Fornikling/forkromning - kan man det selv?
Fra : Morten

Dato : 08-07-08 12:57

Hej

Jeg har en Facit C1-13 regnemaskine fra starten af 60'erne, hvor det ene
nulstillingshåndtag skaller af med den belægning det engang har fået. Dette
generer mig lidt, da maskinen ellers er rigtig pæn og kun bærer præg af
meget let brug. Nul rust overhovedet, ej heller hvor det er skallet af.
Tænkte først på at give det lidt hammerite for at forhindre rust i at opstå,
men kom i tanke om at det må da kunne gøres pænere.

Er der nogen, der ved hvad man typisk gjorde dengang? Er det forniklet og
sidenhen forkromet eller blot forniklet?
Selva.de har sæt til gør-det-selv fornikling, men ikke til forkromning. Og
det må da være muligt finde ud af hvilket kemikalie det skal dyppes uden man
skal købe en sådan sæt...

Input modtages med kyshånd.

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 08-07-08 13:07

Hej Morten

Nu er gruppen her måske ikke den bedste at spørge i, måske
dk.fritid.hus-og-have var bedre.

> Er der nogen, der ved hvad man typisk gjorde dengang? Er det
> forniklet og sidenhen forkromet eller blot forniklet?

Jeg har en bog liggende omkring hjemme galvanisering og
den slags, den har jeg som PDF som jeg gerne vil maile
til dig hvis du har en mailadresse.

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 08-07-08 13:35

Hej Max

> Nu er gruppen her måske ikke den bedste at spørge i, måske
> dk.fritid.hus-og-have var bedre.

Tja, skal ikke kunne sige det. Vil bare gerne undgå svar som "slå op under
forkromning i telefonbogen" ;) Kan selvfølgelig være en mulighed hvis prisen
ikke er ublu og står mål med maskinens værdi.
Ved dog bare ikke hvordan de vil reagere på at emnet har været forkromet
før. Personligt synes jeg ikke det gør det store hvis der kommer linier så
man kan se den gamle forkromning nedenunder (der hvor den sidder
ubehjælpeligt fast) - det er alt andet lige stadig pænere end spejlblank
visse steder og andre steder sølvmaling ;)

Men spørgsmålet om hvordan man fornikler/forkromer synes da ellers at passe
i gruppens fundats og hvis ikke beklager jeg.

> Jeg har en bog liggende omkring hjemme galvanisering og
> den slags, den har jeg som PDF som jeg gerne vil maile
> til dig hvis du har en mailadresse.

Det lyder vældig interessant! Jeg har sendt dig en mail.

Tak.

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 08-07-08 19:41

Hej Morten

> Det lyder vældig interessant! Jeg har sendt dig en mail.

Har sendt dig bog.

--
Mvh Max