UTM-koordinater
Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 10-07-08 11:57

Jeg har nogle UTM-koordinater, som jeg gerne vil konvertere.
Der er åbenbart flere standarder?
F.eks finder jeg at Aldmindingen, Bornholm, har UTM-koordinat VB90?
Nogen, der kan hjælpe?
mvh
jhp

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-07-08 19:25

Jørn Hedegaard Povlsen skrev:
> Jeg har nogle UTM-koordinater, som jeg gerne vil konvertere.
> Der er åbenbart flere standarder?
> F.eks finder jeg at Aldmindingen, Bornholm, har UTM-koordinat VB90?
> Nogen, der kan hjælpe?

Som det fremgår af en anden aktuel tråd lige nu i
dk.edb.programmering,
dk.teknik.satellit.navigation

er der, når vi snakker UTM, een gængs standard, men flere zoner - fordi
jorden jo ikke er kubistisk, så et retvinklet koordinatnet er noget rod.

Bornholm er dækket af UTM-zone 33U, så hvor du har 'VB90' fra ved jeg
ikke lige?

På adressen http://valdemar.kms.dk/trf/

er det muligt at konvertere mellem en række koordinat-systemer. Herunder
det gamle 34/45, der blev brugt på de danske målebordsblade (1:20.000) i
sin tid, før vi gik over til UTM-systemet.

Der kan også koverteres til/fra længde/breddegrader - det er de
systemer, der kaldes 'geoxxx'

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 10-07-08 13:34

On 10 Jul., 19:24, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:

> [...]
> sin tid, før vi gik over til UTM-systemet.
>
> Der kan også koverteres til/fra længde/breddegrader - det er de

Hej Gert, og tak for dit hurtige svar.
Jeg har læst og forstået, hvad du skriver. og har læst tilsvarende
information ved googling. Men hvordan er algoritmen for at forstå at
VB90 er Almeningen Bornholm:http://www.google.dk/search?
q=vb90+utm&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=com.mandriva:en-
US:unofficial&client=firefox-a
Jeg har masser af andre mærkværdigere koordinate af denne art jeg
gerne vil have udredet-.
mvh
jhp

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-07-08 20:37

> Men hvordan er algoritmen for at forstå at VB90 er Almeningen Bornholm

Hvor har du "VB90" fra? Det er IKKE utm koordinater.

Fra : Peter

Dato : 11-07-08 08:00

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvor har du "VB90" fra? Det er IKKE utm koordinater.

Jo hvis du sætter den store "kasse" 33U foran:
33UVB900200

er et sted på Bornholm

Fra : Gert Krabsen

Dato : 10-07-08 21:34

> [...]
> US:unofficial&client=firefox-a
> Jeg har masser af andre mærkværdigere koordinate af denne art jeg

Jeg kan kun give dig ret i betegnelsen 'mærkværdig' - gad vide, hvad de
mener?

Men hvis man læser lidt mere i de links, hvor det er omtalt - typisk
rapporter om forekomster af Vandkalve, guldsmede m.v. m.v. - så ligner
det nærmere observatør-initialer: BOA, UC20, FRA, VB90 etc.

se eks. http://hem.passagen.se/trollslaenda/nof/pdf/odroe.pdf side 37
Her fremgåe netop, at UTM-koordinaten ikek er præciseret
(Det er måske den du har)

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 10-07-08 13:37

On 10 Jul., 20:34, Jørn Hedegaard Povlsen <J.H.Povl...@gmail.com>
wrote:

> [...]
> US:unofficial&client=firefox-a
> Jeg har masser af andre mærkværdigere koordinate  af denne art jeg

En link forsvandt, jeg prøve igen:http://www.google.dk/search?
hl=da&client=firefox-a&rls=com.mandriva%3Aen-US
%3Aunofficial&hs=r7g&q=almenningen+utb&btnG=S%C3%B8g&meta=cr
%3DcountryDK

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 10-07-08 14:03

On 10 Jul., 20:37, Jørn Hedegaard Povlsen <J.H.Povl...@gmail.com>
wrote:

> En link forsvandt, jeg prøve igen:http://www.google.dk/search?
> hl=da&client=firefox-a&rls=com.mandriva%3Aen-US
> %3Aunofficial&hs=r7g&q=almenningen+utb&btnG=S%C3%B8g&meta=cr
> %3DcountryDK
Hvis linket ikke virker så:
Lav en googlesearch på "vb90 bornholm"
mvh
jhp

Fra : N/A

Dato : 10-07-08 21:34

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 10-07-08 15:01

On 10 Jul., 21:34, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:

> [...]
>
> se eks.http://hem.passagen.se/trollslaenda/nof/pdf/odroe.pdfside 37
> Her fremgåe netop, at UTM-koordinaten ikek er præciseret

Jeg skal til fødselsdag i Jylland i morgen, og vil i den forb. bruge
enogle dage på min store hobby: svampe.
I min research faldt jeg over:http://www.mycokey.com/MycokeyDK/
DKkeysPDFs/Thy.pdf
En meget spændende rapport! Med mange nærkværdige UTM-koordinater.'

Jeg har googlet en del, men kan ikke finde ud af det, Hvorfor har
"Myreby Bornhlm" (http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/Thy.pdf)
f.eks UTM :VB90?

Jeg forstår ikke en skid!

Undskyld om jeg er en tidssluger.

mvh
jhp

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 10-07-08 15:34

On 10 Jul., 22:00, Jørn Hedegaard Povlsen <J.H.Povl...@gmail.com>
wrote:

> [...]
> En meget spændende rapport! Med mange nærkværdige UTM-koordinater.'
>
> Jeg har googlet en del, men kan ikke finde ud af det, Hvorfor har

Endnu en linkfejl!!!
Linket til Myreby er:http://www.tageo.com/index-e-da-v-02-d-
m3812944.htm
mvh
jhp

Fra : Peter

Dato : 11-07-08 08:06

"Jørn Hedegaard Povlsen" <J.H.Povlsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> En meget spændende rapport! Med mange nærkværdige UTM-koordinater.'
>
> Jeg har googlet en del, men kan ikke finde ud af det, Hvorfor har

VB90 er en stor 1000km kasse,
så:
33UVB900200
er et sted på Bornholm

Myreby kan jeg ikke finde eksisterer det overhovedet?

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 11-07-08 16:15

On Jul 11, 9:05 am, "Peter" <p...@wer.nn> wrote:
> "Jørn Hedegaard Povlsen" <J.H.Povl...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Endnu en linkfejl!!!
> Linket til Myreby er:http://www.tageo.com/index-e-da-v-02-d-
> m3812944.htm
>
> VB90 er en stor 1000km kasse,
> så:
> 33UVB900200
> er et sted på Bornholm
>
> Myreby kan jeg ikke finde eksisterer det overhovedet?

Skide være med Myreby! (i denne forbindelse)
Men den eksisterer;http://www.bornholmerne.dk/leksikon/leks/m.htm
Men hvorfra har du Peter, at "VB90 er en stor 1000km kasse?
Det er jo det jeg gerne vil vide!
mvh
jhp

Fra : Max

Dato : 12-07-08 00:25

Hej Jørn

> Skide være med Myreby! (i denne forbindelse)
> Men den eksisterer;http://www.bornholmerne.dk/leksikon/leks/m.htm

Ja det er 3 gårde lidt uden for Åkirkeby.

--
Mvh Max

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-07-08 06:46

"Jørn Hedegaard Povlsen" <J.H.Povlsen@gmail.com> wrote in message

> Skide være med Myreby! (i denne forbindelse)
> Men den eksisterer; http://www.bornholmerne.dk/leksikon/leks/m.htm

Hvis du vil have dine links til at fungere umiddelbart for andre, så skal du
have et mellemrum før http. Nu har jeg rettet teksten ovenfor.

Fra : Peter

Dato : 14-07-08 07:22

[...]

Jeg arbejder med det dagligt.

Men søg på Universal Transverse Mercator(UTM) Grid

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-07-08 07:31

Peter skrev:
> [...]
> jhp
>

> Jeg arbejder med det dagligt.
>
> Men søg på Universal Transverse Mercator(UTM) Grid

Det forklarer stadig ikke begrebet 'VB90'??

Fra : Peter

Dato : 14-07-08 08:20

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Det forklarer stadig ikke begrebet 'VB90'??

VB90 er en under kasse til 33U

Danmark ligger i krydset mellem kasserne
V og U ("breddegrad") og 32 og 33 ("længdegrad")

Så dit koordinat 33UVB900200 findes ved:
At finde "den store kasse" : 33U og derefter VB og så 900 hen og 200 op
fra venstre nederste hjørne af kasserne.

Men det er nemmere at se på entegning af danmarks UTM grid.

Har sendt dig en powerpoint...

Fra : Peter

Dato : 14-07-08 08:24

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Det forklarer stadig ikke begrebet 'VB90'??

det forudsætter at man ved hvilket større kasser man befinder sig, og det er
kun enunderkasse denne koordinat refererer til, altså ikke et punkt på et
kort.

Fra : Peter

Dato : 14-07-08 07:24

[...]

.... her er link: