Nokia N95 og GPS
Fra : Søren Friberg

Dato : 10-07-08 20:53

Som omtalt her i gruppen følger gps-navigation ikke uden videre med
denne telefon selvom det mere end antydes i salgsannoncer. For tiden
sælges et Nokiakort? til telefonen til 700 og et eller andet. Nu har jeg
hørt en sælger hævde - i samme butik - at køber man kortet behøver man
ikke længe være online i felten for at navigere. En anden hævder at der
blot er tale om en stemmetilføjelse, men du skal stadig være online med
noget. Nogen i gruppen der kender noget til produktet?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Lars

Dato : 11-07-08 09:35

Søren Friberg skrev:
> [...]
> blot er tale om en stemmetilføjelse, men du skal stadig være online med
> noget. Nogen i gruppen der kender noget til produktet?

Hvis der med "et Nokiakort" menes Nokia Maps, så er kortene i sig selv
gratis, og hvis du downloader dem til din PC og senere overfører dem til
telefonen, slipper du for at betale for, at telefonen henter
kortmateriale. De kort kan bruges til navigation uden yderligere
omkostninger, så reklamerne er såmænd gode nok

Det er stemmetilføjelsen, der koster. Du kan ikke købe den permanent,
men kun for en uge, en måned eller et år. For det meste af Europa koster
servicen hhv. 6,49 euro, 7,99 euro og 59,99 euro.

Alternativt er der traditionelle GPS-programmer som f.eks. Mobile 8 fra
Route66, hvor stemmeguide er inkluderet og ikke skal betales for mere
end den ene gang.
Til gengæld bliver kortene så forældede i takt med, at der kommer nye
veje til og andre lukker. Der vil Nokias kort formentlig blive løbende
opdateret uden yderligere omkostninger. En pakke med Vesteuropa koster
(vejl.) 120 euro, mens Skandinavien kan fås for 60 euro.

Fra : Søren Friberg

Dato : 11-07-08 09:38

Lars skrev:

> [...]
> opdateret uden yderligere omkostninger. En pakke med Vesteuropa koster
> (vejl.) 120 euro, mens Skandinavien kan fås for 60 euro.

Mange tak Lars for dit meget grundige svar. Det var meget afklarende, så
skal jeg lige finde stedet hvor der downloades kort, men det er sikkert
ikke vanskeligt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg