Er de største de bedste?
Fra : Cindy

Dato : 10-07-08 17:41

Siden jeg fik computer for ca 8 år siden har jeg troet at man var bedst
sikret mod virus og deslige, hvis man valgte en af de store udbydere. Måske
vil nogen grine af at jeg den gang regnede med at TDC var den største og den
næststørste var Cybecity.

Det er vel stadig TDC, der er den største, men hvordan fordeler det sig
ellers?

Og - kan man overhovedet tale om at nogen giver brugerne så mange
servicepakker, at man hos dem er bedre sikret. Altså her og nu vil jeg godt
prøve at danne mig et bedre overblik over, hvad/hvem man bør vælge hvis jeg
fx dropper Cibercity.

Får man automatisk news groups med, så snart man betaler hos en udbyder?

Cindy

Fra : Paul8

Dato : 10-07-08 19:02

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overblik over, hvad/hvem man bør vælge hvis jeg fx dropper Cibercity.
>
> Får man automatisk news groups med, så snart man betaler hos en udbyder?

Prøv og kig på clearwire.dk hvis du bor i deres dækningsområde.
De giver den store fordel at man bliver fri for bøvl med kobberledninger.
Du kan regne med en 100% stabil forbindelse.

Det er et lille firma. Dvs at de er mindre interessante i tilfælde at terroristangreb.
De har news groups (news.clearwire.dk)

Har brugt dem i 2½ år.

Fra : Cindy

Dato : 10-07-08 19:32

"Paul8" skrev i en meddelelse

> "Cindy" skrev i en meddelelse

> Prøv og kig på clearwire.dk hvis du bor i deres dækningsområde.

Mange tak, men jeg ved ikke hvor det er. Jeg bor sådan lige udenfor
København.

> [...]
> Du kan regne med en 100% stabil forbindelse.
>
> Det er et lille firma. Dvs at de er mindre interessante i tilfælde at

Det lyder da godt, hvis man bare kan have en udbyder som fungerer, og hvor
news groups også bare er der uden en hel masse bøvl.

Jeg har aldrig hørt om clearwire før. Og så opdager man pludseligt, at det
kan være upraktisk, hvis man slet ikke ved hvordan markedet for udbydere
egentlig ser ud.

Du skal have tak for dine oplysninger.

Venlig hilsen Cindy

Fra : Paul8

Dato : 11-07-08 10:50

> [...]
>

> Det lyder da godt, hvis man bare kan have en udbyder som fungerer, og hvor news groups
> også bare er der uden en hel masse bøvl.

Så vidt jeg ved dækker Clearwire hele københavn fra Kastrup til Klampenborg, og ud til
Vallensbæk og Taastrup og Herlev mod vest.
Man kan få tjekket en bestemt adresse sådan:
gå til www.clearwire.dk
klik på den hastighed du vil have.
Så kommer en bestillingsformular, men du kan springe fra så længe du ikke har angivet
dit dankortnummer.
Så snart du har indtastet adressen får du at vide om du kan bruge Clearwire.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-07-08 19:48

On 2008-07-10, Paul8 <getpaul@get2net.dk.remove> wrote:

> Prøv og kig på clearwire.dk hvis du bor i deres dækningsområde.
> De giver den store fordel at man bliver fri for bøvl med kobberledninger.
> Du kan regne med en 100% stabil forbindelse.

Næppe. Det findes ikke.

> Det er et lille firma. Dvs at de er mindre interessante i tilfælde at terroristangreb.

Til gengæld er de store langt bedre rustet imod et angreb (eller en
større katastrofe) i og med at de har større muligheder for diversitet.

--
Andreas

Fra : Cindy

Dato : 10-07-08 20:15

"Andreas Plesner Jacobsen" skrev i en meddelelse

> Næppe. Det findes ikke.

> Til gengæld er de store langt bedre rustet imod et angreb (eller en
> større katastrofe) i og med at de har større muligheder for diversitet.

Jamen tak, hvem er så de store - udover TDC?

Cindy

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-07-08 20:18

http://www.itst.dk/statistik/Telestatistik/halvarsstatistik/2007/telestatistik-2-halvar-2007/hovedresultater-telestatistik-2-halvar-2007/?searchterm=telestatistik

--
Andreas

Fra : Cindy

Dato : 10-07-08 21:42

Cindy wrote:

> http://www.itst.dk/statistik/Telestatistik/halvarsstatistik/2007/telestatistik-2-halvar-2007/hovedresultater-telestatistik-2-halvar-2007/?searchterm=telestatistik

Ih dog en helt professionel markedsanalyse. Den er da meget interessant at
læse.
Mange tak skal du have.

Cindy

Fra : Lars Christensen

Dato : 13-07-08 13:08

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

> Næppe. Det findes ikke.

> Til gengæld er de store langt bedre rustet imod et angreb (eller en
> større katastrofe) i og med at de har større muligheder for
> diversitet.

Skulle man så begynde at snakke terrorangreb af internetforbindelser, så
er DSL udbyderne nemme at ramme samtidigt, idet de alle enten selv er på
telefoncentralerne eller bare foretager videresalg af TDC linjer.

Udbydere af trådløst bredbånd har så den fordel, at der kan deres kunder
blot benytte en anden sendemast i lokalområdet.

Men ok... det er en debat, der måske er liiiiiige lidt langt ude :)

mvh
Lars

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-07-08 13:17

On 2008-07-13, Lars Christensen <you-dont-wanna-know@your-face.ddd> wrote:

> Skulle man så begynde at snakke terrorangreb af internetforbindelser, så
> er DSL udbyderne nemme at ramme samtidigt, idet de alle enten selv er på
> telefoncentralerne eller bare foretager videresalg af TDC linjer.

Mig bekendt er der ret mange centraler i Danmark, og jeg skal ikke *cykle*
mere end fem minutter før jeg kan være i mindst to andre centralområder.

--
Andreas

Fra : Chano Andersen

Dato : 13-07-08 16:34

Lars Christensen wrote:
> Udbydere af trådløst bredbånd har så den fordel, at der kan deres kunder
> blot benytte en anden sendemast i lokalområdet.

Det er der vel ikke megen fordel i, da det hele samles ganske få steder
alligevel, og du dermed kan lamme en internet udbyder med ganske få
angreb. Du behøver ikke engang angribe de enkelte centraler. Prøv f.eks.
at se hvordan TDC ville klare sig, hvis man fjernede deres udstyr og
bygnigner i Slet og på Borups Allé (Som mig bekendt er deres to store
knudepunkter i landet)...

Andre udbydere har samme svagheder. Fullrate røg totalt offline da
strømmen gik i deres hosting center et sted i KBH, for bare at tage et
eksempel fra den virkelige verden..

- Chano Andersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-07-08 20:47

On 2008-07-13, Chano Andersen <sunsite@chanoandersen.dk> wrote:

> [...]
> hvordan TDC ville klare sig, hvis man fjernede deres udstyr og
> bygnigner i Slet og på Borups Allé (Som mig bekendt er deres to store

Du skal mig bekendt fjerne mere end de to steder (som hver for sig er
så store at de svarer til at angribe mere end et site) for at fjerne
AS3292 fra kortet, selvom de givetvis vil køre med noget mindre
kapacitet.

> Andre udbydere har samme svagheder. Fullrate røg totalt offline da
> strømmen gik i deres hosting center et sted i KBH, for bare at tage et
> eksempel fra den virkelige verden..

Og det var netop pointen med større udbydere.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-07-08 22:34

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Og det var netop pointen med større udbydere.

Og de store har engang været små...

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-07-08 22:57

On 2008-07-13, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Og de store har engang været små...

Og hvilken relevans har det for mine konklusioner?

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-07-08 01:05

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Og hvilken relevans har det for mine konklusioner?

At størrelse ikke er alt.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-07-08 01:26

On 2008-07-14, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> At størrelse ikke er alt.

Det er der ikke nogen der har påstået. Der blev taget stilling til nogle
meget få, konkrete emner.

--
Andreas

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-07-08 21:33

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> Du skal mig bekendt fjerne mere end de to steder (som hver for sig er
> så store at de svarer til at angribe mere end et site) for at fjerne

Det skal jeg ikke kunne sige, jeg har bare hørt netop de to, nævnt som
store knudepunkter. Et andet knudepunkt der skulle være ret sårbart
skulle være et TDC knudepunkt i Odense, som umiddelbart ikke fylder
meget (Men gav en pæn del problemer med internet trafikken da en switch
opgradering ikke gik som planlagt).

Men hvor om alting er, så kan man med få, men meget målrettede angreb,
nemt sætte enhver udbyder ud af spillet, når alt kommer til alt, er der
ingen der har fuldstændig redundans på alt, og bare kan gøre videre hvis
man rammer de få men kritiske punkter. Det er i hvert fald LANGT fra
nødvendigt at sætte samtlige centraler ud af drift.

> Og det var netop pointen med større udbydere.

Som også nemt kan miste forbindelsen til omverdenen i meget store
områder.. (TDC mener jeg har annonceret store geografiske områder der
har været nede, pga. en enkelt overgravet fiber.)

- Chano Andersen.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-07-08 21:59

On 2008-07-14, Chano Andersen <sunsite@chanoandersen.dk> wrote:

> [...]
> man rammer de få men kritiske punkter. Det er i hvert fald LANGT fra
> nødvendigt at sætte samtlige centraler ud af drift.

Hvad lægger du i fuldstændig redundans? N+1 mere end du kunne finde på
at angribe? For så har du nok ret i at ingen har fuldstændig redundans.
:)

> Som også nemt kan miste forbindelsen til omverdenen i meget store
> områder.. (TDC mener jeg har annonceret store geografiske områder der
> har været nede, pga. en enkelt overgravet fiber.)

Men hos Fullrate var det ikke bare et stort område, det var hele landet,
og der hvor jeg kommer fra er "hele landet" og "store områder" ikke det
samme.

--
Andreas

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-07-08 10:43

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> Hvad lægger du i fuldstændig redundans? N+1 mere end du kunne finde på
> at angribe? For så har du nok ret i at ingen har fuldstændig redundans.
> :)

Tilpas mange ekstra systemer til at nedbrud er TOTALT umuligt, uanset
hvordan man forsøger at sætte udbyderen ud af spillet. Så ja, din formel
passer nok meget godt.

> Men hos Fullrate var det ikke bare et stort område, det var hele landet,
> og der hvor jeg kommer fra er "hele landet" og "store områder" ikke det
> samme.

Vi er ganske enige i at de to ting ikke er det samme, men at en pæn del
af Fyn dør, og trafik mellem landsdelene bliver besværliggjort af
nedbrudet, må også siges at være ret kritisk, om end det naturligvis
ikke er det samme som at være helt offline.

Men uanset hvad, så er der stadig begrænsede kabelveje, og dermed også
kun få steder der skal saboteres for at sætte hvem somhelst ud af spillet.

Jeg kender naturligvis ikke hverken TDC eller andres kabelnet, men jeg
kunne forstille mig at der var få hovedkabler mellem landsdelene, omend
disse kunne være overdimensioneret så de kunne bruges i tilfælde af brud
på andre kabler, ligesom disse kabler jo naturligt kun har to ender, og
dermed er det nok at pille det ud i den ene ende, så er det ubrugeligt.

- Chano Andersen.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-07-08 14:06

On 2008-07-16, Chano Andersen <sunsite@chanoandersen.dk> wrote:

> Tilpas mange ekstra systemer til at nedbrud er TOTALT umuligt, uanset
> hvordan man forsøger at sætte udbyderen ud af spillet. Så ja, din formel
> passer nok meget godt.

Mener du virkelig det er et godt udgangspunkt? Hvis det er tilfældet, så
skal man jo altid bygge N+1 redundans, hvor N er det antal dimser du er
villig til at ødelægge. Og uanset hvilket N man vælger kan du altid sige
"men jeg er villig til at ødelægge N+1".

Anselm, er det dig?

--
Andreas

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-07-08 21:35

> [...]

> villig til at ødelægge. Og uanset hvilket N man vælger kan du altid sige
> "men jeg er villig til at ødelægge N+1".

Pointen var mest, at uanset hvordan man vender og drejer det, så vil man
aldrig opnå at være sikret mod nedbrud af nogen art, man kan gøre meget
for at mindste effekten, men at undgå et totalt nedbrud er stadig
umuligt. (Omend den statistiske sandsynlighed kan gøres meget lille)

> Anselm, er det dig?

Det spørgsmål forstår jeg ikke meget af, måske fordi "Anselm" ikke
findes i mit ordforråd...

- Chano Andersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-07-08 23:14

http://en.wikipedia.org/wiki/Anselm's_argument

--
Andreas

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 14-07-08 22:57

On Mon, 14 Jul 2008 23:33:09 +0200, Chano Andersen wrote:

> [...]
> man rammer de få men kritiske punkter. Det er i hvert fald LANGT fra
> nødvendigt at sætte samtlige centraler ud af drift.

"... nemt sætte enhver udbyder ud af spillet .. " hmm..

Borups Alle og Slet er ikke bygninger man bare lige lægger ned. De er delt
op i flere dele med metertyk beton imellem og dermed ganske svære at sætte
helt ud af drift. De er jo bygget til at modstå den kolde krigs
udfordringer efter bedste evne så det kræver ihvertfald mere end et kapret
fly at sætte dem ud af spillet.

Jeg vil gætte på at i TDCs tilfælde skal du op på at rydde 6-10 lokationer
fra jordens overflade før der ved at være helt slukket, uden at jeg ved
om det både vil tage SDH, ATM og IP nettene med ned da de ikke er helt
sammenfaldende (4 lokationer i Kbh., 2 i Århus, 1 i Odense, 1 i Aalborg og
en atomsikker bunker vest for Kolding plus det løse).

Alt i alt ikke decideret "nemt"

--
JÅH

Fra : Cindy

Dato : 15-07-08 19:44

"Jens Åge Holm" skrev i en meddelelse
Chano Andersen wrote:

> [...]

[snip]

> [...]
> helt ud af drift. De er jo bygget til at modstå den kolde krigs
> udfordringer efter bedste evne så det kræver ihvertfald mere end et kapret

Ja det lyder da som nogen kraftige indkapslinger. Jeg må sige, det er langt
ud over, hvad jeg havde i tanke.

> [...]
> sammenfaldende (4 lokationer i Kbh., 2 i Århus, 1 i Odense, 1 i Aalborg og
> en atomsikker bunker vest for Kolding plus det løse).

Ja så må man sandelig sige, de er sikret godt. Og det er da godt at vide.
Men det var slet ikke gods i de dimensioner, jeg tænkte på, da jeg spurgte,
hvor man var sikret bedst. Jeg tænkte stadig på - hos hvem er man mest
sikret en god og stabil drift. Og så tænkte jeg jo også på det med at TDC,
sender de her pakker til opdatering.

Men så vil jeg da lige spørge: Er der noget om at man ikke behøver at tænke
så meget på deres pakker. Kan man sige, at man i dag også bliver godt sikret
med de opdateringer, som der jævnligt bliver tilsendt fra Microsoft? Sådan
at man i dag kan være mere ligeglad hvilken en udbyder man vælger.

Det jeg gerne ville være sikret imod - ja der tænkte jeg mere på dem der af
den ene eller anden grund hakker sig ind for at snage og så på virus og den
slags.

Er der overhovedet andre udbydere end TDC, som sender noget til folk, som
skal yderligere udbygge deres sikkerhed???

> Alt i alt ikke decideret "nemt"

Neej, det var jo virkelig nogle tunge materialer I talte om.

Cindy

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-07-08 22:12

> Er der overhovedet andre udbydere end TDC, som sender noget til folk, som
> skal yderligere udbygge deres sikkerhed???

Jeg er ikke helt med på hvad det er TDC sender, men din nuværende udbyder
Cybercity tilbyder også en sikkerhedspakke med firewall og antivirus - du
kan læse om denne her:

http://www.cybercity.dk/produkter/privat/bredbaand/andre_produkter/sikkerhed/

Det er naturligvis også muligt at tilkøbe sikkerhedsprodukter fra eksterne
leverandører, det behøver ikke være fra din internetudbyder.

Der er indbygget firewall i Windows (omend kvaliteten af denne vist
diskuteres) men ikke et egentligt antivirus program, dette skal du
installere selvstændigt.

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-07-08 10:45

Jens Åge Holm wrote:
> Alt i alt ikke decideret "nemt"

Men på ingen måde umuligt. Hva' mennesker kan bygge, kan mennesker
ødelægge. ;)

- Chano Andersen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-07-08 00:24

Cindy skrev:
> [...]
> vil nogen grine af at jeg den gang regnede med at TDC var den største og den

Det er ikke noget at grine af. Sådan har det været i nogle år, og TDC
sidder stadig tungt på kobberet, som er sidste led ud til kunderne.

> [...]
> prøve at danne mig et bedre overblik over, hvad/hvem man bør vælge hvis jeg

Generelt vil jeg mene danskerne kunne være lidt mindre tunge i røven.
Når vi på alle forbrugsområder kommer ud med højere priser end andre
lande skyldes det formentlig i ret høj grad misforstået loyalitet
overfor vores nuværende leverandører.

Det er lidt besværligt at skifte bank, forsikrings- eller teleselskab,
men det bør man gøre når bedre tilbud dukker op. Og desværre kan man kun
selv afgøre hvad der er bedre. Hvis det var helt entydigt var der vel
kun et selskab.

> Får man automatisk news groups med, så snart man betaler hos en udbyder?

Nej.

--
Niels

Fra : Cindy

Dato : 11-07-08 17:06

"Niels P Sønderskov" skrev i en meddelelse
> [...]

> vi på alle forbrugsområder kommer ud med højere priser end andre lande
> skyldes det formentlig i ret høj grad misforstået loyalitet overfor vores

Ja, det med loyaliteten. Dér rammer du da nok hovedet på sømmet - det ene
af dem i hvert fald. DA jeg lige havde fået computer for 7-8 år siden, da
var vi nogle stykker som æælskede Cybercity. Vi oplevede den gang, at vi fik
perfekt tlf.service i løbet af 5 minutter, når vi ringede og ville spørge om
noget. Og supporterne var flinke, vakse og gav lige de meldinger man kunne
forstå som nybegynder. Samtidig hørte vi om hvordan folk kunne vente et
eller to døgn på service andre steder.

Da der opstod nogle kluntede problemer nogle år senere, ønskede man ikke
bare lige at forlade Cybercity. For man var da loyal.

Det har du helt ret i, men nu efter at have ringet så mange gange, hvor man
blev bedt om at vente et øjeblik, og hvor telefonen bare var blevet lagt,
uden at nogen kom tilbage, så kan man godt få lyst til at finde en anden
slags service. Det var hele april og en stor del af maj måned, der næsten
blev revet ud af kalenderen med hensyn til at gøre som jeg plejede, at gå
ind i nyhedsgrupperne og dyrke de forskellige interesser, som jeg de sidste
mere end 7 år har dyrket der.

Men det andet "søm" er for mit vedkommende både at man ved hvad man har, men
ikke hvad man får, og så det at jeg ikke har det flair for elektroteknik,
som visse andre har.

For næsten halvandet år siden fik jeg indlagt ADSL og telefoni hos CC, og
jeg er da ikke meget for at skulle om igen med alt det, jeg skulle have
andre til at hjælpe mig med den gang.

Kun derfor skriver jeg her nu.

Cindy

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-07-08 17:35

Cindy skrev:

> [...]
>
> For næsten halvandet år siden fik jeg indlagt ADSL og telefoni hos CC, og
> jeg er da ikke meget for at skulle om igen med alt det, jeg skulle have

Nu ved jeg jo ikke hvad du kom fra, men det er blevet lettere at skifte.
I hvert fald til og fra de samme services.

Jeg havde selv lidt bøvl sidst med skiftet fra TDC til Cybercity pga en
ISDN-linie og en højere hastighed som krævede et ekstra sæt
kobberledere. Forholdet imellem Cybercity og kobberejeren TDC var
åbenbart ikke optimalt, så de gravede mit fortov op lige foran havelågen
i flere måneder...

Og så havde jeg klumret i det ved at indblande et tredje selskab, som
jeg midt i vadestedet fortrød. Det kan man jo ved onlinebestilling, men
det kan have grimme konsekvenser i virkeligheden.

Men det næste skift skulle der ikke være den slags problemer med. Samme
DSL og telefoni.

--
Niels

Fra : Cindy

Dato : 11-07-08 20:28

> [...]
> Forholdet imellem Cybercity og kobberejeren TDC var åbenbart ikke
> optimalt, så de gravede mit fortov op lige foran havelågen i flere

Av, det må da også have været en forbistret omgang at skulle igennem. Var de
virkelig nødt til at grave så længe!! Jamen gennemgående synes jeg man har
en hulens masse besvær, så snart noget skal stilles om af den ene eller den
anden grund. Men jeg har altså været internet-kunde hos Cybercity hele tiden
siden 2001 el. efteråret 2000. Da jeg købte en ny synes jeg bare det var en
stor omgang, at få det hele installeret, og så for godt et år siden var det,
at jeg gik ind på Cybercitys tilbud om at få både ADSL og telefoni på samme
tid. Jeg havde ikke ADSL på det tidspunkt. Og i mellemtiden havde en af mine
nevøer også lagt XP ind, så alt var faktisk godt hele efteråret og vinteren
igennem.

Men jeg synes, det er et stort tilbageskridt at de amerikanske news groups
jeg hidtil har brugt, kan jeg slet ikke komme i kontakt med mere. Det er jo
ikke den vej det skal gå. Noget af det der var spændende og storslået ved
internettet, det var da at man lige kunne sætte sig hen og snakke med nogen
fra Australien, New Orleans, Arkansas o.s.v. ja og så sandelig også
Vancouver, hvor jeg lærte folk at kende, som har været her og besøge mig og
sendt sjove ting som gaver.

Det er da for dårligt, hvis alt det skal cuttes af.

Så kan jeg ikke se, hvad det er jeg betaler for.

> Og så havde jeg klumret i det ved at indblande et tredje selskab, som jeg
> midt i vadestedet fortrød. Det kan man jo ved onlinebestilling, men det
> kan have grimme konsekvenser i virkeligheden.

Men det var da godt, du nåede at fortryde i tide. Selvom det så altså
medførte ubehageligheder.

> Men det næste skift skulle der ikke være den slags problemer med. Samme
> DSL og telefoni.

Nå, jamen jeg har jo også været lidt i tvivl om det med telefonien. Der er
altså nogle stykker foruden Cybercity, der er konkurenter til TDC, kan jeg
så forstå, når du tager telefonien med dig.

Jeg må tænke i weekenden om jeg skal betale for en måned mere hos Cybercity.

Cindy

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 11-07-08 20:41

> Det er da for dårligt, hvis alt det skal cuttes af.
>
> Så kan jeg ikke se, hvad det er jeg betaler for.

Hvilke nyhedsgrupper er det du savner?

Prøv evt. at skriv til Cybercity på http://cybercity.dk/kontakt om det ikke
er muligt at få de aktuelle grupper oprettet på serveren.

Alternativt kan du gratis registrere dig på
http://news.motzarella.org/RegisterNewsAccount.php og dermed få adgang til
disse grupper: http://news.motzarella.org/hierarchies.php?language=en via.
serveren news.motzarella.org - det er gratis og uafhængigt af hvilken
internetudbyder du benytter.

Fra : Cindy

Dato : 12-07-08 11:18

"Michael Kjærsgård skrev i en meddelelse

> Hvilke nyhedsgrupper er det du savner?
>
> Prøv evt. at skriv til Cybercity på http://cybercity.dk/kontakt om det
> ikke er muligt at få de aktuelle grupper oprettet på serveren.

Eh - det er jo lige dét der er sagens kerne. Jeg har ringet til
Cybercity så mange gange i april måned, og stillet spørgsmålet mundtligt.
Svarene var: Nyhedsgrupper? Hvad er det for noget. Når jeg så sagde: På
engelsk hedder de news groups, og de bruges over hele verden, blev der sagt:
Jeg har aldrig hørt om det før.

Bare sådan! Igen og igen og igen.

Du spørger hvilke grupper, det er jeg savner. Nå men det har været vidt
forskellige. En mehget hyggelig en på Øen Wight, et par stykker i Louisiana
som hed noget med Cajun, jamen i USA har jeg gået ind på masser af
forskellige, bare som jeg nu havde lyst. Men en af dem jeg har skrevet fast
i var acadia.chat, som jeg har haft stående fast i mindst 6 år. Jeg har lige
prøvet at klikke på den, men man får en række meddelelser, som slutter med
12. maj.

> [...]
> disse grupper: http://news.motzarella.org/hierarchies.php?language=en via.
> serveren news.motzarella.org - det er gratis og uafhængigt af hvilken

Mange tak, det lyder jo godt. Men lige en ting - er det nogle ganske
specielle grupper, eller er det sådan bredt som f.eks. de danske?

Venlig hilsen Cindy

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-07-08 11:42

Cindy skrev:

> [...]
> prøvet at klikke på den, men man får en række meddelelser, som slutter med

Jeg ved godt det er et grimt ord her, men på http://groups.google.dk/
finder du vha din internetlæser (browser) alverdens grupper og et par
stykker til. Fx den nævnte
http://groups.google.dk/group/acadia.chat/topics?lnk.

Det er også stedet hvor det er nemmest at søge i gamle indlæg, som
Google arkiverer. Så hvis man er til at gå på opdagelse i nye grupper,
også en masse, der ikke er usenet, fordi man selv kan oprette nye
grupper, må det være sagen.

--
Niels

Fra : Cindy

Dato : 13-07-08 10:34

"Niels P Sønderskov" skrev i en meddelelse
> Cindy skrev:

.. . . . . . .

> Jeg ved godt det er et grimt ord her, men på http://groups.google.dk/
> finder du vha din internetlæser (browser) alverdens grupper og et par
> [...]

Ih tak, der er den jo.

> [...]
> arkiverer. Så hvis man er til at gå på opdagelse i nye grupper, også en
> masse, der ikke er usenet, fordi man selv kan oprette nye grupper, må det

Jamen mange tak. Nåe ja, jeg så godt lige noget om selv at oprette nye
grupper. Og - ja, der så jo ud til at være masser af forskellige muligheder.
Det vil jeg da bestemt kigge nærmere på.

Men det der var så hamrende frustrerende i hele april, det var at jeg var
vant til jævnligt at "snakke" med de mennesker jeg efterhånden kendte i
bestemte grupper.
Det var dét JEG betalte for og først og fremmest dét, jeg brugte min
computer til.

Ja ja, men det ser jo spændende ud alt det her. Det ville da være dumt ikke
at kigge nærmere på det og gå ind og prøve det.

Du skal have mange tak for hjælpsomheden.

Cindy

Fra : Cindy

Dato : 15-07-08 16:00

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ved godt det er et grimt ord her, men på http://groups.google.dk/
> finder du vha din internetlæser (browser) alverdens grupper og et par
> [...]

Nå, nu er jeg kommet ind et sted, hvor jeg har været før.Eller rettere har
set noget jegt selv har skrevet i en eller anden gruppe, og her ser jeg så
mig selv som en slags profil.

Jeg havde vel fundet ud af, at det havde med google at gøre, og at jeg ikke
rigtig kunne se, hvordan jeg selv valgte at skrive på dette sted. Jeg så
endda en som hedder Carola spørge på dette sted: Can anybody help me, how do
I use this place.

Hvem er det, der deler et vist antal stjerner ud til hver i denne gruppe,
når man sidder der som profil, eller hvad det skal forestille.

Cindy

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-07-08 16:22

Cindy skrev:

> [...]
>
> Hvem er det, der deler et vist antal stjerner ud til hver i denne gruppe,
> når man sidder der som profil, eller hvad det skal forestille.

Du kan læse så meget du har lyst på Google Groups, men skal registrere
dig først for at få mulighed for at skrive. Dermed får du en aktiv profil.

Jeg synes selv der er den fordel ved læsningen på Google Groups, at de
tråde der er liv i kommer op først på listen. Det er så også en ulempe
fordi man mister fornemmelse for kronologien, og så er det den sidste
skribent der står på listen, ikke trådstarteren.

Men først og fremmest, så er det langt det bedste sted at søge efter
gamle indlæg. Og pas på hvad du siger, for det står der til evig tid

--
Niels

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-07-08 17:42

Niels P Sønderskov skrev:

> Og pas på hvad du siger, for det står [på Google Groups]
> til evig tid

Det gør det nu osse hvis man skriver på Usenet og indlægget havner på
Google Groups (hvilket i praxis vil sige alle grupper undtaget binære).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-07-08 18:50

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Det gør det nu osse hvis man skriver på Usenet og indlægget havner på
> Google Groups (hvilket i praxis vil sige alle grupper undtaget binære).

Rigtigt. God tilføjelse. Det er jo stadig dér de fleste kommer fra.

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-07-08 17:47

Niels P Sønderskov skriver:

> Men først og fremmest, så er det langt det bedste sted at søge efter
> gamle indlæg. Og pas på hvad du siger, for det står der til evig tid

X-archive = no....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-07-08 21:36

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> X-archive = no....

Honorere google den?

- Chano Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-07-08 22:00

Chano Andersen skriver:

> Honorere google den?

Jeps, med et lille skilt i toppen af inlægget, hvor der står noget med
at afsenderen ønsker dette indlæg fjernet om xx dage.

Fra : Carl Drud

Dato : 16-07-08 22:20

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> Jeps, med et lille skilt i toppen af inlægget, hvor der står noget med
> at afsenderen ønsker dette indlæg fjernet om xx dage.

Skal det ikke være:

http://groups.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=46487

--
Carl

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-07-08 05:16

Carl Drud skriver:

> Skal det ikke være:

Åh jo.

Fra : Cindy

Dato : 17-07-08 22:08

"Niels P Sønderskov" skrev i en meddelelse
> Cindy skrev:

[...]

> [...]
>
> Men først og fremmest, så er det langt det bedste sted at søge efter gamle
> indlæg. Og pas på hvad du siger, for det står der til evig tid

Jamen tak skal du have. Øhm ja - det kan vel være en fordel at få de mest
aktive grupper op foran de andre, men samtidig vil en som ikke lige bliver
besvaret med det samme, jo helt blive overset, så snart den kommer lidt
nedad.

På en måde synes jeg det er en helt genial form for system, man er nået frem
til på "use net", men jeg vil da nok prøve google-grupperne en af dagene.

En bestemt ting, som jeg synes er altafgørende ved "use-net" er, at man
hurtigt får en lille kreds af bekendte - i nogen tilfælde rigtig gode
"net-venner", som man lige går ind og får nogle små samtaler med, der hvor
der er et emne, man kunne tænke sig at snakke om, de ER der her og nu, så
derfor kunne jeg ikke tænke mig at gå væk fra de almindelige nyhedsgrupper.

Men sjovt nok så jeg mine egne meddelelser blive vist på google-net, og de
havde hver gang 4 stjerner. Hvem sætter de stjerner?

Cindy

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-07-08 23:23

Cindy skrev:

> [...]
> besvaret med det samme, jo helt blive overset, så snart den kommer lidt

Det var aktive tråde. Så chancen for at du misser noget er formentlig
mindre.

> [...]
> derfor kunne jeg ikke tænke mig at gå væk fra de almindelige nyhedsgrupper.

Jeg har set dig på dk.politik, så du har også erfaret at man lynhurtigt
kan skaffe sig en flok dødelige uvenner

> Men sjovt nok så jeg mine egne meddelelser blive vist på google-net, og de
> havde hver gang 4 stjerner. Hvem sætter de stjerner?

Du må jo være populær. Det er Google-brugere, der uddeler stjerner. I
øvrigt er det jo nøjagtigt de samme grupper. Ligesom med www kopierer
Google hele redeligheden. Kun dem der aktivt modsætter sig arkivering,
som nævnt her i tråden, vil ryge ud i glemselens dystre grå.

--
Niels

Fra : Cindy

Dato : 18-07-08 12:20

> Det var aktive tråde. Så chancen for at du misser noget er formentlig
> mindre.

Nåe ja - det kan jeg godt se.

> Jeg har set dig på dk.politik, så du har også erfaret at man lynhurtigt
> kan skaffe sig en flok dødelige uvenner

Det har jeg så endnu ikke mærket noget til. Ikke det fjerneste. Har du set
mig skrive noget som virker så aggressivt, at det skulle give mig en stor
flok fjender på halsen?

Jeg synes selv det er nogle meget små pip, jeg lige taster ned en gang
imellem. Men man kan selvfølgelig ikke vide, hvordan det man siger, ser ud
for andre.

Åh ja, så var der en gang for godt et par år siden, hvor jeg skrev om en
meget grim ting, som "en jeg kender" var udsat for. Jeg mødte stor sympati
fra alle mulige i den gruppe. Selv dem jeg synes kan være grove i deres
opførsel eller grime i deres tale, var pludselig venlige, pænt formulerende,
allesammen enige (utroligt) og jeg så det positive, at hele flokken i de
næste dage stadig holdt den fornuftige og pæne tone. Det var da noget af en
speciel oplevelse.

Mærkeligt nok var der alligevel een bestemt, som prøvede at gøre mikne ord
til løgn, og i det hele taget at mistænkeliggøre mig. Men der var slet ingen
der gik med på de manipulationer, han prøvede at smide ud.

Så man kan altså blive positivt overrasket over den gruppe. Men det er nu
ikke særlig meget jeg bruger den.

Ja, det har jeg set, at nogen gør.

Cindy

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 18-07-08 12:45

Cindy skrev:

> Det har jeg så endnu ikke mærket noget til. Ikke det fjerneste. Har du set
> mig skrive noget som virker så aggressivt, at det skulle give mig en stor
> flok fjender på halsen?

Bestemt ikke. Men fjolserne, en større samling internetlandsbytosser
står, som du også har bemærket, parat hvis de lugter noget der afviger
en kende fra det de læser i formiddagsbladene eller hører fra Pia
Kjærsgaard.

--
Niels

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-07-08 22:15

> Eh - det er jo lige dét der er sagens kerne. Jeg har ringet til
> Cybercity så mange gange i april måned

Jeg synes stadig du skal prøve med en mail - http://cybercity.dk/kontakt -
list gerne de grupper du savner, der kan i hvert fald ikke ske noget ved det
:)

> acadia.chat, som jeg har haft stående fast i mindst 6 år.

Den og mange andre ligger i hvert fald på news.motzarella.org - prøv den
hvis du ikke vil forsøge at skrive til Cybercity.

> Mange tak, det lyder jo godt. Men lige en ting - er det nogle ganske
> specielle grupper

Så vidt jeg kan se af listen over grupper dækker den ganske bredt, jeg har
dog ikke brug for andre end de der ligger på newsbin.cybercity.dk så jeg har
ikke selv brugt den.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-07-08 21:15

Cindy skrev:

> Av, det må da også have været en forbistret omgang at skulle igennem. Var de
> virkelig nødt til at grave så længe!!

Næh, men det var jo TDC der gravede, og de syntes vel ikke det var
nødvendigt at kaste hullet til foran en 'frafalden's havelåge.

> Nå, jamen jeg har jo også været lidt i tvivl om det med telefonien. Der er
> altså nogle stykker foruden Cybercity, der er konkurenter til TDC, kan jeg
> så forstå, når du tager telefonien med dig.

Flere og flere nøjes vel med mobilen, men IP-telefoni hos fx Cybercity
eller Fullrate koster ikke en herregård.

--
Niels

Fra : Cindy

Dato : 12-07-08 11:26

> Næh, men det var jo TDC der gravede, og de syntes vel ikke det var
> nødvendigt at kaste hullet til foran en 'frafalden's havelåge.

Jamen det er da nogle utroligt strenge ting, man kommer ud for efterhånden -
og fra netop de steder, hvor man betaler for en vis service. Der er måske
virkelig noget om det du skrev i går, om at danskerne er for gumpetunge, når
det gælder om at droppe nogen, som kun behandler én dårligt.

> Flere og flere nøjes vel med mobilen, men IP-telefoni hos fx Cybercity
> eller Fullrate koster ikke en herregård.

Ja det er jo rigtigt, selvom jeg kender en del der stadig har begge dele.

Venlig hilsen Cindy

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 12-07-08 22:34

On Sat, 12 Jul 2008 13:25:42 +0200, Cindy wrote:

> [...]
> virkelig noget om det du skrev i går, om at danskerne er for gumpetunge, når
> det gælder om at droppe nogen, som kun behandler én dårligt.

Vi er enige i at det ikke er iorden at grave i vejen i flere måneder.

Men derudover er det vel fin service at TDC bruger flere års indtjening
fra en enkelt kunde på at grave ude i vejen. De er nok forpligtet til at
gøre det - jeg er sikker på at de hellere ville undvære en kunde end smide
10.000 kr. "i et hul i jorden".

--
JÅH

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-07-08 02:05

Hej Jens Åge Holm, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Men derudover er det vel fin service at TDC bruger flere års
> indtjening fra en enkelt kunde på at grave ude i vejen.

Ja, men...

> De er nok forpligtet til at gøre det

Netop. Leveringspligten gælder dog udelukkende telefoni.

I praksis kan forbindelsen jo så tillige anvendes til internet, og
bortset fra meget få yderområder dermed også bredbånd. (Omend de stadig
kun hæfter for at kvaliteten af linjen kan bære telefoni).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Cindy

Dato : 11-07-08 17:30

"Cindy" skrev i en meddelelse

> Ja, det med loyaliteten. Dér rammer du da nok hovedet på sømmet - det ene
> af dem i hvert fald.

Oooh, nu jeg ser dit navn, beklager jeg at du jo har læst en del af
ovenstående meddelelse i en anden gruppe.

Men i hvert fald tak for interessen.

Cindy

Fra : ----OR----

Dato : 11-07-08 20:40

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> Får man automatisk news groups med, så snart man betaler hos en udbyder?

Det gør man vel. Men binære grupper skodder totalt hos alle. Hvis binære
grupper er af stor betydning mht. lang retention og antal grupper, er man
nødsaget til at abonnere på en betalingsserver. Typisk 50,-kr/måned.

Fra : Cindy

Dato : 12-07-08 11:33

"----OR----" skrev i en meddelelse

> Det gør man vel. Men binære grupper skodder totalt hos alle. Hvis binære
> grupper er af stor betydning mht. lang retention og antal grupper, er man
> nødsaget til at abonnere på en betalingsserver. Typisk 50,-kr/måned.

Nej, nej - jeg plejer aldrig at bruge binære grupper, men efter 6 uger uden
at kunne bruge en eneste gruppe og efter at have talt med utallige
supportere, som ikke har givet nogen som helst oplysning om hvad jeg skulle
gøre, var der endelig en bekendt som fortalte at jeg kunne prøve at bruge
newsbin hos Cybercity.

Venlig hilsen Cindy

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-07-08 22:42