

Webmaster:
Logger ind på hvilken som helst side med sit kodeord. Kodeordet
trigger webmaster=1 (ell. lignende) på alle sider, som webmaster ser
(reelt genloades den side, man logger ind fra med variablen sat). Hver
gang der hentes en side med webmaster=1, så opdateres en fil på
serveren med aktuel tid (er man lidt kreativ, opdateres filen med
aktuel sideURL - tiden er tiden for sidste modifikation af filen).

Når logget ind, skifter "log in" til "log ud " på alle sider med
webmaster=1

Variablen webmaster følger alle sider, hvis den er sat. Så at hvis man
har webmaster=1 på en side, skal denne side sende variablen med til
alle andre sider.

Ved "log ud", skifter feltet "log ud " til "log in", og variablen
fjernes ved at genloade siden uden variablen.

Brugeren:
Henter en side, og hver side henter indholdet af filen på serveren,
sammenligner tiden med nuværende, og hvis >2-5, så ikke til stede,
hvis >60 minutter så webmaster logget ud.

Aktivitetsstatus:
Tre indikatorer, grøn=logged in, gul=logged in, men ikke til stede,
rød=logged out.

En lille note: Der vil være en lille usikkerhed, som kan betyde,
(f.eks.) at du står som logged off, men egentlig er på siden, hvis 1.
Du er logged off, og en bruger henter en side hvor denne viser din
status som offline, 2. Du logger på, men brugeren er stadig på samme
side, og får ikke den nye status, før hun enten genloader siden, eller
henter ny.

Det meste af det er serversidescripting, og der skal du have fat i PHP-
nørderne i serverside.php.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anders Pedersen

Dato : 13-07-08 18:19

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> henter ny.
>
> Det meste af det er serversidescripting, og der skal du have fat i PHP-

Puha. Det var en del. Jeg vil gerne takke for den tid du har taget til at
skrive alt det. Og jeg henvender med til "nørderne" :D