kode til tilmelding til nyhedsbrev
Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-08 20:52

Hej

Er der nogen der har et stykke færdig kode som kan tilmelde folk til et
nyhedsbrev. Helst noget der er lige til at gå til, da jeg ikke har rodet med
den slags før.

Gerne i stil med dette:
http://www.html.dk/nyhedsbrev/default.asp?Email=&1=Tilmeld

Hvordan fungerer det normalt, samles navne og adresser bare i en tekstfil,
som man så kan importere i sit mailprogram?

Hvilke krav stilles der til serveren, er det et cgi/java script eller ren
html?

Claus

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-07-08 22:25

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Hvordan fungerer det normalt, samles navne og adresser bare i en tekstfil,
> som man så kan importere i sit mailprogram?

Har ikke selv rodet med den slags, men hvis jeg skulle, ville jeg samle
adresserne i en database.
Ved udsendelse af nyhedsbrevet ville jeg så lave en php-fil, der gennemgik
databasen og sendte mails ud til dem med det indhold jeg havde indtastet i
en formular. Mailen ville altså blive sendt direkte fra serveren, og ikke
via mit Windows Mail.

> Hvilke krav stilles der til serveren, er det et cgi/java script eller ren
> html?

Jeg ville nok forvente at serveren skulle understøtte asp eller php.

Fra : Birger

Dato : 09-07-08 22:50

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> via mit Windows Mail.

> Jeg ville nok forvente at serveren skulle understøtte asp eller php.

Det lader sig ikke umiddelbart gøre med ren HTML.
Javascript kan heller ikke sende email.

Så det er noget med at samle adresserne i enten en fil eller en database, og
bruge PHP eller ASP til at sende emailen. CGI kan også sende mail - men der
er vist begrænset anvendelse af det i disse dage...

Husk i øvrigt, at få bekræftet email adresser, før du sender noget. Det skal
være sådan, at der sendes en email til den adresse der tilmeldes, før den
faktisk optages på listen. Ellers kan hvemsomhelst tilmelde en
hvilkensomhelst adresse - og du har ikke dit nyhedsbrev ret længe. Og med
den håndtering, er en database til at gemme adresserne i langt at
foretrække.
Det samme med ændring af email adresse - det skal også bekræftes, før det
kan godtages.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-08 17:56

Birger skrev bl.a.:

> [...]
> database, og bruge PHP eller ASP til at sende emailen. CGI kan også
> sende mail - men der er vist begrænset anvendelse af det i disse

Det er kun kode til tilmelding og afmelding jeg skal bruge. Mail skal sendes
manuelt, så det bliver ikke aktuelt. Hvis bare jeg kan få noget kode, som
kan samle navn og mail i en almindelig tekfil, så er jeg glad.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-08 17:53

Philip Nunnegaard skrev bl.a.:

> Har ikke selv rodet med den slags, men hvis jeg skulle, ville jeg
> samle adresserne i en database.
> Ved udsendelse af nyhedsbrevet ville jeg så lave en php-fil, der

Det rækker mine evner ikke til, så det skal være så nemt som muligt.

Claus

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-07-08 10:07

On 9 Jul., 21:51, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:

> Er der nogen der har et stykke færdig kode som kan tilmelde folk til et
> nyhedsbrev. Helst noget der er lige til at gå til, da jeg ikke har rodet med
> den slags før.

Er nyhedsbreve i dag ikke erstattet af RSS-feeds?

MVH
Rune Jensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-08 17:56

Rune Jensen skrev bl.a.:

> Er nyhedsbreve i dag ikke erstattet af RSS-feeds?

Nej, jeg skal bruge nyhedsbreve.

Claus

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-07-08 20:44

Claus Tersgov skrev:

> Nej, jeg skal bruge nyhedsbreve.
>
> Claus

Der findes en del såkaldte mailing list servers,
se for eksempel
http://www.freelists.org/list/webdesign101

Der findes nok andre, men det er nogle år
siden jeg har ledt.

Idéen er, at du sender en e-mail til listen,
der derefter distribuerer den til de abonnenter,
der tilmelder sig listen, eller en abonnentliste
du uploader til serveren.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-08 20:56

Jørgen Farum Jensen skrev bl.a.:

> Der findes en del såkaldte mailing list servers,

Tak, men det er ikke det jeg søger. Jeg har min egen mailserver som kan
gøre den slags. Det er udelukkende koden til en funktion som man kan se her:

http://www.html.dk/nyhedsbrev/default.asp?Email=&1=Tilmeld.

Altså kode til en boks som ovst., der kan indsamle navn og mail i en
tekstfil, og som jeg nemt kan indsætte på en hjemmeside.

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-07-08 20:56

Claus Tersgov wrote:

> Er der nogen der har et stykke færdig kode som
> kan tilmelde folk til et nyhedsbrev.

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/nyhedsbrev/ er
godt beskrevet og nemt at gå til.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-08 21:09

Allan Vebel skrev bl.a.:

> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/nyhedsbrev/ er
> godt beskrevet og nemt at gå til.

Tusind tak, det er vist lige det jeg søger. Det ser ud til at være noget
asp, er det et problem at sætte ind i en skabelon, der er lavet af css og
xhtml?

Jeg spørger, fordi det ikke er noget, jeg har rodet med før, så bær over med
evt dumme spørgsmål..

Min apacheserver har ikke noget specielt installeret til asp, kræves det?

Jeg har installeret PHP/5.03

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-07-08 22:19

Claus Tersgov skrev:

> Tusind tak, det er vist lige det jeg søger. Det ser
> ud til at være noget asp, er det et problem at sætte
> ind i en skabelon, der er lavet af css og xhtml?

Det kræver at din server kan klare asp og microsoft-
databaser - der er en del af de billige der ikke kan
med mdb-filer.

Ellers er det lige til at formatere med css.

> Min apacheserver har ikke noget specielt installeret
> til asp, kræves det?

Ja!

Kig på udbyderes hjemmeside, og se om de understøtter
asp og mdb.

Jeg har brugt scriptet på http://marna.dk, der ligger hos
one.com, som ikke understøtter mdb, så har jeg bare
lagt det på vebel.dk, der kan det hele, sådan kan man
også dele det op.

Du må gerne prøve til- og frameldingen, bare du bruger
en genkendelige adresse, så jeg kan se at det er dig der
tester.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 11-07-08 09:11

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du må gerne prøve til- og frameldingen, bare du bruger
> en genkendelige adresse, så jeg kan se at det er dig der

Har ikke lige set eksemplet - men det må da kunne gøre i PHP også?

--
Birger
-----

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-07-08 12:03

Birger skrev:

> Har ikke lige set eksemplet - men det må da
> kunne gøre i PHP også?

Det kan det sikkert - det var bare lige det eksempel
jeg kendte, uden at vide på hvilken server det skulle
køre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-08 18:12

Allan Vebel skrev bl.a.:

> Det kan det sikkert - det var bare lige det eksempel
> jeg kendte, uden at vide på hvilken server det skulle
> køre.

PHP fortolkeren er i forvejen installeret på min server, så hvis det kan
gøres på den måde er det bedst for mig, fordi så slipper jeg for at skulle
installere yderligere ukendt software/fortolkere på serveren, og dermed ikke
har yderligere, som kan være en sikkerhedsbrist.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-08 18:10

Allan Vebel skrev bl.a.:

> Kig på udbyderes hjemmeside, og se om de understøtter
> asp og mdb.

Udbyder er mig selv

Jeg tænkte nok, at jeg også skulle igang med at rode med apache igen

Ok, jeg prøver lige. Er det slet ikke muligt at lave i ren html, som så bare
skriver til en normal tekstfil?

Det er kun ret få adresser, ordningen skal håndtere.

Claus

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-07-08 18:34

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Er det slet ikke muligt at lave i ren html, som så bare skriver til en
> normal tekstfil?
>
> Det er kun ret få adresser, ordningen skal håndtere.

Hvis det skal være noget som brugerne selv kan tilmelde sig, skal der noget
serverside-programmering til for blot at kunne skrive til din tekstfil.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-08 18:52

Philip Nunnegaard skrev bl.a.:

> Hvis det skal være noget som brugerne selv kan tilmelde sig, skal der
> noget serverside-programmering til for blot at kunne skrive til din
> tekstfil.

Ok, jeg trode at det kunne gøre med html. Som sagt jeg er ingen ørn til det
her.

Altså må jeg finde noget i php..

Claus

Fra : Birger

Dato : 11-07-08 20:10

> Ok, jeg trode at det kunne gøre med html. Som sagt jeg er ingen ørn til
> det her.
>
> Altså må jeg finde noget i php..

HTML er statisk - det kan overhovedet ingenting gøre.
Bortset fra at sende indholdet af en form til et program på server.
Javascript er clientside (altså hos brugeren) - derfor skal du bruge noget
serverside, der kan håndtere de data der modtages. I praksis vil det sige
ASP eller PHP.

Birger
-----

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-08 18:57

Allan Vebel skrev bl.a.:

> Du må gerne prøve til- og frameldingen, bare du bruger
> en genkendelige adresse, så jeg kan se at det er dig der
> tester.

Æhhh, er det mig der er blind?

Jeg kan altså ikke se noget med nyhedsbrev på vebeldk?

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-08 23:11

Claus Tersgov wrote:

> Æhhh, er det mig der er blind?

Tjah, Allan sagde, at det var på marna.dk

> Jeg kan altså ikke se noget med nyhedsbrev på vebeldk?

Det var bare der, Alan havde lagt mdb-databasen.

Erik Ginnerskov

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-07-08 17:07

Erik Ginnerskov skrev bl.a.:

> Tjah, Allan sagde, at det var på marna.dk
> Det var bare der, Alan havde lagt mdb-databasen.

Ok, jeg har misforstået Allan. Jeg læste det sådan, at han havde taget
scriptet fra en anden side og så lagt til på sin egen side.

Allan, nospamnews@tersgov.dk er den adresse jeg bruger. Hvis jeg tester. Men
jeg har belsuttet at droppe asp og bruge PHP. Jeg har fundet noget der er
færdigt, jeg skal bare teste det og have installeret mysql på min server.

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-08 00:48

Claus Tersgov wrote:

> jeg har belsuttet at droppe asp og bruge PHP

OK, så foregår al videregående snak bare i php-
gruppen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-07-08 12:28

On 11 Jul., 19:10, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:

> Ok, jeg prøver lige. Er det slet ikke muligt at lave i ren html, som så bare
> skriver til en normal tekstfil?
>
> Det er kun ret få adresser, ordningen skal håndtere.

Du er under alle omstændigheder nødt til at bruge noget serverside for
at kunne validere input fra brugeren.
Ellers kan du jo putte alt muligt i tilmeldingsfeltet, også kode, og
det vil blive gemt i tekstfilen (som så også kræver serverside at
skrive til og læse fra).

Hvis du så ikke validerer heller på outputtet fra text-filen, vil evt.
kode (måske) kunne udføres. Jeg ville i hvert fald ikke tage chancen.
Slet ikke, efter jeg har set, hvor forholdsvist nemt, det er for
ondsindede brugere at udnytte ethvert lille sikkerhedshul.

Det vil så også være brugervenligt, at man som bruger får at vide,
hvis det man har indtastet ikke er en gyldig mailadresse. De fleste
foreslår både clientside og serverside check på form input, men
serverside er formentlig nok, når det ikke er andet (et
afvejningsspørgsmål).

MVH
Rune Jensen

Fra : Rado

Dato : 12-07-08 16:10

On Wed, 9 Jul 2008 21:51:31 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Hvilke krav stilles der til serveren, er det et cgi/java script eller ren
>html?

Har du CGI adgang har jeg et Perl script med tilhørende HTML kode
liggende som jeg selv har brugt på et af mine sites. Det sender en
email til din mailbox med den adresse subscriberens indtaster.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-07-08 17:12

Rado skrev bl.a.:

> Har du CGI adgang har jeg et Perl script med tilhørende HTML kode
> liggende som jeg selv har brugt på et af mine sites. Det sender en
> email til din mailbox med den adresse subscriberens indtaster.

Det smart!

I princippet har jeg adgang til alt, det er min egen server. Det er kun min
manglende evner, som begrænser serveren. Jeg har det bare sådan, at jeg vil
helst ikke installere mere på serveren end mit lille hovede kan overskue -
pga af sikkerhedn osv.. Men jeg har php fortolkeren installeret og den
virker, så dit script ville være smart.

Min mail er gyldig som den er.

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-08 01:06

Claus Tersgov wrote:

> I princippet har jeg adgang til alt, det er min egen
> server. Det er kun min manglende evner, som
> begrænser serveren.

Det er så et spørgsmål om det er en god ide, rent
sikkerhedsmæssigt - din lille server er et nemt offer
for dem der søger efter nemme ofre.

Selv bruger jeg en professionel udbyder, der også
tager backup af alt, og har sikkerheden i orden.

Den slags sikkerhed har du ikke en jordisk chance
for at kunne bruge når din side ligger privat.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-07-08 18:49

Allan Vebel skrev bl.a.:

> Det er så et spørgsmål om det er en god ide, rent
> sikkerhedsmæssigt - din lille server er et nemt offer
> for dem der søger efter nemme ofre.

Nu har de da forsøgt ihærdigt i tre år, og ingen er kommet ind endnu. Så
selvfølgelig er sikkerheden i orden.

Sikkerheden er ikke ringere på min server end hos andre, tværtimod. Fordi
jeg ved præcist, hvad der er installeret og hvad der kører på serveren. Jeg
installerer kun når noget er absolut nødvendigt, derfor fravælger jeg netop
en asp fortolker. Den er unødvendig for mig.

Iøvrigt har jeg da også automatisk backup til Mozy.com foreløbigt langt
over 250 GB og det til mindre end kr 25,- om måneden. Dertil kommer raid og
eksterne disk, så jeg kan ikke se, at det skulle være et problem at have
ordentlig backup, bare fordi man har egen server.

Claus

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-08 21:40

Claus Tersgov skrev:

> Sikkerheden er ikke ringere på min server end
> hos andre, tværtimod.

Godt!

Jeg har bare set så mange uheldige eksempler på
manglende sikkerhed og hacker-angreb, at jeg
hellere lader en udbyder hoste mine sider.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-07-08 19:03

Allan Vebel skrev bl.a.:

> Jeg har bare set så mange uheldige eksempler på
> manglende sikkerhed og hacker-angreb, at jeg
> hellere lader en udbyder hoste mine sider.

Det er folk som bl.a. bruger offentlig kode, som ikke bliver opdateret. Hvis
jeg havde brugt f.eks. wordpress o.lign. så havde jeg også haft et hav af
indbrud.

Jeg kan jo se i logfilerne, hvad det er de går efter, og det er gratis
debatforum, blogs, og gæstebøger og den slags.

Claus