Trådløst på Ubuntu 8.04 Asus X51RL
Fra : Ole R

Dato : 10-07-08 13:38

Hey igenigen

Jeg burde nok snart få min egen gruppe, men nu har jeg fået spil til at
virke under Linux, men lige for at kunne skodde Vista helt, vil jeg gerne
ha' trådløst netværk til at virke på min Asus X51RL. Jeg har spurgt min
ven Google, men synes ikke lige jeg kan finde noget. Som før nævnt er jeg
BESTEMT ikke nogen ørn til Linux, så gerne lidt pædagogisk

/Ole

Fra : J

Dato : 10-07-08 14:55

On 10 Jul 2008 12:38:15 GMT, Ole R <ole.ryo@HUND!gmail.com> wrote:

> [...]
>ven Google, men synes ikke lige jeg kan finde noget. Som før nævnt er jeg
>BESTEMT ikke nogen ørn til Linux, så gerne lidt pædagogisk

Tja, jeg ved ikke, om dette er meget pædagogisk. Men min erfaring m.
8.04 var (kører nu mest mandriva), at hvis man inden installation
disabler 'wired lan' i bios, så kommer alt helt automatisk. Men dette
kræver en reinstallation. Hvilket måske ikke er så smart.

Så er der diverse fora:

www.linuxin.dk

og ubuntuforums.org

mvh

John

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-07-08 15:14

tor, 10 07 2008 kl. 12:38 +0000, skrev Ole R:
> [...]
> ven Google, men synes ikke lige jeg kan finde noget. Som før nævnt er jeg
> BESTEMT ikke nogen ørn til Linux, så gerne lidt pædagogisk

Det første du skal finde ud af er hvilket netkort du har i maskinen.
Sansynligvis er det jo nok et netkort der ikke er direkte understøttet
af linux, men kræver wrapper omkring windowsdriverne - ndiswrapper.

/andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-08 18:58

Den Thu, 10 Jul 2008 16:14:25 +0200 skrev Andreas Lorensen:

> Det første du skal finde ud af er hvilket netkort du har i maskinen.
> Sansynligvis er det jo nok et netkort der ikke er direkte understøttet
> af linux, men kræver wrapper omkring windowsdriverne - ndiswrapper.

"Sandsynligvis"?

Er der ret mange af den slags kort tilbage?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-07-08 19:59

tor, 10 07 2008 kl. 17:58 +0000, skrev Kent Friis:

> "Sandsynligvis"?
>
> Er der ret mange af den slags kort tilbage?

Ja det mener jeg da nok der er.

/a

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-08 20:54

Den Thu, 10 Jul 2008 20:59:21 +0200 skrev Andreas Lorensen:

> Ja det mener jeg da nok der er.

Det kan du jo sagtens påstå uden at nævne en eneste...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 10-07-08 21:44

On 10 Jul 2008 12:38:15 GMT
> [...]

> ven Google, men synes ikke lige jeg kan finde noget. Som før nævnt er jeg
> BESTEMT ikke nogen ørn til Linux, så gerne lidt pædagogisk

Vi skal vide, hvad det er for et chipset...
Hvad siger

lspci | grep -i net

i en root shell ?

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-07-08 21:50

tor, 10 07 2008 kl. 19:53 +0000, skrev Kent Friis:
> Det kan du jo sagtens påstå uden at nævne en eneste...

Jeg tror bla. broadcom og atheros kort kan mangle linux native support.

Men det kan også være at madwifi er vejen frem for dig? Men det er lidt
svært når jeg ikke ved hvad det er for et netkort der er i.

/andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 11-07-08 18:23

Den Thu, 10 Jul 2008 22:49:36 +0200 skrev Andreas Lorensen:

> Jeg tror bla. broadcom og atheros kort kan mangle linux native support.

Broadcom:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43

Atheros:
http://madwifi.org/

Det var vist Atheros-kort jeg kiggede efter da jeg skulle bruge et
trådløst netkort der virkede med Linux. A-Z havde så kun RaLink kort,
men dem er der også driver til, så ingen problemer der.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ole R

Dato : 11-07-08 02:54

> [...]
>
> Men det kan også være at madwifi er vejen frem for dig? Men det er lidt
> svært når jeg ikke ved hvad det er for et netkort der er i.

Det jeg lige kan se, så er det et Atheros kort, og der står i Hardware
drivers, at den er i brug, men jeg kan ikke lige se, at den er aktiv...

/Ole