Uden GPS - hvad så?
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-07-08 13:48

Hvis man har et punkts koordinater ned til 100. dele buesekunder, hvordan
finder man så frem til dette punkt ude i den virkelige verden uden at bruge
GPS?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-07-08 13:58

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> Hvis man har et punkts koordinater ned til 100. dele buesekunder, hvordan
> finder man så frem til dette punkt ude i den virkelige verden uden at
> bruge GPS?

Man starter med et andet punkt med kendte koordinater i nærheden. Herfra
beregner man så afstand og retning til dit punkt og stiller sig ud i naturen
med nogle af de instrumenter, som landmålere har anvendt før GPS'en blev
opfundet. I grove træk.

Fra : Peter

Dato : 08-07-08 14:07

> Hvis man har et punkts koordinater ned til 100. dele buesekunder, hvordan
> finder man så frem til dette punkt ude i den virkelige verden uden at
> bruge GPS?

Måske ikke lige buesekunder, men med UTM (WGS84) koordinater kan du fx.
bruge et 4 cm WGS84 kort.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-07-08 14:13

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> writes:

> Hvis man har et punkts koordinater ned til 100. dele buesekunder,
> hvordan finder man så frem til dette punkt ude i den virkelige
> verden uden at bruge GPS?

Da jeg var værnepligtig, kunne jeg som minimum[*] stedbestemme en
position indenfor 0,5mm på et 4cm kort, altså 12,5m. Det var ved hjælp
af så højteknologisk et instrument som en acetatplade med en fastgjort
snor, et såkaldt kortmål. Det svarer til noget i retning af 0,4
buesekunder.

Skal du ned på 0,01 buesekund, kommer du nok ikke udenom en rimelig
præcis vinkelmåler, noget regnearbejde og et par veldefinerede punkter
du kan måle ud fra. Jeg ved at artilleriobservatører rutinemæssigt
kunne trylle en position indenfor en meter frem med den udrustning, så
hvis du tager lidt ekstra tid, skulle det nok kunne lade sig gøre.

* Pånær ude i klitterne på Kallesmærsk hede, hvor der ikke var noget
at forholde sig til.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.